Regejs saulrietā jeb brīvdienas Jamaikā.

Jamaika ir trešā lielākā sala Karību jūras baseinā, tās platība ir 10991 km² . Šī ir viena no skaistākām salām, ko nācies redzēt – kalni, ielejas, lauki un līdzenumi. Pāri salai plešas Zilie kalni ar augstāko virsotni 2256 m, salas ziemeļu daļā stiepjas šaurs piekrastes līdzenums ar daudziem līcīšiem, kur arī izvietoti lielākā daļa kūrortu, pludmales klāj neticami baltas smiltis un ūdens iezaigojas tirkīzzilā krāsā. Vietām krasta līnija ir ļoti klinšaina ar pazemes alām un grūti aizsniedzamām vietām. Kalnos aug vairāk kā 500 puķu sugas, 65 orhideju sugas, koku papardes, eikalipti, rododendri un, protams, kalnu nogāzēs tiek audzēta kafija. Jamaika ir putnu mīļotāju paradīze, šeit sastopamas vairāk kā 250 putnu sugas, arī brīnišķīgie, mazie kolibri.

Jamaikā ir vairāki pasakaini skaisti ūdenskritumi – viens no populārākajiem ir Dunnas upes ūdenskritums, tas ir 180 m augsts, starp vertikālo kritumu izveidojušās vairākas mazas lagūnas, kurās iespējams veldzēties, ūdens ir patīkami dzestrs, taču ne auksts. Dunnas ūdenskritumu ieskauj mežs, šeit iespējams pavadīt visu dienu peldoties neskaitāmos baseinos, laisties ar trosi virs ūdenskrituma, lekt ar virvi ūdenī un vēl baudīt neskaitāmus citus atpūtas veidus. Dunnas ūdenskritums ir viens no skaistākajiem ūdens kritumiem pasaulē, savukārt Mayfield ūdenskritumam ir divdesmit viena kaskāde, abi šie ūdenskritumi ir plaši apmeklēti.

Montego Bay pludmale ir piemērotāka nesteidzīgākam atpūtniekam, jūras krastā izvietojušās daudz skaistas viesnīcas, lielākoties šeit ir privātās pludmales ar plašu piedāvājumu klāstu ikvienam atpūtniekam, viesnīcu teritorijās ir neskaitāmi bāri un suvenīru veikalu, daudzi jamaikieši tirgo pašu darinātus suvenīrus.

Negrilas pludmale ir viena no fantastiskākajām Jamaikas pludmalēm, lielāko daļu pludmales klāj balta smilts, bet vietām vērojamas klintis ar dziļām pazemes alām. Negrilas pludmalei piemīt īpaša burvība, vietējie iedzīvotāji piedāvā dažādas izklaides, ik uz soļa skan regejs, vakarā saule ātri noriet, bet pludmalē izklaides turpinās, bāri strādā līdz pēdējam apmeklētājam, un ļauties deju ritmiem iespējams līdz pat saullēktam.

Otra lielākā tūristu atpūtas vieta ir Ocho Rios, savukārt St. Elizabeth – salīdzinoši klusa, zvejnieku ciematiņu ieskauta pludmale.

Jamaikā ikviens var atrast sev piemērotu izklaidi – var doties izbraukumos jūrā ar katamarānu, snurkulēt, daivingot, kāpt kalnos,braukt dažādās ekskursijās, vai vienkārši sauļoties un ļauties regeja valdzinājumam.

Jamaikā dzīvo nedaudz mazāk par 3 miljoniem iedzīvotāju, visi brīvi sarunājas angļu valodā.

Šoreiz ceļojumā dodamies paprāvs pulciņš, tādēļ daļu rūpes ceļojuma organizēšanā uzticējām kādai pazīstamai tūrfirmai. Par viesnīcām un biļetēm esam samaksājuši pusgadu iepriekš un jūtamies droši, tomēr dienu pirms izlidošanas saņemu ziņu, ka mums ir mainīta viesnīca, bet lidojumu laikā tā tiek mainīta vēlreiz, tas ir nepatīkami, tomēr ceram uz labāko.

Jamaikā ielidojam vēlu, bezgalīgi ilgi velkas rinda, līdz beidzot saņemu pasē zīmodziņu un nomaksāju $ 100 nodevu, saņemu koferi, transfērs un viesnīca. Jamaikas laiks rāda pāri pusnaktij, līgani pārpildītais busiņš piestāj pie palielas viesnīcas, kas kādreiz bijusi lepna un skaista, tagad – gandrīz vai pamesta, mani māc dīvainas priekšnojautas. Numuriņš ir tik trūcīgs, cik vien var būt, pat krēsla nav, salauzta tualete, apmetums krīt no griestiem un nemainīta gultas veļa, nav pat ūdens pudeles, bet samaksāts par lepnu viesnīcu, kurā viss iekļauts. Tai pašā naktī sazināmies ar tūrfirmas pārstāvi Rīgā, pēc divām naktīm mūs pārceļ uz nedaudz labāku viesnīcu. Es neminēšu šīs firmas nosaukumu, jo ceru, ka meitenes, kas daļēji organizēja mūsu braucienu, darīja ko varēja.

Visu izteiks nākošās dienas vakariņas, mums uzklāj lielu baltu galdu, ilgi gaidām, esam izsalkuši, beidzot, pavisam nesteidzīgi tiek nesti šķīvji ar ēdieniem – karote konservētas pupiņas un zivs gabaliņš, ne jau svaiga un aromātiska zivs no jūras, atsaldēts tilapijas gabaliņš, kurš varbūt gadu pavadījis ledus sprostā. Šai viesnīcā ēdiens, kafija, sula un augļi tiek izsniegti kā acu zāles - ļoti nesteidzīgi un rūpīgi uzraugot, lai neviens nedabūtu papildus maizes šķēlīti vai ābola daiviņu.

Turpmākās dienas pavadām gozējoties pludmalē, peldamies, dzeram kokteiļus, klausāmies regeju....ūdens ir silts un pasakaini zilā krāsā, mēs esam noilgojušies pēc saules, Latvijā šobrīd viss ir tik pelēks. Baudām nesteidzīgas brokastis Karību jūras krastā un klausāmies viļņu šalkās, fantastiski.

Pēc brokastīm dodamies vairāku stundu ekskursijā, ceļš ir tāls un varu vērot šīs valsts ritmu. Gar ceļamalām satupušas nelielas mājiņas, lielākā daļa Jamaikas iedzīvotāju ir ļoti trūcīgi un vienu mājiņu ceļ vairākas paaudzes. Lepni dzīvo šeit vienīgi narkodīleri, ik pa brīdim aiztraucam garām kādai bezgala krāšņai mājai rotātu ar kolonnām un skaistu dārzu. Jamaikas iedzīvotājiem nav pases, tas tāpēc, lai no valsts neaizplūstu lētais darba spēks, bet, ja tomēr vēlies pamest salu, par pasi nāksies samaksāt $ 1000.

Nemanot autobuss mūs aizvizinājis līdz galamērķim, iekāpjam kuģītī un dodamies izbraukumā pa Black river, vērojam putnus, krokodilus un neparasti skaistās mangroves, milzu kaktuss kā paklājs izpleties pa koka stumbru. Krokodili paēduši gozējas saulē, bet ziņkārīgie putni satupuši koku zaros uzmanīgi mūs vēro. Vai zināji, ka tikai 5% no izdētām krokodilu olām izšķiļas un sasniedz viena gada vecumu? Olas un mazos krokodilēnus apēd putni, savukārt vēlāk ikvienu putnu ligzdu rūpīgi uzrauga krokodili, izkritušiem nav ne mazāko iespēju izdzīvot.

Pēc sātīgām pusdienām ekskursija turpinās uz slaveno Jamaikas ruma Appleton rūpnīcu. Nesteidzīgi baudām aukstu, stipru un ļoti gardu ruma kokteili, tad seko vēsturiskā sadaļa un beigās bagātīga ruma un ļiķieru baudīšanas iespēja, es pievēršos liķieriem, maigi un tik daudz garšu variācijas, katrs dāvanā vēl saņemam Appleton pudelīti. Mēs esam skaļi un priecīgi, vietējie mūs notur par itāļiem. Tālāk dodamies uz vienu no skaistākiem ūdenskritumiem, peldamies, draiskojamies un fotografējamies, lieliski izdevusies diena. Pie ūdenskrituma aug milzīgi “bārdainie koki”.

Esam noguruši, iemalkojam pa kādam kokteilim un dodamies gulēt.

Jāpiemin, ka Jamaikā viss ir ļoti dārgs, gan viesnīcas, gan pārvietošanās. Dažu stundu ekskursija vienam cilvēkam maksās vismaz $ 100, jo tālāks galamērķis, jo lielāka cena. Ekskluzīvākas ekskursijas maksās no 500 – 300 ASV dolāriem. Jamaikai ir pašai savs dolārs, tomēr visur, izņemot lielveikalus, cenas ir uzrādītas arī ASV dolāros, tos pieņem visur un nav ne mazāko grūtību norēķināties.

Nākošā dienā daļa grupas dodamies snurkulēt, fantastiski vērot dzidrajos ūdeņos nesteidzīgi peldam dažādu krāsu, formu un lieluma zivis. Pēc peldes pieenkurojamies pie nelielas saliņas krastiem, peldamies, skaļi tērzējam un fotografējamies. Paslepus vērojam un smīkņājam par kādas baltās sievietes šokolādes mīlasstāstu, tā te ierasta lieta, ja maksā, vari dabūt jebko. Pusdienās katram tiek pa milzīgam lobsteram, te nu jāpiebilst, neko garšīgāku nekad neesmu baudījusi, tas ir neparasti sātīgs. Noguruši un laimīgi par pavadīto dienu atgriežamies viesnīcā, vēl kāds kokteilis, regejs un sarunas saulrietā.

Šodien mums paredzēts izbraukums ar katamarānu, regeja ritmu pavadīts milzīgais katamarāns ar koši zilu buru dodas arvien dziļāk un dziļāk jūrā, mūs cienā ar kokteiļiem, visapkārt rit jautras sarunas, kāds dejo, kāds dzied līdz pazīstamai dziesmai - no woman no cry.... labu brīdi peldam paralēli klinšainam krastam, vietām ūdens izskalojis milzīgas alas, skatam paveras dīvainas formas ēka ar neskaitāmiem tornīšiem, tālāk vairākas bungalo tipa celtnes, piestājam kādā līcī, lai nopeldētos.

Vēl mirklis un skatam paveras slavenā Rick,s Cafe, krastā lepni plīvo Jamaikas karogs un klints pakājē uzceltā kafejnīca ir burtiski piepildīta ar cilvēkiem. Šeit cilvēki sapulcējušies, lai iespējams, vērotu skaistāko saulrietu pasaulē, baudītu Jamaikas slaveno kafiju Blue Mountain, malkotu rumu. Daži pārgalvīgākie, gavilēm skanot, metas no klints ūdenī, tas ir iespaidīgi, jo klints augstums ir 12 m, zemāka vieta 7m atvēlēta sievietēm. Drosminieku netrūkst arī starp mums, pirmais izaicinājumu met Jānis, viņam seko Māris, Vineta, Dace un Renārs.....saule šeit noriet strauji, visi pieklusuši vērojam kā milzīgā ugunīgā bumba pazūd ūdenī, vēl tikai īsu mirkli viss ūdens iezaigojas zeltainā krāsā.

Brauciens uz delfīnu līci ir fantastisks. Agri pēc brokastīm daļa mūsējo saripo jautri autobusiņā, šoferis pa ceļam paķer vēl dažus braukt gribētājus, nepaiet ne stunda, kad esam pie delfīniem, saņemam stingrus norādījumus, vestes un dodamies ūdenī. Instruktors mūs nostāda rindā un delfīni viens pēc otra ļaujas mūsu glāstiem, viņu āda ir tik maiga kā samts, burvīga sajūta! Pēc brīža katrs saņemam pa bučai no delfīna un tad seko galvenā atrakcija – es peldu kopā ar delfīnu jeb pareizāk – delfīns mani ved pa ūdeni. Vēl vērojam skaistās un noslēpumainās Rajas, nekad nebiju redzējusi cik graciozi tās palecas virs ūdens. Atpakaļ ceļā mūs pēkšņi pārsteidz spēcīgas lietus gāzes, milzīgas ūdens straumes veļas no kalniem pāri ceļam, negaiss ilgst tikai īsu mirkli.

Nemanot paskrējusi nedēļa un mēs atvadāmies no neaizmirstamās Negrilas pludmales. Šodien pārceļamies uz Sandal viesnīcu, kura atrodas Montego Bay pludmalē. Mēs iebraucam ļoti greznā viesnīcā, kamēr gaidām numuriņu atslēgas, mūs cienā ar kafiju, augļiem un kokteiļiem, tad piedāvā nobaudīt pusdienas. Šeit pludmales pieder viesnīcām un atpūta paredzēta tikai viesnīcā dzīvojošiem. Visu turpmāko nedēļu baudīsim fantastiski gardus ēdienus dažādos restorānos, malkosim neskaitāmus kokteiļus, sauļosimies, spēlēsim dažādas sporta spēles, dosimies izbraukumos jūrā, klausīsimies dažādus priekšnesumus, dejosim un baudīsim dzīvi.

Tomēr pats galvenais notikums ir Ilonas un Laura kāzas, viņi nolēmuši aprecēties Jamaikā. Īpašs kāzu rīkotājs cenšas izdabāt visām viņu vēlmēm un visi viesnīcas darbinieki pūlas vaiga sviedros, lai ikvienam šī nedēļa būtu neaizmirstama. Mēs visi esam lūgti kāzās, lūgti piebiedroties viņu svarīgajā mirklī. Kāzas pilnīgi atšķiras no mums tik ierastajām, bet tās ir ļoti skaistas! Un kur nu vēl tikai filmās redzētā skaistā torte, ziedu vītnes, regejs un klātie baltie galdi pašā jūras krastā smiltīs....

Kāzas šai pludmalē notiek katru dienu, dažbrīd pat trīs izdevās redzēt, vieniem vairāk viesu, vieniem ne viena, bet visi laimīgi un smaidīgi.

Vēl piebildīšu par suvenīriem, tie Jamaikā ir visur lēti un dārgi, kas nu katram interesē – brīnisķīgi koka griezumi, gleznas, milzīgi gliemežvāki, Boba Mārleja ( Bob Marley) krāsās cepurītes, rokassprādzes, krekliņi, lakatiņi, krūzītes un peldkostīmi.....jebkas, Bobs Mārleijs, regejs un jūra ir tas, dēļ kā miljoniem tūristu traucas uz Jamaiku un, ja vien jums izdodas, noteikti dodieties turp, šīs bija vienas no skaistākām brīvdienām!