PIESKARTIES KALNIEM....

Meita uzdāvināja brīvdienu braucienu uz Melnkalni un to sākām 14.jūlijā no Dānijas(viņa tur dzīvo). Nu brauciens pa Vācijas autostrādi nebija neko aizraujošs.Hamburgā Dāvim (mans mazais dēls ) bija lieli prieki redzēt vienuviet TIK daudz kuģu un velkoņu! Man bija prieks vērot Vācijas sakoptos laukus un nekur nebija redzams neviens neapstrādāts lauks.Mūsējiem vajadzētu pārņemt vāciešu mīlestību pret savu zemi un kopt to. Parādoties Alpiem,Dāvis iesaucās-kad es beidzot vaŗēšu pieskarties kalniem?Sapņi jāpiepilda! Pirmā lielākā pilsēta ar nelielu apskati MARIBORA- Slovēnijā .Pilsētā pārsvarā baroka stila celtnes,kas ir izveidojusies par skaistu plaukstošu Dravas upes krastā ar attīstītu rūpniecību un vēsturisko Marburhas pili. ZAGREBA- Horvātijā -daudztautību pilsēta,kas pastāv jau no 1242.g. Savas upes krastā(caurskrienot) Braucām cauri Horvātijai pa auto strādi,kur apkārt plešas Lonjsko Polje dabas parks,nu viens liels purvs. BOSNIJA Braucam uz pirmo naktsmītni pie Serdžana vecmāmiņas .Jau 1.00 naktī,bet mūs mīļi sagaida.Otrā rītā paveras skats uz apkārtni-esam kaut kur kalnā,apkārt kukurūzas lauki (kā pie mums reiz 70.jos ),ielejā pilsēta,apkārt kalni un daudz arbūzu un meloņu,vēl persiki un plūmes...Tālāk devāmies, uzmetot aci pilsētām.Tuvojoties Sarajevai ,pārņēma dīvaina sajūta.It kā karš jau sen beidzies,bet ,braucot no Tuzlas-Kladanj-Sarajeva puses-gar ceļa malām vēl aizvien sabombardētas mājas ,paretam kāds cilvēks un kalnu pakājēs mājas kā cilvēki bez acīm.Jocīga sajūta. Paretam kāda kristiešu baznīca,bet,jo tuvāk Sarajevai,jo vairāk minaretu (Esot katrā kvartālā)..Sievietes te staigā paranžās un bērneļi bariņos līdzi.Jaunieši gan tāpat kā pie mums ģērbjas stilīgi un iet uz ballītēm,bet vecāku vārds ir likums. Vakarā aizbraucām uz Zahorinas kalnu,kur 1984.g.notika ziemas olimpiskās spēles.Man,kam kalni īsti tik fantāzijās,paveras pasakains skats!Tur lejā ielejas un kalnu smailes līdz debesīm!Kalnu upes un ezeri!Te ir vairākas viesnīcas,ziemā slēpošanas trases ar pacēlājiem,internetkafejnīcas sportiskas atpūtas cienītājiem. Tālāk dodamies pa kalnu jauno šoseju.Sīki mākoņi spēlējas kalnu virsotnēs.Spīd saule,bet karstumu nejūt,vien ausis brīžam aizkrīt.Ielejās ciemati un pilsētiņas nomaina viena otru un pēc brīža esam pilsētā pie Neretvas upes no 15 gs-MOSTIRA.Viens no apskates objektiem-VECAIS TILTS,ko 1993 g sabombardēja,bet nu tas ir atjaunots .Garām krāsainu ziedu pilsētai-HERCOG NOVI un 22.00 esam BUDVĀ(galamērķis)Jūtamies noguruši,bet uz galda sulīgs ,liels arbūzs!No rīta 5.00 pamodina spilgti saules stari.Mazliet vēlāk pabrokastojam un dodamies pilsētas apskatē-vispirms uz STARI GRAD gar pludmales kafejnīcām,veikaliņiem.UZ ieliņām portretisti,ainavisti un sīklietu pārdevēji.Vecpilsētu ieskauj augsts mūris,bet iekšā ieliņas šaurākas kā Vecrīgā.No krasta redzama SV.NIKOLASA SALA. Te ir daudz pludmales,mēs gājām uz maksas(1 eiro)garām NĀRIŅAS skulptūrai uz akmens.Dāvim patika labāk nekā DĀNIJAS NĀRIŅA.Jūrā ūdens silts 25-28*un gaisa t* jau 11.00 iesilst līdz 40-42*,tad glābiņš tik jūrā.Smiltīs pēdas cepina kā uz pannas.Baidīja ar jūras ežiem,bet šie laikam uz citu krastu aizpeldēja-nemanījām.Ūdens ļoti sālš,bet dzidrs.Mājupejot obligāti jānoskalojas(ir dušas),citādi var sāls kārtiņu noņemt.Pludmales kafe var veldzēties ar sulu,kokteili utt,var iznomāt katamarānus,laivas,ūdenslīdēja tērpu zemūdens niršanai.PADOMĀTS PAR VISU!Ap 17.00 dodamies mājup,jo te kā saule noriet -ātri paliek tumšs. Kultūras pasākumi ir ik vakaru,kur uzstājas kāds slavens mākslinieks,bērniem-karuseļi,izklaides lidz pat 2.00 naktī.ēdieni un dzērieni saprātīgās cenās(dažviet pat lētāk kā mums). Citudien gājām uz otru pusi-BEČIČIEM.Te biežāk dzird krievu valodu.Daudz hoteļu un vēl 1 Komplekss tiek celts ar arābu un krievu uzņēmēju investīcijām.Tālāk caur tunelīšiem un esam pie zemes strēles,kas ved uz SVETI STEFAN,ko tūristi var apskatīt līdz 12.00 par maxu.Agrākā zvejnieku ciemata vietā ir izveidoti kazino un hoteļi,kur apmetas ļoti bagāti cilvēki. Kādu dienu,kad saule paslēpusies un mākonis vēro ieleju-braucam uz POGORODICU(-g-pils)-celtu starp 5 upēm 1326 g un tālāk uz OSTROG KLOSTERI.Auto piestāj pie JAUNAVAS MARIJAS klostera un tālāk dodamies kailām kājām- pēc sena ticējuma tā tiekot piedoti grēki.Leģenda vēsta,ka kāds mūks ,bēgot no turkiem ,slēpies kalnos(lejā) un katru dienu kāpis augšā cirst nišu-vēlāk iesaukts par Svēto.BAlts klosteris klintīs ar īpašu auru.Pēc klostera apskates var iet pie garīdznieka saņemt svētību.Suvenīri,daži foto un uz leju(augšā vieglāk,lejā grūtāk kāpt bija) Citudien dodamies pa kalnu ceļiem līdz Dināru kalnu ieskautai sen bijušai g-pils CETIŅJE ar 18-19 gs arhitehtūras celtnēm un tālāk uz LOVČEN kalnu ar 2 augstākajām virsotnēm-Stirovnik un Jezerski,kur atrodas PETRA ŅEGOŠA (1813-1851)kņaza,dzejnieka mauzolejs.No kalna skats uz Adrijas jūru,Kotoras līci,Ņegoši ciematu,tālumā uz Skadari ezeru un Cetiņji.Mauzolejs atrodas kalnā(1660 m)dziļi klintī un lejā kāpjot,skaitīju pakāpienus-665 sanāca. Vēl bijām DUBROVNIKOS Horvātijā.Šī ir sena viduslaiku pilsēta ar mūri no jūras puses un Mičetas fortu,tālāk-Pulksteņa tornis,Franciskāņu klosteris no 14 gs.Ieeja Stari Grad cauri Pils vārtiem un Akmens tiltu.Skaists Luza skvērs-atpūtai.Ar kuģīti aizbraucām uz LOKRUM SALU.Te ir botāniskais dārzs,vecs franču forts(kas palicis pāri),estrāde koncertiem un MRTVO(mirušais )ezers,kurā ūdens ieplūst no jūras.Ūdens ļoti silts.Pāvu saime brīvi staigā. Dāvītim brauciens ļoti patika un par kalniem viņš saka-Tagad es zinu kādi ir ĪSTI kalni! Man arī bija sapnis-kāpt īstos kalnos-SAPŅI PIEPILDĀS! Jā,par izmaxām neko nevaru pateikt,jo tā ir DĀVANA.Paldies meitai! P.S.Braucēji bijām 4 ar auto Ford.Virtuozs autovadītājs pa kalnu ceļiem -Serdžans(paldies) un man nemaz nebija bail skatīties lejā aizā arī vietās,kur 2 mašīnas izmainīties nevar.Vienīgi bērnu un sevi piemānīju,vakarā ,skatoties uz kalniem ,bērnam teicu-skat kur daudz zvaigznes krīt,vēlies kaut ko...Meita izjauca sapņotprieku-Tās taču mašīnas pa kalnu ceļiem brauc...EH!,bet tik skaisti izskatās!...