Žirona

65km no Francijas robežas, 100km no Barselonas atrodas Žironas pilsēta, tāda paša nosaukuma provinces galvaspilsēta. Šī province ietver sevī teritoriju – sākot no visas Costa Brava piekrastes, līdz pat Pireneju kalniem pie Andoras.

Pastaigājoties pa Žironas vēsturisko centru ta vien liekas, ka tūlīt krustojumā, grabot un šķindot mirdzošām bruņām, ieauļos bruņinieks, vai tuvējā katedrālē iedunēsies lielais zvans, kas paziņos par viņa augstības karaļa ierašanos. Pilsētas sienas ir uzsūkušas viduslaiku, aizgājušo gadsimtu garu un tās viesiem - katram šeit ir iespēja veikt tādu kā ceļojumu pagātnē. Bet tagad visu pēc kārtas!

Pati pilsēta ir relatīvi neliela, tamdēļ pat labākais veids kā to apskatīt ir nesteidzīgi pastaigājoties. Tadā veidā ir iespējams izbaudīt pilsētas romantiku un apskatīt kaut katru šķērsielu ekskursijas maršruta laikā. Pirmām kārtām, apskatīsim pilsētas vēsturisko centru, pastaigāsimies pa La Forca Vella cietoksni, ko uzcēla romieši pirmajā gadsimtā pirms mūsu ēras.

bagātais un nabagais brālis

Viens no vecpilsētas simboliskākajiem rajoniem – Ebreju kvartāls, kas sākas turpat pie cietokšņa un pilsētas galvenās katedrāles. Šis kvartāls sastāv no mazu ieliņu un iekšpagalmu labirinta, kura pastāvīgais mijkrēslis un elpa dveš pēc Viduslaikiem, neviļus atmiņā atsaucot filmu "Parfīms", jo tā vien šķiet, ka tiko sastaptajā pretīmnācēja vaibstos noplaiksnīja slepkavas Žana Batista Grenuija profils.

slepenā iela ebreju kvartālā

Kad sveikā esam izkļuvuši no Ebreju kvartāla, pēkšņi atduramies pret majestātisko La Catedral ēku. Šī Katedrāle, kas celta laika posmā no 11-18 gs., ir cieši piekļāvusies pie cietokšņa La Forsa Vella kompleksa un harmoniski sajaukusi savā izskatā dažādus arhitektūras stilus - no romāņu (Kārļa tornis un klostera korpuss) līdz baroka stilam (katedrāles fasāde, kāpnes pie galvenās ieejas). Ir vērts ielūkoties iekšā arī pašā Katedrālē. Ieejas maksa: 7 eur, grupām - sākot no 10 personām: 2,5 eur no "deguntiņa", bērniem, kas jaunāki par 16 gadiem - 1,20 eur no personas. Katedrāle atvērta: no aprīļa līdz oktobrim - no 10.00-19.30, bet no novembra līdz martam - 10.00-18.30 ... un pats jaukākais - katru svētdienu 10.00-14.00 ieeja ir bez maksas.

Netālu no Katedrāles atrodama Sant Feliu bazilika. Tā ir viena no iespaidīgākajām Žironas pilsētas gotiskā stila ēkām, tās interjers sevī glabā izcilus mākslas darbus. Piemēram, pagānu un agrīnās kristietības perioda sarkofāgus.

Tālāk mūsu maršruts vedīs Los Baņjos Arabes (Arābu pirtis) virzienā. Šīs ēkas konstrukcijās ir jaušama Romiešu kultūras ietekme. Visumā iespaidīgā ieeja un kolonnas, kuras ieskauj centrālo baseinu - diez vai atstās jūs vienaldzīgus.

Nākošais apskates objekts - Svētā Dominika universitāte un klosteris. Šī ēka ir viens no galvenajiem gotiskā stila paraugiem pilsētā un visā Katalonijas provincē, uzcelta 13-14 gs. mijā. Šobrīd šeit atrodas slavenā Žironas universitāte.

Tālāk ceļš mūs aizvedīs uz Passeig de la Muralla (tieši tulkojot - Nocietinājumu sienas bulvāris). Jā, šeit mums ir iespēja pastaigaties pa pašu augšu pilsētas nocietinājumu sienā.

Visbeidzot mūsu līdzpusdienu piedzīvojuma pedējais pieturas punkts - La Rambla de la Llibertat (rīdzeniekiem - Žironas Kaļķu iela). Izveidota 13 gs., La Rambla senatnē bija tirdzniecības-izklaides galvenā artērija, šeit, līdzīgi kā Barselonas Ramblā, var sastapt ielu māksliniekus, tirgotājus un papildus - degunā iesitas spēcīgs kafijas un svaigi ceptu smalkmaizīšu aromāts.

La Rambla vijās paralēli Oņjāras upei. Šeit teju vai visi tūristi uzņem fotogrāfijas, jo šejienes panorāma ir gana iespaidīga lai to piefiksētu. Nu lūk, pēc pastaigas gar upi, ir pienacis laiks pusdienot. Žirona, kā visas Spānijas pilsētiņas, piedāvā plašu klāstu visdažādāko bāru un intertesantu restorānu klāstu. Šeit iespējams apmaldīties šefpavāru autordarbos, Basku zemes, Katalonijas, Valensijas u.c. provinču kulinārijas šedevros vai ierakties fast-food un konditoreju satriecošo desertu kalnos.

​Žironā atrodas 2013.gada pasaulē labākais restorāns - El Celler de Can Roca.