Perseus Zeus klejojums - 3 (Helgolandes arhipelāga noslēpumi)

Helgolandes simbols ir Garā Anna – atsevišķa klints, kuru Ziemeļjūras ūdeņi mēģina nogāzt, protams cilvēki saudzē un ir radījuši dzelzbetona molu un metāla stiprinājumus pašai klintij, bet tā kļūst mazāka un tāpēc tiek vākti ziedojumi atkārtotiem balstu celtniecības, mola atjaunošanas un klints nostiprināšanas darbiem.

Helgolandē ir tīri iespaidīgs jūras akvārijs / muzejs un tā dēvētā Putnu klints, jo šeit putni ligzdo neiedomājamos daudzumos. Neparastu iespaidu atstāj tā sauktās krabju mājeles – kādas 30 vienādas celtnes cieši blakus. Sākotnēji tās ir kalpojušas zvejniekiem zvejas rīku glabāšanai, tagad te glabājas ne tikai zvejas piederumi, bet var arī ieturēt kārtīgas maltītes, piemēram, knaiblītes – speciāli pagatavotu delikatesi no jūras krabjiem, vai arī nopirkt citas jūras veltes notiesāšanai uz vietas jeb līdzņemšanai.

Sala lepni paceļas 60 metru augstumā virs jūras līmeņa un jau no tāluma izceļas ar savu sarkano nokrāsu. Gaišas slīpas reljefa līnijas klintīs, kuras rada sajūtu, ka visa sala ir saslējusies uz vienu pusi, padara skatu vēl iespaidīgāku. Sala ne vienmēr ir bijusi tāda, kādu to pazīst tagad. Tā ir aizņēmusi 35 kvadrātkilometrus un sastāvējusi no sarkanajām klintīm, baltajām klintīm un kāpām. No kāpām ir palicis tikai blakussalas puskvadrātkilometrs, bet baltās klintis ir aizskalotas. 1720.–21. gada jaungada naktī plosoties vētrai, no salas atdalījās baltās klintis ar kāpām un atlikusī balto klinšu daļa tika aizskalota uz visiem laikiem. Šai salai ir nācies smagi ciest gan no dabas skarbuma un no kar darbības. Gadsimtu garumā Helgolandi kā strtēģiski izdevīgu punktu ir vēlējušās iekarot tīri daudzas lielvaras. 1470. gadā Helgolande bija Šlēsvigas-Holšteinas hercoga pārziņā. 1714. gadā dāņi no kāpu puses sabombardēja salu un okupēja, pievienojot Dānijai. 1807. gadā salā ieradās angļu flote un piespieda dāņus Helgolandi pamest, bet ar šo faktu dāņi nevarēja sadzīvot.

Napoleona sakāve nodrošināja ka tā nonāca atkal Anglijas ietekmes sfērā - gluži kā Kipra, Malta, Gibraltārs, Gērnsija un vēl pāris stratēģiski objekti. 1890. gadā sala tika iemainīta pret Zanzibāras salu Āfrikā. Vācieši par šo maiņu priecājas, bet ar to juku laiki nebija galā. Gan pirmajā, gan otrajā pasaules karā arhipelāgs kalpoja kā militārā bāze un kara osta. 1914. gadā visi iedzīvotāji bija spiesti pamest salu. Tika sagrauts kara cietoksnis, tika uzspridzinātas daudzas militārās celntes un kara osta pilnībā tika iznīcināta.

1945. gada 18. aprīlī salu bombardēja aptuveni tūkstotis angļu gaisa spēku lidmašīnu. Gāja bojā 120 salas iedzīvotāji un cieta visas mājas... Pēc kapitulācijas Helgolandes iedzīvotāji atkal bija spiesti atstāt salu. Turpmākos divus gadus Lielbritānijas Karaliskā gaisa flote izmantoja salu kā mērķi gaisa uzlidojumu treniņos. Dienā, kad apritēja tieši divi gadi kopš 120 salas iedzīvotāju bojāejas, angļi bija ieplānojuši Helgolandi iznīcināt pavisam. Uzspridzinot 6700 tonnu munīcijas, iecerētais tomēr netika sasniegts. Helgolandes klintis izrādījās stiprākas. Ejot pa salu, vienmēr apstājos pie šīs liktenīgās vietas, kur tikai neuzkrītošs uzraksts liecina par pagātnes briesmu darbiem.

Neraugoties uz asiņaino pagātni sala ir patiesi kļuvusi vēl skaistāka un ar neatvairāmu šarmu pievelk viesus. No sirds var priecāties par dabas skaistumu, kas tomēr ir saglabājies. Salas iedzīvotāji kopja savu kultūru, lai arī tā ir Vācijas sastāvā, salā tiek runāts helgolandiski (ziemeļfrīzu dialektā). Ir vietējā valdība un savs karogs, sava himna, savi mēdiji... Salas iedzīvotāji ar dzīvi ir tīri pārtikuši un laimīgi, jo visi ir nodrošināti ar darbu un izcilu iztiku; par to rūpējas gan vietējā valdība, gan Vācija, kura negrib salu zaudēt un bikiņ pievaktē, lai nerīko referendumu par neatkarību no Vācijas.

Arheologi un vēsturnieki ir vienisprātis - sala ir bijusi apdzīvota jau pirms mūsu ēras...

Helgolandieši ir īsta jūrnieku tauta. Šad tad vietējie lepojas ar to ka miermīlīgo jūrnieku vilku sugai laika gaitā ir iefiltrējušās arī pirātu jeb jūras laupītāju asinis. Tas ir fakts, jo līdz 1400. gadam salā valdīja slavenā pirāta Klausa Štērtebekera blice, līdz tos padzina hamburgieši. Šis vīrs Štērtebekers tiek dēvēts par Ziemeļvācijas Robinu Hudu, un par godu šai vēsturiskajai personībai katru gadu vasarā Rīgenas salas pilsētiņā Ralsvīkā tiek rīkoti krāšņi brīvdabas uzvedumi. Rīgenes sala tāpat kā Langeoga ir manas ģimnes topā, tur arī esam bijuši, Rīgenā pat 3x, jo ši sala ir Karla-Heinca vājība, bet par to citu reizi.

Izdodas katrā noķert riktīgu Helgolandes noslēpumu - dzelteno tauriņu... Par to noslēpumu ieminējos iepriekš.
Te arī top reāli laba bilde - divi nehelgolandieši, kuriem šī sala ļoti, ļoti patīk...
Lote, Dagnīte, Daniēls, pat Karls jau ir jau laivā un tūliņ piebiedrosies viens Perseus zeuS.
Aidā, apkārt Helgolandei...
Pētam krastus un ne tikai... Iesaku šo atrakciju ikvienam...
Gidi stāsta apšaubāmus faktus, ticu tikai es - Dagnīte un bērni netic tiem šausmu stāstiem...
Skaista, šarmanata un ļoti oriģināla ir tā sala...
Bildē gan to visu skaistumu neietversi... Novēlu reiz katram šī raksta lasītājam iepazīt šo unikālo salu...
Šeit arī izbeidzas baterija, bet tas pat ir labi, jo tad varu 100% iedziļināties gidat teiktajā un ne kadru ķeršanā.
Brīžiem šķeit ka tomēr neesam Vāczemē, bet kur citur... Frīzu gars ir jūtam ik uz soļa...
Skats no augšas... Dodamies šķiet jau sestajā apgaitā... Sala mūs ir apbūrusi. Gribās to kārtīgi iepazīt...
Reāli fascinējoša lielpilsēta...
It kā ūdens temperatūra ir +9° C, bet nevaru novaldīties kaut mazliet neiebridis... un tad arī nopeldos...
... un top labs foto.
Bēgums ir jūtams kārtīgs...
Šajā kadrā to plūdmaiņu var manīt vēl labāk.
Vecāki šoreiz guļ otrajā stāvā... Daniēls to atbalsta, precīzāk iesaka.
Vienkārši Dagnītei tīk skats uz klintīm un jūru... Bikiņ romantiski.
Nākamā dienā gan romantiskais miers ir pārvērties skarbā vējā...
Kaut kā jāturās kājās... Bērni savukārt turās pie mums...
... bet rezultātā top tīri skaistas bildes...
Garā Anna lepni stāv - tā ir viena no visblīvāk apdzīvotajām salas putnu kolonijām.
Skarbi viļņi...
... un miera osta
Šķiet ka kaijai ir kāds gards guvums...
Vētras laikā kaijas medī apjukušās zivis.
Puntnu koris, viļņu mūzika - ideāla simfonija.
Simfonija pāriet serenādē...
Mani fascinē šī otra sala... un tur arī plānot nokļūt
Skats uz Düne - izcilo pludmaļu salu. Tur jādodas!
Jozua lūdza un saule apstājas... Perseus zeuS tikai vēlās un jau vētra prom, miers un saule ir klāt!
Nu re, tiešām slava Dievam - varam doties ar prāmi uz izcilo Düne saliņu - ne rīt, ne parīt, bet šodien pat.
Atā, Helgolande! Sveika Düne!
Witte - kaut kas no frīzu mantojuma...
Dagnīte un Lote jau ceļā, kamēr vīri pēta šiltes un iepazīstas ar salas aprakstiem...
Ostas pīles...
Fonā var redzēt Helgolandi... Starp citu šī sala ir neapdzīvota.
Šķiet ūdens te ir pat siltāks...
Ja Helgolandē bija + 9°, tad te ir minimāli + 10° C...
Peldu pludmalē un protams ne aiz pludmales robežas. Respektēju vācu standartus...
Dagnīte gan nedomā ka ir tik silds lai peldētu, bet prieks ka man ļauj...
Roņi vairāk tic Dagnītei un arī atturas no peldes... Es protams neesmu tik ticīgs un tāpēc peldēju...
Nevaram īsti saprast, kurš uz kuru raugās - vai viņi uz mums jeb mēs uz roņiem...
Šru tur ir arī vienaldzīgie... Roņiem mēs neinteresējam.
Reāla pludmale. Šeit gan roņi nosaka kārtību un cilvēkus nelaiž pie teikšanas.
Mūsu tuvums gan viņus īpaši niezbrīna, ne traucē...
Kaut kā mēģinām nobildēties.
Nu re - kaut kas no bildes arī iznāk.
un arī bildē esmu es - starp citu man ir īpašā roņu frizūra. Fonā var redzēt ka divi roņi brīnās par manu ērkuli.
Protams apmeklējam arī Helgolandes muzeju, baznīcu, krogu un visu pārējo...

Par baznīcu iesaku ielūkoties Helgolandes draudzes mājas lapā un šeit.

... Ziemeļjuras fauna ir fantastiksi dažāda. Būs jāpapēta kādreiz...
Šurp braucām ar jūras kaķi, atpakaļ ar kārtīgu kuģi un uz Hamburgu, ne uz Kukshāfenu.
Laipni lūgti uz klāja...
Ostā kuģis nepiestāj... Jābrauc ar laiviņām. Tuvojas nākamā!
VIss kā vecos laikos.
Bērnu protams no ratiņiem ārā neņem... Matu tiesu no traģēdijas - nākamreiz ievēros drošības standartu.

Lielie kuģi noenkurojas jūrā seklās jūras gultnes dēļ un salinieki uzņem viesus / bagāžu laivās. Viņiem ir darbs.

Pēdējā laiva
Atā Helgolande! Bija labi!
Esam jau Hamburgā un baudām svaigu zivi un paradoksāli - pārdevējs zvēr, ka tā ir no Helgolandes krastiem.

Tāds ir tas ceļojums uz Helgolandi... Viens no mūsu labākajiem. Vismaz es, Dagnīte, Daniēls un Lote tā apgalvo. Raksta otrā daļa ir šeit un sākums savukārt ir lasāms šeit! Vienā rakstā bilžu dēļ nevarēju visu sabāzt, tāpēc ir jāsamierinās ar nelielu sērfošanu. Noslēgumā vēlu katram reiz baudīt Helgolandes arhipelāga neizsakāmo šarmu!