Kasteljfolit de la Roka (Castellfollit de la Roca) pilsēta

Eiropā, kā vispār visa pārējā pasaulē, eksistē daži tādi arhitektūras varoņdarbi, kurus grūti ar prātu aptvert, kuri kā magnēti piekaļ tavu uzmanību un tu kā nohipnotizēta pūce pusdienaslaikā ar pamirušu sirdi nebeidz uz šiem brīnumiem lūkoties. Vesela pilsēta izkārtojusies klints virsotnē, pašā kraujas malā. Kamdēļ šādi vajadzējis celtniekiem pūlēties!? – Šis jautājums urda ne vien vēstures un arhitektūras speciālistu apziņu, bet arī mans parastais “latvietis praktiskais” galvā dīc, uzdodot šo jautājumu. “Ei Janka”, kliedz meistars no jumta, “padod man āmuru, tikko nokrita” … tālu gan Jankam, jeb visdrīzāk vietējam palīgstrādniekam Hulio bija jāskrien pēc tā āmura!

Jā, stāvot kraujas malā un lūkojoties tālumā, šeit ir jūtamas domu aizraujošas, neaprakstāmas un nedaudz nervus kutinošas sajūtas.

Kasteljfolit de la Roka pilsētiņu droši var pieskaitīt pie skaistākajām Katalonijas apdzīvotajām vietām. Tā atrodas uz bazalta klints masīva, kas izveidojies divu vulkānu lavas straumju tecējumu krustpunktā. Jāatzīmē, ka visi namiņi Viduslaikos tika celti izmantojot vietējos, vulkāniskās izcelsmes akmeņus. Klints augstums – 50m, tā novietojusies starp divu upju kanjoniem.

«Tēvs Fjodors neizturēja pakaļsekošanas mokas un uzlīda augšā pa pilnīgi atkarenu klinti. Viņu virzīja augšā sirds, kura sitās kaklā, un īpašais, tikai bailīgiem ļaudīm pazīstamā nieze kāju pēdās. Kājas pašas lidoja pa granīta sienu un nesa savu pavēlnieku augšā…….. Atdod desu!-iekaucās Ostaps.-Atdod desu, muļķi! Es visu Tev piedošu!» I.Ilfs. E.Petrovs. «Divpadsmit krēsli».

Vairums dzīvojamo māju novietojušās pašā kraujas malā, radot iespaidu par … vai nu baznīcas tevu Fjodoru, vai par kādu trako pašnāvnieku uz jumta dzegas … katrā ziņā – par neko drošu, jo šķiet, ka kurā katrā brīdī šīs mājas, jautri spāņu pannām virtuvē grabot, nolidos lejā no kraujas. Kopējā pilsētiņas platība, zināmo dabas un cilvēku untumu rezultātā, nepārsniedz 0,67 km2. Iedzīvotāju skaits, bez dabas pirksta pielikšanas, - apmēram 1000 cilvēku.

Vispār jau tādu klints krauju pilsētiņu pasaulē ir ne mazums. Jo diezgan bieži šādi cēla mājas, lai maksimāli organizētu pilsētas aizsardzību pret iebrucējiem, darītu apdzīvoto vietu nepieejamu, grūti sasniedzamu Viduslaiku cietoksni.

Šitais uz "kis, kis" neatsaucās … un vispār mēs aizmirstam, ka esam radīti tikai lai šim pienestu svaigas akniņas
Lepna ceļazīme vestī pie šī lielā pagalma, ka stāvēt auto šeit ir aizliegts … tikai maza nianse, - auto šeit piekļūt nevar.