Besalu pilsēta

Besalu pilsēta ir kā muzejs zem atklātām debesīm, tā ir Katalonijas arhitektūras Viduslaiku pērle un vēsturiskā galvaspilsēta La Garrotča rajonā. Pilsēta tika dibināta kā romiešu cietoksnis uz ceļa, kas savienoja Romas impērijas centru ar iekarotajām zemēm Ibērijas pussalā. Precīzs pilsētas dibināšanas datums nav zināms un šajā jautājumā vēsturnieki joprojām nav pienākuši vienprātību.

Zelta periods pilsētai bija VIII gs., pēc uzvaras pār arābiem, kas iezīmēja musulmaņu kundzības beigas.

Besalu pilsētas vizītkarte ir septiņu arku aizsardzības tilts, ko uzbūvēja savulaik romieši un pa šo tiltu veda vienīgais ceļš uz nocietināto pilsētu. XIV gadsimtā tilta vidū tika uzbūvēts aizsargtornis ar smagiem vārtiiem, kas pastāvīgi un modri sekoja pilsētas ienācējiem, kā arī iekasēja ieejas maksu no jebkura svešzemnieka.

Vēsturiskais pilsētas centrs ir slavens kā viens no bagātākajiem Romānikas arhitektūras ēku ansambļiem pasaulē. Pastaigāties pa viduslaiku Besalu ielām šķiet var bezgalīgi. Mūsdienu pilsētas plānojums tikai nedaudz atšķiras no oriģināla, svarīgākie viduslaiku objekti ir izdzīvojuši līdz mūsdienām: ebreju pirtis, Sv. Pētera un Sv Jūlija klostera ordeņu baznīcas, benediktiešu mūku dibinātā slimnīca svētceļotājiem un krusta karos ievainotajiem, kā arī vietējiem iedzīvotājiem no tuvākās apkārtnes. Sv Pētera baznīca 2003. gadā svinēja savu tūkstošgadi un tā tiek uzskatīta par vienu īstu šīs mazpilsētas lepnumu. Ļoti masīvajā, cietoksnim līdzīgājā baznīcā kara briesmu gadījumā varēja paslēpties visi Besalu pilsētas iedzīvotāji. Šeit atrodamas arī ebreju senās rituālās pirtis - mikvas, kas gan apmeklētājiem parasti ir slēgtas. Tūristi var tās tikai apskatīt par papildu samaksu un pēc iepriekšēja pieraksta vietējā ebreju draudzē.

mikvas

Pilsēta ir bagāta ar tautas amatnieku, mākslas un suvenīru bodītēm un darbnīcām. Šeit ir arī neliels siera, vītinātas un sālītas gaļas produktu muzejs, kur apmeklētājiem izklāsta gatavošanas noslēpumus un piedāvā nodegustēt meistaru pagatavotos labākos produktus.

muzeja degustācijas stūrītis
Rokdarbu, (ne)nieku un suvenīru veikaliņš
amatnieku darbu daži paraugi (šīs ādas jostas arī vecas izskatās labas … je ne pat labāk)

Katru gadu pilsētā tiek organizēts viduslaiku festivāls, kura ieejas biļetes ir jārezervē vismaz seši mēneši iepriekš. Festivāls iesākas ar bruņinieku turnīru, tā finālcīņas tiek veiktas uz pilsētas skaistā akmens tilta, bet mūzika, dejas un izrādes turpinās visā pilsētā.

Ņemot vērā milzīgo arhitektūras pieminekļu vērtību un to skaitu pilsētā, 1996.gadā Besalu iekļāva Spānijas kultūras mantojumu sarakstā, tagad šī pilsēta ir daļa no valsts popularizētā tūrisma maršruta "romānikas mākslas ceļš Katalonijā".