Faru, Portugāle

Runājot par Portugāles dienvidu reģionu Algarvi, neder tikai vārdi vai kritiskas pārdomas. Šis nosaukums vien katra portugāļa un to apmēram deviņu miljonu tūristu, kuri šeit viesojas katru gadu, sirdīs, liek augt jūtām un emocijām, kuras vienā vārdā var apzīmēt ar portugāļu visaptverošo jēdzienu „saudades”. Šajā gadījumā tās ir ilgas pēc vasaras, pēc bezgalīgām okeāna šalkām, 150 km pludmales, siltiem vakariem, labas kompānijas, mūzikas, smiekliem un tīri fiziskas labsajūtas...

Ar 3000 saulainām stundām gadā, neparasti tīru pludmali, ar gadalaikiem, kuriem ir pavisam savādāka gaita ( „ziema” te uzkavējas tikai decembrī un janvārī ), jau divus gadsimtus atpakaļ Algarve sāka iekarot Eiropas atpūtnieku sirdis. Portugāles dienvidu piekraste ir vieta, kur ir ko darīt katram –neskatoties uz vecumu un interesēm, turklāt visu gadu. Var spēlēt golfu, izjāt ar zirgiem vai saules nogurdinātam, doties mazliet dziļāk valsts viducī, lai apbrīnotu lēnīgo laika ritumu mazajos portugāļu ciematos, kur jau janvāra beigās mandeļkoku un apelsīnu birzis ietinas baltos, smaržīgos plīvuros. No aprīļa līdz novembrim var laiskoties pludmalē, bet gada vēsākajos mēnešos – nodarboties ar visdažādākajiem ūdens sporta veidiem. Turklāt pludmales te ir katrai gaumei – Algarves austrumu daļā, tuvāk Spānijas robežai stiepjas zeltaini līdzenumi līdz pat pamalei. Savukārt dienvidrietumiem ir raksturīgi nelieli, stāvu klinšu un smilšakmens veidojumu ietverti līcīši.

Bet ne jau tikai pludmales vien aizņem Algarves apmeklētāju laiku – neskaitāmajās piekrastes pilsētiņās/ kūrortos atrodamas izklaides jebkurai gaumei. Katrā no tām ir izveidota sava pastaigu promenāde gar okeāna krastu, kur siltajos dienvidu vakaros pastaigāties, sevi parādīt un citus apskatīt, pasēdēt kādā no neskaitāmajiem krodziņiem, iegriezties klubos vai vienkārši turpat bulvāra malā pavērot burvju mākslinieku trikus, suvenīru pārdevēju galdus vai padejot kādas viesnīcas priekšā izveidotajā deju laukumā. Un vienalga, vai ceļotājs apmeties Albufeirā, Laguā, Lagušā, Portimau, Kvarteirā, Silvešā, Tavirā vai reģiona galvaspilsētā Faru – visur katru vakaru tiek svinēta mūžīgā vasara. Kontinentālās Portugāles vistālāk uz dienvidiem izvietotā pilsēta un Algarves galvaspilsēta Farujau romiešu laikos kļuva par reģiona centru un galveno ostu ( tad to dēvēja par Ossonobu).

Pilsēta izvietota upes Formozas deltā netālu no Santa Marijas raga un, ērtās atrašanās vietas dēļ, Ibērijas pussalas dienviddaļas nozīmīgākās pilsētas godu Faru saglabāja arī juku laikos pēc Romas impērijas sabrukšanas, kā arī arī ilgajos gadsimtos, kad šajā teritorijā saimniekoja mauri. Pēc tam, kad XII gadsimtā Portugāles dienviddaļu arābiem atkaroja karalis Alfonsu III, Faro nozīme tikai pieauga. Te atradās Faro bīskapa mājvieta ar bagātu bibliotēku. 16. gadsimta vidū Esseksas grāfs, iebrukdams pilsētā to izlaupīja un aizveda uz Angliju. Laupījuma vidū bija arī pati pirmā Portugālē iespiestā grāmata – ebreju Tora, kas pašlaik atrodas Oksfordas universitātes vērtīgo izdevumu krātuvē.

Līdz ar portugāļu jūras atklājumu laikmeta sākumu, par Algarves galvaspilsētu kļuva ostas pilsēta Laguša, kas atradās vairāk uz rietumiem. No Lagušas portugāļu karavelas devās nezināmo teritoriju meklējumos. Vēlāk šeit atgriezās kuģi ar garšvielām, zeltu un vergiem no Āfrikas. Taču pēc 1755. gada Lisabonas zemestrīces, kad tai sekojošais cunami iznīcināja Portugāles dienvidu piekrastes pilsētas un ciematus, tai skaitā Lagušu, priekšplānā atkal izvirzījās Faru. Pilsētu no iznīcības paglāba plašā upes Formozas delta, neļaujot cunami vilnim nodarīt lielu postu iedzīvotājiem un ēkām. XIX gadsimtā Faru tuvumā tika atklātas sāls iegulas, kas lika pamatu rūpniecības attīstībai reģionā. Savukārt XX gadsimtā attīstījās tūrisms, kura uzplaukumu stimulēja Faru starptautiskās lidostas atklāšana. Kas jāredz Formozas upes dabasparks –viena no trim aizsargājamām teritorijām Algarvē, kas nesen izvēlēta par vienu no Portugāles septiņiem brīnumiem. Vēja un straumju iespaidā nepārtraukti mainīgā ainava ir mājvieta visdažādākajiem migrējošajiem ūdensputniem, kā arī mūsu pašu stārķiem, kas šeit sastopami ik uz soļa. Seklie lagūnas ūdeņi, ko no okeāna aizsargā piecas barjersalas un divas pussalas, ir ideāla vieta dažādu molusku audzēšanai. Svaigās jūras veltes ( arī visdažādākās zivis, protams) var nobaudīt jebkurā pilsētas restorānā. Upes Formozas dabasparku vērts apceļot ar laivu vai kuģīti, kuru īpasnieki piedāvā izbraukumus vairākas reizes dienā no pilsētas ostas. Vecpilsēta Interesantākie apskates objekti atrodas pilsētas centrā, seno aizsargsienu apjozti. Tā ir katedrāle, ko XVIII gadsimtā uzbūvēja seno romiešu foruma vietā, tai pretī izvietotā arhibīskapa pils un līdzas esošais XVI gadsimta klosteris. Ievērības cienīga ir arī baznīca Nosa Sinjora du Karmu, jo tā izrotāta krāšņiem, apzeltītiem kokgriezumiem un tajā atrodas pilsētas viesu galvenais apskatas objekts – kapella, kurā atdusas 1200 mūku kauli. Vecpilsētā var arī vienkārši pastaigāties pa šauro, bruģēto ieliņu mudžekli gar ar roku apgleznotajām flīzītēm rotātajām mājām, vai pavērot stārķu ģimenes dzīvi, kuru ligzdas atrodamas gandrīz uz katra, siltajam klimatam nevajadzīgā, skursteņa vai baznīcas tornīša. Pludmale Faru ir viena no retajām okeāna piekrastes pilsētām, kurai rietumu sānam nepieglaužas pludmale. Tā atrodas apmēram septiņu km attālumā no pilsētas centra, netālu no lidostas. Šo apstākli nereti izmanto ceļotāji, kuri, savu reisu gaida nevis pasažieriem domātajās uzgaidāmajās telpās, bet siltajās Atlantijas okeāna piekrastes smiltīs. Pārējo saules un okeāna viļņu kārotāju rīcībā ir ērta autobusu satiksme no Faru centra. Naktsdzīve Faru atrodas vienīgā reģiona augstākā mācību iestāde – Algarves universitāte. Gandrīz 10.000 studentu klātbūtne pilsētā, protams, nevar palikt nepamanīta. Tas īpaši attiecināms un pilsētas naktsdzīvi nedēļas nogalēs. Gandrīz katrā bārā vai klubā sastopami portugāļu jaunās inteliģences pārstāvji, kuri, starp citu, ar valsts iedzīvotājiem raksturīgo laipnību un atsaucību, kā arī labas angļu valodas palīdzību, jebkuram noklīdušam ceļotājam parādīs ceļu uz viesnīcu. Ja ceļojot uz Algarvi, nav vēlēšanās pētīt Faru vēsturiskos un arhitektūras pieminekļus, tad pilsēta tomēr ir galvenais izejas punkts visa Portugāles dienvidu reģiona apskatei vai arī vieta, no kurienes var doties uz vienu no izraudzītajām Atlantijas okeāna pludmalēm.

Uz Portugāles dienvidiem ērti nokļūt ar tiešo reisu FlyMeAway.lv organizētajā ceļojumā 2015.gada Lieldienās 02.04-06.04.2015. Vairāk informācijas par Faru un ekskursiju programma pieejama http://www.flymeaway.lv