Vecā gada pavadīšana un Jaunā gada sagaidīšana Prāgā

2015. gadu nolēmām sagaidīt ārpus Latvijas. Tā kā sen jau vēlējos redzēt tā dēvēto zelta Prāgu un oktobra sākumā izdevās nopirkt diezgan lētas aviobiļetes, šis plāns varēja īstenoties. Šis noteikti nebija no tiem ceļojumiem, kad jau agri no rīta ņēmām rokā kartes, staigājām pa vecpilsētu, izzinot katras ēkas vēsturi. Šoreiz vairāk laika pavadījām restorānos, viesnīcās, tirdzniecības centros, kā arī nesteidzīgi pastaigājoties pa ielām un vērojot cilvēkus. Tāpēc, ja vēlaties saņemt plašu kultūrvēsturisku informāciju par apskates objektiem, nāksies meklēt citus ceļojumu aprakstus. Es šajā rakstā izklāstīšu informāciju par sabiedrisko transportu, iepirkšanās un atpūtas vietām.

Sabiedriskā transporta tīkls plaši pārklāj visu pilsētu – kursē tramvaji, autobusi un metro. Ir trīs metro līnijas, tajās ir ļoti viegli orientēties; tramvajos un autobusos ir informācija par pieturām, kurām blakus ir metro stacijas, līdz ar to ir ļoti viegli izplānot savu maršrutu ar pārsēšanos. Tramvaji un metro kursē ļoti bieži, tā kā nav nepieciešams iepriekš meklēt kustības sarakstu. Vēl mani ļoti iepriecināja fakts, ka katru nakti kursē nakts tramvaji (arī tiem intervāls ir 20-30 min), līdz ar to droši var baudīt nakts dzīvi centrā un neuztraukties par nokļūšanu viesnīcā (vienīgi pirms viesnīcas izvēles derētu noskaidrot, vai tā atrodas nakts tramvaja maršruta tuvumā). Arī Jaungada naktī (ar nelielām izmaiņām) kursē nakts transports. Šeit atrodama ļoti laba tramvaju un metro karte http://czech-transport.com/images/05_metro_tram_daily_stops.jpeg – pati sākumā lejupielādēju vecāku kartes versiju, līdz ar to sanāca neliela maldīšanās un ceļš līdz zoodārzam sanāca ilgāks, nekā tam vajadzēja būt.

Sabiedriskā transporta biļetes var nopirkt vienam braucienam (30 vai 90 min.), diennaktij vai 3 diennaktīm, tās ir izmantojamas visiem transporta veidiem. Lidostā ir kiosks, kur var iegādāties biļetes. Es noteikti iesaku pirkt biļeti nevis braucienam, bet diennaktij vai trim, jo braucienu biļetes ir izdevīgas tikai tad, ja skaidri zināms, ka vairāk kā 2 reizes dienā transports netiks izmantots. Lai gan citā ceļojumu aprakstā biju lasījusi par nežēlīgajiem un nekaunīgajiem sabiedriskā transporta kontrolieriem, piecas dienas aktīvi pārvietojoties ar sabiedrisko transportu, nenācās sastapties ne ar kādiem kontrolieriem – varbūt arī viņi baudīja garās Ziemassvētku brīvdienas.

No lidostas uz centru var nokļūt ar 119. autobusu. Tiesa gan, līdz centram tas neaizvedīs, bet tā galapunktā būs jāpārsēžas metro A līnijā, izkāpšanas stacija atkarīga no tā, kur vēlaties nokļūt un ko redzēt – vistuvāk upei un Kārļa tiltam ir stacija Staromestska.

Ko apskatīt un kur pabūt:

Prāgā noteikti ir jāapmeklē zoodārzs. Ziemā tas strādā tikai līdz 16iem, līdz ar to iesaku doties ļoti laicīgi, mums ar trīs stundām bija daudz par maz, līdz ar to diezgan ātrā solī devāmies cauri zoodārzam un beigās jau apmeklējām tikai tos dzīvniekus, kuru nav Rīgas zoodārzā. Ja dodaties kopā ar bērniem, tad noteikti ieplānojiet vēl vairāk laika, jo parka teritorijā ir plaši rotaļu laukumi, vairākas kafejnīcas un restorāni. Te var sastapt gorillas, roņus, pingvīnus, žirafes, ziloņus, polārlāčus, tīģerus, pumas, lauvas, gepardus, tapīrus, ķengurus, nīlzirgus... un brīvi virs galvām lidojošus sikspārņus http://www.zoopraha.cz/en. Ieejas maksa pieaugušajiem 200 CZK.

Komunisma muzejs – ļoti daudz rakstītās informācijas, diezgan maz apskates objektu, taču deva ļoti labu ieskatu 20. gs. notikumos Čehoslovākijā http://www.muzeumkomunismu.cz/en. Ieejas maksa 190 CZK.

Moku rīku muzejs – esmu bijusi šāda veida muzejā arī Vīnē – tur tas viennozīmīgi ir daudz interesantāks un iespaidīgāks. Otrreiz noteikti nemaksātu 140 CZK par šī muzeja apmeklējumu http://www.expats.cz/prague/article/czech-tourism/museum-of-medieval-torture-instruments/.

Ja vēlaties kaut ko ne tik drūmu vai nopietnu, tad varat apmeklēt muzeju, kurš oficiālajos tūrisma ceļvežos, šķiet, netiek uzrādīts - http://www.sexmachinesmuseum.com/en_page.html, ieejas maksa 250 CZK.

Visi iepriekš nosauktie muzeji ir atvērti, manuprāt, muzejiem neraksturīgi ilgi – līdz 21.00 vai 22.00, līdz ar to muzeju apmeklējumu varat atlikt arī uz vēlāku vakaru.

Iepirkšanās: Prāgas centrā ir vairāki lieli iepirkumu centri: Palladium – ap 180 veikaliem (gan mums labi zināmie H&M, Reserved, Marks&Spencer u.c., gan citur Eiropā populārais C&A), ap 20 kafejnīcām un restorāniem (metro stacija Namesti republiky, B līnija – ieeja tieši no metro stacijas). Turpat pretī šim iepirkumu centram atrodas OD Kotva – pēc iekārtojuma un pārstāvētajiem zīmoliem ļoti atgādina mūsu Stockmann. Centrā atrodas vēl viens mazāks iepirkumu centrs Quadrio (B līnija, stacija Narodni trida). Netālu no lidostas atrodas tirdzniecības centrs Šestka – var nokļūt ar to pašu 119. autobusu, braucot uz lidostu. Visos šajos tirdzniecības centros ir arī lielāki vai mazāki pārtikas lielveikali. Tirdzniecības centri ikdienā atvērti apmēram līdz plkst. 21.00. Lai gan biju domājusi, ka 31. decembrī un 1. janvārī visi veikali būs slēgti un pilsēta būs pamirusi, tā nebūt nebija, tā kā iepirkšanos droši var atstāt arī uz Vecgada dienu vai Jauno gadu iesākt ar kārtīgu „šopinga” tūri. Liels supermārkets divos stāvos Kaufland atrodas Belohorska 205 (darba laiks 7.00-24.00!) – 22. tramvajs, pietura Obora Hvezda.

Restorāni un kafejnīcas ir dārgāki nekā Latvijā (it īpaši, ja nosaukumā pieminēts Šveiks vai tiek pasniegti čehu ēdieni). Daudzviet pilsētā ir ātrās ēdināšanas restorāni (McDonalds, KFC, Subway), kā arī daudzas itāļu picērijas, kafetērijas un Āzijas ēstuves (blakus Cotva iepirkumu centram atrodas Coa restorāns – tā kā ir ļoti lielas porcijas, izsalkumu var remdēt arī ar pusporciju). Lai gan Čehija sevi pozicionē kā alus lielvalsti, parastās, „nespecializētās” ēstuvēs neko vairāk par „mainstream” alus šķirnēm Kozel, Pilsner Urquell, Krušovice, Gambrinus tā arī neatradām, tāpēc divreiz mēģinājām apmeklēt alus bāru ar pretenciozu nosaukumu Prague Beer Museum, kurā tiek piedāvātas 30 alus šķirnes, bet abas reizes tas bija pārpildīts un piesmēķēts. Blakus iepriekš minētajam Kaufland atrodas restorāns Chapadlo, kurš līdz plkst. 15.00 darbojas kā bistro, līdz ar to pusdienas šeit var paēst līdzīgās cenās kā Latvijas bistro (diviem cilvēkiem pusdienas izmaksāja ap 200 CZK). Runājot par ēšanu, jāpiemin trdlo, kuru pārdod uz katra stūra: patiesībā nekas īpašs – dīvaina paskata kanēļmaizīte, par kuras cenu Latvijā varētu nopirkt kādas četras kanēļmaizītes, bet tā smarža neļauj vienaldzīgi paiet garām.

Lai gan katrā ēdienreizē apmeklēju kādu citu ēdināšanas iestādi, nav nevienas, par kuru varētu teikt – obligāti to apmeklējiet! Kas vēl jāpiemin par ēstuvēm – WiFi šeit ir svešvārds: ja arī kaut kur tas tiek solīts, tad izrādās, ka šobrīd nestrādā vai tamlīdzīgi; ja par mielastu maksājat ar karti, tad nebrīnieties, ja jums terminālī liek ievadīt dzeramnaudas summu, kuru vēlaties atstāt; lielākajā daļā ēstuvju var smēķēt bez ierobežojumiem, līdz ar to maltīti var nākties baudīt vieglā (vai ne tik vieglā) dūmu mākonī, dažviet vismaz ir nodalītas smēķētāju un nesmēķētāju zonas, kaut visiem zināms, ka tas īpaši neglābj situāciju.

Pats galvenais Jaungada notikums – salūts. Raķetes visā pilsētā sāk šaut jau ap plkst. 23.30; tā kā bija bezvējš, tad līdz pusnaktij visa pilsēta jau bija dūmakā, un pusnakts salūtu tikpat kā vairs nevarēja redzēt, raķetes arī bija ļoti zemas, līdz ar to sanāca ļoti vilties. Iespējams, ka izvēlējāmies neveiksmīgu vietu – Petrin kalnu. Toties jāpiebilst, ka 1. janvārī plkst. 18.00 ir vēl viens salūts – šogad tas tika šauts no Letna parka. Tas tiešām bija krāšņs, un tika izmantoti tādi pirotehnikas brīnumi, kādi Latvijā nav redzēti.

Tā kā Prāga ir ļoti populārs galamērķis Jaunā gada sagaidīšanai, par iespējamo apmešanās vietu ir jādomā ļoti laicīgi un jārēķinās ar pamatīgu uzcenojumu. Piemēram, Hotel U Hvezdy ikdienā noteikti būtu tīri pieņemams 3 zvaigžņu hotelītis, bet noteikti nebija tās naudas vērts, cik maksāja svētku sezonā. Toties no sirds varu ieteikt ļoti skaistu 4 zvaigžņu viesnīcu, kas iekārtota 16. gs. celtā ēkā pašā Prāgas centrā uz salas pie Kārļa tilta, – Archibald At The Charles Bridge – izcila atrašanās vieta, profesionāls personāls, skaists dizains, bagātīgas brokastis.

Lietas un vietas, kuras tomēr neapmeklējām, bet šķita gana interesantas: Spoguļu labirints www.maze.cz; VDK muzejs http://kgbmuzeum.com/en/ – šeit gan ir ļoti atšķirīgas atsauksmes, jo, cik saprotu, muzeja dibinātājs ir ķerts PSRS un VDK fans (iespējams, pats ir bijis VDK darbinieks), līdz ar to informācija varētu būt ļoti subjektīva, vienpusīga un padomju varu un metodes slavinoša); „Neredzamā” izstāde http://neviditelna.cz/en/; Vecpilsēta un pazeme pēc tumsas iestāšanās http://www.prague-underground-tours.com/underground-home-page/tours/oldtown-and-underground-after-dark.

P.S. Runājot par Prāgu ziemā, jāpiebilst, ka lielākā daļa ielu un ietvju ir klātas ar ziemai ļoti nepiemērotu segumu, līdz ar to ir ļoti slidens, tāpēc jāpiedomā par piemērotu apavu izvēli.