Norvēģija pēcvārds...

Norvēģija 2014/11.08-25.08

Izbraucam 17,30 ar 4 vietīgu kemperi , divas ģimenes (tas ir četratā)ar prāmi no Rīgas. Pirms tam gan ierodas muitas meitenes un pārbauda mūsu kemperi. Lietus gāž un zibeņo. Uz klāja nevar stāvēt un vērot izbraukšanu, tāpēc ,ar savu nopirkto aliņu ,atrodam vietas iekšā un, papildinot vēl laika vilkšanu ar sidru, sēžam krodziņā. Vēl paskatam šovu, pēdējā brīdī attopot, ka varbūt vajadzētu nopirkt alu, kas arī veiksmīgi izdarīts. Esam uztankojušies. Nummuriņā vēl nodzeram kādu saldu liķierpunšu, laikam bij aprikožu,un dodamies pa migām. Vika vēl grib patusēt un dodas uz šova turpinājumu. Jūra mierīga tikai nedaudz pašūpo.

12.08

Iebraucam Zviedrijā. Vika jau padzēris kafiju, kad mēs tik mostamies. Ir nu gan nemiera gars. Esot jāiet vērot salas. Pabrokastojam un dodamies uz klāju to arī darīt. Spīd saulīte. Zviedrija mūs sagaida visnotaļ jauki.Muita arī mūs liek mierā.

Izbraucot no prāmja uzstādam GPS uz Oslo, bet kas tev deva, IGO (mūsu GPS)mūs ātri aizved uz citu ostas piestātni.(ha ha)

Tad garais pārbrauciens uz Norvēģiju. Kādus 50 km aiz Oslo atrodam atpūtas vietiņu pie ezeriņa, un kārtojamies uz pirmo naktguļu. Pat nopeldamies. Ūdens spirdzinoši vēss. Skumīgi, bet tur esmu atstājus dažas man nozīmīgas lietiņas(domājams tas nozīmē atgriešanos).

538 km

13.08

Nospraužam mērķi uz Fagernesu. Pa ceļam šur tur piestājam un tad garais brauciens caur kalniem un Ardal uz prāmi. Kalni vienreizēji un savādi. Mājiņas kalnos bez ceļiem un dzīvības pazīmēm. Ezeri ir, laivu nav. Vienā vietiņā piestājam apskatam vietējo mājiņu. Kamīns, dabiskā akmens vanna. Forša vasarnīcas ideja. Pēc tam gan izrādīsies, ka tādas tur ir visur kalnos. Braucam skatīties Tvennes ūdenskritumu, skatīt cik daudz norvēģu sievas lej asaras (pie Hellas).Tālak dodamies uz Fjarlandi. Pa ceļam atrodam laukumu ar WC, silto ūdeni. Nakšņojam. Pa nakti līst.

493Km

14.08

Rīts sagaida ar saulīti. Silts. Dodamies uz netālo Ledus muzeju, kur esam pirms atvēršanās. Čaklīši.

Biļete nežēlīgi dārga 120 NOK. Nebij to vērts, bet ja esam nopirkuši, tad apskatam visu, ko tur rāda.

Filmas kā radušies ledāji, mamutu statujas. Tālāk uz Turtagri. Ledus ceļš Nr.55 Visu ceļu ir pārdzīvojumi. Sākumā tas iet gar skaisto Lustrafjordu ar ieleju, kur audzē ābolus, aprikozes un valriekstus. Visās mājās skaisti, sakopts un ziedi. Fjords gluds kā spogulis un ūdens tirkīzzils un caurspīdīgs. Tad ceļš strauji dodas kalnos uz Turtagri caur ledājiem.Vienreizīgi šaurs un serpentīnains, vietām tīrās šausmas – griežas pat vēders un negribas atrasties mašīnas ārmalā. Piestājam neskaitāmās vietās, izbaudam kalnu vēsumu +10 C un ledus skatus. Pataustam arī sniegu, un pafočējamies uz tā. Tālāk ceļš dodas lejup uz muzeju, kur ir kolonna ar jātnieku, lielākā pasulē. Grāmatā solītie suvenīri izskatas, ka sen jau tur nav. Grāmata ir novecojusi. Ļoti silti. +22 C. Nu uz Lomu, kur apskatam vecu stāvbaznīcu un blakus esošos kapus. Tālāk pa tādu pašu kalnu ceļu uz Geirangeru. Pa ceļam līst un grādi krītas. Vairs 10 C. Emocijas sit augstu vilni. Lejup pa galvu reibinošu serpentīnu. Nakšņojam pirms Geirangeras kalniņā, atkal pie WC ar siltu ūdeni. Kopā ar daudziem tādiem pašiem kā mēs – ceļotājiem. Skats uz leju uz fjordu ar tur esošo kuģi vakarā skaists.

Esam paēduši padzēruši.

386 km

15.08

Labs rīts, visiem labs garīgais. Pabrokastojam un dodamies lejā uz Geirangeru. Sameklējam INFO centru, noskaidrojam kas un kā, nopērkam biļetes uz kuģīti NOK 660 4.pers. Kamēr gaidam, paskatam suvenīru bodītes, tad 1st. skaists brauciens iekšā fjordā un atpakaļ. Apskatīti braucot septiņu māsiņu ūdenskritumi un arī kaislīgā mīlētāja ūdenskritums (pudeles izskatā)

. Tālāk pa Ērgļu ceļu augšup uz priekšu. Šis ir civilizētāks serpentīns, un acīm redzami tūristu apmeklēts, jo autobusi kursē vienā laidā. Tikai mūsu kopīgais secinājums uzbraucot augšā ir, ka iepriekšējās dienas braucieni bij emocijām bagātāki un iespaidīgāki. Šis ceļš platāks ar skatu laukumiņiem. Tālāk uz Nordalsfjordu unpāri tālāk uz Troļļu ceļu. Pa ceļam apstājamies pie Trolstigas, kur ir skaists un iespaidīgs ūdenskritums aizā. Izstaigājamies un izlocam kājas. Tālāk pa mierīgu ceļu, kur ainava atkal kļūst arvien nabadzīgāka. Skaisti akmeņi baltām un pelēkām galvām. Bišku smīkņā.Kalna galā ir stāvvieta, kur apstājamies, bet izrādās, ka jau esam klāt pi Troļļu ceļa, tikai no augšas . Tur pa laipām un no tiltiņiem var to visu iespaidīgo skatu apskatīt no augšas. Nav vārdu par redzēto... Braucam arī mēs. Mīļums brauc kā būtu te dzimis un audzis. Man gan nervi netur. Lejā apstājamies un apskatam arī visu no apakšas. Ar Dzintu saceļam akmens piramīdas, kas tur ir simtiem. Vēlāk gan noskaidroju, ka tā ir pateicība kalnu gariņam par to ka atļāva šķērsot kalnus. Turpat paēdam pusdienas un caur Andalsnes uz Strandy pirms kuras ar prāmi 95 NOK. Izbraucam no Strandes apt.10 km un atkal atrodam vietiņu ar siltu WC. Smidzina. Paēdam nopirkto lasi (53 NOK 0,5 kg)un garneles. Kā nu Norvēģija bez laša.

Tās iedarbojas uz smieklu kārpiņām, un bez kārtīgas smieklu devas gulēt nevaram.

257 km

16.08

Smidzina. Abas ar Dzintru mazgājam galvas, Es siltā, bet Dzintra aukstā, jo pa vidu Vika izplunčājis visu silto. Viss ir baigi labi, visiem labs garīgais.Nospraužam maršrutu uz Bergenu caur Strynu_Loen_Byrkjelo- pa vidu neliels līkumiņš caur Moskog-Fjaerlande(esam jau te bijuši) un atpakaļ-Mel. Baigais atkal serpentīns kalnos. Blakus krāčaina kalnu upe. Man jau gan ,kā izbijušai slalomistei, tas gan kutina sirsniņu. Vienā vietā apstājam, apskatam krāču kritumu un smuku tiltiņu. Vika atrod bekas. Tad pa milzīgu serpentīnu lejā uz ieleju. Ne pa matu mazāks kā Troļļu. Temp.+22 C Tālāk ar prāmi uz Viku. Vika noslēpjas tualetē un mēs ietaupam 33 NOK.Vienai kafijai! :) Brauciens kopā 153 NOK Brauciens 20 min.6 km pāri fjordam. Atrodamies kalnos 1044h. Ilgs brauciens arī pa maksas ceļu.(48 NOK) Nakts pie WC kādus 33 km no Bergenas. Smidzina. Rīt pasūtam saulīti pilsētai, kurā 90% no visa laika līst.

492km

17.08

16 C. Pa nakti lija. Dodamies uz Bergenu, kura patiešām, pēc pasūtījuma, sagaida mūs ar saulīti.

Ejam vispirms uz Akvāriju. Biļete maksā 250 NOK. Izrēķinam , ka mums tas pa dārgu. Es gan pierunāju pagaidīt , kamēr atveras, varbūt kaut ko nēesam sapratuši. Atveras un tur tiešām visi pērk dārgās biļetes. Bet mēs skatam veikaliņu. Kamēr skatamiem, Vika iegrozījies iekšā, tad arī Ivars ieslīd. Vai tad mēs sliktākas? Drebošu sirdi uz priekšu, un esam iekšā arī mēs. Kā būs tikt ārā, biški dreb sirds, bet baudam visu skaistumu no sirds. Jūras lauvas maigojas gar stiklu, pingvīni, akvāriji un dažnedažādi izbāzeņi. Tiešām iespaidīgi. Izejam ārā bez problēmām. Pa visiem esam ietaupījuši 1000 NOK. Tālāk uz slaveno zivju tirgu, kur tikai apskatam, bet neko nenopērkam . Tagad žēl.. :( . Tālāk pa kādai suvenīru bodītei, kamēr tā izved uz veciem saglabātiem iekšpagalmiem no senatnes. Pat smarža tur ir veca. Vecpilsētu apskatījuši, dodamies atpakaļ uz mašīnu, kur plānojam turpmāko ceļu.

Vai nu no noguruma, vai no nu iestājušā nāves punkta, iznāk bišku pārpratumi.Vika pasaka, ka kalnus, ceļus un ledus jau atskatījies. Man tas ķeras pie sirds, jo vairs nevar saprast , kur tad braukt. Biju plānojusi uz ledājiem , iziet vienu dienu kādu no vienkāršākajām takām, jo atbraukt uz Norvēģiju un neizbaudīt ledājus...

Arī saecējamies nedaudz ar mīļumu, kas ,pats, sliktā atmosfērā uzstāda ceļu, un braucam klusēdami. Gribas ēst, un sāk dikti sāpet galva. Laikam no nerviem. Pusdienojam. Dzintra prasa:” Vai esam sastrīdējušies?” Saprotu, ka nav vērts pūsties, jo jāprot jau respektēt arī ceļa biedri, un beidzam pukoties, izdzeram pa trim glāzītēm un paceļam miera karogu. Dodamies, pa ceļam apskatot skaisto Steindālfossenu, kur ūdenskritumam var iziet cauru pa apakšu. Tad uz Kvandalu, ar prāmi (120 NOK) uz Utni un pa smuku celiņu līdz Oddai meklējot vietiņu, kur gulēt. Nekā nevar atrast, jau tumsa virsū, visi jau atkal paliek puktīgi.Braucam no Oddas uz vienu un otru pusi, līdz beidzot to atrodam pie izgaismota skaistā Lētefosa ūdenskrituma ar siltu WC. Naktī ūdenskritums izskatās debešķīgi, un draudīgi.Dārdoņas skaņās pavakariņojam un dodamies pie miera.

239 km

18.08

Pieceļamies 9,30. Pa nakti lija, smidzina vēl joprojām. +13 C Braucam uz Stavengeru pa 13 ceļu. Pa ceļam plānojam kāpt Preikostolenas klintī. Redzēs kāds būs laiks. Tad domāsim. Visu laiku ar maziem pārtaukumiem līst lietus. Pie Nesvikas pārceļamies ar prāmi (93 NOK) Cilvēkus neskaita. Katrā prāmī te cita kārtība.Joprojām baigi līst, gribas ēst, meklējam vietu ātrāk, lai nav kā iepriekšvakar. Atrodam pilsētā pie INFO. Bet tavu neražu, 17,00 to aiztaisa, un mēs dodamies projām. Braucam uz Preikostoleni, bet tur nevar palikt, braucam atpakaļ, un paliekam vienā pieturvietā bez WC un ūdens. Nu gan vairs nevienam nav omas.

207 km

19.08

Pusi no nakts negulēju, mocījos pārdomās, kamēr vairs neizturēju un cēlos augšā. Ārā +14 C Pa nakti spēcīgi lija. Šodien uz Preikostoleni, vienalga līs vai nelīs. Sākumā ejam visi četri lietusmētelīšos.Tad saprotam, ka tempi mums atšķiras, un šķiramies, un sakam, ka gaidīsim viņus augšā. Aiziet. Pamaziņam, pa akmeņu stāvu taku, pār purvu, gar ezeru, un atkal pa klinšu plato.Augšā baiga migla, neko neredz, ŽĒL.Fočējamies, gaidam šos, bet tomēr nesagaidam. Kamēr tur esam migla pēķņi izklīst un uzspīd saulīte uz neilgu brīdi. Mums kā dāvana. Visi, kas tai brīdī atrodas uz klints, iekliedzas daudzbalsīgā internacionālā korī.Tas gan sajūsmina. Ceļš lejup ir grūtāks nekā augšup. Lejā mūs sagaida Vika ar Dzintu, kas bijuši ar paaugsti uzkāpuši, bet tomēr izdomājuši doties atpakaļ. WC, pusdienas un izbraukšanas no šīs pieturvietas 100 NOK, savādāk šlagbaums augšā neceļas. Nu uz Stavengeru. Vispirms ar prāmi. “Aitū taitū” (tā skaita mūs abus priekšā sēdošos). Viku ar Dzintru nepieskaita. 85 NOK abiem.Stavengerā apskatam balto vecpilsētiņu. Pūš liels vējš. Esam bišķu noguruši. Braucam uz Valli. Nakšņojam kempingā pie Tokstades. Ir duša un WC 220NOK uz 4.

391 km

20.08

+16,5 C Dodamies uz Valli. Pa ceļam nejauši gribas apstāties. Izrādās skaista vieta, ar milzīgu aizu zem tilta. Fantastisks skats, labi, ka neaizbraucām garām.Tālāk atkal pa kalnu ceļiem ar aitām. Beidzot piepildas mans sapnis un es apmīļojos ar aitiņām.Kā viņas metās man un maizei virsū...Pat bija gatavas un arī kāpa kemperī pie Vikas un Dzintras. Šī aitu sajūta pavadīja turpmākās dienas, un no iedomas vien bij smaids man sejā. Tālāk uz Pasaku ceļu. Izbraucot, nu nekas īpašs pēc tā, ko jau esam redzējuši, un arī lietus sabojā visus iespaidus, gan skatus. Hedālē apskatam skaisto baznīcu. Tur tieši nelīst. Vika ar Dzintru ietur pauzi un nenāk. Tālāk uz Telemarkas kanāliem.Nakšņojam Barnas kempingā 150 NOK. Ja grib dušu 10 NOK pa 5,min. Mēs negribam, jo esam jau pieraduši dušoties ceļa WC izlietnēs.

374 km

21.08

No rīta nelīst.Ir mākoņi, bet pa vidu spīd arī saulīte. +18 C

Bracam uz Ulefossu uz Telemarkas kanālu. Laimīgi trāpam tieši pēdējā vārtu pacelšanā. Process mums ir skaidrs, Nolemjam nedoties tālāk uz citiem, bet gan uz Kongsbergu, uz sudraba raktuvēm. Pilsētiņa saucas Sagrenda. Iebraucam ar vilcieniņu dziļi kalnā, kur mums visu izrāda.150 NOK no mums 130 NOK no pensīšiem katra. Atkal ietaupījums. Sapērkamies kristālu veikalā kādu

suvenīru. Ceļš uz Drammeni. Pastaiga pa pilsētu. Satiekam tirdziņā tirgotājus latviešus,kopā pasmejam. Turpinam ceļu Oslo virzienā. Atrodam atkal stāvlaukumu ar WC, gan bez siltā ūdens, bet tomēr.

Naktī labu laiku neguļām, jo norvēģi bij izdomājušu tieši tonakt afaltēt laukumu kur nakšņojam. Es domāju, ka būsim ieasfaltēti un ārā netiksim. Vienīgi mīļums guļēja kā mazs bērns, un neko nedzirdēja. Nobrauktie km prasa savu. Redzu, ka viņš jau ir noguris no braukšanas, un reizēm kļūdas un nervozē.

186 km

22.08

+16,6 C no rīta.

Aust skaista diena . Uzliekam GPS uz Vīgelana parku. Izstaigājam, apskatam kailo statuju bagātību un daudzveidību. Negaidīti satiekam arī Ziediņu pāri. Ir nu gan vieta , kur satikt paziņas! Ha-ha

Aizbraucam arī uz centru. Mašīnu nav kur atstāt, kamēr to atrodam ,daudz nervu šūnu noēstas. Ejam nedaudz apskatīt Oslo. Melno miljons, man īsti nepatīk. Mīļums gan sajūsmā. Man prieks par viņu. 15,56 dodamies ārā no pilsētas uz Stokholmu.

Pusceļā pirms robežas nakšņojam pie WC ar silto ūdeni, kopā ar 6 tālbraucēju mašīnām. Vika vēl WC uztaisa pirti...(pagriež tur esošo radiatoru līdz galam)

161 km

23.08

+13.7 C

Startējam uz Zviedriju

Pa ceļam divās vietā apbraucamie ceļi, jo plūdi. Labi ka braucam ar laika rezervi. Nakšņojam Statoil benzīntantankā netālu no miskastēm, kur tādi paši kā mēs, bet nu gluži blakus, pa nakti teltis blakus uzceļ turki.

270 km

24.08

Ar maldīšanos nokļūstam uz ostu.

Uz prāmja baudam dušas, šovu, un pat padancojam uz šūpojoša prāmja. Ceļojums beidzas. Žēl, daudz ko neapskatījām, un pārāk lielā pārskējienā nepabaudījām arī daudz ko no tā pēc kā braucām. Bet visumā man patika, un domāju, ka noteikti vajadzētu braukt vēl, jo šķita gan, ka ar vienu reizi par maz šī milzīgā baudījuma.

140km

Rezumē:

Kopā nobraukti 3930 km

Uz vienu cilvēku iztērēti 644 EUR( kopā ar prāmja biļetēm)