Dominikānas Republika

Jāatzīst, esmu nedaudz palaidies, zaudējis ceļojumu azartu un piedzīvojumu kāri! Varbūt, ka tas tikai uz neilgu laiku un varbūt tā ir atelpa pirms nopietnāka ceļošanas posma!

Pēdējo reizi tālāk no mājām pabiju tālajā 2012. un par šo laiku daudz ūdeņu aiztecējis, tāpat kā varbūt Jums, arī manā dzīvē daudz kas mainījies. 2014. gadam ritot uz nobeigumu, izlēmām ar draudzeni, ka jāpaceļo. Nolēmām, ceļosim novembrī - vajadzīga saule, skaista pludmale, jūra, sulas, augļi, jūras veltes – faktiski viss nepieciešamais, lai mietpilsonis justos laimīgs.

Redziet, man jau tā Āzija ir tuva, bet draudzene, kuras vārds ir Elga, „pielauza” mani uz pretēju virzienu – jābraucot esot uz Karību jūras pusi! Man nekas pretī nav, neesmu tajā pusē bijis, tāpēc lieta darīta – lai notiek!

Pozitīvais: ir virkne kompāniju, ar kurām var aizlidot uz to pusi par samērā lētām izmaksām, piemēram, Jetairfly no Briseles. Tas arī tiek darīts, biļete iegādāta internetā, maksā salīdzinoši nedārgi, uz Briseli no Rīgas, nokļūstam ar Ryanair. Viss ok! Rayanair Briselē ielido Charleroi lidostā, kas atrodas patālu no Briseles starptautiskās lidostas. Vispār, lai nokļūtu no vienas lidostas uz otru, ir jāizmanto divi transporta veidi, ar pārsēšanos, ja vien neizmantojiet taxi! Dažas stundas paies, kamēr izbraukāsiet! Mums par to galva nesāpēja, palikām pa nakti pie laba drauga, kas mums izrādīja naksnīgo Briseli, izguldināja, pabaroja. Paldies Aivar!

Brisele: ne vainas, pilsētas centrs ok, sakopts, pa stūriem nestaigājām. Metro varēja būt lepnāks, bet, kā noprotu, tagad to pucē! Čurājošais puisēns izrādās pavisam mazs, Eiropas birokrātijas kantori ir pieejami, ekskursanti tur laikam maršē vienā laidā, pilsēta multinacionāla ar lielā skaitā staigājošām kaklasaitēm. Dievs vien zina, kā ir Briselē vairāk – vietējo vai imigrantu!

Dominikāna: teritorija ap 49000 kv/km, mazāka kā Latvija, cilvēku skaits ap 10 miljoniem, atrodas uz salas, kaimiņos rietumu pusē atrodas Haiti, ziemeļos apskalo Atlantijas okeāns, dienvidos - Karību jūra! Iebraucot valstī, LR pilsoņiem nav vajadzīga vīza. Ir vajadzīga tā saucamā „tūrista karte”, ko var iegādāties uz vietas. Citas aviokompānijas par velti to izsniedz pie reģistrācijas, vēl esot izlidošanas vietā, to piekopj arī Jetairfly Briselē!

Lai arī Novembris 2014. Latvijā nebija auksts, tomēr piekritīsiet – patīkami no ziemas ielidot +30 grādos, 18. novembra rāmā vakarā. Paceļot tostu par Lielu Latviju, atpūta var sākties! Esot Dominikānā un paliekot Santodomingo (galvaspilsēta), jābrauc uz pilsētas vecpilsētas rajonu – koloniālo zonu! Tur būs tūristiem vispieņemamāk – apkārt daudz muzeju, krodziņu, ir viesnīcas, veikali! Koloniālais rajons, manuprāt, viens no baudāmākajiem un apskates vērtiem „punktiem” Dominikānas kartē. Vecā arhitektūra, bagātīgi muzeji, baznīcas, aizsargmūri. Ieejas biļetes apskates objektos ir mērenās cenās – ap 3USD. Jāpiemin, ka valstī naudas vienība ir peso. Iesaku arī naudu uz šīm vienībām mainīt, tā būs izdevīgāk! Visur pieņem USD, smalkākajos Santodomingo krogos akceptē arī EUR.

Mūsu mērķis bija pabraukāt pa Dominikānu, apskatīt dažādas vietas, peldes, saule un tukša garlaicība. Garlaikoties sanāca maz, vēlētos vairāk, bet sanāca, kā sanāca. Maršruts: Santodomingo – Puerto Plata – Sosua beach – Rio San Juan - Punta Cana, tas viss 12 dienās. Tā kā valsts maza, izbraukāt var ērti un nav vajadzīgs mērot tālus ceļus un ilgas stundas. Valstī ceļi ir izbraucami, kopumā – ne sliktāki kā pie mums! Publiskais transports bieži ir sliktā stāvoklī, „saspiests”, ja nepārvaldiet spāņu valodu, būs grūtības saziņā, pilsētās ērti izmantot taxi pakalpojumus, pirms tam gan jāvienojas par cenu, starp pilsētām izmantojiet lielo autobusu kantorus, piemēram, Caribbean Tour. Autobusi ērti, tīri – nekāda vaina!

Divas dienas Santodomingo – pietiks, arī mums. Apskatījām muzejus, vietējo arhitektūru izbaudījām rīta cēlienā, kad saulīte nav sākusi kausēt pārlieku un tas arī ir pareizi. Vispār, lai kur tūrists dotos dienvidu zemēs, saplānojiet savu maršrutu tā, lai apskates objekti, kas ir zem klajas saules, Jums degungala priekšā nokļūtu agra rīta stundās vai vēlākās pēcpusdienās!

Pozitīvais: Dominikānā var ceļot droši, sākotnēji bija bažas par kriminogēno situāciju, bet nē – ja likteni neizaicini, neplāties ar naudu, dārgām mantiskām vērtībām – tad viss ok! Kā man pašam likās, abi no malas izskatījāmies pēc padzīvojušiem studentiem, parastās drēbelēs, čībās, somās - nu ko no tādiem ņemsi! Esmu dzīvē daudz paceļojis, redzējis, pieredzējis. Brauktdams uz Dominikānu, sākumā mazliet uztraucos par drošību, jo visāds dzirdēts par to „galu”, bet, kā rakstīju, viss ok. Ja mēs dzīvotu Dominikānā viesnīcas aplokā, tad bēdu nebūtu, bet tā es parasti nedaru, ja esmu kur aizceļojis, allaž lienu visādos kaktos, dzīvo kā sanāk, staigā arī pa visādām pažobelēm, tad nu viss ir jāapdomā. Man viens labs draugs, arī ceļotājs, reiz mācīja mani, kur jānoglabā nauda, kad atrodies aizdomīgās vietās, mēs pamācību ņēmām vērā. Kā omes teiktu, neturiet visu naudu vienā vietāJ, tā ir taisnība, arī tas, ka izrādās sieviešu krūšturī var sapakot veselu bagātību – brīnumlietas!

Pērkot ko Dominikānā, jātirgojas uz ielas, kā daudzās tūrisma valstīs, šī vieta nav izņēmums.

Negatīvais: valstī ir ļoti vāji ar ēdienu izvēli, vietējā virtuve ir ļoti skopa un, runādams ar dažādiem ļaudīm, secinu, ka tas laikam tā ir visā reģionā. Varbūt kļūdos, tad palabojiet! Vietējie ir daudz aizguvuši no amerikāņiem un eiropiešiem. Viņiem ir topā trīs kategoriju ēdieni: 1) burgeri; 2) picas; 3)pastas. Ja vēl šos ēdienus, šie mācētu pagatavot, bet lielākoties sanāk vilties! Labi, neesam atbraukuši izēsties un pareizi! Un tomēr, tas ir paliekoši atmiņā. Maza augļu izvēle, skopi ar dabīgām sulām. Šur tur izdevās atrast arī labākas ēstuves, bet salīdzinoši ar to pašu DA Āziju, tas nav salīdzināms. Pareizi jau ir tiem, kas saka, neder salīdzināt. Nesalīdzini, izbaudi - šo frāzi es pie sevis vairākas reizes, esot Dominikāna, nobubināju!

Puerta Plata – neliela pilsēta salas ziemeļos, netālu no Haiti robežas. Visumā ok. Ļoti rāms, nesteidzīgs dzīves ritms. Pilsētas pludmale gan pašvaka, daudzviet piedrazota. Vidējās kl.viesnīca (3*) maksā ap 50-60 USD. Vērts aizbraukt uz kādu ekskursiju, ko uz vietas piedāvā. Mēs bijām uz nelielas salas, kas nav tālu no Puerta Platas. Vietējie to nosaukuši par Paradise island. Jauka vieta snurkelēšanai – bet ne vairāk. Pati sala neparasta – daži desmiti kvadrātmetru liels smilšu strēķis, apkārt kristāltīrs ūdens, uz tās atrodas dažas nojumes, kur vienā gatavo augļus un dzērienus priekš tādiem kā mums, bet citās nojumēs var pārģērbties, lai snurkelētu. Zivtiņu daudz, tādi kā mēs, tur tās sabarojuši, pieradinājuši. Bet lai kā arī nebūtu – mums patika!

Sosua beach – noteikti var braukt, jutīsieties ērti. Lai arī viņiem patīk strikti dalīt pludmales – publiskās un slēgtās, visur var „ielavīties”. Vakaros, šie nostoppē transportu galvenajā ielā, atver visas žalūzijas un durvis krogiem, bāriem, ēstuvēm un gaida tādus kā mēs! Nē meloju, viņi vairāk gaida baltos pensionārus un dzīves nogurdinātus vīrus, kas vēlas satikt savu, nu jau droši, ka ne vienīgo un īpašo, bet pavisam noteikti – nāriņu! Tas izskatās aptuveni tā: veči apkārt pa stūriem sēž kā gārņi, kur nu kurais un pie kāda kroga. Vietējās nāriņas, tumsai iestājoties, izpeld – kur bijušas, kur nē un veidojot nelielus jaunkundžu barus, aktīvi par ko diskutē. Iekšā krogos reti kura iet, džentelmeņiem taču jāaicina! Es pieļauju, ka viņas par gaidāmo krīzi Krievijā vai Kubas ārpolitisko kursu diezin vai runā. Bet, kas to lai zina, vispār ir tā, ka es jau savos 35. esmu sapratis, ka pasaulē ļoti bieži notiek neaptveramas lietas un neparedzamais ir uz katra stūra. Tāpēc, varbūt arī par Kubu runā, ja ne ārpolitikas kursu, tad gaidāmo ražu! Tā nu onkuļi gvelž niekus savā starpā, jaunkundzes „maļ” savu, līdz acu kontakti un komplimenti rod kopsaucēju!

Viss šai dzīvē vienkārši! Te Jums nebūs Pataijas Walkingstreet vai Filipīnu Angeles city field avenue "skarbums"!

Gadās jau Sosua beach nakts izklaidēs arī tādi pāri kā mēs un tādu nav maz, pludmalē pa dienu gan to vairāk. Bet kā mēs visi labi zinām, naktīs mostas un tas ir īstais laiks medniekiem, vientuļniekiem, trakotgribētājiem, kārumniekiem un visādiem citādiem īpatņiem. 3 naktis un var doties tālāk! Ilgāk šajā vietā var arī neuzturēties, lai gan vēlreiz - vietai nav nekādas vainas! Tā arī mēs, pārrunājām i Kubas kursu, i gaidāmo Krievijas krīzi, i diezin vēl ko. Tas viss pie ruma glāzes, kas tur labs! Dominikānā ir ļoti labs rums un cigāri, tas gan. Cigāri gan mani pagaidām maz interesē! Kad viss bija „izļurkstēts” un kā man likās, „noslīpēts”, likāmies uz auss! Vispār es apbrīnoju un arī cienu Elgu par to vien, ka viņa tādas vecu vīru pļāpas var izturēt! Pacietīgi klausīties! Tas tiešām ir apbrīnas vērts!

Rio San Juan – mazs miests. Ļaudis, kas mīl atpūsties klusumā, prom no civilizācijas „šļuras”. Tur var doties. Wi-Fi gan ir pat tur un tas manās acīs arī ir viens no Dominikānas plusiem! Wi-Fi ir faktiski katrā viesnīcā un sevi cienošā krogā! Pie Rio San Juan ir atrodamas labas pludmales, kas iepriecēs sirdi!

Punta Cana – liels tautu draudzības un naudas kulta kolhozs. Atrodamas ļoti elegantas viesnīcas, krogi, restorāni! Kā teiktu dažviet – viss kā pie cilvēkiem, bet tas nav priekš manis! Tā nu tas ir, tādas man īpatnības! Pludmale Punta Kanā pozitīvi pārsteidza - daudzu kilometru garumā, krāsaina, smilšaina. Vietām dzirdamas pat latviešu balsisJ. Ceļotāji no visas pasaules – atpūšas kā var un prot!

Lai Jums prieka un spilgtu, pozitīvu emociju pilni ceļojumi!