uzbekistan

  • 12 min lasīšanai

Es kādas krietnas trīs minūtes nekustīgi stāvu un skatos tālumā. Virs

tuksneša riet saule un tik skaistu saulrietu savā dzīvē redzējis vēl neesmu.

Jā, protams, droši vien es neesmu pārlieku sentimentāls un ļoti iespējams

jau agrāk esmu vēries, ja ne tūkstošos vai simtos, tad pavisam noteikti

desmitos citu ne mazāk brīnišķīgu saulrietu. Tikai vienkārši neesmu to

pamanījis. Taču tas šobrīd nav svarīgi, es redzu šo konkrēto un, ja vien

vispār iespējams nodefinēt jēdzienu maza laimīte, tad tas ir tas, kā es

jūtos. Es atrodos vilcienā Taškenta – Termeza, manā luksusa kupejā

nedarbojas kondicionieris un gaisa temperatūra tajā pavisam droši

ievērojami pārsniedz četrdesmit grādus pēc Celsija. Ir brīži, kad man

šķiet, ka izvārīšos dzīvs, ik pa laikam es vārda tiešā nozīmē teku, bet

mana ceļa biedrene Līva vēdina sevi ar vietējā tirgū par lētu naudu pirktu,

Ķīnā ražotu dzeltensarkanu vēdeklīti. Mēs dodamies vairāk nekā

divpadsmit stundu garā pārbraucienā uz meteoroloģiski karstāko vietu

Uzbekistānā, taču pēc galvaspilsētā Taškentā piedzīvotā mani, šķiet,

vismaz laikapstākļu ziņā šajā dzīvē nepārsteigs vairs nekas. Tiesa,

visticamāk, neesmu atklājis neko jaunu un tieši tāpat ir domājis faktiski

katrs tur nokļuvušais tūrists vai ceļotājs, turklāt senais teiciens – karsts kā

Taškentā – manā apziņā beidzot ir ieguvis jēgu. Skatoties uz oficiālajiem

rādītājiem karstums tur varbūt arī nav nemaz tik liels, taču reālās sajūtas

ir vienkārši iznīcinošas. Patiesību sakot tas pat nav karstums, tā ir

nospiedoša svelme, kura, liekas, nebeigsies nekad un pie tās pat nav

iespējams pierast. Tikai samierināties. Turklāt savu lomu noteikti spēlē

arī tas, ka tieši jūlijs ir gada karstākais mēnesis Centrālāzijā un tajā

sevišķi daudz tūristu uz Uzbekistānu nedodas. To visu es, protams, esmu

palaidis garām un ieradies Centrālāzijā gada pašā, pašā karstākajā laikā.

Taču, lai gan brīžiem ir tiešām smagi, man nav ko nožēlot – arī tā ir

pieredze un šajā gadījumā es teiktu, ka neslikta pieredze. Jo beidzot es

zinu ko nozīmē īsts, nevis iedomāts, iztēlots karstums.

Valstī esmu ieradies no kaimiņos esošās Kirgizstānas. Lai gan zināju, ka

abas ir visai atšķirīgas, šis atšķirīguma līmenis mani tomēr nedaudz

pārsteidz. Ja pirmā ir, protams, priekš Centrālāzijas, nevis mūsu

standartiem, brīva, nepiespiesta un es uzdrošinātos lietot vārdu – liberāla

(Iveta Kažoka šajā brīdī, visticamāk, paģībst, taču ne man raizēties par

Ivetu Kažoku), tad otrā pilnīgs pretstats. Visur esošās milicijas patruļas ir

nomācošas, bet nemitīgās pārbaudes pārvietojoties pa šosejām –

atbaidošas. Jo man tā arī netop skaidrs kāpēc katrā no tām nepietiek ar

vienkāršu pases pārbaudi, bet ir arī jāskanē soma un milzīgā kladē ar

roku jāieraksta visa par mani uz vietas iegūstamā informācija, ieskaitot

Rīgas adresi... Turklāt ir pilnīgi skaidrs, ka šīs bezjēdzīgās klades neviens

nelasa un nepārbauda. Šobrīd situācija gan ir uzlabojusies un nekad un

nekur neiztrūkstošie policisti un drošībnieki izturas pieklājīgi. Tās ir

Uzbekistānas diktatora Isloma Karimova izvērstās valsts tēla uzlabošanai

paredzētās akcijas sejas. Jo vēl tikai dažus gadus atpakaļ šie paši laipnie

un smaidīgie likuma sargi no tūristiem gan slēpti, gan neslēpti masveidā

izspieda naudu un gadījās pat atsevišķi laupīšanu gadījumi. Īpaši bīstami

bija tieši šādi nomaļi, nekurienes malā esošie čekpointi, kuros ar tevi var

izdarīt faktiski jebko. Tomēr tūrisms ir un paliek viens no būtiskākajiem

vēsturiskiem kultūras pieminekļiem burtiski pārbāztās Uzbekistānas

iedzīvotāju ienākumu avotiem un daudzi vienkārši pārstāja uz šejieni

braukt. Karimovs, protams, saprata, ka vienkārši uz to noskatīties nebūtu

prāta darbs un sarīkoja vairākas skaļas paraugprāvas. To rezultātā bariņu

nejauši izvēlētu miliču notiesāja ar lieliem cietumsodiem un tā kā

Uzbekistānas gadījumā runa ir par nevis vienkāršu valsti, bet zvērīgi

totalitāru valsti, ar to vairāk vai mazāk bija līdzēts. Miliči tūristus vairs

sevišķi neaiztiek un vienīgā vieta, kur no viņiem joprojām patiesi

jāuzmanās, ir Taškentas metro. Visādi citādi Uzbekistānā, kā jau jebkurā

slepkavniecisku diktatoru pārvaldītā valstī, ir ļoti droši. Protams, ka katrs

otrais vietējais par savu goda lietu uzskata tūrista apkrāpšanu, taču

sekojot visam līdzi, šādā veidā ciešamos zaudējumus ir iespējams

maksimāli minimalizēt. Savukārt iet uz ko nopietnāku vairums nekad

neuzdrošināsies, jo aplaupīts vai piekauts tūrists ir aplaupīts vai piekauts

tūrists pat Somālijā, nemaz nerunājot par tādu valsti kā Uzbekistāna.

Isloms Karimovs vispār ir īpaša tēma. Parunāt par viņu ar vietējiem

vienkārši nav iespējams, jo viss ko viņi izdzirdējuši kādu jautājumu par

šo tēmu atbild ir – viņš ir lielisks prezidents, valsts tā attīstās, mēs visi

esam tik priecīgi un tā tālāk. Nekādas konstruktīvas sarunas nesanāk, bet

daudzi vispār strauji maina tēmu vai kļūst maksimāli nerunīgi. Vēlāk

atgriezies Kirgizstānā uzzinu, ka tas ir normāli, ierindas uzbeki baidās

skaļi izrunāt pat Karimova vārdu, nemaz nerunājot par kādu viņa darbību

apspriešanu. Turklāt ikdienišķa esot situācija, kad jautra, pie alus

kausiem sēdoša kompānija sekundes laikā izklīst, kur nu kurais, jo kāds

vienkārši ir pieminējis Karimova vārdu. Uzbeki tiek turēti dzelzs dūrē,

vārda tiešā nozīmē žmiegti, žmiegti, žmiegti un tiek lēsts, ka ziņotāju

skaits valstī ir mežonīgs. No otras puses skatoties, lai gan totāli

nabadzīga, Uzbekistāna tomēr sniedz šādu tādu drošību vienkāršajiem

iedzīvotājiem un, ja vien kāds nav panks vai pārlieku liels brīvdomātājs,

dzīve viņam droši vien ir caurmērā labāka nekā kaimiņvalstīs.

Uzbekistānā ir diezgan spēcīgi attīstīta arī rūpniecība, tiek ražotas gan

automašīnas, gan vilcieni, gan daudz kas cits, kas savukārt nozīmē, ka

cilvēkiem ir darbs. Un tas ir tas, ka pa lielam ļaudīm ir vajadzīgs visās

valstīs jebkurā pasaules nostūrī. Turklāt, neskatoties uz brutālajām valsts

pārvaldīšanas metodēm, Karimovs piever acis uz virkni konkrētu likuma

pārkāpumu, tādējādi ļaujot cilvēkiem nopelnīt. Spilgts piemērs šeit ir

pasažieru satiksmes aizliegums uz Ferganas ieleju un vairākiem citiem

valsts reģioniem. Esmu pārliecināts, ka šim lēmumam ir ne vien

praktiska, bet arī sociāla nozīme. Respektīvi, cilvēkiem šajās vietās, kaut

vai vienā no valsts lielākajām pilsētām Andidžanā, ikdienā ir jānokļūst

jebkurā gadījumā un personīgā automašīna ir ne katram. Līdz ar to ir

sazēlis privāto pārvadātāju nelegālais bizness un par nelielām, bet

taisnīgām naudiņām vīri jūs jebkurā diennakts laikā pārvedīs no punkta A

uz punktu B. Šādu šoferu ir ļoti, ļoti daudz un būtībā aizliegums dod

viņiem darbu. Turklāt vietējiem apstākļiem ļoti labi apmaksātu darbu.

Vienlaikus visi zina, ka veikt šādus pārvadājumus ir nelikumīgi un

profilakses pēc milicija vienalga ik pa laikam patvarsta šos šoferus,

pasēdina viņus cietumā un parāda, kurš šeit ir galvenais. Un patstāvīga

baiļu sajūta ir viena no lietām, kas ikdienā pavada vairumu uzbeku – visi

zina, ka tiek novēroti, ka milicija ir visur, pat braucot uz citu pilsētu ir

jāreģistrējas un Lielais Brālis tevi vēro sajūta ir visuresoša.

Līdzīgi kā ar formāli nelegālajiem, taču de facto reālajiem pasažieru

pārvadājumiem ir ar valūtas mainīšanu. Par naudas maiņu melnajā tirgū

draud nopietns cietumsods, taču oficiālajās bankās piedāvātais kurss ir

mazākais smieklīgs. Mainītājs faktiski zaudē aptuveni ceturto daļu savas

naudas un skaidrs, ka to neviens nevēlas. Tāpēc naudu visi pārsvarā

maina pie nelegālajiem dīleriem par kuru eksistenci brīnišķīgi zina gan

Karimovs, gan milicija, kuras acu priekšā tas viss notiek. Atkal -,

protams, ik pa laikam kādu patvarsta, ik pa laikam kādu ieliek cietumā,

taču tā ir nepatīkama blakne ar kuru visi rēķinās un melnais tirgus

vienkārši dzīvo pats savu dzīvi. Turklāt naudas mainīšanas process ir

visai jautrs – inflācija maksāšanas līdzekli padarījusi pagalam nevērtīgu

un, piemēram, simts dolāri pārvēsti vietējos somos, izrādās milzīgs

banknošu žūksnis, kurš tiek aplikts ar gumiju, lai nejuktu ārā. Es naudu

nēsāju somā – tā pastāvīgi ir stāvgrūdām pilna ar banknotēm un pie šīs

sajūtas ir viegli pierast. Tiesa, kur naudu glabā vietējie man tā arī nekļūst

skaidrs, jo vairums pārvietojas bez somām, savukārt norēķini ar banku

kartēm šeit ir maigi sakot mazizplatīti. Mans minējums ir tāds, ka

vidusmēra uzbekam vienkārši nav pārlieku daudz naudas ko nēsāt līdzi

un domāju, ka neesmu nemaz tik tālu no patiesības. Mainot naudu

melnajā tirgū atgadās arī, iespējams, bīstamākais atgadījums visā mūsu

Centrālāzijas brauciena laikā. Taškentas dzelzceļa stacijā nez no kurienes

uzrodas gara auguma kalsns milicis visā formas tērpā un piedāvā dolārus

uz somiem samainīt pēc patiešām laba kursa. Viņš stāsta, ka vēlas nopirkt

mašīnu, savādāk pie amerikāņu naudiņām netiek un pat paved mūs kādu

gabaliņu nostāk no cilvēkiem. Kaut kas man visā šajā procesā ar muguras

smadzenēm šķiet aizdomīgs un naivi saku, ka tas ko viņš piedāvā ir

nelikumīgi un negribu ciemojoties citā valstī pārkāpt likumu. Milicis

turpina mani apvārdot un stāstīt cik mainīt naudu pie viņa būs droši, taču

nu jau esmu gandrīz pārliecināts, ka tiklīdz maiņas darījums būs beidzies,

mani saslēgs roku dzelžos un labākajā gadījumā tikšu sveikā samaksājot

paprāvu kukuli. Protams, tik pat iespējams, ka tās ir tikai manas iedomas

un patiesībā milicis tiešām vēlas tik pie dolāriem, taču es pieklājīgi saku,

ka naudu mainīšu bankā un tā mēs šķiramies. Tas gan man netraucē jau

pēc desmit minūtēm tajā pašā dzelzceļa stacijā naudu samainīt jau pie

pavisam īsta melnā tirgus darboņa, kurš gan piedāvā nedaudz zemāku

kursu, taču ir absolūti uzticams. Protams, cik nu vispār uzticami šādi

cilvēki var būt.

Taškenta izskatās bezgala padomiska, taču tomēr nedaudz advancētāka

kā daudzas citas bijušo PSRS valstu pilsētas. Lieta tāda, ka 1966.gada

25.aprīlī notika prātam neatverama traģēdija un pilsētu izpostīja

zemestrīce (astoņi punkti pēc Rihtera skalas, kas ir uzskatāma par

apjomīgu un retu parādību). Nedaudz dīvainā kārtā zemestrīces upuru

skaits nebija nemaz tik liels kā varētu domāt, taču pilsētai nodarītie

postījumi bija vienkārši dramatiski. Milzīgas tās daļas tika burtiski

sagrautas un noslaucītas no zemes virsmas un Taškentu faktiski nācās

uzcelt no jauna. Līdz ar to tā ir savā ziņā padomiski moderna, turklāt

diezgan daudz kas ir uzcelts arī Uzbekistānas neatkarības laikos. Mūsu

ēras ceturtajā gadsimtā dibinātā un šobrīd divu miljonu iedzīvotāju

apdzīvotā pilsēta ir neapšaubāms reģiona biznesa centrs un metropole.

Tā ir milzīga un grūti aptverama un kā jau vairums tik lielu lielpilsētu

visai nospiedoša. Man gribas no tās tik prom, lai gan ar prātu, protams,

saprotu, ka veltot nedaudz laika es to droši vien iemīļotu. Tomēr man

negribas ne veltīt laiku, ne iemīļot un kopumā Taškentā es pavadu tikai

nedaudz vairāk nekā diennakti. Un, godīgi sakot, arī tas man jau beigās

šķita nedaudz par daudz. Vienlaikus no Taškentas es iemācos arī kādu

bezgala banālu, taču praktisku lietu. Uzturoties Uzbekistānā ir jāpērk

tikai vietējā ražojuma produkti, teiksim, uzbeku un kazahu vai krievu

ražojuma alus cena var atšķirties pat četras reizes un tā ir ar visu. Man

gan tam nav taustāmu pierādījumu, taču esmu pārliecināts, ka šādā veidā

Karimovs aizstāv vietējo tirgu un jau pēc dažām dienām Uzbekistānā es

cītīgi studēju katra produkta etiķeti meklējot, kur tas ir ražots un liekot

atpakaļ plauktos gandrīz visu importa preci.

Es esmu daudz domājis par to vai Samarkanda ir kaut kas līdzīgs

Uzbekistānas Daugavpilij. Paralēlas, protams, vilkt ir ļoti viegli, jo arī

Samarkandā, tāpat kā Daugavpilī gandrīz nav sastopami latvieši, gandrīz

nav sastopami uzbeki un vairums cilvēku nerunā uzbeku valodā. Pārsvarā

to apdzīvo etniskie tadžiki un līdz ar to arī kultūra un ikdiena ievērojami

atšķiras no pārējās valsts. Ļaudis ir daudz mierīgāki, nosvērtāki un

lēnīgāki, atšķirību pamanīt nav grūti un pa lielam šeit es jūtos daudz

labāk nekā jebkur citur valstī. Senais ebreju kvartāliņš ar nelielajām

mājiņām un šaurajām, šķiet, mūžībā vedošajām ieliņām ir kā no citas

pasaules nācis un arī par milzīgu veikalu pārsvērtajam Registānam nav

ne vainas. Šī ir īstā vieta, kur dīki klīst un dienām ilgi nedarīt neko, ēst

svaigi ceptas pankūkas ar aprikozu ievārījumu vai skatīties neticami

virtuozajos šašliku cepējos. Man nekad nav bijis medus mēneša, taču

Samarkanda ir vieta, kur es spētu to iedomāties – miers un visur esošais

laiskums nedaudz iemidzina, aizdzen nemieru un kā jau tas bieži šādos

braucienos gadās, šķiet, apstādina laiku. Vienlaikus es, protams, saprotu,

ka pametu Samarkandu tieši īstajā brīdī – trīs ar pusi dienas ir pilnīgi

pietiekami un, visticamāk, tikai vēl pēc vienas, burvība jau sāktu zust.

Tāpat ikvienam jārēķinās, ka Samarkanda nav vienkārši pilsēta. Tā ir

tūristu apsēsta pilsēta un tur ierodoties ir jābūt gatavam to visu ignorēt.

Mums savā ziņā noveicas, jo esam tur pašā karstākajā laikā, kad vācu

pensionāriem stāvgrūdām pārgrūstie autobusi nav redzami uz katra stūra,

taču tūristu vietas joprojām ir viss, viss, viss īstākās tūristu vietas ar

visām no tā izrietošajām sekām. Tā, piemēram, no mums mēģina piedzīt

naudu vien par to, ka vēlamies apiet apkārt kādai mošejai, bet Registāns

jau ir kaut kas vārdos neizstāstāms. Tas ir skaists, iespaidīgs, varens un

šādi varētu turpināt bezgalīgi. Taču vienlaikus tas ir arī pārdots – ik pēc

metra ir ierīkots suvenīru veikals un uz to visu ir skumji noskatīties.

Nauda no tūristiem tiek slaukta brutālā veidā, tomēr, kā jau teicu, to ir

iespējams iemācīties neredzēt un darīt to, kas nu katram darāms. Turklāt

runājot par Registānu, noteikti jāatgriežas pie Samarkandas

pirmsākumiem. Tā ir viena no senākajām pasaules pilsētām, dibināta ap

700. gadu pirms mūsu ēras, lai gan ļaužu apmetnes pilsētas apkārtnē bija

atrodams jau no vēlā akmens, kā arī bronzas laikmeta. Kā Sogdiānas

valsts galvaspilsētu Marakandu 329. gadā pirms mūsu ēras to iekaroja

leģendārais Maķedonijas Aleksandrs. Bet pēc Spitamena vadītās

sacelšanās apspiešanas Aleksandra karaspēks pilsētu izpostīja. Pēc kāda

laika Samarkanda atjaunojās Afrasiabas pilskalna dienvidrietumu pusē.

Dažādos laikos Samarkanda atradusies Persijas, grieķu,

seleikīdu, arābu un austrumu tjurku kontrolē, līdz 1220. gadā to izlaupīja

un gandrīz pilnībā izpostīja mongoļi. Savukārt savus patiesākos zelta

gadus Samarkanda piedzīvoja timurīdu valdīšanas laikā (no 1370. gada

līdz 1499.gadam). Samarkanda tika pasludināta par viņu impērijas

galvaspilsētu un šajā laikā tur darbojās pazīstamais astronoms Ulugbeks,

izveidodams universitāti un tiem laikiem (un pēc visa spriežot arī

mūsdienām) unikālu astronomisko observatoriju (kuras drupas

apskatāmas joprojām). Un tieši šajā laikā, tad arī tika uzbūvēts Registāns,

kurā darbojās arī Ulugbeks un viņa skolnieki. Diemžēl 1449. gadā

Ulugbeks tika nogalināts un observatorija izpostīta un pamazām,

pamazām sākās kādreiz tik varenās Samarkandas noriets.

Skatoties uz visas pasaules mērogā unikālajām celtnēm un vēstures

pieminekļiem, mani neviļus pārņem, iespējams, nedaudz šovinistiska,

taču savā būtībā patiesa doma. Uzbeki kādreiz, līdzīgi kā grieķi, bija

varena nācija, viens no planētas kultūras attīstības dzinējspēkiem.

Viņiem bija zinātnieki, mākslinieki un viss pārējais. Taču kādā

brīdī kaut kas notika, attīstība apstājās un nācija palika uz vietas. Tā

neattīstījās, visticamāk, pat sāka regresēt un šodien mēs redzam to, ko

mēs redzam. Uzbekistāna, protams, ir normāla Centrālāzijas valsts, taču

no agrākās varenības ir palikušas tikai drupas un atmiņas. Un diemžēl

nekas neliecina, ka tuvākajā laikā kaut kas no zudušās spozmes varētu

atgriezties.

Andidžana ir Ferganas ielejas nozīmīgākā pilsēta un vispārzināms

Uzbekistānas opozīcijas centrs un nacionālistu bastions. Tieši šeit pirms

deviņiem gadiem sākās sacelšanās, kuru Karimovs apspieda vienkārši

mežonīgā veidā – vairāki simti protestētāju tika apšauti, bet viņu līķus

pārsvarā gadījumu pat neatdeva tuviniekiem aprokot masu kapā (pēc šī

mēģinājuma vairāk būtisku sacelšanos valstī nav bijis, tomēr neviens

nešaubās, ka, ja atkal būs, tad būs, ja ne Andidžanā, tad Ferganas ielejā

jau nu pavisam noteikti). Godīgi sakot, uz Andidžanu es lieku patiešām

lielas cerības, iztēlē jau uzburot nedaudz intelektuālus personāžus uz

ielām un brīvības garšu gaisā. Protams, ka nekā tāda Andidžanā nav.

Jā, tā ir daudz uzbekiskāka kā jebkas cits uz šīs pasaules un brīžiem

komunicēt krieviski, kas visur citur valstī ir pašsaprotami, šeit ir vienkārši

neiespējami. Jo cilvēki šo valodu nesaprot. Bet, ja arī saprot, tad izliekas,

ka nesaprot. Bet savādāk – tā ir industriāla vieta, kurā brīvības garšas

ir apmēram tik pat daudz kā jebkurā citā totalitāras valsts pārsvarā

strādnieku apdzīvota provinces pilsēta. Respektīvi, tās nav vispār un es

drīzāk teiktu otrādi – Andidžana ir konservatīva un neviesmīlīga. Cilvēki

uz svešiniekiem skatās ar aizdomām un arī tūristi šai vietai pārsvarā

pabrauc garām. Jo īsta iemesla šeit iegriezties jau nav – Kirgizstānas

robeža ir rokas stiepiena attālumā un pa lielam visi, kas šeit nokļuvuši,

dodas vai nu uz turieni, vai arī no turienes un Andidžanā vai nu nepiestāj

vai piestāj vien uz mirkli. Vienlaikus pati Ferganas ieleja, protams, ir

vērtība pati par sevi. Tā ir visas Uzbekistānas maizes klēts un ar pārtiku

apgādā visu valsti – tieši šeit aug kvalitatīvākie arbūzi un tieši šeit tiek

ievāktas lielākās graudu ražas. Turklāt arī dabas ziņā šeit ko redzēt ir

visvairāk un Uzbekistānas brauciens bez Fergānas ielejas apmeklējuma

būtu maigi sakot nepilnīgs (tāpat kā diemžēl līdzīgi ir ar mūsu braucienu

– līdz teiksmainajai tuksneša pilsētai Hivai tā arī neaizbraucam un tā ir

vēl viena vieta no must se vietu kategorijas).

Mana attieksme pret Uzbekistānu ir divējāda. Man patika brauciens,

man patika cilvēki, Samarkanda, ēdiens un daudz kas cits. Tomēr bija

brīži, kad gribējās tikt prom, kad šķita, ka totālās kontroles ir par daudz,

kad vārda tiešā nozīmē nedaudz trūka gaisa. Es pieņemu, ka sēžot ērtā

tūristu autobusā to visu neredz un nejūt un cilvēkiem ir vienkārši jābrauc

uz Uzbekistānu, nevis jāgrimst pārdomās par tur valdošu diktatoru

Karimovu. Arī ar mani pa lielam viss bija kārtībā. Tomēr sajūta, ka

katrs cilvēks ir kaut kādā veidā iebiedēts un visi zina – Lielais Brālis

viņus vēro, bija pārāk jūtama, pat ne jūtama, drīzāk sataustāma. Un tas

viss liek domāt par Uzbekistānas nākotni. Karimovs jau ir sasniedzis

cienījamu vecumu un ir skaidrs, ka pēc viņa nāves valstī iestāsies varas

vakuums un diemžēl visdrīzāk arī lielāks vai mazāks haoss. Būs jukas,

būs bojā gājušie un varas mantinieks nav prognozējams. Tas var būt gan

proamerikānisks pseido demokrāts, gan prokrievisks mužiks, gan islāma

fundamentālists, gan pustraks avantūrists, gan vēl zvērīgāks diktators kā

Karimovs. Līdz ar to nav prognozējama arī Uzbekistānas, kurai ir reģiona

spēcīgākā armija, nākotne. Tā var būt gan tāda, gan diemžēl arī šāda un

tāpēc, lai cik tas ironiski neskanētu – aizbrauciet uz turieni tagad. Vēl

mierīgajos un vecajos – labajos asiņainā tirāna Karimova kārtības laikos.

Jo kā būs vēlāk, un vai vispār būs, nezina neviens.



Seko līdzi svaigākajiem jaunumiem

Uzzini par jaunākajiem ceļojumiem un aktualitātēm pirmais