Šrilankas pārsteigumi un vilšanās

Bruņojušies ar Lonely Planet ceļveža atziņu, ka "Šrilanku raksturo bezgalīgas pludmales, aizvēsturiskas drupas, viesmīlīgi cilvēki, ziloņu bari, lētas cenas, slavena tēja un garšām bagāts ēdiens," 2013.gada sākumā devāmies uz Šrilanku. Kā jau parasti ceļojumos, nonācām pie saviem secinājumiem, kas ne vienmēr saskan ar citu redzējumu. Mūsu Šrilankas ceļojuma neaizmirstamākie iespaidi ir:

Šrilankas daba un jo īpaši dzīvnieku pasaule. Pirmo reizi mūžā ļoti skaidri izpratām, kur tieši ir mūsu vieta barības ķēdē. Ēdiens. Joprojām vismaz reizi mēnesī mūsmājās ir Šrilankas ēdiena dienas ar vairāku veidu karijiem un no kokosriekstiem, sīpoliem, ķiplokiem un kaltētas zivs gatavoto piedevu sambol. Viesnīca Helga's Folly. Pēdējos gados apmēram ceturto daļu savas dzīves es pavadu viesnīcās un man tās jau sen ir līdz brošai, tāpēc tas ir zināms rādītājs. Un, ja gadījumā es neesmu autoritāte - kā būtu ar Stereophonics dziesmu Madame Helga, veltītu šai vietai un tās īpašniecei?

Diemžēl, mūsu Šrilankas vilšanās bija cilvēki... Daudzās valstīs esam jutušies kā staigājošie bankomāti, bet vēl nekur tas nav bijis tādā līmenī un tik rafinēti nostrādāts kā Šrilankā. Mēs esam ceļotāji ar zināmu pieredzi un tāpēc noteikti nebūtu noticējuši pirmajā Šrilankas vakarā satiktā nepazīstamā puiša nesavtīgajai vēlmei parādīt Kolombo slavenāko templi un Jaungada ceremoniju. Bet mūsu modrību iemidzināja Lonely Planet un citur lasītais par neparasto viesmīlību. Mūsu Šrilankas pieredze ir pilnīgi pretēja, turklāt, atšķirībā no citām valstīm, rafinētu krāpšanos un prastu šmaukšanos redzējām arī ļoti nomaļās vietās tālu no tūrisma centriem. Tāpēc mans silts ieteikums, ja ceļojat uz savu galvu - ar vietējiem uzmanīgi.

Tieši cilvēku dēļ Šrilanka diemžēl nav no tām valstīm, kas man būtu īpaši iekritusi sirdī. Bet tas nenozīmē, ka nožēlojām, ka aizbraucām vai ka citiem neieteiktu. Nekādā gadījumā! Tā ir ļoti interesanta valsts un noteikti apmeklēšanas vērta, bet jārēķinās ar darvas karoti medus mucā.

Un tagad par Šrilankas vietām un lietām, kas tieši mani uzrunāja visvairāk. Tas ir ļoti subjektīvs saraksts, kurā nav iekļauti daudzi no Šrilankas oficiālajiem top objektiem, tai skaitā senie tempļi, Sigiriya klints un citi.

1. Romantiskie bungalo un kabanas pie Indijas okeāna

Vispār mēs neesam pa pludmalēm dzīvotāji, bet pāris romantiskas dienas pie Indijas okeāna bija tieši tas, kas vajadzīgs pirmajās dienās, ierodoties no aukstās Zviedrijas. Ja lielie 4-5 zvaigžņu all inclusive kūrorti ir jūsu lieta, tad turieties no šīm vietām pa gabalu - tās ir mazas, nomaļas vietiņas bez izklaidēm, diskotēkām un pat(!) zviedru galdiem. Tieši tas, kas mums vajadzīgs.

Pirmā no šādām vietām - Mangrove Chalets (Marakolliya Beach), Indijas okeāna krastā, palmu audzē (pa ceļam uz pludmales bāru var pie savas mājiņas savākt kokosriekstu un palūgt bārmenim, lai izurbj caurumu un iedod salmiņu - un baudīt pie brokastīm).

Mangrove Chalets

Kā jau nosaukums liecina, mājiņas atrodas mangrovju audzēs un viens no jaukākajiem piedzīvojumiem bija ar kanoe laiviņu izbraukāt mangrovēm aizaugušās ūdenstilpnes. Īsts National Geographic moments - saulriets, eksotiskās džungļu skaņas, no kaut kur tālumā esošā minareta dzirdams aicinājums uz lūgšanu, un mēs lēni slīdam pa rāmo ūdeni.

Un vēl viena, mūsu izpatnē perfekta vietiņa - Galaxy Beach sērferu iecienītajā Arugam Bay. Mēs bijām nesezonā, tāpēc vienīgie apmeklētāji. Lai arī mājiņa (kabana) vienkārša un labierīcības un duša zem klajas debess, atrašanās vieta miljons vērta - dažus metrus no okeāna, tik tuvu, ka dažbrīd okeāna dārdoņa likās pat par skaļu. Un relaksētā atmsofēra tieši mūsu garā - uz jautājumu, vai viņiem ir bārs, administrators parakņājās pa skapjiem un izvilka džina pudeli. Starp citu, saka, ka džins palīdzot pret malāriju. Mēs malārijas tabletes nedzērām, bet toties džinu gan diezgan sirsnīgi, un nekāda malārija mums nepiemetās, neskatoties uz daudzajiem odu kodumiem. Tā ka ej nu sazini, varbūt palīdz arī.

Galaxy Beach

Daudzviet redzam uzrakstus ar padomiem, kā rīkoties cunami gadījumos un tie ir sāpīgs atgādinājums par 2004. gada Indijas okeāna cunami, kas 14 valstīs aiznesa kopumā 225 000 cilvēku dzīvības, tai skaitā 30 000 Šrilankā. Pabraucot gar austrumu krastu uz ziemeļiem no Arugama Bay, drīz vien arī paši ieraugām cunami postījumu pēdas - no zemes virsas noslaucītās viesnīcas un ciemus.

2004. gada cunami nodarītais posts.

2. Non-stop safari

Šrilankā ir daudz dabas parku un rezervātu, kur doties safari braucienos, bet mēs to nedarījām, jo pirmkārt, mums vispār nepatīk nekas mākslīgi organizēts un otrkārt, arī ārpus dabas parkiem dzīvība kūsāt kūsā. Pabraukājot mazu līkumiņu pa Arugam Bay, redzējām brīvā dabā pērtiķus, pāvus, milzīgas ķirzakas un neskaitāmus citus dzīvniekus. Kad ar to bija par maz, no Galaxy Beach administratora izspiedām instrukcijas, par to, kur apskatīt ziloņus un krokodilus brīvā dabā.

Ar instrukcijām par krokodilu un ziloņu atrašanu brīvā dabā gan nedalīšos, jo tagad saprotu, ka prāta darbs tas īsti nebija. Starp citu, Lonely Planet ieteikto vietu varat pat nemēģināt - vietējie teica, ka tās ir muļķības un krokodilu tur nekad nav bijis.

Ejot pa vientulīgu šauru džungļu taciņu, kam abās pusēs ūdens, kas čum un mudž no 5-metrīgiem milzeņiem, sajutāmies kā īsti Indianas Džonsi. Sākumā vajadzēja uzvesties ļoti klusu, lai krokodilus neizbiedētu un varētu apskatīt, bet jo tālāk džungļos, jo drošāki krokodoli un brīdī, kad vienu ieraudzīju mierīgi glūnam pāris metrus no sevis, visa mana bravūra pazuda. Un kā punkts uz i - uz taciņas ieraudzījam svaigus ziloņu mēslus un iedomājāmies - bet kur mēs liksimies, ja pa taku nāks pretī ziloņi? Tak ne jau ūdenī pie krokodiliem. Sapratām, ka pastaigu laiks beigt un aši taisījāmies prom.

3. Ēdiens

Es neesmu no tiem, kas sevi dēvē par gardēžiem, jēdziens "kulinārais tūrisms" man ir svešs un mani ārkārtīgi kaitina jaunā mode vārdu "garšīgs" attiecināt uz jebko, kas nav pārtika (garšīgas grāmatas, garšīgas kleitas, un kas tik vēl viss garšīgs nav dzirdēts). Bet par Šrilankas braucienu man gribas teikt, ka tas bija viens trakoti garšīgs ceļojums. Pilnīgi visos viesu namos, kur palikām, mēs baudījām izcilas vakariņas ar daudzu veidu karijiem. Grūti izcelt vienu vislabāko, bet ja jāizvēlas, tad tas būtu "Zion View" viesu nams tūristiskajā, kalnu un tējas plantāciju ieskautajā Ella pilsētiņā.

Savukārt viena no gleznainākajām vakariņu vietām bija viesu nams Rice Villa Retreat (Giritale ciematiņā), kur savu kārtējo pirmsvakariņu džintoniku baudījām rīsu lauka malā, vērojot, kā laukā rosās darbinieki un pastaigājas pāvi.

Rice Villa Retreat

4. Tēja

Kurš gan nav dzirdējis par slaveno Ceilonas tēju, un pēc Šrilankas apmeklējuma esam daudz izglītotāki par tējas šķirnēm un ražošanu. Turklāt tējas audzēšana vismaz Šrilankā nozīmē skaistu ainavu - tēju audzē kalnos un sulīgi zaļās, tējas krūmiņiem apaugušās tējas plantācijas izskatās ļoti simpātiski.

Viena no populārākajām vietām, kur baudīt skaistās tējas lauku plantācijas, ir Ellas pilsētiņa. Tomēr nu jau tā ir pārvērsta par ārkārtīgi tūristisku pasākumu un tējas vācējas dekoratīvi lokās tūristiem gar degunu un, tiklīdz ierauga pret sevi vērstu foto objektīvu, momentā ir klāt un prasa naudiņu.

Tā vietā uz pāris dienām apmetamies mazā vientulīgā viesu namā Royal River Resort pašā tējas plantāciju reģiona vidū - tas ir gandrīz stundas brauciena attālumā (ar džipu, jo ceļš drausmīgs) no tuvākās civilizētās vietas - ciematiņa Kitulgala. Pēcpusdienās, kad svelme sāka norimt, devāmies caur tējas plantācijām peldēties, viesnīcas suņu pavadīti. Atpakaļceļu neaizmirstamu padarīja pār kalniem rietošā saule un tējas saldi rūgtā smarža gaisā.

5. Helga´s Folly

Ja man kāds pirms ceļojuma teiktu, ka viena no spilgtākajām vai pat spilgtākā Šrilankas ceļojuma atmiņa būs viesnīca, es vīzdegunīgi noteiktu, ka ceļojumā man galvenais ir valsts apskatīšana, nevis dirnēšana viesnīcās. Bet nekad nesaki nekad. Helga´s Folly atrodas kalnos virs Kandy pilsētas un Lonely Planet par to ir teikts: "ja Salvadors Dali un Gaudi nolemtu kopā radīt šausmu filmas viesnīcu, rezultāts būtu Helga's Folly".

Savukārt vietējie to vienkārši sauc par haunted house - spoku namu. Šo vietu ir grūti aprakstīt - tik sirreāla tā ir. Tas ir mākslas galerijas un muzeja sajaukums (paturot prātā domu par Dali un Gaudi kopdarbu). Īpašniece Helga nāk no senas, augsti stāvošas Šrilankas ģimenes, līdz ar to, vēsturisko slavenību plejāde, kas šajā mājā ir viesojušies, ir iespaidīga (viss spektrs, sākot ar Vivjenu Lī, beidzot ar Mahatmu Gandiju). Ļoti tematiski, visu laiku skan mūzika - vai nu no 50-tajiem vai opera. Un vakara krēslā, kad spoku mājas milzīgajos svečturos tika sadegtas sveces (un ārstniecības nolūkos atkal ieņemts džintoniks) - likās, ka tūlīt arī ieraudzīsim gan Frenku Sinatru, gan pārējos.

Vakariņas Helga's Folly

Tas īsumā par maniem spilgtākajiem Šrilankas iespaidiem. Ja gatavojaties doties tajā virzienā, labprāt izpalīdzēšu ar padomu.