Kosas sala.Hipokrāta un medicīnas dzimtene.

Kosas sala.Sala Egejas jūrā.Pārlasot atrastās diskusijas par šīs salas apmeklēšanas lietderību,pirmie iespaidi nebija pārāk optimistiski.Bet esot tur ,priekšstats par to,vai bija vērts apmeklēt vai ne,mainījās par 180 grādiem.

Sākot izklāstīt savus iespaidus,pirmos pozitīvos vārdus vēlos teikt par viesnīcas Sunny Days kolektīvu.Šī viesnīca atrodas Tigkaki ciematā.Patīkami pārsteidza,ka viesnīca piedāvā bezmaksas transfēru no lidostas-viesnīca-lidosta.Palīdzēja ar ekskursiju organizēšanu,atpakaļceļa avio biļešu noformēšanu.

Ierodoties viesnīcā un ieejot numuriņā mūs sagaidīja vietējā vīna pudele ar glāzēm.Sīkumīņš,bet cik patīkams.Pēc dažām dienām atrodam uz galda vēl vienu patīkamu sīkumu-ķiršu sulas paku.Numuriņš katru dienu tika uzposts.Arī izklaides iespējas viesnīcā ir plašas.Spēļu automāti,biljards,masāžas krēsls,baseini,bērniem šupoles.Paldies.

Bet nu par iespaidiem,ko guvām salā.

Kosas salas galvaspilsēta ir pilsēta Kosa,kas atrodas salas ZA pusē.Ko ir vērts apskatīt?

Pirmkārt jau jāpiemin Svētā Jāņa ordeņa bruņinieku cietoksnis,kas atrodas pie ieejas ostā.Pēc apjomiem diezgan liela celtne,ar labu skatu uz jūru.Ieejas maksa 3 eur .Patīkamas emocijas .

Mazliet vilšanos radīja,tā dēvētais Hipokrāta koks,zem kura it kā Hipokrāts deva zināšanas saviem skolniekiem.Zinātnieki apstrīd šo faktu ,jo koka vecums neatbilst tam laikam,tas ir jaunāks,bet ar kaut ko taču jāpievilina tūristi.Koks bija pusizžuvis un ar dzeltenām lapām.Rudens dara savu.

Tādas apskates vietas,kā Odeons,Ancient Agora,Xisto,Akropole,Dionisa altārs,Nimfeo u.c var apmeklēt bez maksas.Pārsvarā tās ir arheoloģisko izrakumu vietas.Nu protams,Kosas vizītkarti-tiltu uz cietoksni ar palmu aleju,kuru stādījis osmāņu impērijas laika pilsētas galva,nevar nepieminēt.Nu ko tur teikt,SKAISTI!!

Pastaigāties pa ostas promenādi un šaurajām ieliņām ir tīra bauda.Vienas pastaigas laikā,mēs atradām interesantu pieminekli,kurš vizualizēja mitoloģisko varoņu-Hērakla un Antagora cīņu.Mūsdienu pieeja pie vēsturiskiem faktiem.

Kas attiecas uz Asklepionu,tad mūsu izvēle bija to neapmeklēt,jo izvērtējām ,ka ieejas maksa 4 eur par akmeņu kaudzi,ko citur var apskatīt bez maksas,ir neadekvāta.Tā ka,Sorry.

Vēl jāpiemin,ka Kosas salā ir ļoti izplatīts velosipēds,un pilsētā vērību jāpievērš,vai tu nestaigā pa veloceliņu.Noma 5 eur dienā.Auto izmaksāja 30 eur dienā,benzīns 1.84 eur/litrs.

Autobusu satiksme ir ar visiem salas ciematiņiem.Maksa par braukšanu ir sākot no 2 eur līdz 3.90 eur(ja vēlaties nokļūt no Kosas līdz Kefalos).

Ja jūs vēlaties nokļūt tur ,kur tūrisma industrija nav vēl atnākusi un vēlaties izbaudīt neskartās salas pludmales,jums noteikti jādodas uz salas rietumu daļu.Apmeklējām St.Theologos un mums pavērās ūdens,vēja un akmens daiļrade-mežonīgas pludmales ar klinšainiem krastiem.Super skati.

Vēlāk uzzinājām ,ka dažus kilometrus tālāk esot vēl skaistāki darbi,piemēram,dabiski veidojusies arka klintī.Žēl ,ka nevarējām to apmeklēt.Bet ir arī pozitīva nots.Ir vērts atgriezties uz Kosu....

Vēl ko nepaspējām apmeklēt ir Zini kalns,no kura paveras burvīgs skats ,un,domāju, šīs salas ievērojamāka vieta,par kuru nez kāpēc ir maz info vai pat nav nemaz-ASPRI PETRA-Baltā akmens ala.Redzot bildes vienkārši aizraujas elpa.Esot Kosā,noteikti apmeklējiet šo vietu.Šeit jāpiezīmē,ka uz šīm vietām ar auto piekļūt nav iespējams.Jāapbruņojas ar labiem apaviem un vēlmi sasniegt mēŗki.Lai izdodas.

PLAKA FOREST-Plakas mežs.Atrodas starp Kefalos un Antimachia.Vieta,kur pāvi ir saimnieki.Daudz,daudz pāvu...Tēti,mammas un mazuļi.Kā ierodas jauna ziņkārīgo automašina ,tā putni ir klāt un gaida uz kādu labumu.Nemaz nebaidās.Nostāk atradīsiet nelielu dīķiti(drīzāk dziļu peļķi),kur varēsiet vērot bruņurupuču nesteidzīgo dzīvi.No šīs vietas nevar aizbraukt ar negatīvām emocijām.

Turpinot braukt uz Kosas pusi nepabrauciet garām Castle of Antimachia.No galvenā ceļa aiz kara daļas jāgriežas pa labi un pēc kādiem 3 kilometriem tālumā ieraudzīsiet bruņinieku ordeņa celtu cietoksni.Izskatās iespaidīgi.

Ieeja ir bez maksas.Ieejot caur vārtiem varēsiet pastaigāties pa cietokšņa teritoriju.Pārsvarā tur ir akmeņu kaudzes,bet atradīsiet arī vecu baziliku ar zvanu.Skats no cietokšņa mūriem uz salu ir brīnisķīgs.Visa pasaule tev zem kājām.

Vēl ievērības vērtas ir PALEO PYLI bizantiešu cietokšņa drupas,kas atrodas kalna galā.Lai aplūkotu cietokšņa vārtus un gūtu sirdi stindzinošas emocijas ir jākāpj kalnā.Pa ceļam jūs gūsiet priekšstatu ,kāda dzīve bija cietokšņa pakājē.Ceļš nav no vieglajiem,bet rezultātā neaizmirstamas atmiņas par pieredzēto.

Tā...no kalna esam nokāpuši,varam doties tālāk.Ja ir laiks,apkārtnē var atrast un aplūkot pirmā Kosas cara kapavietiņu.

Iegriežamies Tigkaki ciematiņā un pirms saulrieta dodamies aplūkot ALYKES SALT LAKE.Puse ezera ir izžuvusi(kā nekā oktobra vidus.Domājam ,ka pavasarī ūdens ir pietiekošā daudzumā).Zeme ir sausa un sasprēgājusi.Dodamies uz to pusi,kur ir ūdens un ir redzami putni,flamingo.Jo tālāk ezera iekšienē,jo zeme paliek mitrāka,līdz......ceļu nolemjam neturpināt,lai nenoslīktu dubļos.Putnus izdodas redzēt no tāluma.Mazliet žēl ,ka nav neviena tālskata...Bet visas nebūšanas kompensējam ar brīnišķīgu saulrietu.SUPER.

Bijām vīlušies par ZIA ciematu.Visur tiek popularizēts,kā īsts grieķu dzīves stila paraugs,kuru,esot Kosas salā ,ir jāredz.

Ierodoties tur redzējām tikai veikaliņus un tavernas(varbūt kaut kur dziļāk mēs sastaptos ar nacionālām vērtībām,bet nebija pat vēlēšanās iet dziļāk).Nekādas baudas.Bet info par brīnīšķīgu skatu uz saulrietu atbilst patiesībai.

Nu un esam pienākuši pie tās vietas,kur aprakstīšu slavenos THERMAS HOT SPRINGS ūdeņus.Ierodoties šeit bija izbrīns,ka šī fantastiskā,patiešām,fantastiskā vieta, vēl līdz šim brīdim nav prihvatizēta un komercializēta.Ūdeņi pieejami visiem bez maksas.Neliels baseiniņš starp klinšainu krastu un jūru.No jūras baseinu šķir akmens siena.Iekāpjot ūdenī jūtam,cik ūdens ir karsts.Paiet laiks,lai pierastu pie karstā ūdens un pamazām virzāmies dziļāk.No sākuma izvēlamies vietu,kur apgulties.Tā ir pie akmens sienas ,kas šķir baseinu no jūras.Tur jūras ūdens sajaucas ar termālajiem ūdeņiem un ūdens nav tik karsts.Jo tuvāk klintij,jo ūdens paliek karstāks(mani novērojumi).Ir tik patīkami raudzīties uz burbulīšierm,kas nāk no baseina dibena.Viss baseins ar maziņiem džakuzi.Dažviet burbuļi ir tik lieli,ka atgādina ūdens vārīšanos.Gaisā jūtama sēra piegarša.Šie ūdeņi spēj dziedēt dažadas kaites.Ne par velti pie baseina stāv neapdzīvota māja,kas kādreiz esot bijusi dziednīca.Internetā esmu atradis ierakstus,kur cilvēki iesaka doties uz termālajiem ūdeņiem vēlā vakarā ar šampanieti un glāzēm,kad debesis ir tumšas.Iekārtojies baseinā ar mīļoto cilvēku, malko šampanieti un vēro naksnīgās debesis ar zvaigznēm.Esot satriecoša sajūta.Diemžēl,mums šoreiz neizdodas baudīt šos mirkļus.Bet apņemamies pēc trīs gadiem ,kad man ar otru pusīti būs kāzu jubileja, ierasties šeit un izbaudīt.....

Ja nevēlaties būt ,kā visi un vēlaties termālos ūdeņus izbaudīt vienatnē,būs nepieciešams veikt diezgan pagrūtu pārgājienu uz rietumiem.Tur atrodas PISSO TERMAS-neskartie termālie ūdeņi.

Kas ir bijis Kosā un nav apmeklējis Nisyros salu,nav bijis Kosā.Tā ir viereizēja iespēja apmeklēt un izbaudīt STAVROS krāteri,kas skaitās kā darbojošs.

Viesnīca mums noorganizēja braucienu uz šo salu par 32 eur.Vēlāk mēs uz ielas redzējām piedāvājumus par 22 eur,bet nenožēlojam.Mums bija gids ,kurš visu ceļu mums stāstīja par pašu salu un tās vēsturi,par krāteri,ka tā maksa bija to vērta.Piebraucot pie krātera mēs dodamies pie krātera.Gaisā spēcīga sēra smaka.Mēs varam iemūžināt sevi pie šī krātera.Nokāpšana krāterī ir pašu interesentu ziņā. Krātera uzraugs negarantē drošību.Citās vietās zeme ir pat 100 grādu karsta.Esot bijis gadījums,kad nācās glābt kāda angļa kāju,kuru viņš ,intereses dzīts , bija bāzis caurumā.Rezultāts izkusis apavs un apdegusi kāja. Protams mums ir interese aplūkot krāteri tuvāk un mēs dodamis lejā pa tūristu izveidotu taciņu.Zeme mīksta,visur apkārt sērs.No caurumiem nāk dūmi.Baigi interesanti.Ne katru dienu nākas redzēt tādus skatus.Pa nelieliem kalnu serpentīniem mēs attālināmies no krātera un ar acīm atvadamies no tā.

Dodamies uz Nisyros salas galvaspilsētu MANDRAKI.Neliela pilsētiņa,kas dzīvo tikai no tūrisma.No augšas mazliet atgādina Santorini

.Jāpiemin,ka uz salas dzīvo tikai 1066 cilvēki.Apmeklējam kapavietu ,kur dus Nisyros salas iedzīvotāja pelni,kurš gājis bojā 11 septembra teroraktā ASV.

Tavernās piedāvā nobaudīt astoņkājus.Intereses dzīti ,nolemjam nobaudīt tos.Bet par nožēlu,astoņkāji ir beigušies.Atliek pasūtīt rizotto ar jūras veltēm.Priecīga vēsts,atrodam astonķāja tausteklīšus.Kaut arī neesmu jūras produktu piekritējs,taču šis ēdiens ir pat ļoti garšīgs.Porcija maksā 10 eur,bet tā pilnīgi pietiek diviem cilvēkiem.Informācijai:astoņkājis vīna mērcē-10 eur,uz oglēm cepts astoņkājis-12 eur.

Tā!Labi izceļojušies un garšīgi paēduši,mēs dodamies uz piestātni lai dotos prom no šīs visai interesantās salas.

Diena ir izdevusies.

Esot Kosā ir iespējams apmeklēt vēl citas salas:Kalymnos-Plati-Pserimos(vienas dienas ekskursija maksā 35 eur),arī Rodas un Symi salas.Vietējie tūrisma biroji piedāvā apmeklēt Bodrumu(Turcija).Sezonas beigās šis brauciens ir par izdevīgu cenu,tikai 20 eur.

Ja kāds teiks,ka otru reizi uz Kosas salu nav vērts braukt,es apgalvošu pretējo.Ir vērts.Un katru reizi varēs(ja protams būs vēlēšanās)atklāt kaut ko jaunu.Kosā ir vēl daudz interesantu vietu.

Varbūt manis izklāstītā informācija palīdzēs kādam Kosas salu atzīmēt,kā nākamo ceļojuma mērķi.Veiksmi. (hello)