Rīga-Budapešta- Dubrovnik (Horvātija)

Šis bija mūsu otrais ceļojums ar auto, tāpēc padalīšos ar iespaidiem un praktiskiem padomiem. Ceļojums ilga 19 dienas, 2 pieaugušie, vieglais auto, galamērķis – Dubrovnik (Horvātija).

Sagatavošanās

Tā kā ceļo ar mašīnu un paliec kempingos, ir ļoti svarīgi saplānot un sagatavoties šādam braucienam, jo vēlāk tas atvieglo visu procesu un vari nodoties ceļojuma baudīšanai, nevis domāt un risināt tādas sadzīviskas problēmas - kur nopirkt spilvenu (jo pēkšņi saprati, ka dvielis par cietu), kurā kempingā palikt pa nakti, kur braukt tālāk. (Tiem kam šāda sagatavošanās nav sveša- izlaidiet šo sadaļu). Tātad mūsu sagatavošanai bija vairāki posmi- izveidot tabulu ar nepieciešamām lietām, sastādīt maršrutu un izplānot ceļojuma ilgumu, aprēķināt aptuvenās finanses, sapirkt nepieciešamās sadzīves preces.

Paliekot kempingos, ir svarīgi parūpēties par tā saucamo ‘’virtuvi’’ – tāpēc mums bija atsevišķa kaste ar tādām lietām kā gāzes deglis, gāzes baloni (pirkts veikalā ‘’Ceļotājs’’), panna, nazis, 2 metāla bļodiņas, 2 plastmasas krūzītes u.c. gatavošanai nepieciešamās lietas. Tāpat līdzi ņēmām arī dažus pārtikas produktus, lai iebraucot jaunā vietā, nav uzreiz jāmeklē veikals – piemēram, kafiju, rīsus, musli, eļļu, makaronus.

Svarīgi ir iegādāties ērtu telti, jo braucot ilgākā ceļojumā lietus vai vējš var pārsteigt nesagatavotus. Un ieteiktu nežēlot naudu labam matracim – mums bija piepūšamie (Therma rest) –ļoti ērti un šo divu nedēļu laikā jutos pilnībā izgulējusies un ne reizi nebija jācīnās ar muguras sāpēm.

Pārējais līdzi ņemamo lietu sarakstā bija standarts – apģērbs, dokumenti, fotoaparāts, dažādi auto sīkumi un higiēnas preces.

Kempingi tika atrasti internetā, lasot citu cilvēku atsaukmes un izvēlēti tuvāk izplānotajiem apskates objektiem.

Pirmais posms

Izbraucām 9.augusta rītā (7:40 no Rīgas) un pirmā nakšņošanas vieta bija Krakova, Polijā. Vieta tika izvēlēta tīri viena iemesla dēļ - Krakovā dzīvoja draugs, kurš varēja uzņemt savās mājās, tāpēc nebija jādomā par kempingu vai viesnīcu Polijā. Ceļš nebija viegls, bet pats galvenais ir ik pēc 1h vai 2h apstāties kādā benzīntankā, izlocīt kājas, iedzert tēju/kafiju - mums parasti šī pauze bija 10-20min, atkarībā vai bija paredzēta ēšana vai nē. Tāpat iepriekšējā vakarā tika sagatavota aukstuma soma ar pusdienām, tāpēc nebija jākavējas ar kafejnīcas meklēšanu. Krakovā iebraucām 21:00 (pēc vietējā laika). Vakariņas un gulēt.

Krakova - Budapešta

No rīta paēdām brokastis un devāmies tālāk. Ceļš uz Budapeštu bija daudz interesantāks, kalnu grēdas, saulespuķu plantācijas un kalnu upītes. Izbraucām 8:50 un Budapeštā kempingā iebraucām 16:50. Bet šeit sākās pirmā novirze no plāna, bija atrasts kempings, kas atradās pilsētas nomalē, dzīvojamo ēku rajonā, piebraucot pie kempinga, mēs sapratām, ka nevēlamies dzīvot nožogotā teritorijā, kur apkārt ir mājas un drūms skats, tāpēc devāmies skatīties variantu B. (šādās reizēs noder izveidotais saraksts ar kempingiem). Otrs kempings mums patika daudz labāk, jo tas atradās zaļākā vietā, apkārt bija mežs un parki. Kempinga namamāte sagaidīja godam – parādīja nelielo teritoriju, pacienāja ar welcome drinku. Pie tam cenā bija iekļautas arī brokastis – zviedru galds. Šajā kempingā palikām 2 naktis un 2 personām ar telti (+auto) tas izmaksāja ~ 43 eur. Vakars tika pavadīts pastaigājoties pa pilsētu (naktī tai ir savs īpašais šarms) un baudot garšīgo ungāru vīnu.

Diena Budapeštā

No rīta paēdām brokastis un devāmies izbaudīt pilsētas šarmu. Tā kā dzīvojām blakus vietai, kur ar gaisa pacēlāju varēja uzbraukt kalnā, tad rītu sākām ar skatu no Janos Hill platformas. No šejienes vislabāk varēja redzēt, cik kalnaina un zaļa ir Budapešta.

Tālāk devāmies uz Gellért kalnu, lai vēlreiz no augšas paskatītos uz Budapeštu, bet šoreiz jau vairāk uz pašu pilsētas centru un Donavas upi. Protams, šeit ir iespēja nofotografēt tipiskās Budapeštas tūristu bildes ar upi un tiltiem fonā.

Tā kā esam kalnu mīļotāji un labprāt skatāmies pilsētu no augšas, tad nākamais pieturas punkts bija Zvejnieku bastions, kur paveras skats uz pilsētas parlamentu un skaistajiem tiltiem. Vienā no torņu terasēm ir iespēja veldzēties ar aukstu un dzirkstošu ungāru vīnu, fonā skanot dzīvajai mūzikai (kas pārsteidzošā kārtā nebija dārgs vienā no tūristu populārākajām vietām).

Budapeštā bija ieplānota tikai 1 diena, tad centāmies laiku izmantot lietderīgi un pie visām apskates vietām pēc iespējas tuvāk piebraucām ar auto. Atstājot mašīnu uz kādas ieliņas lejā, saņēmām soda kvīti, lai gan biļete bija nopirkta, pārsniedzām 9 minūtes. Bet amizantākais, ka soda kvīts bija ungāru valodā, kaut gan darbinieks noteikti pamanīja, ka mums ir LV numurs un diez vai runājam ungāriski.

Tālāk jau pusdienas un tad veldzēšanās vienā no Budapeštas lielākajiem Spa kompleksiem : mūsu izvēle bija Szechenyi Thermal bath, kur samaksājot 7eur vari plunčāties visu dienu āra un iekšas baseinos vai romiešu pirtīs.

Pēc kārtīgas peldes dodamies vakariņās un pastaigā pa pilsētu, tuvāk apskatot parlamenta ēku un cerībā izbraukt ar kuģīti. Diemžēl kuģīša braukšana atkrīt, jo biļetes esot jāiegādājas jau laikus informācijas centrā pie upes. Zem viena tilta nokļūstam ballītes epicentrā, Dj, dejotāji, busiņš ar uzkodām un dzērieniem. Garu dienu aizvadījuši dodamies atpakaļ uz kempingu. Jāatzīst, ka 1 diena Budapeštā ir noteikti par maz, bet tā kā šī pilsēta bija izvēlēta ‘’pa ceļam’’ un neatrodas nemaz tik tālu no Latvijas, tad apsolām šeit atgriezties.

Plitvices nacionālais parks

Otrās dienas rītā, pāēduši brokastis un dāvanā saņēmuši ungāru vīnu no kempinga saimnieces, dodamies jau uz Horvātiju (izbraucam 9:15), pirmā pietura ir izvēlēta Plitvices nacionālais parks. Pa ceļam piestājam pie Balatona ezera, pāēdam līdzi paņemto musli un dodamies tālāk. Ceļš uz kempingu ir līkumains, kalnains un cauri mazām pilsētiņām, kas palēnina mūsu braukšanas tempu. Vakarā 17:30 sasniedzam apmešanās vietu Kempingu Grabovac, kas atrodas 12km no Plitvices parka. Pie kempinga ir maziņš veikals, kurā var nopirkt visu nepieciešamo vakariņu gatavošanai (jāatzīst, ka veikalā cenas ir daudz lielākas nekā citur Horvātijā, īpaši piena produktiem- kefīram, jogurtam, biezpienam, sieram). Otrā rītā dodamies uz Plitvices parku, rindā pēc biļetēm jāstāv 20min, cilvēku ir ļoti daudz. Līdzi esam paņēmuši mugursomu ar ūdeni un ēdienu (banāni, musli, batoniņi un rieksti), iepriekš jau sagatavojāmies visu dienu pavadīt parkā. Parka teritorija ir milzīga, cenā iekļauts autobuss, kas aizved uz takas sākumu vai vēlāk atpakaļ pie autosstāvietas, tāpat arī kuģītis, kas pārved pāri lielajam ezeram uz otru parka daļu. Par pašu parku nav daudz ko stāstīt- zaļganzils ūdens, ezeri vairākos stāvos, ūdenskritumi, upītes- tas patiešām ir jāredz pašam. Vienīgais mīnuss – ir aizliegts peldēties un tādā karstā dienā, kas apkārt ir dzidrs un veldzējošs tas ir īpaši vilinoši. Tāpat arī jāreķinās, ka parks ir ļoti populārs turistu vidū un būs jāstāv rindā gan lai nobildētu kādu skaistu vietu, gan uz kuģīti.

Pastaiga patiešām ir nogurdinoša, visu parku izstaigājām apmēram 5-6h, tikanoieti vairāki km, tāpēc noteikti iesaku parūpēties par labiem, ērtiem apaviem un pārtikas rezervēm. pie ieejas ,protams, ir kafejnīcas un pārbaucot pāri lielajam ezeram ir ēdinšanas zona, bet jārēķinās ar to, ka piedāvājumā būs pārsvarā fast-food : desiņas, frī kartupeļi, picas un citi ne tie veselīgākie našķi.

Pag sala

Nākamajā rītā (7:15) izbraucam uz Pag salu, šis posms bija viens no grūtākajiem, jo apkārt vieni serpentīni, līkumaini ceļi, kas nozīmē lēnāka un uzmanīgāka braukšana. Lai nokļūtu uz Pag salas izmantojam vietējo prāmi, kas mūs ar auto nogādā uz Pag salas. Šeit paliekam vienā no Horvātijā lielākajiem, labāk iekārtotākajiem, sakoptākajiem un atpūtas ziņā patīkamākajiem kempingiem- Straško. Telts tiek iekārtota zem olīvu kokiem, 2min gājienā no jūras, tāpat kempingā ir pārtikas veikals, neliels tirdziņš ar augļiem (cenas gan ir neadekvāti augstas un augļi nav tik ļoti garšīgi), tāpat kempingā ir vairāki restorāni. Šajā salā atrodās arī viena no jauniešiem populārām atpūtas vietām - zrce party beach, kur vasarā 24h notiek dažādas ballītes jūras krastā. Horvātijā ir ļoti akmeņainas pludmales, ieiet ūdenī ir ļoti sarežģīti, ja vien pēdas nav raupjas un pieradušas, tāpēc mēs izvēlējāmies iegādāties gumijas čībiņas, lai atvieglotu peldēšanās procesu. Tāpat arī biju lasījusi, ka Horvātijas ūdeņos var sastapt jūras ežas, par nožēlu nevienu neredzējām, bet par laimi tātad nevienam neuzkāpām.

privātā pludmale kempingā Straško

Otrā dienā no salas dodamies apskatīt pilsētu Zadar, kuru mums ieteica kāds vietējais puisis, kas iekasēja ceļa nodevu. (Jā, Horvātijā, tāpat kā Slovākijā, Slovēnija u.c. jāmaksā par ceļu). Dienu pavadījām Zadarā, vietām likās, ka atrodamies Romā, īpaši mazās katedrāles, templīši un pilsētas mūris vēstīja par pilsētas seno vēsturi. Pilsētu mierīgi var izstaigāt vienas dienas laikā. Pusdienas nolēmām ēst lielveikalā, kas atradās ārpus pilsētas centra, un pārsteidzošā kārtā ēdiens bija lēts un garšīgs.

4 dienas izbaudījuši skaisto Pag salu, redzējuši vēsturisko pilsētu Zadar, atpūtušies zem olīvkokiem un jūras krastā, nolēmām doties tālāk.

Split

Split bija nākamā vieta mūsu sarakstā, atkal apmetāmies kempingā (Stobreč) - kārtējo reizi skats apbūra- zilganzaļais ūdens, kalni, palmas gandrīz pašā pilsētas centrā. Splitā pavadījām 2 dienas, bet arī jāsaka, ka par maz. Izstaigājām vecpilsētu, uzkāpām kalnā un vakarā nejauši iemaldījāmies tieši pašā svētku epicentrā , izrādās pilsētā notika DAYS OF EMPEROR DIOCLETIAN - ar īpašu šova programmu, dejām, svētku gājienu, gladiatoru cīņām tika godināts senās Romas imperators Diokletiāns.

Izbaudījuši pilsētas šarmu, nedaudz no vietējās kultūras, nolemjam mazliet nodoties aktīvai atpūtai. 20min braucienā no Split, ir neliels ciems Omiš, kurā ir iespēja doties raftingā pa kalnu upi. bet mazāk ekstrēmu sajūtu cienītājiem ir iespēja izīrēt kanoe laiviņas un gida pavadībā doties ekskursijā pa upi. Raftings noteikti ir viens no piedzīvojumiem , kas ir jāizbauda ikvienam (raftingā var doties pat bērni un nav nepieciešamas priekšzināšanas, airēšana ilgst apmēram 2h -ir jāairē gan pa mierīgāko upes daļu, gan pa nogāzēm).

Tālak jau izstaigājam skaisto Omiš pilsētu, kur Cetinas upe satiekas ar jūru un klintis ir pilsētas varenības simbols.

Dubrovnik

Un beidzot , beidzot dodamies uz Dubrovnik. Turp nolemjam doties nevis pa nesen uzbūvēto šoseju, bet gar jūras krastu, izbaudot ainavu. Jāteic, ka braukšana ir daudz lēnāka (vismaz 2h ilgāka nekā pa šoseju), jo ik pēc pāris kilometriem ir jauna pilsēta, tāpat apdzīšana ir daudz sarežģītāka ,jo ceļš ir līkumains un kalns pēc kalna. Toties skatspa logu priecē un vismaz blakussēdošjaam laiks paiet nemanot. Pa ceļam, protams, iegādājamies augļus, kurus tirgo turpat ceļa malās- un jāteic, ka šeit tie ir daudz lētāki un gardāki nekā kempingos vai pilsētās nopērkamie.

ainava pa logu, braucot uz dubrovnik
Augļi,kurus vietēji tirgo ceļamalā

Arī Dubrovnikā paliekam kempingā, kur iekārtojam telti un vakarā pēc nogurdinošā ceļa dodamies pastaigā gar jūru baudīt saulrietu.

Otrā rītā pilnībā nododamies pilsētas baudīšanai, uzbraucot kalnā ar trošu vagoniņu, izstaigājot pilsētas centru un izejot ekskursijā pa pilsētas mūriem (šeit gan sarūgtinājums, lai izstaigātu pilsētas mūrus, ir jāpērk biļete ~12eur personai). Pastaigā pa pilsētas mūriem ir iespēja palūkoties uz ''oranžo jumtu'' vecpilsētu, tāpat arī vietējo iedzīvotāju dzīvi - izkārta veļa, mājas ēdiena smarža un pat iekopti dārziņi. Un tagad iedomājaties - jūs staigājat pa Vecrīgu un starp pilsētas ieliņām, mūriem, ir iekopti augļu koki, aug tomāti, salāti un citi lauku labumi - jā, tieši tā ir Dubrvnik vecpilsētā. Ja dodaties uz pilsētu ar auto, tad jārēķinās, ka atrast brīvu parkošanās vietu ir ļoti grūti, kā arī dārgi. Izvēlējāmies 4 stāvīgo autosstāvietas centru netālu no vecpilsētas, kur 6h izmaksāja ap 20eur. Tāpat arī ir noteikti vērts paņemt līdzi peldkostīmu, jo turpat netālu no vecpilsētas ir iespēja nopeldēties. Jātzīst, ka Dubrovnik ir viena no dārgākajām pilsētām, gan suvenīri, gan autostāvvietas, gan ēšana centrā ir dārga, piemēram, vienkāršas pusdienas divām personām izmaksā sākot no 20 eur (varbūt nespējām atrast īstās ''ne -tūristu'' vietas).

Atpakaļceļs

Atpakaļceļš bija nogurdinošāks, jo galvenais bija nokļūt mājās. Pa ceļam apstājāmies pie Balatona ezera, kur palikām 3 dienas,apskatījām Ungārijas alas, bijušā vulkāna kalnu, izbaudījām atkal Ungārijas vīnu, jo tieši augusta beigās ir vīna svētki, kur ir iespēja degustēt vīnu tieši no ražotāju rokām. Diemžēl laikapstākļi mūs neiepriecināja, tāpat arī siltās drēbes nebija paņemtas līdzi (jo devāmies taču uz dienvidiem, neizpētīto,ka klimats Ungārijā augusta beigās var būt līdzīgs Latvijai).

vīna svētki

Otrā nakšņošanas vieta atpakaļceļā bija Varšavā, kur iebraucām 3os naktī.Un tad jau nākamajā rītā devāmies uz mājām.

Secinājums

Svarīgi ir neapkrauties ar mantām, bet tajā pašā laikā paņemt līdzi visu nepieciešamo, tāpēc mājās izveidots saraksts noder, apdomājot bez kā var iztikt, bet kas ir pirmās nepieciešamības preces. Pat ja nedomājat kempingos gatavot, deglis noder,lai uzvārītu brokastīs kafiju vai ūdeni. Bieži vien ēšana pilsētā ir ne tikai dārga, bet arī ēdiens ir nebaudāms, pat ja ēstuve atrodas vecpilsētā, tāpec gatavoša kempingā ir laba alternatīva.

Der atcerēties, ka katrā valstī (Lietuvā, Polijā, Ungārijā un Horvātijā) ir sava valūta, protams, lielākoties var norēķināties ar karti (gan kempingos, gan restorānos, gan populārākajās tūrisma vietās), bet vienmēr pastāv risks, ka karšu sistēma var nedarboties, tāpēc kaut minimāli kāds zlots, forints un kuna noderēs. Noderīgi ir arī paņemt skaidru naudu eiro, jo tad ir iespēja jebkurā no valstīm, maiņas punktos samainīt nepieciešamo valūtu.

Patiesībā iespaidos dalīties ir ļoti grūti, jo nav iespējams aprakstīt tās sajūtas tik dzīvi un patiesi, kā es tās izjutu. Tas noteikti ir jāpiedzīvo pašam. Mans apraksts bija varbūt pārāk virspusīgs,jo iespaidi gandrīz 3 nedēļu garumā ir bagātīgi, bet 19 dienas sīki aprakstīt būtu jau jāizdot grāmata. bet ja ir kādi konkrēti jautājumi par nakšņošanu, izmaksām, kempingiem, atrakcijām, dzīvošanu kempingos,tad droši rakstiet :) Cerams kādam mans aprakts noderēs un varēs pēc iespējas labāk izplānot savu nākamās vasaras atvaļinājumu.