Toscana - Siena

Šis nav ceļojuma apraksts, bet gan Toskānas, tiešāk - Sienas. Dzīvoju jau vairākus gadus šajā burvīgajā reģionā, kura galvaspilsēta ir romantiskā Florence(Firenze). Zinu, ka ārkartigi daudzi ceļotāji dodas pa taisno apskatīt tadas "pazīstamakas" pilsētas, šo pašu Florenci, kas ir patiesi burvīga, bet ne vienīgā, kas ir jūsu uzmanības cienīga. Kādus 62 km no Florences(uz leju braucot) atrodas Sjēna(Siena), kas ir otra šī reģiona vēsturiskākā, skaistākā pilsēta. Siena(tā es to saucu, jo man liekas svešs latviskais tulkojums :P) ir stipri mazāka par Rīgu. Tajā dzīvo ļoti rezervēti un tomēr sirsnīgi cilvēki. Mēdz teikt, ka Itālijas dienvidos ir tādi draudzīgāki, atvērtāki cilvēki, bet reizēm pat par daudz. Es neņemos spriest, bet man patīk Sienas iedzīvotāji, kas atšķirībā no resgalīgajiem neapoletāniešiem un sicīliešiem cenšās stingri ievērot ceļu satiksmes noteikumus, nepiesārņot ielas, respektēt viens otru, kas ir vissvarīgākais… Sienā atrodas viena no visvecākajām universitātēm Eiropā, kura ir sasniegusi 700 gadu vecumu(visvecākā universitāte atrodas Boloņā(Bologna)). Eksistē universitāte, kas tiek saukta par Sienas Universitāti un tad arī Sienas Universitāte Ārzemniekiem(jāsaka, ka ārzemnieki atrodas abās divās :P). Ziemas laikā šī pilsētiņa pārvēršas par tādu riktīgu studentu pilsētu – visur čum un mudž no tiem. Pabos, bāros, restorānos vienmēr redzēsi dzīvīgas grupiņas, kurās sačupo studenti. Kādi universitātes uzņēmīgākie studenti rīko tautu pasākumus, kuros visi jaunieši var izklaidēties. Interesanti ir tas, ka tākā pilsētā ir ārkārtīgi daudz studentu no visas pasaules, tad tiek rīkoti tusiņi, kuriem tiek doti tādi nosaukumi kā “Krievu tuss”, “Brazīliešu vakars”, “Runāsim angliski” u.t.t. Lieki piebilst, ka tur notiek attiecīgo tautu pārstāvju kopā sanākšana un plosīšanās: dejošana, dziedāšana un jaunu draugu atrašana. Taču varu droši teikt, ka cilvēki tur ir visdažādākie. Reiz krievu tusiņā iepazinos ar lietuviešiem, igauņiem, āfrikāņiem, brazīliešiem, amerikāņiem un ko tik vēl ne. Jautrība sit augstu vilni! Galvenais mērķis jau ir viens – mācoties arī atpūsties. Universitāte atrodas Sienas pilsētas centrā, kas ir vecpilsēta. Patiešām burvīga vieta. Tūristi te atradīs ne tikai daudz jaukas, skaistas baznīcas, katedrāles un klosterus, kas ir vēsturiski pieminekļi, bet arī muzejus. Noteikti visiem iesaku apstaigāt vecpilsētu, kurā visi paliks ar pavērtām mutēm, kad ieraudzīs galveno laukumu, kurš saucās Piazza del Campo. Šim burvīgajam laukumam ir “bļodas” forma, kas ir puse no ovāla. Katru gadu 2. jūlijā un 16. augustā tur tiek rīkotas zirgu skriešanās sacīkstes, kas sjēniešiem ir goda jautājums. “Palio”(tā itāļi to sauc) ir sjēniešu veca un dārga tradīcija. Visa Siena ir sadalīta tādos ka 16 mazos kvartālos un katram kvartālam ir savs karogs ar savām krāsām, uz kura ir arī savs dzīvnieks, simbols attēlots(zoss, zilonis, bruņurupucis, tornis utt.), sava pazīšanās zīme. Šīs sacīkstes notiek pašā pilsētas centrā Piazza del Campo(tik svarīgam pasākumam - svarīgs laukums!). Viss laukums tiek nokaisīts ar smiltīm un tur tiek sagatavotas sēdvietas skatītājiem, kas ir par bargu maksu, bet ap laukuma centru uzstāda tādu barjeru, kas atstās vietu zirgiem, kur skriet un tad iekšpus barjeras arī tautai, kura saiet laukuma centrā pirms sākas sacīkstes(tās vietas ir par velti, un tur valda vairāk emociju un jezgas!). Sacensībās skrien tikai 10 zirgi, kas nedēļu pirms tam tiek atlasīti starp 50 labākajiem zirgkopēju kumeļiem no visas Itālijas. Šo atlasi var vērot dažas dienas pirms sacensībām tajā pašā laukumā; patiesa bauda noskatīties auļojošajos dzīvniekos! 10 atlasītos zirgus izlozē 10 reģioni. Kas notiek ar pārējiem 6 reģioniem? Tie skries nākamajā reizē, kas būs tās pašas vasaras 16. augustā, un klāt tiks izlozēti vēl 4 reģioni, lai iegūtu vajadzīgo skaitli 10! Uz šiem zirgiem sēdēs jātnieki, kas pārstāvēs attiecīgo reģionu, un būs ģērbušies reģiona krāsas drēbēs, kas ir šūtas pēc viduslaiku modes(!). Pirms sacensībām ir ceremonija un svinēšanās, kas nav mazāk krāšņa un interesanta: bungu rībinātāji soļo cauri visai pilsētai līdz laukumam, tiem pakaļ seko meitenes un bērni viduslaiku tērpos, karogu nesēji, kas ar tiem veic tik dīvainus kustības pa gaisu, ka brīnies, kā tāds karogs kādam nenokrīt uz galvas! Kāds ir mērķis šīm sacensībām? Vinnētājs vinnē īpašu karogu, kas katru gadu ir savādāks un pats galvenais – uzvarētāja titulu visam reģionam, kas ir svarīgi! Zirgiem tiek dots starts, kas arī ir vesels stāsts, kuru nevaru atstāstīt, jo tas ir vienkārši jāredz. Tad tiem jānoskrien trīs apļi un pirmais tad nu tiek uzreiz ieskauts no visām pusēm ar gavilējošajiem sjēniešiem, kas trakoti slavē zirgu, sajūsmā cilā uz rokam un nēsā uz pleciem jātnieku. Vakarā ir riktīga gavilēšana vairāku stundu garumā. Zirgs tiek goda vietā, kurā visi gribētāji to var aplūkot. Interesants fakts, kas manī izraisīja smieklus – nav svarīgi, ka zirgs nokļūst līdz finišam ar jātnieku uz muguras. Uzvarētājs ir zirgs! :DDDDD Loģiski, jātnieks būtu vinnējis lielu naudu, ja būtu noturējies, bet nav fundamentāli… Gribu vienkārši ieteikt jums apmeklēt šo kolosālo pilsētu. Apkārt tai atradīsiet visskaistākās ainavas ar olīvkokiem un vīnogulāju kalniem(ja kas, viens no visslavenākajiem vīniem “Brunello di Montalcino” nāk no Sienas, bet tiešāk Montalcino, kas atrodas 40 minūšu braucienā no pilsētas centra. Arī tā ir viena kolosāla pilsētiņa, kas jūs neatstās vienaldzīgus: tā majestātiski stāv kalna galā un noraugās Toskānas plašumos. Tas ir svarīgs punkts Sjēnā). Aizbrauciet, jo nenožēlosiet! Un neaizmirstiet piedalīties šajās sacensībās, jo tikai tā sapratīsiet, kas ir sjēnieši.