Skvoteris ar stāžu

Vecu krāsošanas rūpnīcu Amsterdamas nomalē jau vairākus gadus apdzīvo skvoteri. Rūpnīcas otrajā stāvā iekārtojies brits Saimons, kurš rūpnīcu sauc par mājām un visu savu laiku velta, lai to iekārtotu un uzturētu kārtībā. Pirms 13 gadiem plānojis ceļojumu uz Indiju, bet pa ceļam piestājis Nīderlandē, tā arī šeit palicis, un dzīvo vēl joprojām.

Rūpnīca atrodas Zēbergā - mikrorajonā, kas atrodas apmēram piecu kilometru attālumā no Amsterdamas centra un kuru pārsvarā apdzīvo imigranti. Rajona centrā ir tirgus laukums, kurā valda liela rosība, bet tālāk no tā novietojušās rūpnīcas. Pamestajās rūpnīcās iemitinājušies skvoteri. Saimons dzīvo vecā krāsošanas rūpnīcā – lielā, brūnā divstāvu ēkā. Par to, ka māja nav pamesta, liecina pagalmā noparkotais treileris un dzirdamā vistu klukstēšana. Drīz vien durvīs parādās arī Saimons. Viņš smaida, jo ir priecīgs uzņemt viesus.

Saimons rūpnīcā dzīvo jau četrus gadus un šo vietu sauc par savām īstajām mājām. Viņš ir dzimis Braitonā, Anglijā, bet tur vienmēr juties nepiederīgs, un domājis, ka viņa vieta ir citur. Kad nonācis Amsterdamā, sākumā šur tur piestrādājis un mitinājies pie jauniegūtajiem draugiem, bet no 2002. gada sācis skvotot. Pašlaik Saimonam ir 32 gadi un viņš sevi sauc par pilna laika skvoteri ar stāžu. Pirms kāda laika viņš strādājis par pastnieku, bet, tā kā ar priekšnieku neizveidojušās labas attiecības, darbu pamentis. Tagad viņš sevi uztur, meklējot pārtiku lielveikalu atkritumos un vācot metāllūžņus. Palīdz arī draugi. Reizēm Saimons notīra ietves vai veic citus sīkus uzkopšanas darbiņus.

Ikdiena un viesības

Tipiska Saimona diena sākas ar gājienu uz izgāztuvēm, lai sagādātu pārtiku vai atrastu jaunas saimniecībā izmantojamas lietas. Izgāztuvē atradis pat ejošu datoru, tagad vēsajos ziemas vakaros viņš bieži spēlē datorspēles vai skatās filmas. Saimona mīļākā filma ir ''Čārlijs un šokolādes fabrika'' ar Džoniju Depu galvenajā lomā. To viņš ir redzējis jau apmēram 250 reižu, bet viņam patīk arī asa sižeta filmas, tikai ne britu. Ziema gan Saimonam īpaši nepatīk, jo mājā, protams, nav centrālapkure. Tad viņš parasti ceļas jau ap četriem vai pieciem no rīta, lai iekurinātu krāsniņu, bet pēc tam gandrīz visu dienu guļ.Turpretī vasaras vakarus viņš sauc par gada labāko daļu. Tos Saimons parasti pavada kopā ar draugiem, piknikojot, tepat, piemājas pagalmā. Agrāk viņš bieži apmeklējis arī skvoteru ballītes, bet tagad negrib atstāt mājas uz ilgāku laiku, jo visu laiku uztraucas, ka tikai kaut kas neatgadās. Turklāt skvoteru ballītes parasti nozīmē ne vien daudz alkohola, bet reizēm arī narkotikas. Lai gan Saimons jau kādu laiku apgrozās tikai skvoteru sabiedrībā, viņš nevar ciest, ka pie viņa viesojas citi skvoteri. Tas tāpēc, ka daudzi dzīvojot kā parazīti: ‘’Kad pie manis ierodas skvoteri viņi apēd visu manu pārtiku un visu dienu blenž datorā, turklāt parasti viņi tik ātri negrib doties prom. Vismaz nedēļu nodzīvo’’, tā Saimons. Pārējiem ciemiņiem, kurus Saimons gaida ar prieku, viņš piedāvā tasi melnās tējas ar pienu.

Zelta bedre izgāztuvē

Saimons uzsver, ka Amsterdamā var izdzīvot tikai tad, ja ir daudz naudas vai ja tās nav vispār. Viņam nav naudas, bet viņš skvotu iekārtojis ļoti gaumīgi un mājīgi. Vecās rūpnīcas otrajā stāvā Saimons iekārtojis tādu kā studio tipa dzīvokli, kur viesistaba ir savienota ar virtuvi. Viesistabas vidū stāv divi šūpuļkrēsli, bet blakus tiem veclaicīga metāla krāsniņa virs kura karājas dekoratīvs putnu būrītis. Tāpat istabā ir tāfele uz kuras uzrakstīti dienā darāmie darbi un gaidāmie viesi, tai blakus atstutēta zila akustiskā ģitāra, kas gan izskatās mazliet noputējusi. Saimons saka, ka spēlējot reti, un tikai savam priekam. Sienas rotā grafiti. Galējā siena atvēlēta viesu radošajām izpausmēm. Šeit katrs viesis tiek lūgts kļūt par mākslinieku un apgleznot sienu. Pāri istabas griestiem izkārta plēve, kurā uzkrājas ūdens, kas sūcas caur griestiem. Siltuma saglabāšanai, apdzīvotās telpas no neapdzīvotajām atdalītas ar kreppapīra loksnēm.Virtuvē ir visas nepieciešamās elektroiekārtas – mikseris, mikroviļņu krāsns u.c. Saimons stāsta, ka to visu atradis izgāztuvē un, ka izgāztuve Amsteramā ir īsta zelta bedre, kurai gan piekļūt esot sarežģīti, jo vēl izmantojamās lietas tiek ievietotas second hand veikalos, bet neizmantojamās tiek sadedzinātas, tā ražojot enerģiju, tāpēc par rakāšanos izgāztuvē paredzēts sods. Saimons gan iet un rok tāpat. Piemēram, šodien atradis pudeli, kuru var uzkarsēt. Pudele būšot kaķim, lai viņš ziemas vakaros var sildīties. Saku Saimonam, ka mājās kaķi neesmu manījusi. Viņš stāsta, ka kaķi uz pāris dienām aizdevis draugiem, jo skvotā pašlaik ir pārāk auksti. Ieminos, ka , lai gan ne kaķi, teritorijā esmu manījusi gaili un pāris vistas. Viņš atsmej, ka tie esot Henrijs un Odrija, tā kā grupas Red Hot Chilli Peppers dziesmā.

Kaimiņu būšana

Neņemot vērā kaķi, gaili un vistas, Saimonam ir arī citi kaimiņi.Veco rūpnīcu kopā apdzīvo pieci skvoteri. Tas esot maz, jo kādā vecā kuģu būvētavā iemitinājušies vairāk nekā simts. Viens no Saimona kaimiņiem ir nīderlandietis Haralds, kurš agrāk bijis pieprasīts mākslinieks, kas gadā pelnījis ap 50 tūkstošiem eiro, bet uz skvotu pārcēlies, jo protestējot pret pašreizējo sistēmu un kapitālismu kopumā. Pašlaik gan viņš dzīvo savā treilerī, kas novietots pie skvota, un taupa naudu, lai varētu doties pasaules klejojumos. Viņam vēl joprojām ik pa laikam piedāvā kādas haltūras, bet bieži viņš atsakās, jo viņam apnicis gleznot par naudu. Haraldam ļoti patīk kā smaržo gotiņkonfektes no Latvijas, bet viņš saka, ka nevar tās ēst, jo sāpot zobi. Viņš reti smaida, bet ar saviem brūnajiem, garajiem, cirtotajiem matiem atgādina labdabīgu kalnu trolli. Haralda iemitināšanās tieši šajā skvotā nav nejauša, jo pēc tam kad darbu beidza krāsošanas rūpnīca, ēku apdzīvoja 15 mākslinieki, kas tur nodzīvoja vairāk nekā desmit gadus. Cits Saimona kaimiņš ir Suņu vīrs, kuram gan pieder tikai viens liels suns. Liels, droši vien, jo Suņu vīrs pats ir liels, ar garām kājām un rokām. Suņu vīrs daudz dzer. Viņš bieži citē kādu izbijušu nīderlandiešu mūziķi, kurš reiz dziedājis par to, ka vajag pirst tā, lai visi dzird – tas arī esot viņa dzīves vadmotīvs. Par spīti tam, ka gandrīz vienmēr viņš ir tā pavairāk ieķēris, viņš vienmēr atceras, kad jābaro suns. Pārējie Saimona kaimiņi neiznāk ārā no savām istabām. Viens esot aizbraucis padzīvot pie draudzenes centrā. Saimons arī bilst, ka skvoteru skaits visu laiku mainās, un ir daļa, kas skvoto apstākļu spiesti, bet ir tādi kā Haralds un viņš, kas to dara aiz pārliecības. Nevienam neesot aizliegts ievākties pie viņiem, jāievēro tikai viens likums – aiz sevis jānovāc. To gan ne visi darot. Piemēram, mājas darbus skvotā Saimons pašlaik dara vienīgais. Haralds arī palīdzējis, bet tagad pārcēlies uz treileri. Uz jautājumu vai neskvoto arī meitenes, Saimons atbild, ka skvoto, protams. Pārsvarā tās esot meitenes no Lielbritānijas, Kolumbijas vai Vācijas, bet Saimons nemīl sieviešu klātbūtni, jo, viņaprāt, tas bojā atmosfēru. Tad vīrieši kā tādi gaiļi sākot izrādīties.

Īrs, lietuvietis un citi draugi

Lai gan pašlaik vecā rūpnīca ir mazapdzīvota, Saimons skvotā gandrīz nekad nav viens, jo bieži viņu apciemo draugi. Citi nāk, jo kaut ko vajag, piemēram, kādu detaļu vai darbarīku ( Saimonam mājās ir viss, ko var vai nevar iedomāties), bet citi atnāk vienkārši parunāties vai atnest pārtiku. Biežs viesis viņa skvotā ir lietuvietis, kas dzīvo kaimiņu skvotā . Šodien viņš pie Saimona ieradies ar alu un paziņo, ka nāk ar mieru. Viņš vēlas salabot riteni. Tā kā lietuvietis ir būdīgs skūtgalvis, tad izskatās mazliet biedējošs, bet kadsāk runāt, iespaids par mainās. Kamēr tiek labots ritenis, viņš pastāsta, ka patlaban ir vienīgais skvoteris no Baltijas valstīm. Pēdējā laikā citus neesot manījis. Pašlaik viņš strādājot uzkopšanas firmā un esot aizrāvies ar Indiju un Kastaņedu. Viņš saka, ka tagadējam darbam ir savi bonusi, jo visu laiku var atrast atstātas vai nozaudētas mantas. Piemēram, šodien viņš atradis jaunu mobilo telefonu. Lietuvietis uzskata, ka skvotošana nevar būt dzīvesveids, bet der tikai kā pagaidu variants. Pats viņš vasaras vienmēr pavada Viļņā. Vēl kāds biežs viesis Saimona skvotā ir cits Saimons, saukts par Lielo Saimonu. ( Abi tiek dēvēti par Lielo un Mazo Saimonu). Lielais Saimons ir iesirms un ar lielu alus vēderu. Viņš ir no Īrijas, bet visu laiku atrodas starp trim valstīm. Viņa mājas ir Klāras pilsētā, kas atrodas stundas braucienā no Dublinas, bet viņš vismaz reizi mēnesī apciemo savu draudzeni, kura ir no Amsterdamas, kā arī savu dēlu, kurš studē Mančesterā. Viņš saka, ka var to atļauties, jo Īrijā ir ļoti laba sociālā atbalsta sistēma – viņa pašreizējā pensija ir aptuveni 200 eiro nedēļā. Ar Saimonu viņš iepazinies, jo kopā skvotojuši. Viņi pazīstami jau 10 gadus. Abu galvenais sarunu temats Lielā Saimona vizītes laikā ir kāda japāņu meitene, kuru Lielais Saimons kā viesi uz pāris dienām uzņēmis savās mājās, bet meitene atradusi darbu japāņu restorānā un pie viņa nodzīvojusi pusgadu. Meitene pēc tam mitinājusies arī pie Maža Saimona, bet tad kad beidzot nolēmusi atgriezties Japānā, lidmašīnā satikusi kādu amerikānieti, ar kuru abi nolēmuši stopēt pa Japānu. Lielais Saimons meiteni nodēvē par traku. Viņš stāsta, ka viņa ar vecākiem nesazinās, jo viņi meitas ceļošanu neatbalstot. Beidzot sarunu par japāņu meiteni, Lielais Saimos jautā Mazajam, ko viņš darīs, ja policija viņu izliks ārā.

Nākotne tīta miglā

Bažas par to, ka policija varētu Saimonu izlikt no skvota ir pamatotas, jo jau divus gadus Nīderlandē skvotošana aizliegta. Pagājušogad polcija likvidējus jau pusi skvotu. Un arī vecās krāsu rūpnīcas īpašnieks pašlaik tiesā ir iesniedzis pieprasījumu par skvoteru izlikšanu. Visi šie pasākumi gan nemazina skvoteru skaitu, jo viņi vienkārši pārceļas uz citu vietu. Saimons spriež, ka ja viņu izdzītu no skvota, tad viņš iespējams dotos skvotot uz siltākām zemēm, piemēram, Franciju. Viņš vēlas apciemot arī savu brāli, kuram jau ir piedzimuši trīs bērni. Tāpat viņš gribētu apciemot savu vecmāmiņu un bijušos draugos. Interesanti, ka draugi Saimonu atraduši feisbukā un uzrakstījuši: ‘’ Eu, Saimon, tu vēl esi dzīvs?’’ Anglijas ceļojumam gan esot jāiekrāj nauda, un tur viņš pavisam noteikti negribētu palikt, tad jau labāk ceļot kopā ar Haraldu. Viņa lielākā vēlme gan būtu turpināt dzīvot tieši šeit, jo te jūtas kā mājās. Saimons uzskata, ka viņam dzīvē ir paveicies, jo viņš varējis palīdzēt daudziem ceļotājiem. Turklāt, viņa dzīve kļuvuvsi interesanta tikai tad, kad viņš pārcēlies uz Amsterdamu un iepazinis ielu dzīvi. Saimons apgalvo, ka viņa nākotnes plāni un dzīves filozofija mainās katru dienu, bet viens gan ir skaidrs, kad ierastos policija, tad par spīti iespējamajam sodam – diennakts apcietinājumam, viņš mājas neatstātu līdz arestam!

P.S. Īsi pirms Jāņiem, Saimons un pārējie vecās krāsošanas rūpnīcas apdzīvotāji ar tiesas lēmumu no skvota tika izlikti. Saimons par sevi nav devis ziņu.

Jēdziens „skvoteri” ir salīdzinoši jauns – pagājušā gadsimta vidū par skvotingu sāka dēvēt pamestas vai neapdzīvotas ēkas apdzīvošanu bez likumīgas atļaujas.

Skvotus ir viegli atpazīt, jo tie ir apzīmogoti ar aplī ievilktu elektrības simbolu. Šī zīme parasti tiek uzvilkta uz skvota durvīm.

Interesanti fakti

+ Amsterdamā ir neoficiāla skvoteru biedrība, kurai jāprasa atļauja, ja grib iemitināties kādā mājā ;

+Pēc Saimona klasifikācijas skvoti iedalās politiskajos, ballīšu, internacionālajos un mežonīgajos (wild) skvotos;

+ Skvoteri mēļo, ka netālu no Amsterdamas ir izveidots skvoteru ciemats;

+ Skvoteriem Amsterdamā ir sava kultūras dzīve – kultūras centri, bāri, kur katru nedēļas nogali tiek organizēti pasākumi;

+ Ir arī tādi skvoteri, kas maksā īri, tie gan tiekot saukti par antiskvoteriem.

Likumdošana Nīderlandē - 2010.gada jūnijā tika pieņemts likums par skvotošanas aizliegšanu (the squatting ban) Nīderlandē, kas stājās spēkā 2010.gada 1. oktobrī.

2010.gada 25.septembrī sākās protesta kustība pret skvotošanas aizliegumu, kas beidzās ar demonstrāciju Amsterdamā, dienā, kad likums stājās spēkā.

Pirms likuma pieņemšanas, skvotošana netika uzskatīta par likumpārkāpumu un nebija sodāma. Ja pamestā ēka netika izmantota 12 mēnešus un vairāk, tad skvoteris varēja tajā legāli apmesties.