Solncev Brjag

Rozes, smilšains liedags un silti vasaras vakari – lūk, tās ir pirmās sajūtas, kas nāk prātā, atceroties šī gada Jūliju, kas tika pavadīts tur – Saulainajā Krastā. Lidojums uz Burgasu, tālāk izvietojamies pa viesnīcām. Jau pie recepcijas atskāršu, ka apkalpojošais personāls diezgan slikti pārzina svešvalodas, pēcāk par to tikai pārliecinos visa ceļojuma gaitā. Interesanti, ka svešvaloda viņiem skaitās ne tikai angļu, vācu, kur nu vēl citas valodas, bet arī pašu brāļu krievu valodu bulgāri lieto nelabprāt. Cenas Bulgārijā samērā lētas, pusdienas var paēst pa LVL 2-3, vīns no LVL 1/pudelē, viņu tradicionālais dzēriens Pliska krietni lētāks nekā rimi. Bijām uz gidu ieteiktajām labākajām ekskursijām – aizbraucām gan uz Šipku, iepazīties ar Bulgārijas vēsturi, gan etnogrāfisko muzeju, gan dažādām rožu audzētavām, kas krietni vien zaudējušas savu spodrību, gan klosteros bijām un baznīcas apskatījām, un secinājām, ka vislabākais, ko darīt Bulgārijā tomēr ir zvilnēt pie jūras. Saulainais krasts ir ideāla vieta, kur atpūsties no visa, mierīgi gulšņāt pie jūras, jo tā te tik tiešām ir lieliska – maigs, smilšains liedags, sapņaini mierīga silta zili zaļa jūra ar pasakaini siltu ūdeni. Lieliska ir arī netālu atrodošā vecpilsēta Nesebra, kas iekārtojusies uz pussalas un vakaros ir skaisti apgaismota. Krodziņu un veikaliņu virknes, lieliskas ainavas un romantiskas sena cietokšņa drupas. No Saulainā krasta līdz Nesebrai var nokļūt 4 veidos: 30 minūšu pastaigā, braucot zirga pajūgā (ap LVL 20), ar mazo bānīti, kas kursē ik 15 minūtes (LVL 0.75), vai satiksmes autobusu (LVL 0.35). Vēl iesaku izbaudīt īstus bulgāru vīnus un aizbraukt uz nacionālo vakaru, kas notiek tādā kā mūsu LIDO tipa atpūtas kompleksā, kur izbaudīsiet garšīgus bulgāru ēdienus, klausīsieties bulgāru mūziku, redzēsiet nacionālās dejas, kā arī būs iespēja pastaigāt pa karstām oglēm ar basām kājām! Bulgāri cenšas piesaistīt tūristus ar padomju laikos zināmām vērtībām, veselīgo piejūras klimatu, rožu kosmētiku, skaisto dabu. Diemžēl arī vietējo domāšana vēl joprojām ir to laiku līmenī. Teiksim, ceļu uz Šipkas memoriālu, jāmēro kājām uzkāpjot 999 pakāpienus. Pakāpieni vietām ielūzuši, malas nodrupušas, nātres, koki un citi zaļumi aug vecajam betonam cauri, vējš svaida atkritumus, jo izmest tos vienkārši nav kur. Vietējie tirgotāji, pārdevēji, viesmīļi svešvalodās runā nelabprāt. Tā arī īsti nesapratu, kāpēc. Kūrortu zonās viņi zin biežāk lietotās frāzes un spēj atrisināt mazas problēmas. Sarunāt līdzņemšanai brokastis recepcijā – tas jau ir pārāk sarežģīti un recepcijas meitene man taisnojas, ka zinot tikai franču un vācu valodu, vēlāk, kad sūtu vāciski runājošu draugu turp atruna ir līdzīga – šoreiz viņa pārvaldot angļu un krievu valodas... Arī dziļos laukos pa ceļam uz Šipku pie vietējiem, kur pirkām lauku labumus, kalnu ogu ievārījumus, sulīgus augļus, iepirkšanās process norit zīmju valodā, jo arī vecā gada gājuma pārdevēji nezin pat krievu valodu. Situācijas precīzs atspoguļojums būtu: Bulgārija joprojām iztiek ar padomju savienības laikā tūrismā ieliktajiem ieguldījumiem un izpratni par to, kas tad tūristam vajadzīgs. Tur patlaban mijas debesis ar zemi. Ir iespējams zvilnēt 5zvaigžņu viesnīcas vai VIP apartamentu pludmalē, kur ar grābekļiem tiek savāktas jūraszāles un ik pēc brīža uzlasīti izsmēķi no baltajām, maigi mīkstajām liedaga smiltīm, kā arī var atrast tā saucamās publiskās pludmales, kur no vietējiem nebūs brīvs pat kvadrātmetrs. Uz ielām pamanāmi tādi nu jau eksotiski braucamrīki kā žigulis un moskvičs un nereti riepām kaucot garām pabrauc jaunākie lexus, bmw, ferrari un aston martin. Kaut arī Bulgārijā tūrisma industrija skaitās visattīstītākā visā Eiropā, tūristu skaits strauji pieaug, kaut arī nekustamā īpašuma attīstībai ir investēti miljardi ārvalstu investīciju, kaut arī transporta un infrastruktūras attīstība plaukst un zeļ, man rodas iespaids, ka Bulgāri paši šīm lielajām pārmaiņām vēl nav gatavi, viņi dzīvo rimtu dzīvi saglabājot vecās labās un ne tik labās padomju tradīcijas. Bulgāriem vēl ir kur augt un attīstīties.