Östersund - forša pilsēta Zviedrijas ziemeļpusē

Šogad piedzīvojām brīnišķīgu atklāsmi – izrādās, ka arī uz ziemeļiem no Stokholmas atrodas viena ļoti interesanta pilsēta! Principā man ne prātā nebūtu nācis meklēt informāciju par tādu Östersund, ja pāgājušvasar nebūtu devušies autobraucienā pa Norvēģiju. Norvēģijas maršruts nebija gluži tradicionālais tautiešu iecienītais ceļš caur Oslo, bet gan vairāk uz ziemeļiem un atpakaļceļā braucām Trondheim – Östersund – Sundsvall un tālāk jau uz leju ceļš uz Stokholmas pusi. Nakšņošana mums sanāca Östersund un varējām tur arī pavadīt vienu dienu. Tāpēc painteresējos, kas tur labs atrodams. Un atradās tik daudz laba, ka, pavadījuši tur plānoto dienu, nospriedām, ka šī pilsēta būtu atsevišķa brauciena vērta. Tā nu arī oktobra beigās vēlreiz apmeklējām Östersund uz vairākām dienām, izbaudījām tur pirmo sniegu un visādas izklaides, kas mums bija gauži pa prātam. Secinājums – ļoti laba vieta ģimenēm ar skolas vecuma bērniem! Šo pilsētu var apmeklēt gan ziemas, gan vasaras sezonā un tur vienmēr būs, ko darīt. Ja nu arī jūsu ceļi kādreiz ved šai virzienā, tad iesaku veltīt pāris dienas – nenožēlosiet! Piemēram, ziemas sezonā braucot uz Åre vai Vemdalen slēpot, Östersund sanāk pa ceļam vai gandrīz pa ceļam. Te nu neliels ieskats vietās un lietās, kas mums likās ievērības cienīgas. Frösö Zoo atrodas Berge, Frösön. Atvērts vasaras sezonā no jūnija vidus līdz augusta pirmspēdējai nedēļai. Šeit apskatāmi ap 700 dažādi dzīvnieki ieskaitot tīģērus, lauvas, zebras utt. Te mēdz darboties arī neliels cirkus un atrodami arī daži karuseļi. Ģimenes biļete 2 pieaugušajiem + 2 bērniem 500 SEK. Ar pusi dienas te pietiks. Zoo nav no lielākajiem (Rīgā ir lielāks), bet atmosfēra tur ļoti jauka. Iet arī sight-seeing vilcieniņš. Moose Garden , Orrviken. Vasaras sezonā atvērts katru dienu, ziemas sezonā tikai sestdienās. Te var ieraudzīt un aptaustīt Zviedrijas bezmaz vai nacionālos dzīvniekus – aļņus. Jāšana ar Islandes zirgiem Brunflo un Dolttorpet Abās šajās vietās jāpiesakās iepriekš. Mājaslapas gan tikai zviedru valodā, bet e-pastu un telefonu var atrast zem Kontaktsida. Ja neesat mēģinājuši jāt ar islandiešiem - tas būs interesanti, jo šiem zirdziņiem ir tāda īpaša gaita (zviedri saka tölt) + kaut kas līdzīgs riksim, uz priekšu iet ātri, bet nekratās nemaz! Ūdensparks iekštelpās Storsjöbadet Atvērts visu gadu, vasaras sezonā arī āra baseini. 3 trubas, arī visa padarīšana mazāka kā Rīgā. Bet nu pilsēta jau ar nav nekāda galvaspilsēta. Bērniem patika. Ūdensparks ārā Lövstabadet atrodas Fröjavägen, Frösön. Atvērts, saprotams, tikai vasaras sezonā. Labā laikā forša izklaides vietiņa, kaut arī nekāda milzu lielā. Multi Challenge izklaides centrs Tjalmargatan 1. Ideja šim centram mazliet līdzīga kā GoPlanet Rīgā, bet GoPlanet baigi orientēts uz naudas izkāšanu savukārt Multi Challenge ir krietni mazāk visādu automātu, bet vairāk citu, interesantāku izklaižu. Lāzerhalle, ”klinšu kāpšana”, elektriskie gokarti, automodeļu sacensības un viens no foršākajiem piedzīvojumiem – Boda Borg. Manuprāt Latvijā nav analogu šai izklaidei – princips tāds, ka neliela grupa (2-5 cilvēki) ar apvienotiem fiziskiem un intelektuāliem spēkiem veic dažādus uzdevumus. Garantēju, ka tas ir ļoti interesanti un te var pavadīt visu dienu. Te, saprotams, var ierasties visu cauru gadu. Šis bija mans favorīts numur viens! Frösöbergets äventyrsbana pāri tiltiņam, pie Gustavsbergsbacken. Vasaras sezonā Meža Kaķim līdzīgas trases, ziemas sezonā ledustrases (kāpšana ar leduscirtni). Jamtli , Museiplan. Viens superkolosāls brīvdabas + iekštelpu muzejs! Nebiju iedomājusies, ka vēsturi un kultūru var apskatīt tik interesantā veidā. Ļoti interesants visiem vecumiem – iesaku no sirds! Pieaugušajiem un lielākiem bērniem rekomendēju paņemt audiogidu (dabūjams angļu valodā), jo visi uzraksti ir tikai zviedriski. Bet nu principā daudz ko var saprast, apskatot objektus vien. Vasarā un skolēnu brīvlaikos tur mēdz būt visādi interesanti pasākumi. Favorīts numur divi. Geohuset , Locknekratern 18 km uz dienvidiem no pilsētas. Par godu 300 miljonu tonnu smagajam meteorītam, kurš pirms 455 milj. gadu nokrita šai apvidū, tagad vasaras sezonā apmeklējams neliels ģeoloģijas muzejs ar tam piederošu filmu par meteorītu. Un arī 2 km gara dabas taka. Šeit paši nebijām, neņemos spriest, cik interesanti vai neinteresanti tas ir. Flyg- & Lottamuseet Kādus 10 km uz dienvidiem no Östersund, Optand – lidmašīnu muzejs ar apmēram 30 īstām lidmašīnām un ap 100 modeļiem. Färgfabriken izstāžu zāle, atrodas Stadsdel Norr. Ja nu kādai mākslinieciskai dvēselei interesē, dikti tiek reklamēts visās tūrisma brošūrās. Mēs tur nebijām. Ziemā viena fifīga vieta ir Vinterparken pašā centrā, tieši pie gājēju tiltiņa. Distanchu slēpošanas un slidošanas trases, inventāra noma. Var iznomāt arī zviedru tradicionālās ragavas ar garām sliecēm aizmugurē, ar viņām brauc stāvot aizmugurē un ar vienu kāju atsperoties. Bērnu laukums. Pludmales krēsli, lai var pazvilnēt pirmajā pavasara saulītē uz sniega fona... Sauna ar silto ūdensmucu ārā gan iepriekš jārezervē. Curling (jeb kērlings kā latvieši saka), Hofvallen. Östersundā ir senas curling tradīcijas, pirmie entuziasti ar šo īpatnējo sporta veidu sāka nodarboties pirms vairāk kā 20 gadiem, toreiz tas notika laukā uz ezera ledus. Toties tagad tur ir moderna halle, kur par 100 SEK no deguna var stundu nodarboties instruktora vadībā. Tas bija tīri interesanti un grūtāk nekā likās. Östersund ir viena dīvaina pilsēta – slalomkalnu te var atrast bezmaz vai pilsētas vidū! Trases ir tikai pāris, bet nu tomēr - saucas Gustavsbergsbacken , atrodas Frösön - pāri tiltam tieši pretī pilsētas centram. Nu un vēl tur atrodams bowlings, gokarti, golfs, vasarā izbraucieni ar kuģīti s/s Thomée un vēl šis tas, ko var sameklēt Östersundas tūrisma mājaslapā http://www.turist.ostersund.se/ Vēl tik jāpiemin Zviedrijas Nesija - Storsjöodjuret. Jā, jā viņiem ir pašiem savs Nepazīstamais Dzīvnieks, ko aculiecinieki vairākkārt redzējuši Storsjö ezerā. Un vēl varu piebilst par ēdamvietām – mums viens Östersund ”iedzimtais”, no kura īrējām māju, ieteica sekojošas: Arctura ÖSK vägen 13. Restorāns 55 metru augstumā kādreizējā ūdenstornī. Novembrī bija tā, ka mūsu plānotajā dienā tas bija atvērts tikai no 17-iem, bet mēs bijām iecerējuši pusdienas paēst. Tāpēc uzbraucām tāpat ar liftu un paskatījāmies skatus. Smuki! Tagad gan skatos mājaslapā, ka atvērts katru dienu 11.00-14.00 pusdienas un no 17.00 vakariņas. Bet svētdienās 15.00-18.00 Lilla Siam Prästgatan 54A. Taizemiešu ēstuve. Bijām tur pusdienās – bufetes galds (jeb tā sauktais zviedru galds). Bija OK, bet ir nācies ēst arī ko garšīgāku. Brunkullans krog med bar , Postgränd 5. Zviedru nacionālā virtuve. Pusdienas tur dabūjamas 11.00-14.00