Niagara Falls — Toronto — Montréal

2.-9.novembris, Kanādas austrumi. Darba lietās tiku pie fantastiskas iespējas apmeklēt Kanādas franciskās provinces Kvebekas pērli Monreālu. Nolēmu pirms konferences dažas dienas atpūsties “Kanādas latviešu galvaspilsētā” Toronto. Uzreiz saku – nenožēloju it nevienu soli! Dzīve un krāsas Toronto Pirmo reizi dzīvesvietas meklēšanai izmantoju ‘viesmīlības lapu’, un atradu vienu puisi, kurš ir gatavs mani uzņemt savā dzīvoklī Toronto. Sākotnējā doma jau vairāk par viesnīcas izdevumu ekonomiju. Taču beigās sapratu, ka tas ir daudz kas vairāk! Ali kļuva par manu vietējo gidu, bez kura palīdzības es ne tuvu tik daudz un interesantas vietas nebūtu redzējis. Ja pirms tam man likās, ka lielpilsēta ir un paliek tikai lielpilsēta ar skaistām augstceltnēm, tad šoreiz sapratu, ka tajā var ieraudzīt daudz savdabīga un atšķirīga. Pirmā lieta – Toronto ir absolūti ‘daudzkrāsaina’ pilsēta etniskā ziņā. Pāris stundas pavadot uz viena no centrālajiem laukumiem “Dundas/Yong”, vien dažus tādus tipiskus kanādiešus var ieraudzīt. Protams, te var diskutēt, kas ir tipisks kanādietis, jo te nāk pozitīvā ziņa – visu rasu cilvēki ir lieliski integrējušies, perfekti runā angliski, sadzīvo ar apkārtējiem un jūtas tur kā mājās. Otra lieta – pilsēta saplānota kvartālos ar skaidri iezīmētām robežām. Chinatown, Little Italy, Downtown, Old Town, Entertainment District utt. Ļoti atvieglo dzīvi, jo zini – ja vēlies austrumu virtuvi, dodies uz Chinatown! Ja vēlies iepirkties – dosies uz Queen Street utt. Toronto lepnums – CN tornis jeb Canadian National Tower – īpaši skaists izskatās naktī. Greznojas visās varavīksnes krāsās. Augšā restorāns “360”, kas lēnām rotē, lai vakariņu laikā vari apskatīt pilnu panorāmu. Dabas brīnums! Neaizmirstama bija diena Niagāras ūdenskritumos. Tas patiešām bija ko vērts. Ūdens rūkoņa dzirdama jau pa lielu gabalu. Skats iespaidīgs. Turklāt ūdenskritumiem var pieiet pilnīgi klāt. Manu ainavu vēl bagātināja varavīksne – skaisti! Niagāras ūdenskritumi ir viena pilsēta divās valstīs – Kanādā un ASV (gluži kā mūsu Valka/Valga). Izmantojot savu ASV vīzu, aizstaigāju pāri Varavīksnes tiltam arī uz otru krastu. Bet – ak, šī komercializācija – vispirms izeja no Kanādas maksāja 50 centus, bet ieeja Amerikā – veselus 6 dolārus :) Galu galā varu apstiprināt, ka skats no Kanādas puses ir daudz labāks! Tomēr arī ASV pusei ir savas priekšrocības – jauks parks, platforma labu gabalu virs upes kraujas, sala un daudz mazu ūdenskritumu pirms lielā American Falls. Pavisam praktiski jautājumi par Niagāru. No Toronto tur iespējams nokļūt ar vilcienu (divas reizes dienā, cena ap $50 abos virzienos) vai ar autobusu (ik pēc 1-3h, cena studentiem no $32 abos virzienos). Braucienam jārēķina 2 stundas. Paši ūdenskritumi atrodas pāris kilometrus no autobusa/dzelzceļa stacijas – steidzoties uz autobusu, paspēju 25 minūtēs. Kuģītis laikam beidz darbu oktobrī, jo es to vairs neatradu… Vēl viens dabas brīnums gan Niagārā, gan Toronto, gan arī Monreālā – VĀVERES! To te ir pilni parki. Turklāt drosmīgas. Mazliet savdabīgi, ka parkā čab nevis zvirbuļi vai vārnas, bet brūnas un melnas kuplas astes :) Toronto vēl apmeklēšanas vērta ir Toronto sala. Prāmis tur nokļūst 15 minūtēs par $6. Sala mazliet atgādina etnogrāfisko brīvdabas muzeju, taču tur dzīvo cilvēki. Patīkama atelpa dabas klusumā turpat pie metropoles sirds. Ar mani te notika pavisam interesants gadījums – nejauši iepazinos ar kādu kundzi, kura, izrādās, ir latviete! Sāku viņai stāstīt, kur Latvija atrodas, kas mums kaimiņos, bet viņa saka – esmu dzimusi Rīgā… Bijusi gan nekad te nav, bet latviski vēl prata. Franču “Cēlais kalns” jeb Monreāla Šeit gan man vairs nebija pārāk daudz laika nodoties apkārtnes baudīšanai. Tomēr paspēju uzzināt, ka vecpilsēta šeit patiešām izskatās gana veca uz pārējās Ziemeļamerikas fona. Stipri eiropeiska sajūta, tiklīdz atkāpies no milzonīgajiem debesskrāpjiem. Mani gan vairāk sajūsmināja pats pilsētas nosaukuma cēlonis – Mount-Royal. Kāpiens tīri lustīgs un ne pārāk garš, kad jau visa pilsēta pie kājām. Ainava burvīga, aptverot gan augstceltņu rajonu, gan upes plašumus, gan apkārtni ar zaļākiem skatiem. Ja vēl izdodas trāpīt, kad nav dūmaka gaisā.. Vēl Monreālā noteikti iesaku nobaudīt vietējo īpašo ēdienu ‘poutine’. Un te nav runa par mūsu kaimiņvalsts Putinu, bet par izcilām un kārtīgi barojošām pusdienām, kas ietver kartupeļus ar gaļas mērci, sieru un piedevām. Izklausās pēc mūsu pašu ceptajiem kartupeļiem, bet īsti nav. Es speciāli gāju labu gabalu uz ieteikto vietu, un tas bija tā vērts! Praktiski jautājumi par Monreālu: no Toronto var braukt ar vilcienu (ilgums no 4,5-5,5h, cena studentiem no $80 vienā virzienā), ar autobusu (6,5-7h, cena no $30) vai ar lidmašīnu (1h+lidostas procedūras, cena no $120 vienā virzienā). Monreāla ir lētāka pilsēta nekā Toronto, tas jūtams gan viesnīcās, gan ēstuvēs. Lai gan cilvēki runā angliski bez problēmām, jārēķinās, ka visi uzraksti un publiskie paziņojumi ir franču valodā. Viena no populārākajām vietām, kas izslavināta ar saviem ‘traditional Quebec poutine’ – La Banquise, 994 Rue Rachel Est, Montréal. Mans galvenais secinājums pēc šī brauciena – Kanāda ir zeme, kur vērts atgriezties, bet: 1) uz mazliet ilgāku laiku un 2) tālu prom no lielpilsētām! Kanādas tīrā daba mazliet uz ziemeļiem esot vienkārši apburoša. # Dodoties uz Kanādu, ņemiet vērā dažas svarīgas lietas: # Latvijā bija diezgan grūti atrast banku, kur samainīt Kanādas dolārus! Dažās filiālēs bija pa dažiem desmitiem dolāru, bet, piemēram, 500 dolārus vienuviet varēja dabūt tikai Norvik bankas lidostas kasē (bet tur pavisam cits kurss un augstāka komisija…). # Ja plāno izmantot kādas elektroierīces, lādētājus, datoru utt., neaizmirsti laikus parūpēties par elektrības adapteriem, pārveidotājiem vai tml. - es tieši šī iemesla dēļ Niagārā paliku bez fotoaparāta... # Uz robežas imigrācijas dienests diezgan rūpīgi pārbaudīja ierašanās iemeslus, palikšanas adreses u.tml. lietas. Iesaku parūpēties par kādām adrešu izdrukām, ielūgumiem vai pasākumu programmām, ko uzrādīt – atvieglos procesu. # Dzīvošanai Kanāda ir diezgan dārga zeme. Nekādus burgerus vai citus ‘makdonalda’ variantus nevarēs dabūt lētāk par $6-9, bet tāds latviešu izpratnei normāls paēdiens maksā vismaz $15 (te nav runa par restorāniem, kur reiz, piemēram, kompānijas dēļ nācās atstāt 50 dolārus par nieka salātiem ar vīnu!). # Pilsētas sabiedriskajā transportā biļešu iegādei nepieciešama precīza nauda (Toronto un Monreālā – $2,75), šoferis nevarēs samainīt. # Ne veikalos un ēstuvēs, ne viesnīcās, ne citās vietās cenās nav ieskaitīti nodokļi! Tāpēc nebrīnieties, ja rakstītie $9,99 pēkšņi kļūst par $11,50 un sagatavotā naudiņa ir par mazu :)