Vecās turku pirtis

Šobrīd Čaršijā diemžēl palikušas tikai divas vecās turku pirtis. Pie Sv. Dimitrija baznīcas, blakus Filipa skulptūras (pie ieejas no laukuma puses) atrodas Dauta Paši aman (pirts). Tāpat kā citi objekti no osmāņu impērijas laika, celta 15. gs. beigās. Arhitekti nav zināmi, bet celta pēc Dauta Paša pasūtījumu.

Daudz cieta 1689. gada ugunsgrēka laikā, kad tika pamesta nobrukumiem. No 1948. gada atjaunota un izmantota kā nacionālā mākslas galerija. Vēl arī mūsdienās darbojās, kā mākslas galerija.

Cik zināms, tad šī ēka gan nekad nav izmantota, kā pirts. Pastāv divas leģendas. Viena no leģendām vēsta, ka pirts kurināšanai bija nepieciešams liels daudzums malkas, bet to nevarēja nodrošināt, tāpēc pirts nekad netika izmantota. Bet otra leģenda vēsta, ka pirms pirts atvēršanas, pirti apmeklēja Dauta Paša meita, kuru sakoda čūska un uz vietas nomira. Dauts Paša sadusmojās un ar likumu aizliedza pirti aizslēgt un nekad vairs neizmantot. Kā nu bija, kas zina?! Kā daži saka, ka turki lieli romantiķi, tāpēc visas leģendas beidzas ar kāda nāvi un pagodinājumu, jo mīlestības dēļ kalnus gāzīs. Bet romantiku vajag.

Bet mūsdienās varam apskatīt skaisto arhitektūru, baudīt mākslu uz šīs vecās ēkas telpās, kas dekorētas ar dažādiem ornamentiem. Kopumā pirtī ir 15 telpas, kas izgaismotas ar zvaigžņu atvērumu palīdzību.

Otra pirts atrodas Čaršijas vidus daļā- Čifte amam (tulk. sadalīta pirts). Kopā ar Murat Paši mošeju un Suli an (tavernu, mūsdienās mākslas akadēmija) veido seno osmāņu impērijas "svēto trīsvienību" (mošeja+ pirts+ taverna). Celta 15. gs. beigās.

Pirmo reizi šī pirts tika pieminēta Isa-begova mošejas rēķinu grāmatās. Daudz cieta 1963. gada zemestrīcas laikā, bet ātri vien tika atjaunota un tāpat kā Daut Paši amam kalpo kā mākslas galerija.

Noteikti iesaku ieiet tajā vecajā pirtī. Un kad esiet tur, paceliet savas galvas augstāk par degunu un apskatiet jumtu. Kad būsiet mazā kambarītī, redzēsiet zilus punktiņus virs galvas- zvaigžņu atvērumus. Agrākos laikos pirts bija sadalīta divās daļās- vīriešiem un sievietēm. Ziemeļu daļa vīriem, dienvidu- sievām. Katrā no tām bija ģērbtuves telpa, pēc tam aklimitizācijas telpa, pēc tam palīgtelpas (sievietēm- depilācija un wc, vīriem- bārdzinis un wc) un galvenā telpa pirts. Vidus daļā bija papildus akmens galds, kur veica masāžas. Atšķirībā no citām pirtīm, šajā pirtī bija kopēja peldvieta. Kad uzburu iztēlē šo ainu, man noteikti gribētos tur pabūt, diemžēl šajā gadsimtā atliek tikai paskatīties uz vecajām sienām, un jumtu un iztēloties.