Ceļojums uz Tuvalu salu - 2.daļa

Pagājušā gada vasarā mūsu Interneta TV skatītāji piedalījās izlozē, kura galvenā balva bija ceļojums uz eksotisko Tuvalu salu! Laimīgā uzvarētāja ir atgriezusies un var pastāstīt visiem par piedzīvoto!

Starp citu, arī tev ir iespēja doties neaizmirstamā ceļojumā - skaties "Travel" kanālu, atbildi uz jautājumiem un laimē ceļojumu uz Indiju! Uzzini vairāk!

Ceļojuma apraksta 1.daļa

2. daļa: Fidziešu komūna, dejas, apģērbs un sports

Mums, protams, visinteresantākā šķita tieši pamatiedzīvotāju – iezemiešu kultūra. Fidžieši ir ļoti sabiedriski, ģimene un komūna ir ļoti svarīga. To pārvalda virsaiši, kuri savu posteni manto paaudzēs, starp citu, to var ieņemt arī sievietes. Amatniecības jomā gan tradicionāli pastāv nodalījums vīriešu un sieviešu darbos. Pie sieviešu darbiem pieder podniecība, aušana un paklāju izgatavošana, pie vīriešu – grebšana, ieroču izgatavošana, un, protams, laivu būvniecība, bez kuras dzīve salu valstī nav iedomājama. Kādreiz Fidži vīru izgatavotās kaujas laivas drua bija pazīstamas visā Melanēzijā kā izcils kuģniecības, dizaina un amatnieku meistarības paraugs. Fidžieši mīl mūziku un deju, dažādiem dzīves gadījumiem ir paredzētas dažādas dejas – citas izpilda sievietes, citas vīrieši. Tās ir ritmiskas un dzīvīgas, tiek uzskatīts, ka caur deju cilvēks savienojas ar gariem. Populārs mūzikas instruments ir lali, kas izskatās kā abra, un nezinātājs nemaz nepateiktu, ka tās ir bungas. To izmanto gan mūzikai, gan komunikācijai – tuvējo iedzīvotāju sasaukšanai, kāreidz ar to palīdzību paziņoja par piedzimšanu, nāvi, karu. Īsta eksotika mūsu eiropiešu acīm ir tradicionālais fidžiešu apģērbs – no zāles gatavoti svārki. Šodien joprojām izmanto tradicionālos apģērbus, īpaši rituālos, bet, protams, rietumu stila drēbes arī tiek valkātas. Līdzīgi kā citās Klusā okeāna dienvidu kultūrās, Fidži raksturīgi rituālie tetovējumi. Tiem, kas ieņem augstus posteņus kopienas hierarhijā, ir īpaši tetovējumi uz kājām, gurniem un dibena. Fidži kultūra ir mozaīka, ko veido visdažādākās ietekmes. Tradicionālā pamatiedzīvotāju kultūra ir saglabājusies ļoti labi, jo gadsimtiem to neskāra apkārtējās ietekmes. Pēdējās simtgadēs tā ir saplūdusi ar ieceļotāju indiešu, ķīniešu, eiropiešu un citām kultūrām, veidojot neparastu, šīm salām specifisku identitāti. Galvaspilsētā un citās lielākajās pilsētās dzīvesveids ir rietumniecisks, bet nomaļākās salās – joprojām pietuvināts tradicionālajai kultūrai. Sportam Fidži kādreiz bija praktiska nozīme – to izmantoja, lai trenētu jaunos karavīrus. Mūsdienās tā ir populāra izklaide. Fidži nacionālais sporta veids ir regbijs, par to reliģiozi fano visi. Visur, kur redzējām ieslēgtu televīziju, rādīja regbiju. Un ne velti – Fidži izlase ir viena no pasaules labākajam regbija komandām. Tāpat kā Jaunzēlandes komanda, kas pims spēles izpilda tradicionālo vīriešu kara deju haka, arī Fidži komandai ir sava rituāla deja, ar ko sveikt pretinieku – bole. Viens no galvenajiem ienākumu avotiem ir tūrisms, pārsvarā salas apmeklē ceļotāji no Austrālijas, Jaunzēlandes un ASV, retāk no Eiropas. Vēl Fidži pelna ar cukurniedrēm, kas aug viscaur salām, arī gar ceļmalām, tomēr to novākšana un apstrāde ir smags darbs, jo viss tiek darīts ar rokām. Mūsu taksometra šoferis arī sūdzējās par zemo cukurniedru iepirkuma cenu. Tāpēc viņi ļoti arī priecājoties par tūristiem. Šīs divas nedēļas tā arī jutāmies, ka mūs priecājas redzēt, ar mums priecājas runāt un priecājas palīdzēt. Nākamreiz – par fantastisko Fidži dabu.