Krāsainie sīpolpuķu lauki

Nīderlande ir pazīstama ar tulpēm, kas ir šīs valsts neoficiālais nacionālais zieds un krāsainie sīpolpuķu lauki ik pavasari vilina tūkstošiem tūristu no visas pasaules. Tulpes Nīderlandē ir ievestas 16.gadsimtā. Senākās liecības vēsta, ka tulpes tika audzētas ap 10. gadsimtu Persijā, kur tās aug arī savvaļā. Tulpju nosaukums varētu būt radies no persiešu vārda ‘toliban’, kas apzīmē galvassegu turbānu. Otomaņu impērijas laikā tulpes bija dižciltības simbols un tika zīmētas gan uz flīzēm, vāzēm un attēlotas citos veidos. Tiek uzskatīts, ka Austrijas monarhs Ogier Ghiselin de Busbecq esot saņēmis dāvanā tulpju sīpolus no Otomaņu valdnieka, un tādejādi tulpju sīpoli esot atceļojuši uz Vīni 1554.gadā un pēc tam uz Augsburgu, Amsterdamu un Antverpeni. Nīderlandiešu farmaceits un biologs Carolus Clusius, kas kādu laiku pētījis Austrijas floru, esot pamanījis tulpes austriešu aristokrātu dārzos un 1593.gadā iestādījis pirmos [oficiāli reģistrētos] tulpju sīpolus Laidenes universitātes Hortus Academicus, kas ir viens no pirmajiem botāniskajiem dārziem Eiropā. C.Clusius ir nopietni pievērsies tulpju pētīšanai un selekcionēšanai un savam darbam izmantojis ne tikai botānisko, bet arī savu privāto dārzu. Jaunieveduma košās krāsas un ierobežotais daudzums strauji veicināja tulpju popularitāti un kļuva par bagātu aristokrātu statusa simbolu. 1596. un 1598. gadā vairāk kā simts sīpolu tika nozagti no C.Clusiusa dārza.

Nozagtos sīpolus brīvi pārdot būtu pārāk uzkrītoši, tāpēc to jaunie īpašnieki centās veidot jaunas šķirnes, pavairot sīpolus un sākumā tirgojās paslepus. Tulpju sīpolu cena pamazām pieauga no 1600.gada, līdz 1637.gadā ‘tulpju mānija’ (tulpenmanie, tulpomanie, tulpenwoede, tulpengekte, bollengekte) sasniedza savu kulmināciju, kas ir arī viens no pirmajiem ekonomikas burbuļiem. Prasmīga amatnieka gada alga bija ap 150 guldeņu, bet labs tulpju sīpolu tirgotājs varēja mēnesī nopelnīt ap 6000 guldeņu. Tajā laikā tonna sviesta maksāja ap 100 guldeņu un 8 treknas cūkas bija ap 240 guldeņu vērtas. 1623.gadā viena populāras šķirnes tulpju sīpola cena bija ap 1000 guldeņu. 1635.gadā tika reģistrēts 40 tulpju sīpolu pirkums par 100000 guldeņiem. Visaugstākā reģistrētā cena ir Hārlemā 6000 guldeņu par vienu Semper Augustus sīpolu. Par šo summu varēja nopirkt māju pie kanāla. Tirgošanās parasti notika pavasarī, kad pircēji varēja apskatīt ziedošās tulpes un noslēgt līgumus par sīpolu piegādi vasaras beigās. Tā kā pieprasījums ievērojami pārsniedza piedāvājumu, tad nereti notika tirgošanās ar vērtību zīmēm par nākošā vai aiznākošā gada ražu (līdzīgi, kā mūsdienās ‘fjūčeri’ (no angļu val. ‘futures’)), kas tiek arī saukta par ‘vēja tirdzniecību’ (windhandel). Pēc burbuļa pārplīšanas 1637.pavasarī tiesa uzskatīja par nederīgiem daudzus tirdzniecības līgumus, ko tirgotāji bija noslēguši par preci, kas viņam nemaz nebija, bet pircēji bija apņēmušies maksāt naudas summas, kas, savukārt, viņiem nebija. Lai gan tirgus sabrukuma rezultātā daudzi tirgotāji bankrotēja, taču tas nav ietekmējis tulpju reputāciju. Musdienās Nīderlandē katru gadu tiek saražoti ap 9 miljardiem puķu sīpolu.

Trīs nīderlandieši, Frank Rijkaard, Marco van Basten un Ruud Gullit, kas spēlēja futbola kluba AC Milan sastāvā, pazīstami arī kā ‘tre tulipani del Milan’.