Ceļojums uz Tuvalu salu - 1.daļa!

Pagājušā gada vasarā mūsu Interneta TV skatītāji piedalījās izlozē, kura galvenā balva bija ceļojums uz eksotisko Tuvalu salu! Laimīgā uzvarētāja ir atgriezusies un var pastāstīt visiem par tur piedzīvoto!

Šogad atnāca citāds pavasaris – Fidži

Vienā mirklī nokļūt saulainā okeāna paradīzē brīdī, kad Latvijā ziema vēl pūš savus aukstos vakarus un pelēkos rītus – šķiet, tāds sapnis ir bijis daudziem. Mums šī sapņošana negaidīti izvērtās par realitāti, un šo realitāti sauc Fidži.

Fidži atrodas tik tālu no Latvijas, cik nu kaut kas var atrasties. Nokļūšana otrā pasaules malā ir ļoti ātra vai ļoti ilga, kā uz to skatās. Mūsu lidojuma maršruts bija Rīga – Amsterdama – Seula – Nadi – Suva, un kopumā ceļojuma laikā lidmašīnās pavadījām vairāk nekā 50 stundu. Nav maz, bet ja padomā, cik grūti būtu nokļūt galamērķī pa zemes un jūras ceļu – uzreiz vairs nešķiet daudz. Laika joslu atšķirība ir 10 stundas. Tas nozīmē, kad pie mums jau bija rīts, Latvijā vēl bija iepriekšējais vakars. Interesanta sajūta pa telefonu runāt ar vakardienu!

Fidži ir salu valsts dienvidu Klusajā okeānā, kas sastāv no vairāk nekā 300 vulkāniskas izcelsmes salām. Divās lielākajās Viti Levu un Vanua Levu dzīvo gandrīz 90% Fidži iedzīvotāju, pārējie ir izkaistīti pa mazākām saliņām. Kopumā iedzīvotāju ir ap 850 tūkstošu un viņi apdzīvo simts salas. Mēs galvenokārt bijām uz lielākās – Viti Levu.

Fidži vēsturē ir daudz asiņainu lappušu, jo agrāk salu ciltis nemitīgi karoja savā starpā. Vietējie iedzīvotāji arī nelaiž garām iespēju atgādināt, ka agrāk te bjis izplatīts kanibālisms un pirms dažiem gadsimtiem mēs visticamāk tiktu apēsti. Pamatiedzīvotāju tradīcijas bieži bija saistītas ar cilvēku upurēšanu. Rituāls sveiciens cilts virsaitim bija: „Apēd mani.” Izklausās kā joks, bet Fidži bija baisa reputācija, un ilgu laiku kuģotāji šīm salām meta līkumu. Mūsdienās grūti to iedomāties, jo ar savām baltajām pludmalēm un zilo ūdeni Fidži ir populārs tūrisma galamērķis.

Vēlāk salu sāka apmeklēt eiropiešu tirgotāji, bet 1874. gadā Fidži kļuva par Lielbritānijas koloniju un atguva neatkarību tikai 100 gadus vēlāk. Viens no koloniālisma mantojumiem ir angļu valoda, kura līdzās fidžiešu valodai ir valsts valoda, tāpēc ar iedzīvotājiem bija viegli komunicēt. Vietējie bija ļoti atsaucīgi un draudzīgi. To mēs sapratām uzreiz pēc izkāpšanas no lidmašīnas, pa ceļam uz viesnīcu, kad stundu garajā ceļā taksometra šoferis mums paspēja izstāstīt, viņaprāt, visu svarīgāko par Fidži. Piemēram, to ka 19. gadsimtā koloniālā vara ieveda daudz indiešu strādnieku, tāpēc šobrīd gandrīz puse no iedzīvotājiem ir indiešu izcelsmes, un hindi ir trešā valsts valoda. Līdzīgi kā pie mums, attiecības starp pamatiedzīvotāju un ieceļotāju pēctečiem Fidži ir sarežģītas un saspringtas, bet mūsu indiešu šoferis apgalvoja: „Mēs dzīvojam kā liela ģimene!”

Dažas dienas pavadījām Fidži galvaspilsētā Suvā, kas ir lielākā un kosmopolītiskākā pilsēta dienvidu Klusajā okeānā. Trešā daļa Fidži iedzīvotāju dzīvo Suvā vai tās tuvumā. Tā ir ostas pilsēta, būvēta uz pussalas, kas iestiepjas jūrā. Romantiskākā pilsētas daļa sastāv no senajām koloniālisma laika ēkām, bet ir arī daudz modernu biznesa centru un valdības ēku. Fidži Nacionālajā muzejā var aplūkot salu vēstures liecības.

Turpinājums par Fidži kultūru, dabu un mūsu ceļojumu uz pundurvalsti Tuvalu – sekos...