Braucēji esam 3 pieaugušie un 2gadīgs bērns. Ceļojuma sākotnējais galamērķis bija tikai Šveice un brauciens tika plānots ar savu auto, taču pateicoties ilgstošajam auto remontam plāni pamainījas un izmantojām salīdzinoši lētās Rayanair biļetes uz Milānu (turp un atpakaļ 40ls vienam cilvēkam ) Bergamo bijām pasūtījuši auto caur šo saitu: http://compare.carrentals.co.uk Izdevīgākais bija Easy car piedāvājums –Ford focus ar 1.6 motoru, kopā ar bērnu sēdeklīti uz 15 diennaktīm par 400Ls, svarīgs nosacījums bija, ka cenā iekļauta 0 riska apdrošināšana. Uz vietas gan šo firmu „Esy car” pārstāvēja vietēja firma „Locauto rent”, no sākuma biju neapmierināts ka mums iedeva auto Škoda Rommster ar 1.4 motoru, bet tā kā tas bija pilnīgi svaigs un ar 16 V tad samierinājos ar to , un vēlāk braucot pārliecinājos ka šis auto ir pat krietni labāks par Fokusu, salons plašs, kalnos gāja bez problēmām, un benžu ar maz ēda. Ar muzeju apskati pārāk neaizrāvāmies, pārsvarā apmeklējām brīvdabas objektus un parkus. Šveicē liekām uzsvaru uz Ūdenskritumiem un pastaigām pa kalnu pļavām. Apskatīt to visu var manās foto galerijās, bet šeit tālāk plašāks apraksts pa dienām.
4 dienas Itālijā.
Itālijā ierodamies pašā augusta sākumā, patīkami ka meteo. ru kārtējo reizi pamatīgi kļūdījušies laika prognozēs, prognozētā lietus vietā izkāpjot no Lidmašīnas mūs sagaidīja saule, 33 C° un sajūta kā nevēdinātā siltumnīcā. Bergamo lidostā sameklējam savu auto nomas kantori, pašam auto jābrauc pakaļ ar autobusu turpat netālu. Tur ir stāvlaukums visu auto nomu mašīnām. Bail iedomāties kas būtu, ja mūsu mašīnā nebūtu kondicioniera, jo tagad mašīna ir vienīgā vieta kur patverties no karstuma. Ipriekš biju salasījies ka Itālijā nebūs viegli braukt, bet tagad varu teikt ka tad jau Rīgā braucēji ir neiecietīgāki kā Itālijā. Takā nekāda lielā satiksme nav un jāsteidzas ar nav, tad izlemjam uz mūsu pirmo pieturas vietu Veronu braukt pa parastajiem ceļiem nevis par maksas autostrādi, Tam ir savas priekšrocības, var apskatīt Itālijas laukus un ciematiņus, Apbūve viņiem daudz blīvāka kā mums taču pamestas lauku ēkas ar nav retums. Apļveida krustojumi viņiem ir topā, gandrīz katrs krustojums ir aplis. Pēc 2h esam Veronā pie sava Iepriekš rezervētā hoteļa MAXIM. (rezervēts caur http://www.hotelsclick.com ). No rīta braucam uz Veronas centru, atrast vietu mašīnai ir diezgan problemātiski, visērtāk auto tomēr ir atstāt kādā pazemes stāvvietā, (1-1,5Eiro/h) Pirmais apskates objekts Veronā mums ir Giardino Giusti dārzs, (ieeja 6 eiro). Tā jau smuki, bet gaidīts bija vairāk, aukšā uzkāpjot smuks skats uz Veronu. Pēc tam dodamies uz Džuljetas balkoniņu, Tur cilvēku daudz , Iekšā pašā ēkā neejam nepatīk tā burzma un visu var tīri labi redzēt ārpusē. Pēc tam uz Kolizeju(6Eiro) laikam otrs lielākais aiz Romas. Tur tiek gatavotas milzīgas dekorācijas kādai operas izrādei. Iespaidīgākais skats uzkāpjot pašā augšā, Izstaigājam vecpilsētu un tad uz auto. Plānā bija safari parks nedaudz aiz Veronas, bet mazais ir nolēmis mašīnā gulēt, bet tikai braucošā , tāpēc dodamies tālāk, arī šoreiz neizmantojam autostrādi, tom toms šoreiz mūs ieved kaut kādās pavisam šaurās ieliņās starp vīnogu laukiem. Nogaršojam vīnogas , bet tās vel nav īsti gatavas. Braucam tālāk, starp Veronu un Venēciju pie Vicenzas mums rezervēta viesnīca Best Western Hotel Tre Torri, laba viesnīca pa ļoti labu cenu (http://www.booking.com ). Nākamā dienā dodamies Uz Venēciju atkal izmantojam parasto ceļu, gar ceļa malu ik pa laikam kāda pils vai smalka vēsturiska savrupmāja. Jo tuvāk Venēcijai jo satiksme paliek lēnāka, taču tāda īsta sastrēguma nav. Pārbraucot pāri Venēcijas tiltam aizšāvu garām lielajai daudzstāvu stāvvietai, dabūjām braukt kaut kādā šaurā privātā autostāvvietā, kur mašīnas stutē gandrīz vienu virs otras. (Par 8h samaksājām 20 eiro) Galvenie apskates mērķi Rialto tilts , St. Marko laukums un Dodžu pils. Līdz St. Marko laukumam aizejam ar kājām izbaudot Venēcijas šaurās ieliņas, Pie Dodžu pils ļoti daudz cilvēku, ir ļoti karsts tapēc ilgi tur neuzkavējamies un dodamies paēst uz kādu mazu restorāniņu. Pēc tam pa lielā kanāla otru pusi dodamies atpakaļ, pašās beigās sanāca nedaudz pat apmaldīties un vilkt laukā tom tomu, jo ieliņu nosaukumi viņiem tur ļoti haotiski, vadīties var tikai pēc bultiņām, kas ved uz galvenajiem apskates objektiem. Tad dodamies atpakaļ uz mūsu viesnīcu. Nākamājā dienā mūsu mērķis ir sasniegt Nendaz ciematiņu Šveices kalnos . It kā 500km neliekas nekas īpašs, bet tur tā braukšana iet krietni lēnāk, jo ciemtiņu ļoti daudz un apļveida krustojumi ļoti bieži. Tomēr arī šoreiz nolemju neizmantot autostrādi jo pie Milānas viņa met lielu loku un krietni taisnāks ceļš sanāk pa mazajām Itālijas šosejām, un pa ceļam gribējās nobraukt gar Gardas ezeru. Gar ezeru arī nobraucām un to redzējām taču pie viņa paša piekļūt nevarējām un nebija arī laika meklēt kur to var izdarīt. Pēc pāris stundām sasniedzām Šveices robežu , robežsargs tikai pamāja lai braucam tālāk, mūsu mērķis šodien bija apskatīt arī Mini Šveici. Cilvēki tur laipni arī šoreiz viens projām braucējs iedod mums samaksātu stāvvietas talonu kurš vel derīgs 3h. Dodamies uz pašu miniswiss parku(cenu īsti neaceros bet liekas ka 15 Franki no cilvēka) Puikam jau baigie prieki visi tie mazie vilcieniņi un mašīnītes kas braukā. Uztaisīts ļoti interesanti, tikai šo vietu Šveices apmeklējumā ieteicams likt kā pēdējo, jo tad vieglāk atpazīt slavenāko Šveices vietu samazinātās kopijas. Pavadam tur 2h bet varēja vel ilgāk. Tālāk dodamies gar Lugāno un Asconu. Lai nokļūtu ātrāk mūsu kalnu ciematiņā mums jābrauc vēlreiz Caur Itālijai, te arī sākas pirmie nopietni šaurie kalnu ceļi, Ir ko pasvīst īpaši ja nākas braukt pirmo reizi pa šādiem stāviem un šauriem ceļiem kur tikai ik pa laikam ir vietas kur samainīties ar pretimbraucošām mašīnām. Bija pat pāris vietas kur kur gribējās kāpt ārā un iet skatīties, kas priekšā sagaida, bet vietas tur tik maz ka i mašīnu nav kur atstāt, bet kā vēlāk izrādījās šis posms aiz Asconas uz Simpon pārejas pusi arī bija tas ekstrēmākais , lai gan otru un trešo reizi braucot šo ceļu nekas traks vairs nelikās, laikam jau tapēc ka zināju kas kur būs. Pirms Simpon kalnu pārejas ceļš jau kļuva pa normālu šoseju .Šeit atkal kārtējo reizi bija jāšķērso robeža. Te arī bija arī vienīgā vieta kur mums uz robežas pārbaudīja pases un prasīja braukšanas iemeslu. Pirms kalnu pārejas ir izvēles iespēja vai doties cauri kalnam ar vilcienu prāmi, vai braukt pāri kalnu pārejai, Lai gan tuvojas jau krēsla izvēlamies otro, jo gribas tak beidzot redzēt īstus kalnus. 2km virs jūras līmeņa sasniedzam ātri, ja apakšā patvērums mašīnā bija jāmeklē no karstuma tad te jau no aukstuma, ir ap 7C°. Laika nav daudz, tapēc dodamies uz priekšu vēl priekšā 100 km, Ceļi Šveicē ir labāki un plašāki kā Itālijā, diezgan ātri jau tiekam lidz Sionai, kur mums jānogriežas un jābrauc kalnos , 10 km kas mums jāuzbrauc velkas ļoti lēni jo vieta pilnīgi nezināma, un visur tumšs liekas ka jebkurā vietā var būt kraujas mala, uzbraucam līdz mūsu tom tomā iestādītajam mērķim ” Nendaz” taču redzam ka vieta nav īstā (cik nu tumsā ko var redzēt) apstāties ar īsti nav kur, visur mājiņa pie mājiņas vai arī norobežota kraujas mala, nolemjam braukt vel tālāk uz augšu, pēc pāris km parādās kaut kas līdzīgs mūsu meklētajam ciematiņam tagad tikai jāatrod birojs kur mums aiz koda atstātas atslēgas, ar vietējo palīdzību biroju atrodam, iepriekš mums atsūtītais kods ir īsts un atslēgas ar karti ar atstātas, tālāk jāsameklē paši apartamenti kas ar nav viegli jo iepriekš iedotajā kartē viss izskatījās savādāk, nekā uz vietas, jo šis ciemats ir tādā kā stāvā nogāzē, māju gan atrodam diezgan ātri, grūtāk atrast pašu dzīvokli, jo mājai no vienas puses sanāk 3 stāvi bet no citas puses 7. Šeit mēs dzīvosimies veselu nedēļu.
5.dienā pirmais kas jāievērtē ir plašais balkons, kas iet visapkārt dzīvoklim un skats no tā, tas ir vienkārši fantastisks tieši tāds kādu biju iedomājies rezervējot šo vietu. Pats dzīvoklītis ar ok. Šo dienu pavadam apskatot pašu ciematiņu un izstaigājot pastaigu takas kalnos. Te ir daudz meleņu un meža zemeņu, vitējie laikam tās neēd, vai varbūt to nemaz nedrīkst darīt, mes gan kārtīgi nomēģinājām, diezgan grūti pierast pie stāvajiem ceļiem un taciņām, tapēc laikam citi tūristi izmano nūjas, redzams nūjošana te topā. Pievakarē nobraucam lejā uz Sionu apskatam Vecu baznīcu un cietoksni kalnā, pašā pilsētā daudz strūklaku.
6. dienā dodamies uz Lozanu uz Montrē . Lozannā gribējām apskatīt olimpisko parku, nesanāca, pārāk ilgi staigājām pa Lozannas vecpilsētu. Lozannas centrā bija loti kvalitatīvi zālāji, kā tepiķi, un atšķirībā no Rīgas tur drīkst gan sēdēt gan sauļoties. Atpakaļ braucot iebraucām kūrortpilsētiņā Montrē, kur apskatījām Fredija Merkurija pieminekli un pastaigājām gar Ženēvas ezera krastu.
7. dienā braucam uz Montblānu, pa ceļam iebraucam Martigny pilsētiņā kur mūs sagaida bērnu zīmēti sveicieni arī latviski uz Latvijas karoga fona, patīkami ka tik tālu, zina par tādu Latviju. Šeit bija arī viens Liels muzejs taču pataupam naudu, jo ieeja padārga (20 CHF) un īsti nesaista tur aplūkojamās skulptūras kuras varēja redzēt arī no ielas, apskatam turpat netālu esošo Sanbernāru aploku. Tālak pa serpentīniem aukšā uz Franciju Cxamonix.
Šeit uz robežas vispār nevienu robežsargu neredz, laikam aizgājuši pusdienās. Cxamonix esam jau pāri 15. Un diemžēl biļetes uz montblānu vairs nepārdod, brauciens noteikti būtu bijis iespaidīgs, jābrauc ar diviem pacēlājiem ap 4km augstumā.(60 Eiro). Samierinājies ar domu ka te vel atgriezīšos, izstaigājam pilsētiņu un braucam atpakaļ uz Nendaz.
8. dienu pavadam Nendazā un atkal pakāpļājam pa apkārtnes alpu pļavām un kalniem.
9. dienā braucam uz Lugano, pa ceļam apskatot pāris kalnu pārejas, skati ir ļoti iespaidīgi, sasniedzam arī augstāko vietu kur esam uzbraukuši ar auto – Nufenpass 2.5km virs j.l. auksti, bet sniegs jau nokusis palicis tikai pāris ēnainākajās vietās. Lugāno jau esam diezgan vēlu, tapēc tikai pastaigājam pa Lugano ezera promenādi un apskatam pāris veikaliņus, tad braucam atpakaļ pa mūsu ekstrēmo celiņu pa kuru bijām braukuši pirmajā dienā esot Šveicē, šoreiz jau braukt ir daudz vieglāk un patīkamāk, var pat apskatīt apkārt esošos fantastiskos skatus.
10. dienu, kas Nendazā ir pēdējā pavadām atkal uz vietas esot, ir ļoti iepaticies šis kūrort ciematiņš, zinu ka noteikti gribēšu te atgriezties. Lai gan šis ciematiņš ir 1.3km v.j.l laika apstākļi bija ļoti labi ap +20C° lai gan vienu nakti pērkona negaisa laikā pārplūda mums blakus esošā upīte blakus mājai izskaloja pamatus un appludināja ielu, skats no balkona bija labs. Bet viņu dienesti nostrādāja ļoti operatīvi un no rīta jau viss bija sakārtots.
11. dienā jau pametam Nendazu un dodamies uz Lauterbrunnen Šķērsojot vairākas kalnu pārejas un apskatot iespaidīgu ledāju pie Furka pass, tajā var ieiet arī iekšā.(3 CHF) Pārbraucot nākamo kalnu pāreju atrodam labu vietu piknikam un arī ļoti labu meleņu vietu, to ir tik daudz un tik lielas, ka žēl tās pamest neapēstas. kalnos braucot ik pa laikam ir vietas kur var apstāties ar mašīnu pilsētās un ciemos gan visas stāvvietas pa maksu. Lauternbrūnenā esmu rezervējis kempinga mājiņu, šajā vietā bija visgrūtāk internetā sameklēt ko sakarīgu. Mājiņa ļoti šaura, grūti pierast kad visas iepriekšējās vietas ir bijušas krietni ērtākas. Vispār šo kempingu Schuetzenbach Backpacker neiesaku pirmkārt jau tapēc ka mani tur apkrāpa pa 80Ls un otrkārt pa naktīm tur notiek diezgan skaļi tusiņi. Pa to naudu skaidrībā arī netiku ,vai hostelworld com viņu paturēja, jeb tas kempings, bet fakts bija tāds ka no kartes tā suma tika novilkta, lai gan tika jau samaksāts uz vietas skaidrā, un uz e pastiem ar viņi neatbildēja. Lauterbrunnenā ir augstākais ūdenskritums Eiropā un turpat netālu arī lielākais ūdenskritums iekš klintīm, kas tiešām būtu jāredz jo ir ļoti iespaidīgs un skaļš. No Lauterbrunnenas var uzbraukt arī uz iespaidīgo jungfrau, bet tas nav lēti – ap 70Ls
12. dienā apskatījām ar turpat netālu esošo Grindwales pilsētiņu un Interlakenu, interesanti ka mazākās pilsētiņās pat centrā atrodas arī kūtis ar govīm, bet viņiem viss ir tik perfekti sakārtots ka no ārpuses pat nepateiksi ka šeit tur lopus. Ja Nendazas apkārtnē runāja pārsvarā franciski tad te jau vairāk dzirdama vācu valoda.
13.dienā pametam mūsu kempingu un dodamies apskatīt Berni, pirmā diena visa ceļojuma laikā kad līst, pagūstam tikai apskatīt Bernes lāci, lāču bedrē un nedaudz rožu dārzu no kura paveras skats uz Berni. Labi ka Bernes galvenā iela ir daļēji nosegta ar ēku pārkarēm , tapēc lietus netraucē to izstaigāt. Tāk dodamies uz mūsu jauno viesnīcu kas atrodas netālu no Lucernas. Arī šī viesnīciņa atrodas paaugstu kalnos. Šī ir jauka lauku viesnīciņa kur pamatbizness tomēr ir restorāns.
14. dienā dodamies uz Reinas ūdenskritumu un Cīrihi. Reinas ūdenskritums tiešām iespaidīgs , skatoties uz vareno ūdenskritumu pat galva reibst, noteikti vajag nokāpt lejā uz terasi kur liekas ka ūdens gāžas burtiski virsū, ar laiviņu var aizbraukt uz klinti kas atrodas Reinas ūdenskrituma vidū. Tālāk braucam uz Cīrihi apmeklējam tikai Cīrihhorna parku un interesantu Ķīnas dārzu kur var ar rokām paķerstīt lielas krāsainas zivtiņas. Tad atpakaļ uz viesnīcu .
15. dienu Šveicē pavadām apskatot Luzern, ļoti jauka pilsēta, ērti izstaigājama ar kājām, šeit apskatam visus galvenos tūrisma objektus. Apmeklējam arī Šveices tehnikas muzeju, lielākais šāda veida muzejs Šveicē. Tur tiešām ir ko redzēt sākot no mašīnu un vilcienu spēļu modelīšiem līdz īstām lidmašīnām un planetārijam. Ir arī īsti vilcieni un F1 mašīnas. Intresanti ka daudzos procesos var piedalīties paši bērni bija pat Tv studija kur varēja iejusties diktora vietā, darboties ar kamerām u.t.t. lielākiem bērniem šī vieta ļoti patiks.
16. dienā arī atvadamies no Šveices izbraucot caur garo Sengotarda tuneli(17 km). Lai brauktu pa autostrādēm Šveicē vajag Vinjeti 40 Eiro, es to nepirku, jo pārsvarā braucām pa gleznainajiem maršrutiem, taču pāris reižu sanāca pabraukt pa autostrādi, īpaši pēdējā dienā kad steidzāmies atpakaļ uz Bergamo nodot mašīnu. Taču pa laimi neviens mūs neapturēja, lai gan vienviet uz ceļa stāvēja policijas ekipāža. Nākamreiz laikam tomēr nopirkšu to vinjeti jo tad tomēr mazāk stresa. Pēdējā diena Itālijā ar izvērsās interesanta jo viņiem bija kaut kāda siesta . bet mēs atkal nevaram saprast, kapēc iebraucot Itālijā viss kā izmiris logiem slēģi ciet veikali ciet uz ielām ar cilvēku tik pat kā nav pat dažas viesnīcas bija slēgtas, tā baigi drūmi izskatījās.
Kopsavilkums.
Varu teikt ka uz Šveici noteikti braukšu vēl, Itālija gan kaut kā neaizrāva, laikam pietrūka tā Šveices sakārtotība. Ļoti labi varēja redzēt atšķirību iebraucot no Šveices Itālijā, kad uz reiz iekrita acīs nepļautās grāvmalas, ar grafiti aprakstītās sienas un pamestās ēkas kā arī daudzie nēģeri uz ielām kuri bija pulcējušies palielos baros un kuru pētošie skatieni lika justies neomulīgi, Itālijā man patika vēsturiskā apbūve un Itāļu aizraušanās ar dažādām vēsturiskām skulptūrām. Bet Šveices sakārtotība, atmosfēra un paši cilvēki tomēr patika labāk.
Pāris padomi:
Nav ieteicams nokļūt Itālijā kad viņiem ir lielās brīvdienas, jo tad nestrādā pilnīgi nekas izņemot kebabu ēstuves.
Degvielu izdevīgāk saliet Šveicē jo tā tur maksāja 20 % lētāk kā Itālijā.
Itālijā degvielas pašapkalpošanās automāti neizdod atlikumu un arī Latvijas banku izdotas Visa, Mastercard, maestro vai Amex kartes man vismaz nepieņēma.
Šveicē lielākai daļai veikalu ir pusdienas laiks no 12.00- 14.30.
Itālijā lielveikalos cenas tādas pašas un pat zemākas kā Latvijā, Šveicē pārtikas cenas ar daudz neatšķīrās no Latvijas, dārgāki tikai gaļas izstrādājumi.
Stāvvietas pārsvarā visur maksas, vidēji no 1-2eiro pa h, izdevīgāk noparkoties daudzstāvu autostāvietās, kuras parasti uzrāda arī Tom toms, tur parasti arī atrodas brīvas vietas.
Sīkums bet patīkami ka atšķirībā no Itālijas, sabiedriskās tualetes Šveicē visur bez maksas un diezgan tīras.
Jāaceras ka Šveice nav ES dalīblasts un mob. tel. tarifiem nav vienotais tarifs 0.40sant pa min.Biju par to aizmirsis. Zvani uz Latviju bija ap 1.50Ls pa minūti. Ir vērts iepriekš paskatīties kādas cenas zvaniem uz Latviju piedāvā katrs operators .
Ps. Paldies Kristīnei, kas sniedza man vērtīgus padomus sagatavojot šo braucienu.
Seko līdzi svaigākajiem jaunumiem
Uzzini par jaunākajiem ceļojumiem un aktualitātēm pirmais