Viena diena Jēkabpilī

Man patīk pabūt kādā pilsētā dienu vai divas un to izjust no A līdz B. Nu vienā dienā vairāk nesanāk! Jēkabpilī no Rīgas 140 km attālumā var nokļūt ar vilcienu vai maršruta autobusu 2,5 stundu laikā. Braucot ar savu mašīnu vai pasūtījuma autobusu aptuveni 2 stundu laikā. Pēdējā gadījumā ir iespējams apstāties maizes ceptuvē Liepkalnos (pirms Pļaviņām, pa labi), lai malkotu kafiju un paņemtu tur ceptu maizīti papīra maisiņā. Tā ir garantija, ka visu dienu ceļā pavadīs maizes smarža. Tā kā maizīte ir cepta pēc sentēvu metodēm, tad to var baudīt vēl nedēļu, tātad var pirkt daudz. Es bieži ceļoju pa Latviju un katram pārvietošanās veidam ir savas priekšrocības. Šoreiz par ceļojumu ar pasūtījuma autobusu. Ja es būtu viena, man neviens neorganizētu ērģeļmūzikas koncertu un stundu nestāstītu par vecticībnieku tradīcijām. Un tā piedzīvojumi rudenīgā dienā. Kartē ieskatoties redzam, ka abpus Daugavai iezīmēta viena pilsēta – Jēkabpils, bet līdz 1962.gadam bija 2 pilsētas: Krustpils un Jēkabpils un tikai pēc tilta pār Daugavu uzcelšanas pilsētas tika administratīvi apvienotas. Krustpils pirmo reizi minēta vēsturē 1237.gadā, bet Jēkabpils sākusi veidoties tikai 17.gs un 1670. gadā hercogs Jēkabs tai savu vārdu devis – Jakobštat (no vācu valodas, Jēkaba pilsēta). Neskatoties uz to, ka Krustpils ir daudz senāka, apvienotajai pilsētai tika dots Jēkabpils vārds, jo padomju laikā komunisti baidījās pat no krusta vārda (kā velns no krusta) un kā tad pilsētai Krustpils vārdu dot!? Krustpils vārds mūsdienās saglabājies: Krustpils dzelzceļa stacijas, pils un kultūras nama nosaukumā. Tautas apziņā gan pastāv Krustpils un Jēkabpils kā atsevišķas pilsētas. Un tā, vispirms apskatām Krustpili. Ērģeļmūzikas koncerts Krustpils Vissvētās Trīsvienības Romas katoļu baznīcā Kalna ielā 23. Apstājamies pie bērnu rotaļu laukuma un strūklakas Palejas ielā. Varētu jau piebraukt pie pašas baznīcas, bet tad mēs laupītu sev iespēju kāpt gleznainā baznīcas kalnā, kas apaudzis zeltītām kļavām, sarkaniem pīlādžiem. Mūs apbur krāsu palete un mēs aizmirstam saskaitīt pakāpienus. Varētu būt kādi simts! Jau ieejot dievnamā mūs apņem ērģeļmūzikas burvība. Spēlē komponiste Maija Ķīne. Vēlāk ērģelniece aicina mūs uz balkona, kur ieraugām no Zviedrijas atceļojušās ērģeles „Princese Kristīne”, varam tām pieskarties, kopīgi nodziedam vienu dziesmu. Tā kā baznīcā esam bijuši tad nav grēks arī doties uz pili, Krustpils pili. Laiks tomēr rudenīgs un karstvīns pagrabā nav izlaidība, tikai veselībai, tikai veselībai. Tornī apskatām biedrības „Melnā muša” pieaugušo amatieru gleznu izstādi. Skaisti. Un izrādās, visos vecumos var sākt gleznot. Vīns rosinājis apetīti un dodamies iestiprināties uz „Gaļas namu”, kas atrodas Jēkabpilī, tātad viņpus Daugavai. Bistro liela izvēle un grupa 40 cilvēki tiek apkalpota raiti, nav stunda un mēs jau visi esam paēduši. Tā kā braucot vienmēr apetīte laba, līdzi vēl nopērkam smalkmaizītes, Rīga vēl tālu, gan noderēs. Cenas salīdzinot ar Rīgu, nelielas. Pēc sātīgām pusdienām labāk mierīga pastaiga dabā. Aiz Jēkabpils apvedceļa atrodas Radžu ūdenskrātuve, kas radusies dolomīta karjera vietā. Uz saliņām mājo putni un uz vienas nelielas saliņas atrodas Latvijā 2.lielakais dižakmens. To var skatīt tikai no krasta, laivu mums nav. Daba fantastiska, dvēsele līksmo. Un tad atkal pie vēsturiskām vērtībām, jo Jēkabpils ir sakrālā tūrisma Meka. Kopš 26. jūlijā vienīgā pareizticīgo vīriešu klostera Latvijā – Jēkabpils Svētā Gara klostera – dievnamā ir atgriezusies Dievmātes Marijas Brīnumdarošās Jakobštates ikonas kopija (ikona pazuda 1.Pasaules kara laikā 1915.gadā), Jēkabpils un Sv.Gara pareizticīgo baznīca daudziem kļuvusi par svētceļojuma galamērķi. Dievmātes Marijas Brīnumdarošās Jakobštates ikona ir vienīgā Dievmātes ikona, kas kļuvusi slavena ar saviem brīnumiem Latvijā. Jakobštates Vissvētās Dieva dzemdētājas ikonas kopija no tās izgatavošanas vietas Maskavas uz Latviju tika pārvesta 19. jūlijā, kad Kristus Piedzimšanas katedrālē Rīgā notika svinīgie Arhiereja dievkalpojumi. 25. jūlijā ikona tika nogādāta Jēkabpilī, bet svinīgā gājienā tā tika nesta 26.jūlijā. Kopumā Jēkabpilī ir 7 tradicionālo konfesiju 10 dievnami. Noslēpumainākais, jo vismazāk apmeklētais ir vecticībnieku zilais dievnams Vienības ielā. Dienvidlatvijas Vecticībnieku kultūrizglītības biedrība “Belovodije” vadītājs Valērijs Plotņikovs laipni stāstīja mums par senās reliģijas pārstāvju izdzīšanu no Krievijas un to gaitām Latvijā. Sekojot tradīcijām visas sievietes esam uzvilkušas brunčus un galvu sedz lakati. Tas obligāti gan pareizticīgo, gan vecticībnieku baznīcās. Tā kā mēs esam ciemos un cienām saimnieku tradīcijas tad mums nav nekādu iebildumu. Tas ir pat interesanti. Un tad atceramies par suvenīriem, jo šopings mums nav bijis. Mazs, mīļš salons „Pie Sīpolnieka” atrodas pretī policijas ēkai. Tā ir izcilā ērģelnieka Pētera Sīpolnieka dzimtas māja. Un tad, lai noskalotu dienas putekļus un rastu vieglumu varam doties atpakaļ uz Krustpili uz ūdens relaksācijas centru „Citrus”. Pie tam grupām ir lielas atlaides. Jaunajā centrā ir 3 pirtis, džakuzi ar burbuļiem un lielais baseins. Kad esam zaudējuši lieko mitrumu pirtīs varam uzpildīties sulu bārā ar svaigi spiestu augļu veldzi. Burvīga diena! Katra grupa var pati izvēlēties savu maršrutu un atlasīt objektus ko apskatīt, galvenais, lai daudzveidība: 1 taka, 1 pils, 1 baseins utt. Ja rūpīgi gatavojas, problēmas nerodas. Visur mūs gaida, visi smaida un izved pa sausākajām un mīlīgākajām ielām, kur vēl arvien rudens norietā smaida puķes. Ieteikumi: 1)Ja iespējams, pieskaņot braucienu kādam pasākumam pilsētā – svētki, akcijas utt. 2)Izmantot gida pakalpojumus, lai stundām nemaldītos pilsētā abos Daugavas krastos un vairāk uzzinātu no vietējā zinātāja, kas izvadīs pa vienvirziena ielām garo autobusu. 3)Braucot grupā iespējami speciālie piedāvājumi: atlaides baseinā, pasūtījuma ērģeļmūzikas koncerts vai pat teātra izrāde uc. Visu informāciju var saņemt Vides un tūrisma attīstības Klubā „SĒLIJA”, tel.29322037, E-pasts: klubsselija@inbox.lv. Piesakaties! Ceļosim kopā!