Ar muti vaļā Traķos.

Zinājāt, ka tepat blakus Lietuvā, Traķos, dzīvo karaīmi? Es nē. Un nekad arī neuzzinātu, ja nebūtu aizbraukusi pabaudīt turp zelta rudeni un vēl pagaidām saprātīga cenu līmeņa jauno atpūtas un SPA kompleksu “Trasalis”. Traķos esmu bijusi kautkad sociālisma laikos, kādu astoņu gadu vecumā. Atceros, ka bija smuka pils ezeros, vairāk neko. Tāpēc ļoti nopriecājos par iespēju, un tieši tagad – zelta lapu laikā, pie tam darba dienās, ar cerību uz skaistas dabas, nevis tūristu pūļu apskatīšanu. Un, ziniet, mīļie - Sigulda, protams, ir slavens zīmos, un es, protams, esmu Latvijas skaistuma patriots, bet, lasot ziņas par sastrēgumiem uz Vidzemes šosejas teikšu tā – kā man paveicās! Zelta lapu Traķu parkos bija papilnam, no rīta noslēpumainā miglā tinās gan apkārtne, gan slavenā pils, bet dienā kārniņu jumti mirdzēja prêt zilajām debesīm - nu nenopriecāties. Pirms brauciena paskatījos kartē, kur tad tie Traķi ir, un, sev par kaunu jāsaka – nezināju, ka tikai tādus nieka 30 km no Viļņas. Un nezināju, ka Traķos ir 3 skolas – poļu, krievu un lietuviešu, un ka skolas absolvēšanas dokumentus tiem izsniedz skaistā Traķu pils zālē. Tāpat neko nebiju dzirdējusi par Traķu eksotiku - tjurku tautu saimei piederošajiem karaīmiem un viņu kultūru. Ja nebūtu zinoša stāstītāja, droši vien tāpat pastaigātos pa ieliņu ar vecām, smukām mājiņām un neuzzinātu, ka Baltijai neraksturīgie koka namiņi košās krāsās ar trim logiem uz ielas pusi ir karaīmu, ka viņi tās nepārdod, pat ja pārvācas dzīvot citur. Viens logs esot veltījums Dievam, otrs pašam, bet trešais Vītautam, kurš tautai ierādījis jauno mājvietu. Vītautam Dižajam 1389. gadā labpatikās atvest līdzi no Krimas karagājiena tatārus un karaīmus, personiskajai gvardei. Mūsdienās Traķos dzīvo ap 60 šai mazajai tautai piederīgo, Lietuvā viņu ir 250, bet visā pasaulē – 2000. Lietuvā ir divas karaīmu baznīcas – viena Traķos, otra – Viļņā. Kopiena vienmēr bijusi ļoti noslēgta, laulājušies stingri savā starpā, un par karaīmu varējis skaitīties tikai tādā laulībā dzimušais. Tagad gan “likumi” esot pielaidīgāki, un karaīma tautību pasē varot rakstīt arī jauktā laulībā dzimušais, ja jūtoties kā karaīms. Traķu pilī karaīmiem veltīta neliela ekspozīcija, bet viņi paši pilsētā ierīkojuši pāris restorānus un kafejnīcas, kur bez citiem ēdieniem var dabūt slavenos kibini – pīrādziņus ar jēra vai cūkas gaļu, biezpienu, kāpostiem. Nesen esot parādījušies arī kibini ar šokolādi. Savu virtuvi karaīmi uzskata par kultūras mantojumu, kas sargājams tāpat kā valoda. Vietējie stāsta, ka kibini noteikti jāpērkot tieši pie karaīmiem, nevis tie atdarinājumi, ko pat Maxima mēģinot tirgot. Tie esot jāēd svaigi, karsti – tikai tad tiem esot īstā garša. Vasarā Traķos notirgojot ap 10 tūkstošus kibinu. Un, ziniet – tiešām garšīgi – ar sīpoliem, garšvielām - divus tādus apēd un pusdienas var ieskaitīt. Otrais pārsteigums, par ko arī nebiju dzirdējusi, ir tūrisma un atpūtas komplekss “Trasalis”. Trīszvaigšņu viesnīca ar kategorijai netipiski plašām telpām un profesionālu personālu. SPA ar ielīksmojošām cenām, neliels ūdens relaksācijas centrs ar pirtīm. Gaiteņi un numuriņi plaši un gaiši. Pat ja aizmirst pat Viļņas tuvumu, kas ar roku aizsniedzama,Traķos var ne tikai gulēt un ēst, bet arī labi pavadīt laiku. Jau pieminētais SPA un ūdens relaksācijas centrs, turpat arī boulings un biljards ir dabūjami pašā viesnīcā. Tuvākajā apkārtnē – slavenā Traķu pils, Golvas ezers ar kuģīšu un jahtu piedāvājumu, grāfa Tiškēviča parks ar zirgu izjādes piedāvājumu. Un vēl netālu ir lieliskas purva takas Varnikai zoobotāniskajā parkā (nekādus dzīvniekus gan nesastapām, bet skati bija ļoti skaisti un pastaiga jauka). Gandrīz aizmirsu pieminēt – kempingā Slenye ir lieliska kafejnīca. Tik garšīgas napoleonkūkas (cep uz vietas) savu mūžu nebij nācies ēst. Komplimenti vietai un cepējiem. Pats kempings arī slavējams: fantastiski skaistā vietā Galves ezera krastā, piedāvā gan mājiņas, gan kemperu pieslēgumus, gan servisa māju ar visu, kas nogurušam ceļotājam vajadzīgs. Mani komplimenti Traķiem!