Rīga - Senegāla ar autostopiem VI

  • 3 min lasīšanai
Jāņa piezīmes: Es ietinos guļammaisā un mēģinu aizmigt, bet vilciena troksnis ir ārkārtīgi kaitinošs un skaļš. Kad attaisu guļammaisu, tas viss pilns ar tā pašām sasodītajam smiltīm. Visu situāciju vēl nepatīkamāku padara, protams, + 40 C lielais karstums un mums par nelaimi, beidzas pārtika. Punktu pieliek arī ūdens uzkrājumu izsīkšana. Šādā stāvoklī turpinām ceļu visu dienu un par laimi, naktī karstums mitējas. To nomaina mežonīgs un skaists zvaigžņu jums. Ēst gribas baigi. Palūkojoties apkārt redzu tikai netīrību, smiltis un vēlreiz smiltis. Filozofiskās pārdomas papildina monotonā vilciena klabināšana arvien dziļāk tuksnesī, pretī vēl kaut kam nezināmam. Matīsa piezīmes: Izkāpjot no vilciena vietā, kas kartē atzīmēta kā Choum, ieraugām kāda trīs dīvaina paskata betona būves. Pēc laiciņa sastopamies te ar „tūrisma industriju”. Pie mums klāt pienāk beduīns, džipa šoferis, kas solās aizvest līdz Atarai. Mūsu rīcībā esošā informācija liecina, ka tā atrodas 30 km attālumā, bet, ak, cik gan tas izrādās tālu no patiesības! Kā vēlāk uzzinām, attālums ir 120 km. Atrodamies akmeņaina smilšu lauka vidū, apkārt nav neviena ceļa un ir nakts. Piekrītam pabraukt šos „pāris desmitus” km. Visiem braucējiem beduīns izdala kartona gabaliņus, kur kaut ko ar pildspalvu uzkricelē; tās izrādās ir biļetes. Tad seko merkantilā procedūra – naudas ievākšana. Pirms mēs esam iekāpuši, džipa priekšā sēž trīs cilvēki, aizmugurē jau pieci, seši. Tā kā automašīnai ir vēl kravas nodalījums ar bortiem līdzīgiem elementiem, arī tur saspiedušies ap 10 – 15 cilvēkiem. No tiem puse kājās, puse satupusi uz malām. Arī mums sanāk braukt šajā nodalījumā. Mums ir ārkārtīgi jāturas, lai neizkristu ārā no auto. Brauciens sagādā nopietnu pārbaudījumu kājām. Jāņa piezīmes: Mēs braucam, braucam... paiet viena stunda, paiet otra stunda. Galīgi nesaprotu, kā 30 km var būt tik garš ceļa posms. Beidzot ap 4 no rīta apstājamies, bet no mūsu meklētās pilsētas ne miņas. Ir tikai tuksnesis un berberu apmetne ar teltīm, un cilvēku rinda, kas guļ uz paklājiem. Izrādās mēs esam apstājušies, jo šoferim esot jāpaguļ. Tagad man slāpst kā nekad dzīvē! Matīsa piezīmes: Mutē siekalu pilnīgi vairs nav, absolūts sausums. Nolemju aiziet pie beduīniem, kas saprot arābiski tikai un paprasu ūdeni. Viņi mūs nopēta ar skatienu, kas pauž – jā, laikam šiem ir problēmas. Bet tik un tā skaidri nesaprotu, vai ūdeni nesīs vai nē. Pēc 5 minūtēm atnes lielu bļodu un pat Mēness un zvaigžņu gaismā var redzēt, ka bļodā ir viena vienīga rūsa. Ūdens duļķains un brūns. Skaidrs, ka Latvijā es pat tādā rokas nemazgātu! Taču mēs visu izdzeram ar baigo baudu. Vēl paspējām naktī papētīt tuksnesi, baidoties no kobrām un citiem mošķiem, kuri te mājojot. Agrāk biju dzirdējis, ka Mauritānija ir ļoti bagāta ar tuksneša faunu. Īpaši liela te ir skorpionu daudzveidība. Pēc nelielās pastaigas un tai sekojošās snaušanas, līdz ar gaismu turpinām “kratīšanos” pārpildītajā džipā. Ceļš kļūst aizvien akmeņaināks un parādās serpentīni, kā arī sākas smilšu. Tikai šoreiz gan tā ir stipri spēcīgāka kā tad, kad braucām ar vilcienu. Šoferis ir spiests apstāties, jo ceļa ainavu sāk nomainīt oranžīgi brūna smilšu migla ar redzamību aptuveni 3 metri. Jāņa piezīmes: Var redzēt, ka arī vietējiem vētra ir smags pārbaudījums. Visi ar sarkanām acīm mēģinājām slēpties aiz džipa, taču tas ko maz līdz, jo vējš pūš arī pa automašīnas apakšu. Smiltis ir pilnīgi visur. No acu plakstiņu apakšas var sadabūt čupiņu mazo graudu, kuri manus matus pārvērtuši dredos. Kad vētra pierimstas, mēģinu tikt skaidrībā ar postījumiem uz manas galvas. Ķemmēšana notiek apmēram stundu, milimetru pa milimetram plēšot ārā smiltis. Diemžēl vētra ietekmējusi arī fotoaparātu, pēc fotografēšanas vētras laikā, tas vairs nav lietojams. Matīsa piezīmes: Beidzot sasniedzam Ataras pilsētu. Tā atrodas oāzē un līdz ar to smiltis nomaina dažādas ūdens tilpnes un krūmi. Daba atgādina Āfrikas savannas - ar akācijām un sausu zāli. Pilnīgi kā Discovery kadros, trūkst vienīgi zvēru. Ataras nomale jau no pirmā acu uzmetiena atšķiras no iepriekš redzētās Noadibu pilsētas. Te ir arī dažas greznākas mājas. Tomēr lielākā daļa ir kaut kas līdzīgs lauku mājām. Dažām no tām šeit ir savāda lodveida forma. Tīrības gan te nekādas nav - viss ir tikpat nesakopts kā iepriekš redzētajās Mauritānijas apdzīvotajās vietās, tikai karstums vēl lielāks. Domāju, ārā ir + 45 C. Jāņa piezīmes: Latvijas + 35 C man sāp galva un ārkārtīgi slikta pašsajūta, bet šeit karstumu pārciešu labāk. Laikam organisms ir labprātīgi padevies, jo īstenībā jau izejas nav. Kaut kādā ziņā Āfrika nemaz tik ļoti neatšķiras no Eiropas. Kad kādā ciematiņā pastāstu, ka esam atstopējuši no Eiropas, cilvēki negrib ticēt, tieši tāpat kā Polijas sādžā stāstot, ka plāns ir sasniegt Senegālas robežu. Matīsa piezīmes: Ceļojuma sākumā mums vēl ir cepures, kuru funkcija ir mēģināt sargāt no saules. Vienu gan noņēma laupītāji, bet otru aizpūta vētra. Rezultātā, lielākajā karstumā nav nevienas. Mauritānijā karstumu papildina smiltis, kas joprojām ir visur. Atarā sameklējām interneta kafejnīcu, kuras tehniskais nodrošinājums, šķiet, ir viens mājas DSL uz visiem datoriem. Līdz ar to, ja ir pilna telpa ar interesentiem, e- pasta aplūkošana var prasīt pat vairākas stundas. Tas ir izdevīgi saimniekiem, jo naudiņa pati nāk. Procesu apgrūtina arī kārtējais smilšu uzbrukums – tās atkal ir klāt. Starp taustiņiem, uz un zem galdiem, uz monitora, ķeras peles bumbiņā... Viena lieta gan mazajai Latvijai ir līdzīga ar mazo Ataru – baumu neaptveramais ātrums. Drīz par mūsu esamību šeit zina visa pilsēta. Viens taksists pavēsta otram, otrs trešajam un ķēdes veidā nodotā informācija par divu balto atrašanos noteiktā pilsētas daļā ir apskrējusi visus ciema ļaudis. Mūsu plāns no Ataras ir stopēt rietumu virzienā uz 100 km attālumā esošo Šingeti (Chinguetti). Tā ir vēsturiski nozīmīga vieta ar 700 gadu mūžu un savādās Rietumāfrikas arhitektūras pieminekļiem. Tā ir arī atzīta par septīto svētāko pilsētu islāma pasaulē. Autore: Liene Lapševska, iCelo.lv Turpinājums sekos ...


Seko līdzi svaigākajiem jaunumiem

Uzzini par jaunākajiem ceļojumiem un aktualitātēm pirmais