Kaut kas jauns un neaizmirstams - pārgājiens pa Karpatu kalniem Transilvānijā zirga mugurā

Nekad nevajag padoties sapnim un tas vēlāk vai agrāk piepildīsies. Jo kādreiz arī man bija sapnis, kurš nemanot pie manis atnāca. :)

Tā pirms vairākiem gadiem notika ar mani - iesākās mans sapņa ceļojums uz Transilvāniju, kur varēju pavadīt 5 dienas zirga mugurā un baudīt Karpatu kalnu burvību.

Mēs, 8 cilvēku kompānijā, nomātā busiņā devāmies ceļā no Latvijas uz Transilvāniju, piedzīvot skaistus un neaizmirstamus mirkļus, doties ceļā pretī nezināmajam un nevilties piedzīvotajā.

Kad ir izbraukts cauri Lietuvai, Polijai, nolemjam nedaudz atvilkt elpu pēc garā ceļa un apstāties Slovākijā dabas parkā, lai dotos pastaigā pa Tatru kalniem. Pēc pastaigas kalnos, dodamies tālāk uz Stalaktīdu alām, lai pie reizes iepazītu pazemes burvību, kurš to vēl nebija piedzīvojis.

Tatru kalni Slovākijas dabas parkā

Kad ir pietiekoši atpūtušies, varam doties tālāk un mūsu ceļš ved cauri Ungārijai, līdz nokļūstam Rumānijā. Huedin ciematiņā sagaida mūs gide - zirga saimniece, kura turpmāk ar mums pavadīs 5 dienas. Viņa mūs nogādā skaistā viesu namā Stanas ciematiņā, kur mūs sagaida gardas, siltas vakariņas un beidzot, pēc 24 h brauciena busiņā, arī mīkstas gultas :))

Esam kārtīgi izgulējušies un gatavi mūsu piedzīvojumiem. No rīta kārtīgas brokastis, zirgu saimniece jau atvedusi mums somas, kur mēs sakrāmējam savas mantas, kuras būs nepieciešamas turpmākām 5 dienām. Tā kā viss tas būs uz zirga muguras, tad somās krāmējam tikai to, kas ir pats nepieciešamākais.

Ar zirga ratiem dodamies uz 3 km attālo saimniecību, kur mūs sagaida mūsu zirdziņi un ne tikai - arī ungāru tradicionālais dzēriens - palinka.

Stanas ciemata viesu nams

Kad katram ir iedalīti zirgi, mēs viņus apkopjam, apseglojam un varam doties mūsu pirmajā izmēģinājuma pārgājienā. Pirmā diena ir iepazīšanās diena, lai varētu saimniece izprast, cik labi mēs turamies zirga mugurā, lai mēs paši aprodam ar savu zirdziņu un ja gadījumā liekas, ka nav piemērots, tad, lai saimniecei būtu vēl iespēja nomainīt, pirms dodamies 4 dienu pārgājienā.

Kad esam atgriezušies zirgu saimniecībā, esam visi apmierināti ar saviem zirdziņiem un izsalkums dod virsroku. Kārtīgi paēdam vakariņas un dodamies pie miera, lai taupītu spēkus rītdienas piedzīvojumiem.

Rīts, esam visi atpūtušies un ceļojuma gars virmo. Pabrokastojam un varam doties pie saviem zirdziņiem - apkopt viņus un apseglot, bet šoreiz būs arī zem segliem jāpiestiprina mūsu bagāža, kas būs nepieciešama 4 dienām. No blakus ciema atjājis puisis Čongi, kas arī būs mūsu pavadonis 4 dienām. Līdzi atvedot arī ungāru pātagu - korikāšu, ko pielietos gadījumos, kad būs nepieciešams atbaidīt ceļā suņus un citus zvērus :))

Dienas gaitā izjājam diviem ciematiem - vienam ungāru un otram rumāņu. Atšķirības ir uzreiz pamanāmas, jo ungāru ciemats ir daudz sakoptāks un tīrāks.

Kad ceļa segums ir pietiekoši labs un līdzens, varam baudīt arī auļus un ļaut zirgiem izskrieties :)

Kad zirgiem dodam vaļu izskrieties

Vakarā ierodamies ciematā, kur mūs sagaida kārtīgas vakariņas un desertā tikko ceptas smalkmaizītes. Bet pirms gulēšanas, dodamies uz vietējo ciema bāru un nedaudz apspriežam šīs dienas piedzīvoto.

Kad tiekam gultā, dienas nogurums pievar mūs.

No rīta, pēc brokastiem, dodamies uz ciemata muzeju, kur iespēja apskatīt, kā agrāk dzīvoja lauku iedzīvotāji, kā izskatījās viņu mājas no iekšpuses.

Un tad dodamies tālāk mūsu piedzīvojumā. Arī šodien ir labs pamats zem kājām un varam baudīt "vēju matos", kad zirgi auļo.

Kad pienāk pusdienslaiks, arī mūsu vēderi "prasa" ēst. Atrodam skaistu kalna pakāji un baudam no rīta sagatavotās sviestmaizes, dodam atpūsties ne tikai zirgiem, bet arī pašiem.

Tālāk mūsu ceļš veda ar kāpumiem un kritumiem. Esam Vladeasa augstieņu rajonā un dodamies uz Stanciului ieleju- mūsu naktsmājām kalnu namiņā, kur turpat ūdensdzirnavās tiek ražota elektrība savām vajadzībām.

Pēc vakariņām, vakars izvēršas ar dejām un dziesmām. Un dažs labs dodas gulēt tikai pēc pusnakts.

No rīta mēs dodamies nelielā pastaigā uz vietējo ūdenskritumu, gar čalojošu kalna strauta malu.

Ūdenskritums "Līgavas plīvurs"

Šī diena izvērtās lietaina un miglā tīta. Bet jo vairāk mēs devāmies ārā no kalnu apvidus un mežiem, jo skaistāks un bez lietus pārvēršas vakars. Nakšņojam mazā ciematiņā un šis ir mūsu pēdējais vakars pirms pēdējās dienas, kad atgriezīsimies zirgu saimniecībā. Šoreiz pataupam spēkus un dodamies pie miera, jo rīt būs garākais pārgājiens ceļojuma laikā.

Rīts iesākas ar "noslēpumu', jo viss ir miglā tīts ;)

rīts ciematā Belis

Bet pēc brokastīm jau lēnām migla izklīst un diena izvēršas saulaina un prieku pilna. Atkal pamats zem kājām ir auļošanai labvēlīgs un zirgi vairs nav jāmudina. Viņi zina, ka dodas mājup.

Nu jau esam pavisam tuvu beigām mūsu ceļojumam zirga mugurā, bet pirms tam vēl dodamies apskatīt Kalvinistu baznīcu Korošvo ciematiņā.

Kalvinistu baznīca

Šajā baznīcā ir ļoti interesanti griestu ornomenti un pie sienām tradicionalie izšuvumi, kas ir dāvinājums baznīcai no ģimenēm, kad kāds precas, vai tiek iesvētīts vai kristīts.

Pēdējie 5 km un esam jau zirgu saimniecībā. Zirgi tiek palaisti ganībās un atpūtā pēc apmēram 120 km pārgājiena. Mums paliek skumīgi, jo jāatvadās no mūsu draugiem.

Dodamies uz viesu namu, kur baudam pēdējās vakariņas Transilvānijas terotorijā. Sakrāmējam savas mantas un dodamies pie miera. Rīt atkal sākas mūsu garais ceļš mājup.

Bet pēc brokastīm vēl dodamies uz vietējo iepirkuma ciematiņu, kur iegādājamies suvenīrus, vīnus, aitādas utt.

Atvadas no Transilvānijas

Vēl nepilna diennakts un būsim jau Rīgā, bet mūsu domas vēl krietnu brīdi klīdīs pa Transilvānijas pakalniem...

P.S. Tā nu iesākās mans ceļojums uz Transilvāniju, kur tagad ir manas mājas.

Paldies Maijai Vanagai par skaistajām bildēm.

Ieskats arī video no iepriekšējiem braucieniem: