Kalimera Creta!

Jau pagājušā gada nogalē ar draugiem vienojāmies, ka šī gada rudenī jāaizbrauc uz kādu silto dienvidu zemi, lai spētu godam sagaidīt šo Latvijas rudens/ziemas sezonu. Izvēle krita uz Krētu, jo nebijām tur bijuši, bet saklaušinātās atsauksmes lika sarosīties. Tā kā mūsu nepilngadīgie bērni (8 un 13 gadi, otrā pāra bērnam – 15 gadi) nepārprotami lika manīt, ka viņi jau nu mājās nepaliks, tad nācās piedomāt par viesnīcas izvēli. Šajā sakarā uzreiz varu ieteikt izvēlēties viesnīcu ar opciju AI, jo pretējā gadījumā mazie jaukumiņi Jūs nomocīs ar regulāru nīdēšanu par dzeramā, saldumu, saldējuma, picu utt. iepirkšanu un tas Jums izmaksās visai dārgi, jo, piemēram, dzert (patiešām ir karsts) tiešām gribās, un ne tikai bērniem. Godpilnais piemērotākās viesnīcas meklēšanas uzdevums tika man. Savus meklējumus uzreiz sāku ar internetā sameklējamiem viesnīcu reitingiem dažādās ceļojumu kompānijās angļu un krievu valodās. Latviešu valodā faktiski šāda opcija diemžēl nav pieejama, jo esam baigie sliņķi uz atsauksmēm tieši par viesnīcām… Protams tika pārlasīti visi Krētai veltītie ceļojumu apraksti draugiem.lv, bet konkrētu informāciju saturoši tiešām bija visai maz. Tāpat atkal varu ieteikt iegādāties Dorling Kindersley krāsaino ceļvedi „Grieķijas salas”, ko izdevis apgāds Zvaigzne ABC (grāmatnīcās maksā ap Ls 18). Tas ļoti noder priekšstata un informācijas gūšanai, kā arī ceļojot pa salu individuāli. Ar iegūto info devāmies uz Liepājas tūrisma aģentūru „Maks”, jo arī iepriekš tieši šeit bijām pasūtījuši citus savus ceļojumus un nereizi nebijām vīlušies, jo attieksme ir ļoti profesionāla un ieinteresēta. Aģentūrā mums pastāstīja, ka ceļojumus tieši uz Krētu, profesionālās attieksmes dēļ, būtu jāizvēlas caur tūroperatoru „Alidatūrs”, kuru Krētā apkalpo firma „Millenium”. Aizskrienot nedaudz uz priekšu, varu teikt, ka tā tiešām bija taisnība. Pārrunu rezultātā palikām pie viesnīcas „Aldemar Cretan Village” AI**** (lai gan faktiski bija UAI, jo cauru dienu pieejams importa alkohols). Tā atrodas ciemā Anisara, kilometrus trīs no Hersonisas (Chersonisos), pusstundas gājiens ar kājām (bet ļoti nogurdinoši karstumā) vai arī 6-7 eiro vienā virzienā ar taksīti (pēc plkst.21.00 – 10 eiro). Atbraucot uz to, tiešām nebijām vīlušies un sirsnīgi iesakām. Ļoti skaista un ļoti zaļa teritorija, trīs baseinu kompleksi (katrā vēl pa diviem baseiniem, vienā arī 75 m gara truba bērniem), istabiņas nav lielas, bet tīras. Jau iepriekš pasūtījām tās blakus un ar skatu uz jūru – ļoti skaisti! Teritorijā ir 3 restorāni, 4 bāri, diskotēka (arī bērnu). Ēdieni garšīgi, izvēle liela, daudz jūras velšu, no izlejamiem alkoholiem sarkanais vīns (baigais etiķis), baltais vīns, alus, kā arī pieejami visi tradicionālie importa alkoholiskie dzērieni (no vietējiem – metaxa, ouzo, raki). Saldējums (6-10 šķirnes), picas, hotdogi, spageti utt. un dzeramie bērniem pieejami visu laiku, līdz ar to šajā jautājumā no bērniem nekādu pretenziju nebija. Tāpat beidzot redzēju tiešām reāli darbojošos animatoru grupu (kādi 10 cilvēki), kas strādāja vaiga sviedros, lai izkustinātu inertos tūristus uz visādām sporta spēlēm, atrakcijām utt. Mūsu lielākie bērni katru dienu piedalījās galda tenisa un šautriņu turnīros, dāmas izmēģināja ūdens vingrošanu, mazā meita katru vakaru skrēja uz bērnu diskotēku, bet pa dienu gāja spēlēt tenisu. Bērniem ir arī sava spēļu zāle, baseins u.c. prieki. Vienīgais iebildums (bet tur nu gan neko nevar darīt) – viesnīcas teritorijas jūras daļa ir ļoti akmeņaina un iebrišana iespējama tikai apavos vai no mola, tāpat arī snorkelēšanas maskas var atstāt mājās – vismaz pie viesnīcas ūdeņos nav ko redzēt. Tā kā uz mūsu ģimenes četriem cilvēkiem tas nebija nekāds lētais prieks, tad ceļojumu pasūtījām jau februārī, kā rezultātā dabūjām 15% atlaidi (naudas izteiksmē turpat Ls 400, kas tika izlietoti Santorini apskatei). Februāra pašā sākumā atlaide bija pat 20%. Vēršu uzmanību, ka minētā viesnīca ir faktiski domāta ģimenēm ar maziem bērniem un ja gribat caurām naktīm izklaidēties un tusoties, būs vien jādodas uz Hersonisu vai jāmeklē cita viesnīca. Mūsu viesošanās laikā katram otrajam pārim bija mazuļi (vidējais vecums no 0-7 gadi). Mums gan tas netraucēja, jo nesastapām nevienu izteikti nejauku sīci, kas visus traucētu. Mūsu bērni uz šī fona faktiski bija visvecākie un jāsaka godīgi - arī visskaļākie. Par viesnīcas iemītnieku etnisko sastāvu. 50-60% bija krievvalodīgie, bet gods un slava, mūsu atrašanās laikā nekādu cūcību, bļaustīšanos, piedzeršanos līdz nemaņai nebija. Visi bija savstarpēji laipni un pieklājīgi, kā arī jauki sarunu biedri. Pārējie iemītnieki franči, itāļi, spāņi, vācieši, poļi, latvieši, lietuvieši. Manā mazā jaunkundze sapazinās ar francūzieti Lusiju, spānieti Alisiju, krievieti Dašu un bija varen apmierināta. Par bērnu komunicēšanās mākslu, nepārzinot valodas, var tikai brīnīties un priecāties… Tāpat pie ceļojuma datumu izvēles vēlētos ieteikt aģentūrā apjautāties, cikos ielido un cikos izlido reiss, jo citādi var gadīties kā vienam jūrmalnieku pārim mūsu viesnīcā - izlidošana bija plkst.05. no rīta (transfērs no viesnīcas jau plkst.03.00), bet samaksāts tiek par pilnu šo dienu viesnīcā. Mūsu izlidošana no Rīgas bija plkst.06.00 un plkst.09.30 jau bijām Hēraklijā (Irakleio). Savukārt atpakaļ lidojums bija tikai plkst.19.15, līdz ar to līdz plkst.16.00 vēl laiskojāmies pie baseiniem un ēdām pēdējos jūras mošķīšu salātus. Atlidojot mūs sagaidīja Millenium pārstāve Natālija (laipna un atsaucīga), kura jau pirmajā pēcpusdienā pastāstīja par Krētu, iespējām, suvenīriem, kā arī piedāvāja ekskursiju klāstu un auto nomu. Auto nomu viesnīcā neņemiet – pārmaksāsiet dubultā. Tieši tādas pašas automašīnu, bet jau par saprātīgām cenām ir uz katra stūra, pie mūsu viesnīcas vien bija 4 nomas punkti. Tā kā bijām septiņi cilvēki, turpat pie viesnīcas iznomājām Fiat Scudo par 80 eiro diennaktī plus benzīns (ja pareizi atceros 1,37 eiro litrā), viesnīca to pašu piedāvāja par 140 eiro. Mazākas ietilpības mašīnas var iznomāt par 30-45 eiro diennaktī plus benzīns. Ļoti jāuzmanās ar parkošanos un drošības jostām, nemaz nerunājot par citiem CSN pārkāpumiem – sodi ir milzīgi. Ja sodu maksā 10 dienu laikā – var maksāt tikai pusi, bet autonomas par to bieži nebrīdina un liek nabaga pārkāpējam nomā atstāt pilnu summu un pasaka, ka paši samaksās. Par ekskursijām. Viennozīmīgi lielākajā daļā lētāk sanāk pašiem iznomāt auto un aizbraukt apskatīt, pie tam brauc kur gribi un stājies kur gribi. Otra lieta par ko vajag stipri piedomāt, ja līdzi ir nepilngadīgi bērni – viņiem mūsu interese un prieks principā nav saprotams, jo ir karsts, visu laiku kādas vajadzības un interese ir tikai par tuvāko ūdenstilpni, līdz ar to ir jādomā vai bērnus vajag ņemt līdzi šādos izbraucienos. Mēs viņiem principā likām braukt, jo vēlējāmies lai taču apskatu zemi kur atbraukuši, tomēr rezultātā paši bijām no viņiem un viņu činkstēšanas pārguruši. Par cenu starpībām. Piemēram viesnīca piedāvā ekskursiju un Knosas pili (Minotaura labirintu) par 45 eiro uz stundām divām. Viesnīcā satikto latviešu kompānija bija sašutuši par tādu naudas dīrāšanu, jo viena virziena braukšana ar autobusu aizņem vien 30 minūtes, drupas ir visai mazas, neesot nekas vairāk par akmeņu krāvumu un patiesībā ieeja maksā 6 eiro. Mēs paši aizbraucām uz Lasiti (Lasithi) ieleju un bijām apmierināti. Viesnīca šo pakalpojumu piedāvāja par 51 eiro no personas (arī bērniem). Šo braucienu iesaku izbaudīt pašiem, noteikti apstāties Psihro ciematā (jauka vietiņa), tur arī atrodas Zeva ala, kurā šis kungs esot dzimis, ielejā ir arī kādi 5 klosteri, kuri pieņem apmeklētājus (no plkst.13.00-16.00 pusdienlaiks). Vienā no tiem iegriezāmies – tikai četras mūķenes, cienīgtēvs un trīs pilnīgi izlaisti un pēc skata viltīgi kaķi… Pa ceļam visās malās ir dažādi ciemati ar tavernām, kur iekost un suvenīru bodītes, kur iegādāties visādus niekus. Starp citu vienā no ciemiem (šķiet, ka Pihakiano) ieraudzījām kādu ļoti ilgi meklētu feng-shui mantiņu – calabach ķirbjus apgleznotus ar Krētas nacionālajiem motīviem (6 eiro par vienu). Sapirkām veselus trīs gabalus un pēc tam lidmašīnā ar tiem auklējāmies kā ar cāļiem. Šīs ciems bija vienīgā vieta, kur tos vispār redzējām. Fenšuisti mūsu priekus sapratīs! Atpakaļceļa braucām caur Maliju un Stalidu. Tur ir īstās jauniešu uzdzīves vietas, daudz veikaliņu un krodziņu. Iegriezāmies arī Malijas publiskajā pludmalē. Teikšu kā ir. Nu galīgi nepatika. Lai gan ieeja ūdenī ir brīnišķīga smilts, tā visa ir piegānīta ar drazām, lai neteiktu vairāk, jo visa pludmale ir nosēta ar bāriem. Guļamvietas maksā no 3-5 eiro, bet ko par to dabū pretī… Mūsu acu priekšā jauna meitene turpat 2-3 metrus no krasta līdz asinīm pāršķēla pēdu, apkārtējiem vietu ierādītājiem par to bija „пофиг веники”, paši līdzējām ar salvetēm, lai viņa tiktu prom no pludmales. Vīrs iegāja ūdenī un tajā vietā izvilka pusi no alus kausa ar tāāādām šķembām, no kurām viena varēja pat izdurties cauri pēdai, ne tikai sagriezt… Tūlīt pat savācām savas parpalas un saīgušos sīčus un laidāmies lapās… Līdz ar to sapratām, ka publisko pludmaļu apmeklējums pilsētās šeit ir pilnīgi nevēlams un nevienam to arī neiesakām. Izbraucām plkst.08.30, atgriezāmies ap plkst.18.00. No viesnīcas paņēmām pasākumu „ Krētas vakars”, kas pieaugušajam maksāja 49 eiro, bet bērnam no 4-12 gadiem 50% atlaide, līdz 4 gadiem par velti. Biju salasījusies ļoti jūsmīgus aprakstus par šāda veida vakariem Krētā un laikam par daudz sapriecājusies. Kārtējo reizi likām bērniem braukt skatīties krētiešu kultūru un dejas, bet vīlāmies. Bērniem tur kategoriski nav ko darīt. Pirmkārt vakars ir konkrēta acu aizliešana lielākajai daļai no tavernas 600 apmeklētājiem, pīpēšana pie galdiem nevienu pilnīgi nesatrauc, vakars beidzās ar diskotēku krievu (!) estrādes mūzikas pavadībā. Pa vidu gan bija arī grieķu priekšnesumi un tie gan mums patika, arī pats kalnu ciematiņš bija jauks, taču kopsummā pasākums - garām. Mēs jau par sevi smējāmies, ka laikam tak „nespējām tā aizliet acis” vai arī nespējam novērtēt šāda tipa balagānu – esam baigie snobi. Bērni kārtējo reizi bija neapmierināti un es ar viņiem kādu stundu, pusotru vienkārši blandījos pa naksnīgo ciemu, fotografējāmies, iegājām jaukā vietējā tavernā un beidzot papriecājāmies par kaut ko autentisku. Izbraucām plkst.18.00, atgriezāmies plkst.23.00. Par Santorini apmeklējumu. Šo opciju arī ņēmām no viesnīcas gida uz katamarānu Super Jet. Tiek piedāvāti trīs varianti: divi ātrgaitas katamarāni, kas katrs iet it kā divas stundas (patiesībā divas ar pusi) un prāmis, kas iet četras stundas. Katamarāns Super Jet, pieaugušajam 115 eiro, bērniem no 2-11 gadiem – 50%, bērniem līdz 2 gadiem par velti, kā arī 10 eiro transfērs katram pieaugušajam, 5 eiro bērniem no 2-11 gadiem, līdz 2 gadiem - pa velti. Braucienā ietilpst brokastis un vakariņas (bet visai neēdamas), ekskursijas uz Fīru un Oiu, kā arī peldēšanās vulkāna siltajos geizeros. Katamarāns Flying Cat4, pieaugušajiem 115 eiro, bērniem no 5-10 gadiem 50% atlaide, līdz 5 gadiem par velti, transfērs pieaugušajiem 10 eiro, bērniem no 2-6 gadiem bezmaksas, taču jātur rokās, jo vietas nav, no 7-13 gadiem 50% atlaide. Braucienā ietilpst ekskursijas uz pilsētām, taču nav brokastu un peldes pie vulkāna. Prāmis Golden Prince, pieaugušajiem 80 eiro, bērniem no 2-6 gadiem bezmaksas, taču arī bez sēdvietas, no 7-13 gadiem 50% atlaide, transfērs tāds pats kā iepriekšējam katamarānam. Braucienā ietilpst brokastis un vakariņas, taču neietilpst neviena ekskursija, Respektīvi uz vietas jāņem gids ar autobusu vai jānomā mašīna, kas turklāt ir dārgāk kā Krētā, pie tam uz ūdens jāpavada kopsummā 8 stundas… Faktiski tūristi ir nolikti nekādas izvēles priekšā, jo vissakarīgākais ir Super Jet. Tiešām nezinu cik ir jāmaksā ja braucienu ņem ielu kantoros, bet domāju, ka īpaši mazāk nav, jo izrādās tūrisma firmas prāmjus ir izpirkušas visai sezonai un indivīds neko iegādāties nevar, lai gan uz savām biļetēm izlasījām, ka ceļš ar Super Jet ir 12 eiro(!). Turklāt jādomā par to, cik izmaksās auto noma uz Santorini, jo ar kājām tur izstaigāt ir pilnīgi nereāli. Pati sala mūs sagaidīja neviesmīlīgi, jo bija iestājusies tāda reta dabas parādība kā dienvidu vējš un tas radīja ārkārtīgi karstu un miklu klimatu, kas pēc nogurdinošā brauciena pa jūru likās vēl trakāk. Vēja rezultātā visa sala bija dūmakā un apkārtējām saliņām un vulkānam varēja redzēt tikai kontūras. Ļoti žēl… Oia ir bildītēs redzamā skaistule ar baltajām mājiņām un zilajiem jumtiem, Fīra ir viena liela suvenīru bode, geizeri bija forši. Uz Santorini ir jābrauc noteikti, jo tā tomēr ir vienreizēja dabas un cilvēku radīta parādība. Suvenīrus tur pirkt nevajag, tie visi ir tiešām dārgāki nekā Krētā. Pusdienas ieturējām nelielā tavernā un uz 7 cilvēkiem par 4 salātiem, 3 otrajiem, 2 saldajiem, atspirdzinošiem dzērieniem bērniem un vīna glāzi četriem pieaugušajiem samaksājām ap 120 eiro. Šajā salā nogaršojām ceļvedī ieteikto rozā vīnu – tiešām gards (15 eiro viena pudele). Arī šajā braucienā jādomā vai ir vērts līdzi ņemt bērnus, jo sala ir skaista, bet ilgais brauciens pa jūru ir pietiekoši nogurdinošs, lai atkal sāktos nīdēšana. Izbraukšana plkst.06.30, atgriešanās plkst.23.30. Ja braucat ar bērniem, ir vērts apdomāt iespēju vienu dienu pavadīt Krētas akvaparkā „Water city”. Lūk šī opcija no visām piedāvātajām viņos izraisīja patiesu prieku. Mans vīrs ziedojās un ar visiem trijiem uz visu dienu (no plkst.10.00 līdz 18.00) aizbrauca. Sīkie pēc tam mums, nesaprašām, paskaidroja, ka šis parks ir bijis pat labāks nekā Līvu akvaparks! Šo opciju arī ņēmām no viesnīcas gides, jo uz parku nekāds cits transports izņemot viesnīcu autobusus neiet (atrodas kalnos) un nomāt mašīnu nav izdevīgi – sanāk pat dārgāk. Un tā pieaugušajiem 29 eiro, bērniem līdz 12 gadiem 20 eiro… Uz vietas ēšana ir ārkārtīgi dārga, piemēram viena nelielas picas izmēra pankūka maksājusi 4,50 eiro! Pārējās viesnīcas piedāvātas izklaides: Spinalongas sala 53 eiro un 2 eiro par transfēru neatkarīgi no vecuma; Gortis-Matala ciems 48 eiro un 4 eiro par transfēru neatkarīgi no vecuma; Izjādes ar zirgiem, dienā 54 eiro, naktī 60 eiro, Makšķerēšana un Dias sala pieaugušajiem 56 eiro, bērniem no 4-12 gadiem 28 eiro, transfērs 9 eiro. Ja vēl neesat pārguruši lasīt šo garadarbu, vēl dažas izmaksas ieteicamajiem suvenīriem: Olīveļļa 0,5 l no 4-5 eiro (kā izrādās Krētas olīveļļa esot labākā pasaule, īpaši „Sitia”, jāskatās lai būtu aukstā spieduma un jo zemāks cipars uz bundžas, jo labāka); Garšvielu maisījumi 1,30-1,70 eiro parastie iesaiņojumi, 2-5 eiro suvenīriesaiņojumi; Olīveļas ziepes uz 2 eiro; Metaxa (pieczvaigžņu) 0,7l iesaiņojumā kastē ap 12 eiro, suvenīrpudelīte (ap 1,70 eiro); T-krekli ar Krētas tematiku 7-9 eiro; Riekstu iesaiņojums ap 2,50 eiro; Saldumu "Lukum" kārbiņa ap 2,50 eiro; Kažoki - sākot no 1000 eiro (jākaulējas); Skaisti tamborēts galdauts 20 eiro Atpakaļceļa Heraklionas lidostas tax free veikalā cenas ir apmēram tādas pašas kā veikalos, vienīgi alkohols dārgāks. Šeit iesaku pievērst uzmanību dažādām krētiešu un vispār grieķu mērcēm un tapenādēm (2-4 eiro burciņa), kā arī var nopirkt kazas sieru vakuuma iesaiņojumā (cenu gan neatceros). Starp citu, ja atpakaļceļa Jūsu čemodāna svars pārsniegts 20 kg, par katru kg it kā jāpiemaksā 9 eiro, taču no mums neko nenoplēsa, bet ja čemodāna svars pārsniedz 30 kg – kaut kas no sapirktajiem suvenīriem jāizlieto lidostā… citādi muita nelaiž cauri. Tavernās vakariņas uz 7 cilvēkiem vidēji 70-80 eiro, vīna glāze vai coca-colas pudele 2 eiro, ūdenspudele ap 1 eiro (veikalos 1,5 lūdenspudele ap 40 centiem). Ieteicamais salas apmeklējuma laiks septembris (bijām no 9-18.septembrim), oktobra sākums vai arī pavasarī līdz jūnijam, jūlijā un augustā no karstuma var palikt nejauks un traks… Septembrī gaisa temperatūra ap 30 grādiem, ūdens ap 26. Ja salu gribat redzēt kaut cik zaļu – brauciet pavasarī, septembrī tā ir izdegusi un klinšaina, bijām gaidījuši nedaudz zaļākus un jaukākus skatus. Vietējie iedzīvotāji ir laipni un sirsnīgi un negadījās arī sastapt nevienu uzmācīgu zelli, kas ņemtos mūs kaut kur vilkt vai kaut ko iesmērēt (kā tas ir Turcijā vai Ēģiptē). Attieksme ir ļoti jaukas pieklājības un ieinteresētības robežās. Noteikti brauciet uz Krētu, jo jebkurš brauciens ir sava iespēju visu izvērtēt un paskatīties savām acīm un izdarīt savus secinājumus… Ja neesat paguruši no lasīšanas – jauku atpūtu:)