Maljorka

Šis būs stāstiņš “sausiņš”, vairāk informatīvs nekā emocionāls, bet tā kā pati bieži izmantoju “draugos” publicētos ceļotāju aprakstus savu ceļojumu plānošanai, nolēmu padalīties pieredzē. Uz Maljorku devāmies ar tūrisma kompānijas Teztour starpniecību, kas ietvēra lidojumus Rīga-Viļņa-Palma;Palma-Viļņa-Rīga, transfēru uz/no viesnīcas un 3*viesnīcu Beverly Playa pašā jūras krastā ar brokastīm un vakariņām. Pārējais ceļojums pašu ziņā, tikai pirmajā dienā noklausījāmies gida prezentētās ekskursijas, lai saplānotu kurp doties. Ceļojām 4 cilv. ģimene – 2 bērni, viens pusaudzis, viens zīdainis – attiecīgi sarēķinājām, ka šādai kompānijai sanāk lētāk pašiem ceļot nekā izmantot piedāvātās ekskursijas, kuru vidējā cena bija 50EUR gab. no cilvēka. Dzīvojām skaistā kūrortā Paguera apt. 30km no galvaspilsētas Palmas – pietiekami tālu no trokšņa un burzmas, bet tuvu, lai ar auto pa bāni 20min. laikā nokļūtu galvaspilsētā. Vietējā pilsētiņā iznomājām mašīnu Fiat Punto – lētāko no piedāvājuma (22 EUR dienā) ar nosacījumu, ka bagāžniekā var ievietot bērnu ratiņus. Maljorkā būs ko darīt ikvienam, gan lieliem, gan maziem, gan aktīviem, gan slinkiem, jo šeit varat baudīt dažādas izklaides. Sākot ar pasakaini skaistām pludmalēm un ekstra kūrortiem; dažādu kultūrvēsturisko mantojumu – klosteri, baznīcas, muzeji, izstādes (tai skaitā vietējā gleznotāja Žuana Miro), darbojošās fabrikas (pērļu, ādas, „sobrasada” ražotnes); elpu aizraujošiem dabas skatiem; un dažādām aktīvām atpūtas iespējām – 2 ūdens atrakciju parki, kanoe laivu noma, riteņu noma...; beidzot ar daudzām diskotēkām u.c. izklaides šoviem. Galvaspilsēta Palma ir ļoti daudzpusīga. Palmā ievērojamākās vietas – Palmas milzīgā gotiskā katedrāle; mauru pilī Palau de I’Almudaina atrodas muzejs; Belveras cietoksnis; San Franseska bazilika. Bez tam izstaigājot vecpilsētu kājām redzējām vairākas mazākas bazilikas un citas vienreizējas būves, kuras ir vērts apskatīt, bet iegaumēt to nosaukumus nav man pa spēkam. Tā piemēram, vienai mājai jumta sijas bija kokā izgrebtas cilvēku figūras. Palmas piepilsētā Magalufā atrodas divi ūdens atrakciju parki: Aqualand un Western Park. Aqualand ir lielākais aquaparks Eiropā un piemērots maziem bērniem, bet tas septembrī bija slēgts un aizgājām uz Western parku (www.westernpark.com). Western parks ir atraktīvāks ar ļoti stāviem slidkalniņiem, vienā trubā pat varēja izbaudīt brīvā kritiena sajūtas. Šeit notiek arī dažādi akrobātu paraugdemonstrējumi. Vēl kā ļoti labu izklaides iespēju Magalufā iesaku muzeju Katmandu (www.houseofkatmandu.com), kurā savākti dažādi interesanti eksponāti no visas pasaules. Katmandu var noskatīties arī 4D kino. Neskatoties uz salas nelielajiem izmēriem, tā plešas 100 km no austrumiem uz rietumiem un 75 km no ziemeļiem uz dienvidiem, Maljorku nemaz tik ātri nevar apceļot, salīdzinoši īsu gabaliņu (uz kartes gaisa līnija ap 40km) mēs ar mašīnu braucām pusdienu, jo kalnos pa serpentīniem attālums jāreizina ar 3 un ātrums ne vairāk par 60km/h. Salu izbraukājām trijās dienās pa šādiem maršrutiem: 1.diena. Paguera - La Granja – Valdemosa - Puerto de Soller - Monasterio de Lluch -Paguera. 2.diena. Paguera-Pollensa-Cabo Formentor-Alcudia-Paguera. 3.diena. Paguera-Randa-Arta-Cala Ratjada-Paguera Vēl vienu dienu aizbraucām uz Puigpunyent uz Aventur parku Parc de Natura (www.lareservaaventur.com) Tālāk nedaudz padalīšos info par iespaidīgākajām vietām. La Granja (www.lagranja.net) muiža. Sākumā muižā piederēja grāfam Nunji Sansu, kas 1239. gadā to novēlēja cisterciešu ordeņa mūkiem, kuri šeit nodibināja savu klosteri. Tas pastāvēja 200 gadus, līdz muiža kļuva par privātīpašumu. Mūsdienās La Granja pieejama apskatei, tās teritorijā atrodas etnogrāfiskais muzejs. Muižas apmeklējums dod iespēju iepazīties ar salas iedzīvotājiem raksturīgo lauksaimniecisko darbību, apmeklēt grāfa pili ar tās omulīgajiem pagalmiņiem un slavenos muižas dārzus, kā arī nobaudīt vietējos vīnus. Valdemosa – gleznains kalnu ciems ar daudzām akmens mājām, kas atrodas bruģētās līkloču ieliņās. Pašā pilsētas centrā ir 1399. gadā dibinātais kartēziešu mūku klosteris. Bet visromantiskākās, protams, ir pusdienas kādā no Valdemosas viesmīlīgajām ielas kafejnīcām. La Calobra. Vecais La Colabras ceļš, kas tulkojumā nozīmē čūska, vijas pa pakalniem ar iespaidīgiem skatiem uz Maljorkas augstāko virsotni Puig Major (1447m) augšā un žilbinoši mirdzošo putojošo jūru lejā un aizved līdz skaistajam, klinšainajam La Calobra līcim. 5minūšu gājiena attālumā gar krastu atklājas Torrent de Pareis - dziļa aiza pašā jūras malā. Monasteri de Lluc. Augstu Sierra de Tramuntana kalnos nomaļā Jukas (Lluck) ciematā atrodas jukas klosteris, ko daudzi uzskata par Maljorkas garīgo centru. Klostera barokālajā baznīcā ar iespaidīgo fasādi atrodas La Morenta – jukas Melnās Dievmātes akmens statuja, ko netālu no šīs vietas pakalna galā 13.gadsimtā esot atradis kāds ganuzēns. Cabo Formentor. Lai nokļūtu galējā salas Z punktā Formentora ragā, ceļš ved pa kalnainu, garu pussalu ar vairākām atpūtas vietām un skatu punktiem, no kuriem tālumā redzama Formentora raga bāka. Nav iespējams aprakstīt aizraujošo panorāmu, kas paveras skatam – idilliska ainava, kurā kopā saplūst bezgalīgais jūras plašums, ko smalkā ietvarā satur pludmaļu joslas, un kalnu nogāzes, ko nosedz spilgtais priežu mežu zaļums. Alcudia – romiešu laika Maljorkas galvaspilsēta ar tā laika liecībām. Puig de Randa. Auglīgā El Pla līdzenuma vidū paceļas 543m augstais Randas kalns. Pa ceļam uz Randas virsotni atrodas divi nelieli klosteri Santuari de Sant Honorat (14gs.) un Santuari de Nostra Senyora, kas slejas bezdibeņa malā zem klints pārkares. Kalna galā paceļas klosteris Santuari de Cura, kurš uzcelts pieminot teologa un mistiķa Ramona Llull vārdu, kurš uzturējies šajā kalnā kā vientuļnieks meditējot un rakstot. Nobeigumā varu tikai pateikt, ka iespaidiem bagāts ceļojums, daudz redzēts, un laba atpūta - ūdens temperatūta jūrā septembrī +26 grādi!