Armenijas kolorits - 2. dalja

Taatad 6. dienas riits. It kaa veseliiba ir ok. Dodamies prom. Saimniekiem ta nemami atstajam ap 10 Usd. Izejam uz shosejas un domaajam stopeet. Nebijaam pat saakushi stopeet, ka piestaas debes zilas kraasas kapeika (pirmais zhigulis). "Uz kurieni"... uz centru? Aiziet. Shoferis jautrs, izraadaas kaujas sporta veida, kura nosaukmu neatceros, prezidents. Ir bijis Latvijaa konferencee. Starp citu lielaakaa dalja Armenju ir pabijushi Lv. Taapeec kad teicaam, ka esam no Lv, visi laipni muus uznjeema. Kaads vecs onkulis, kas liidziigs krusteevam no slavenaas filmas, atplaukst un saka, aeehhh, Riga, jurmala, znaju vashu stranu. Prekrasnaja pljazha, horoshije ljudi. Tas priecee. Pilseetaa atkal kaapjam ar dabasgazi barojoshaa PAZ mikroautobusam, kam griida ir caurumi vairak nekaa labaa holandes sieraa. Ta nekas, galvenais, ka iet kalnaa, tad jau lejaa uz 100 var laist - saka jaunietes Versace biksees. Ausis kriit ciet. Celsh garsh. Braucam uz Vanadzor. Pilseeta... nekadu labo iespaidu neatstaaj, taada riktiiga padomju pilseeta. Zaale taada ka mieriigi var nokartoties un neviens tevi neredzees, netiirs (to var attiecinaat uz visu Armeniju, bet par to nee). Turismu birojaa prasot info, darbinieces ka jau klasiski piedaavaa atpuusties, cienaa ar medu. Jaa ar medu, tas arii ir izplatiits. Ar kaadu apsargu, pirms toletes apmekleejuma paarunaaju Gruzijas konfliktu. Vinsh man pastasta par cietushajiem. Dzhiizus, traki. Mees sakumaa bijaam ieplaanojushi braukt no Tbilisi, labi ka nopirkaam tiesho reisu no Rigas. MAzliet uzkavejamies stacijaa, jaagaida autobuss. Kameer Gatis un Gajanee peek bulcinjas, izdomaaju pastaigaaties. Jautri paveerot, kaa veci onkulji tieshaa vaarda noziimee kapaa Nardi. Bljauj un priecaajas. Talak braucam uz Alaverdi, kur ir triis bazniicas, katra savaa kalnaa. Pa celjam kaads jaunietes "all white" apgjerbaa saak sarunu ar mani, tas nekas ka vinsh armeniski, bet es krieviski. Es kaut kaa sapratu. Alaverdi mani paarsteidza. Haghpat, Sanahin un Odzun Dievnami. tos bija veersts redzees. Kalni un pilniigs miers. Pa nakti palikaam Haghpat klosterii. Runaajaam ar ticiibas studentu, kas tagad straadaa Haghpat. No vienas puses feini, nekas tevi ntraucee, miers un amen. Bet 6 vai 7diena bez neta... khmmm tas buutu interesanti. Sveetais vakaredien kopaa ar Teevu, slovaku un franchu turistiem norit mierigi. Ar celjotajiem apmainamies ar info. Slovenji no Turcijas, tad no Gruzijas caur Armeniju dodas uz Iranu... u.t.t. No riita agri dodamies lejaa uz pilseetu. Iepeerkam kaut ko eedamu un domaajam ko dariit taalaak. Vieteejie taa kreisi skataas, kaut kaada nelaaga sajuta. nolemjam pa taisno doties uz Erevani. Fu** tam taksistam, kas muus veda vinjam ir kaut kas nav pieree. Bendzintankaa mana soma tika ielikta eljaa, Gatim bendzina. Ar tizlu sajuutu sakam chaw. Pie tam minivena sedeju pasha malaa, kur bija sachakarets amiits. Feini 130 km pa bedree, kaa uz pagales sedetu. Erevaana atradaam jautru shoferi. Sarunaajam laist uz Khor Virap. Tuvaka vieta no kuras var redzeest Araratu. Par Araratu vareetu rakstiit daudz un dikti. Vienaa teikumaa, kalns ir tas kas visvairaak saap Armeenjiem. Pie tam to var redzeet no Erevaanas. Gan jau gan jau, saka armenji. Zhigulis izspiezh 120, sezhu prieksha runaju ar shoferi. Nu gan atveerts tips. Pats sevi piekjeru, ka sezhu kaa armenis, roka uz pilniba atveerta loga. Klaat jau arii Khor Virap. Skats taaa, Ararats aiz maakonjiem, ko dariit, jo taa ir parasti. Netaalu jau redzama Turcijas robezha un neitrala teritorija ar krievu postenjiem. Viens man saka, nu tur labaak neej. Sheit savukaart taada cita bilde, taali redzami vinogu lauki, nav kaa citur kur bijaam, kalni visaas malaas nav tik daudz. Vakaraa dodamies uz Edzmiadzin, kas ir visas Armenijas ticibas centrs. Shkjepu ar ko parbaudija Kristu pie krusta neredzejam. Remonts. Saprotam, ka nauda ir, un kaa burzhuji panjemam viesniicu. Protams pashi nerunaajam par cenu, taksists visu sakarto. "Labaak jums nee... juus jau grib apstraadaat". Normali, divas istabas, garazha un vanasistaba. Shiki, bet viss nolietots. Taa skatoties zinjas par karinju dodamies guleet. Numeracija jau sajukusi, laikam pirmspedeja diena. dodamies atpakalj uz galvaspilsetu. Shi diena taada mieriga- Ararata konjaka zavods, citas pilsetas nomales, metro pa 7 santiimiem, dzirkstoshie sulas dzerieni un veel kaut kas. Mierigi vakaraa pasezham, iemalkojam konjaku. Aaraa negaiss, bet tas mums neliedz sedet zem nojumes un piekost persiku un jau leenaam saakam domaat par Lv, par rogjinu, saak gribeeties atpakalj, satikt saveejos. Bet no otras puses paraadaas nostaljgjija, eh tuliit viss beigsies. Pedejaa dienaa, dodamies pie radiniekiem. Salienam ar tanti un Gjurgenu mazaa Zhigulii. Pieklajigas pusdienas un vakaraa jau mantu pakoshana. Mums tante sadot labumus- sieru, garshvielas, labaako armeenju lavashu (no Garni, redzejam kur to taisa), vinus, konjakus, saldumus u.t.t. Suveniri jau arii tiek saruleeti un satiiti. Pie taksha sirsniigi apskaavieni un patieshaam bediga sajuuta. Bljin (piedodiet par teicinu) laikam jau viss. Shitaadi braucieni reti gadaas. Taksis nogaadaa mus lidostaa. Nakti liidz 3iem tupjam lidostaa. Reisu paarcelj pa 3 stundaam. Taa taadi nedziivi, sezham lidmashina. Laipni pasaka, "nav degvielas, bus janosezhas Tbilisi". What the f***. Tur tachu karo... nu nezinu. bet viss kaartiiba. Pec nolaishanas un atkartotas pacelshanas priekshaa 3 via 4 stundu celsh uz Rigu. Celsh velkas kaa muuzhiba. Taa sen nav bijis. Tikai izkapjot Riga, sapratu, ka nu gan viss ir beidzies, esmu atpakalj ar raiba brauciena iespaidiem, kas ilgi neizudiis. Sakumaa negribeeju neko dzirdeet par to Armeeniju... bet tagad gan, paliek skumji, atceroties vasaras piedzivoto un nepilnaas 10 dienaas redzeto. Tas bija to verts, paldies draugiem ar ko braucu kopaa. Citiem... khmm, iesaku aizbraukt, jo Armenija nav Parize kur viss ir turistiem pakartots. Celjojot pa sho zemi neatkariigi var iepaziit daudz labaak valsts parazhas un ipatnibas un nekas nav samaakslots. Nenoliedzami var teikt, ka izdevas izbaudit armenju viemilibu. Viesmilibu, kas rada pardomas un feinas atminjas. Nakamreiz par Baltkrieviju