Armenijas kolorits - 1. dalja

Nu jaa, nu jau pagajis menesis kopsh atgriezos no brauciena pa Armeeniju. Augusta saakumaa 10 dienas sanaaca paceljot pa sho tradicijaam paarbagaato zemi. Bet viss saakaas kaadu gadu ieprieksh, kad trim draugiem (man, Gatim un Gajanee) radaas doma braukt. Braukt nezinot ko un kaa, galvenais bija nopirkt avio biljeti un braukt. Taa aatri laikam ejot, attapaamies ka 5 augustaa janjem soma plecos. Celsh jau bija diezgan pasmags, guleet bija neiespeejami. Taa ap 5iem riitaa esam lidostaa, kas par izbriinu ir ljoti zoliida, pirmaa doma, nu jau kaa Eiropaa. Stereotips izuud pie vizas sanjemshanas loga. Armeenji un citi gruustas, isti neviens skaidrot neko negrib. Beigaas zolidais darbinieks, kas tur pat zem galda tur pusmeekjeetu cigareti, laipni uzsmaida un nopleesh pirmos tuukstoshus dramu. Taalaak seko 2stundu garaa rinda, un tad jau varam stikt Gajanes radinieci. Kas muus aicina braukt prom. Naktii bija ap 27 graadi, taa neko- taads kontrasts. Brauciens pa Erevanu melnaa volgaa ap 100 km/h ir diezgan kolorits. Paviid vieteejaa Lasvegasa, kas izkaartota pilsetas nomalee. Nakstniigais brauciens beidzas Komitas ielaa 28, kur dzivo Tante Zhena. Kaut gan ir agrs (ap 7iem), galdaa ir karsts eediens. Tiitenji, lavash, siers un citi labumi, tiek ieesti nepajokam. Un tad man piedaavaa lavasha ietitu arbuzu un sieru, khmm, nu ok... garsha interesanta. Veel glaaze snjabja un kaa es to nosaucu shot kafija (taas tilpums neparsniedz 80ml). Taalaak jau diena ir klasisku turistu cieniiga. Caurstaigaajaam Erevanu, kvass uz ielaam, n-taas shashliku pardotavas un konjaka veikali. Taada patiikama post padomju sajuuta. Peec naudas izmanjas kabataa 210 tuukstoshi vinju naudas, nu gan gatavi piedzivojumam. Vakar aiebaudam pirmo konjaku, dzeram chiekuru sulu un runaajam ar saimnieku, kas mums iziireja dzives vietu. Iepazistam armenju vesturi un pamazaam saakam izprast to kaapeec armenji ir taadi kadi vinji ir. Nakamajaa dienaa, veel turpinam galvaspilseetas iepazishanu. Apskatam genocoida memorialu, mati Armeniju un krasainaas udens strutlakas. 3 dienaa, saakam dabas iepazishanu. Nedaudz pirms brauciena apkopoju info, par apskates objektiem. Labi ka karti nopirku, jo Erevana nekadas labaas kartes nav. Dodamies uz Garni templi. Braucam ar vecu autobusu, kam durvis reti aizveras. Pirmie iespaidi par kalniem. Pie templja iebaudam liidz panjemtos persikus un vinogas, preti raugoties uz feinu kanjon tipa ieleju. Lejaa kaut kur maziitinjaam redzamas maajas. 40 km brauciens katram izmaksaa ap 50 santimi.Pec tam dodamies uz Geghard baznicas kompleksu. pirms tam paciemojamies pie taksista gjimenes, kas mums uzstaaj, ka jaatpuushas un japaeed. Veel papildus iedzeram persiku degvinu, eh gards. Geghard ir Unesco aizsardziba. Dalje klintii izcirsts eku kompleks. Iededzam svecites un nodzivojam tur visu dienu. Nozaudejam transportu atpakalj, stopeet arii nav ko. Taa nodleemaam iegriesties restoraanaa, paluugt naktsmnaaajas. Rezultaataa palikaam pie sarga 4 m2 lielajaa kravas old- skuul treilerii. Mitrs spilvens zem galvas un pilns veders ar shashlikiem traucee taa kaartigi iemigt. Taa arii neko dizhu neguleejushi sagaidam riitu. Kaut to nebuutu sagaidiijushi. Es ar Gati sakjeeraam kautko. Veders saap, vemt gribas... nu pilniigs chaaaw. Viss jau saak piegriesties. Laikam vainiiga paareshanas, vecais alus un tas ka atrodamies ap 2 ar pus tukstosh metru augstu. Nolemjam atgriesties Erevana. Taa dien paiet aarstejoties... god damed.. sachekareeta diena. Nu nekas gan jau buus ok... 5 dienaa... veseliiba neko labaak, pie velna, LV izaarsteesimies, laizham uz Sevanu (Ezers 2000 maugstumaa). Celsh atkal taa neko, safty maisinsh pa rokai. Taads sasviidis ar tempreturu mainu kreklus, garaam traucas zhigulji. Iedzeru zhermuku (mineraludeni). Sanjemam spekus un kapjam kalnaa, skatiit baznicu. Tur pat arii zaalee atpliistam. Saule cepina nepa jokam. Vieteejais aizraadaa- Eu tu baltais apgjerbies vai iesmeeree to kreemu. Nu jaaklausa vecais onka. Vieta jau atpuutai cieniiga, dzidri zils udens un spilgta saule. Nav ko domaat jaadodas talaak uz ziemeljiem. Nakamais merkjis Dilijan. Sarunaajam volgas taksistu pa 10 USD aizlait 40km talu pilseetu. Saanaaca man priekshaa sedeet. Saruna neapklusa ne uz mirkli. Daba arii mainaas, viss paliek zaljaaks un koshaaks, mitraaks un veesaaks. Liidz noraditajai bazniicai taksists nenogada, uz kalna korkjis. Nu ko ejam kaajaam. eh 2 km kalnaa ieshana ar 15 kg somu, Gatim pat visi 20 kg. Nav viegli. Baznica jau skaista, zhel ka notiek atjaunoshanas darbi, tie to skaistumu uz laiku piesedz.Taalaak dodamies ar kaajaam no kalna lejaa. Noejam kaadus 3 km, nav speeka atkal. Rodas doma stopeet. Gatis pacelj roku. Pekshni piestaaj par mani vecaaks padomju mikroautobuss. Paskatos pa durviim, piebaazts ar cilveekiem. Man doma, gan jau nepanjems muus. Shoferis atbild, ko niekus, kaapiet iekshaa. Autobusa visi kjikjina un smej, laikam taadus nav redzejushi. Pie pagrieziena, pekshni viens teevainis jautaa, negribat braukt kopaa ar mums uz dzimshanas dienas baliiti. Mazliet padomaajam, khmm, eh labi. Un sho ideju nenozhelojaam. Kalna upitei blakus uzklaats galds ap 30 cilvekiem. Tradicionaalie eedienu- man ljoti patika tjufta, gruuti izskaidrot kas tas ir. Protams shashliks un darzenji. Saldajaa melone un arbuuzs. Njaa muusu centraaltirgus super saldaas melones un arbuuzus kaut kaa tagad nesipatizee.Vakaraa raadiidams karti noskaidoju kur labaak braukt. Rezultaataa mani ielenc ap 10 cilveeki. Sarunaa ieguustu zinaashanas par veesturi un attiecibam ar kaiminjiem. Atnak iszinja no LV. citeju- Gruzijaa karsh. Neko jau, mees jau te pat vien esam, kaadus 50 km no robezhas. Pashi Armeenji kaut kaa vairaas no sarunas par sho tematu. Saka "Nje nasha djelo". Domaaju gan, armeenji ir daudz cietushi- genocoids, zemestrice un citi nelabveligi faktori liek domaat un sava zinjaa saprast, ka mees Lv dziivojam kaa Dieva ausii. Armenjiem ne ar vienu kaiminju nav labas attieciibas. Kadreizeejaas lielaas teritorijas vietaa tagad tiem ir pavisam maza dalja palikusi. Shis vakars rada paardomas, kuras veel joprojaam mani paarsteidz. Nobeigumaa futbola mach un atvadishanaas. Paldies Alaverdi ciema cilveekiem. Pirmo reizi domaajam buuveet telti. Taakaa naktiis kalnos ir vees, paludzam vietejas maajas saimniekam segu. vinsh atbild, ko juus, varat palikt pie mums. Piekriitaam, eh... saimniece jau klaaj galdu. 11os vakaraa! pieklaajiibas peec jaaeed, kaut gan pilns kungjis ar citiem labumiem. Granaatabolu vins un pateicibas vardi ir pedejie, kas tiek lietoti shajaa vakaraa. Shoreiz veiksmigi aizmiegu, domaadams, par visu to stafu ko dzirdeeju un plaanodams naakamaas dienas izdariibas. Turpinaajums... nakamajaa rakstaa