Altajs - kalni, upes, akmeņi, dubļi, lāči...

Dalībnieki: Zigis, Jānis O, Jānis P, Sandra, Laimonis, Valērijs, Andis 22/8/8 15:00 izbraucam no Rīgas uz Maskavu. 23/8/8 Ap 8:0 esam ieradušies Maskavā. Nododam somas Rīgas stacijas bagāžas glabātuvē un dodamies apskatīt pilsētu. Sākumā uz Sarkano laukumu. Viss ir tīrs un sakopts, daudz strūklaku. Pie Kremļa gozējas Ļeņina, Staļina un Brežņeva līdzinieki. Nopērkam biļetes ekskursijai pa Maskavu ar autobusu. 2 stundās izbraukājam Maskavas centra ievērojamākās vietas. Ievērības cienīgas ir daudzas jaunās augstceltnes, kas tiešām ir ir celtas ar stilu. Maskavas metro arī ļoti augstā līmenī. Vēlāk aibraucam uz vienu tūrisma inventāra veikalu. It kā jau neko nevajag, taču paskatīties jau var. Preces apmēram par 20% dārgākas nekā Rīgā. Pēc tam ar 851. autobusu dodamies uz Šeremetjevo 1 lidostu. 22:30 izlidojam uz Barnaulu. 24/8/8 Ap 5:30 ielidojam Barnaulā. Ārā auksts, kādi 12 grādi. Sagaidām vēl dažus cilvēkus, kas brauks ar mūsu busiņu un dodamies tālāk uz Tjungur ciemu. Lauku mājas ir mazas, melnas, ar ziliem logiem un nezāles visapkārt. Pievakarē esam nokļuvuši līdz pierobeās joslas caurlaides postenim. Par cik caurlaides mums vēl nav, tad zinām, ka būs problēmas ar tālāk tikšanu. Tā arī ir - tālāk bez caurlaides mūs nelaiž. Paliekam netālu no posteņa - pļaviņā pie upes. Tās arī būs mūsu mājas tuvākās 3 dienas. Zigis ar Jāni P tuvējo bufeti pēc ēdiena. Atnes plovu, belašus un u. c. lietas. Uz nometni ar zirgiem atjāj divi vietējie altajieši, noskaidrojuši mūsu situāciju - šie piedāvā mūs pārvest pāri pierobežai pa apkārtceļiem. Taču Zigis to noraida, jo no tā tikai problēmu var būt vairāk nekā labuma. Jānis P. un Sandra izdomā gulēt ārā pie ugunskura. Nakts izrādās auksta -5 grādi. Šie no rīta diezgan nosaluši. 25/8/8 Zigis ar Jāni P aiziet kārtot uz posteni tālāk tikšanas jautājumu. Pusdienās atnes saldējumu un kotletes. Aiz neko darīt nolemjam uzkāpt tuvējā 1950 m augstajā kalnā. No lejas izskatās, ka ko kāpt ir kādas 3 stundas, taču vēlak izrādās, ka krietni vairāk. Uz kalna baigie brikšņi - krūmi, kuriem jālien cauri "pret spalvu". Augšā kalnā ir arī nelielas klintis, kuras no lejas nemaz neredzējām. Lienam pa klīntīm gar apakšu, jo augšas kore ir ļoti stāva. Mežā ļoti daudz pīlādžu. Līdz pašai kalna augšai tā arī netiekam, jo kalns izrādās lielāks, nekā sākotnēji domājām. Ejot lejā, uzejam taku un pa to arī noeejam no kalna. Vakariņās ēdam griķus ar gaļu un boršču. 26/8/8 No rīta līst lietus. Guļam, kad beidzas lietus, paēdam brokastis - belašu ar maizi. Tad atkal lienam gulēt. Tā arī visa diena paiet - ēdot un guļot. 27/8/8 Par cik neko nav ko darīt, nolemjam aiziet pāri kalnu grēdai uz ciemu. Kāpjam augšā vienā kalnā. Izrādās uz kalna ir ierīkots briežu dārzs. Nākas kāpt pāri diezgan augstai sētai. Uzkāpjam augšā un par cik skats ir diezgan labs, tad kādu stundu tur vienkārši paguļam. Lejā ejam uz Taldas ciemu. Ciemata mājas izskatās diezgan nožēlojamas. Pa ceļiem staigā govis, cūkas, zosi. Vietējā veikalā, kā par pārsteigumu, sortiments ir diezgan plašs. Sapērkam šo to ēdamu un dodamies uz nometni. Nometnē Zigis sagaida ar priecīgu ziņu - rīt varam dities tālāk iekšā pierobežas joslā. Vakarā mūs ik pa laikam apciemo 2 vietējie uz zirgiem - krievs un altajieties. Piedāvā jāt ar zirgiem. Līdzi visu laiku ir "braška" - vietējā krutka. Piedāvā arī mums, mēs atsakāmies no tādiem "labumiem". Ar katru apciemojuma reizi šie kļūst arvien "pilnāki". 28/8/8 7:00 ceļamies un ejam uz posteni. No turienes beidzot braucam tālāk uz Tjungur ciemu. Tjungur ciemā pāri Katuņas upei ir interesants tilts. Līdzīgs Siguldas gājēju tiltam, tikai pa šo drīkst braukt arī auto - max svars 3 t. Braucot mašīnai pāri, tilts protams šūpojas. Tjungur ciemā iekārtojamies tūristu bāzē "Visotņik". Andis mūs pamet un aiziet pa savu individuālo maršrutu. Ejam uz ciemu iepirkties. Tjungur ciemā ir 3 veikali. Visu nepieciešamo pārtiku tālākajām dienām sapērkam vienā no tiem. Vakarā mazgājamies pirtī. 29/8/8 Šodien jāiet gar Kučerlas upi augšup Akkemas bāzes virzienā. Smagās somas sarunāts, ka nesīs zirgi. Paši izejam ar vieglajām mugursomām ap 9:00. Man iet ir samērā grūti, iepriekšējā vakara karstās pirts iespaidā. Pļāvās ļoti daudz sienāžu. Aizejam līdz vietai, kur taka sadalās: viena aiziet uz augšu pārejas virzienā, otra uz Kučerlas ezeru. Gaidām līdz 18:00, bet zirgu joprojām nav. Teltis, guļammaisi, ēdiens un viss pārējais aprīkojums ir kopā ar zirgiem. Pašiem ir līdz tikai tik daudz, lai pietiktu šai vienai pārgājiena dienai. Esam nonākuši diezgan neapskaužamā situācijā. Nolemjam iet atpakaļ 20 min uz mednieku māju - varbūt tur var pārnakšnot. Nams izrādās diezgan komfortabls - iekšā ir plīts, galds, lāviņas gulēšanai, matrači, pat kaut kas ēdams (sausiņi, zupas) Līdz tumsai gaidām, vai neparādīsies zirgi. Tā arī nesagaidījuši zirgus, dodamies gulēt. 30/8/8 No rīta pirms 7 es ar Jāni P dodos lejā uz bāzi "Visotņik" skaidrot, kas par lietām, kur palikuši zirgi. Bāzē noskaidrojas, ka zirgu dzinējs Paša ir aizgājis uz mūsu tās dienas mērķi - apmetni "Kamennija izba" pa citu taku, kur viņš mūs tagad gaidot. Ātri dodamies atpakaļ. Tālāk pa ļoti stāvu pacēlumu kāpjam augšā uz "Kamenniju izbu". Līdz pašai nometnes vietai gan neaizejam, jo zirgi ar somām mūs gaida nedaudz zemāk - pļaviņā, kur cauri tek ūdens. Augšā ūdens neesot, tāpēc arī Paša nolēmis mūs gaidīt šeit. Paēdam vakariņas, nomazgāju šausmīgi netīrās kājas un dodamies gulēt. Mums ar Jāni P. šī ir bijusi smaga diena - nostaigāti kādi 35 km. 31/8/8 Šodien jāiet uz Akkemas bāzi pāri 3060 m augstajai Karatjurek pārejai. No rīta līņā neliels lietus un ir migla. Ejot uz augšu lietus pamazām pārtop par sniegu. No rīta bija kaut kāds čujs, ka jāpaņem līdzi siltā jaka, bikses un cepure. Zābakus arī uzvelku jau pašā sākumā. Sandra gan visu ceļu noiet vieglās kedās. Aukšā uz pārejas jau ir diezgan auksti. Dažam labam ir tikai T-krekls, šorti un pančo pa virsu. Ejot pa taku Zigis, Jānis P un Valērijs gandrīz pazaudē pārējos. Jānim P esot bijuši kaut kādi gļuki - it kā redzējis, ka mēs pārējie aizejam kaut kur uz leju. Pēc tam ejot lejā no pārejas jau paliek arvien siltāks un sāk arī skaidroties laiks. Valērijs gan pamanās kaut kur nomaldīties, par to Zigis vakarā nedaudz pikts. Arī par to, ka neejam kopā, bet katrs atsevišķi. Akkemas bāzē iekārtojamies bāzes teltīs, satiekam aulā (namiņš ar ugunskuru vidū) citus kalnu tūristus. Pie kopējā bāzes vakariņu galda Zigi atpazīst kāds viņa students, pēdējo reizi viņi tikās pirms 40 gadiem. 1/9/8 7:00 ceļamies un atlasām pārtiku, kas būs nepieciešama turpmākajām 4 dienām. 10:00 sākam iet augšup pa Akkemas upi. Pa ceļam ir ļoti simpātiska baznīciņa no koka. 14:30 taisām nometnes vietu, jo ir skaidrs, ka līdz Tomskij naksmītnēm netiksim. Uzkāpjam pa akmeņainu nogāzi līdz ozero Duhov (Garu ezeram). Jānis P, Sandra un es nopeldamiem. Lejā tik tikko paspējam nokāpt, jo pavisam drīz sākas lietus ar zibenu un pērkonu, kas kāpšanu pa akmeņiem padara ļoti sarežģītu. 2/9/9 7:00 ceļamies, paēdam musli ar karstu ūdeni un iebiezināto pienu un ejam tālāk pa Akkemas ieleju uz Tomskij naktsmītnēm. Takas esot it kā divas: augšējā un apakšējā. Es eju pa augšējo. Grūti gan saprast kur jāiet šajā akmeņu jūrā. Tūri reizēm pazūd, reizēm nevar saprast, vai vientuļš akmens uz akmeņa ir tūrs vai nav. Iešana ir visai nosacīta, jo nepārtraukti nākas lēkāt pa milzīgiem akmeņiem. Labi ka akmeņi ir sausi - vismaz neslīd. Zigis gan iet pa leju - ledāju. Es ar Zigi galā esam 15:30, pārējie apm. 2 stundas vēlāk. Valērijs izskatās ļoti saguris. 3/9/9 6:00 ceļamies un ejam uz Delanē pāreju. Līdz pārejai pēdējie 200 augstuma metri ir jākāpj pa 60 grādu slīpu ledus-sniega sienu. Vina marga jau ir novilkta. Pa to uzkāpj iepriekšējā grupa. Mēs kāpjam skrūvējot savus ledus āķus un liekot savu virvi, papildus pirmais kāpējs drošinās pie svešās virves. Uzkāpuši līdz pārejai, mazliet atpūšamies un nolemjam uzkāpt līdz netālu esošajai virsotnei "Tomskih studentov" ~3500 m. Pēc tam dulferējamies lejā. Kāpjot lejā satieku dīvaini, kas ar parastām botām, bez dzelkšņiem domā kāpt pārejā, lai paskatītos uz Beluhu. Mēģinu šo atrunāt. Vēlāk pirms tumsas gan viņš atnāca atpakaļ. Vakarā savelkas mākoņi un sāk nedaudz līt/snigt. 4/9/8 No rīta ir auksts, pat man salst kājas. Naktī dzirdēju, ka līst. Telts tagad ir apledojusi. Gaidām sauli, kad tā atkausēs telti. 11:00 ejam lejā. Šoreiz neeju pa akmeņiem, bet pa ledāju, tā ir krietni vieglāk. Ap 18:00 taisām teltis netālu no Akkemas meteostacijas. Vakarā aizejam uz Akkemas meteostaciju paēst pankūkas, Sandra, Jānis P. un Valērijs ieiet arī pirtī. 5/9/8 Nu jau ar visām mantā ejam lejup pa Akkemas upes ieleju. Ejam visi kopā. 45 min ejam, tad 15 min atpūta. Atpūtas pauzēs ēdam brūklenes. Šķērsojot kādu strautiņu, neveiksmīgi paslīdu un iekrītu ūdenī. Sīkums par drēbēm, lielākā skāde, ka tagad slapji zābaki. 1 stunda pusdienu pauze. Mazgājam un žāvējam vešiņas. Valērijs pucē savus zābakus. Tā arī nesapratu kāpēc, jo taka taču dubļaina būs šā kā tā. Vēlāk kopā vairs neejam. Es atsevišķi, Zigis kopā ar Laimoni, Sandra, Jānis P, Valērijs vēl vienā grupā. Pa ceļam satieku 3-ju krievu grupa, kas pamanīši uz takas svaigas lāča pēdas. Izskatās pēc lācenes ar mazuli. Tas jau ir bīstami. Ejam visi 4 kopā un reizēm bļaustamies, lai būtu drošāk. Spriežu, ka ejot četratā apēšanas briesmas samazinās līdz 25%. Lāci tomēr nesatiekam. Apmetnē "3 bērzi" sagaidu Zigi ar Laimoni. Pārējie 3 grupas dalībnieki pārrodas jau tumsā 20:30. Šie stāsta, ka "dzinušies" pakaļ lācim. 6/9/8 Ejam uz Tjungur ciemu. Pēdējā diena, kad jānes smagās mugursomas. Sakumā pa līdzenu pļavu, tad jākāpj augšā uz pāreju (1500m) kādas 2h. No pārejas uz leju jau iet ātri. Es ar Zigi esam bāzē jau 13:30. Pārējie arī jau 14:30 ir lejā. Pirmā lieta, ko izdarām - aizejam uz veikalu sapirkt limonādi "Gruševij", pirms kalnu gājiena ļoti bija iegaršojusies. Katrs nopērkam pa divām 1,5 l pudelēm. Vakarā ir noorganizēta pirts. Pēc tam vakariņas ar konjaku. 7/9/9 Visu nakti lija lietus. Labi, ka nebija jāguļ savās teltīs, bet bāzes teltīs ar gultām, spilveniem, segām. Andis tā arī nav atnācis, kā arī bija solījis, ka būs atpakaļ uz prom braukšanas laiku. Tā kā pirms ceļojuma jau bijām pārsprieduši arī šādu scenāriju, tad mums nekas cits neatliek, kā atstāt viņa pasi bāzes administrācijā un doties prom, jo lidmašina mūs negaidīs. 9:00 braucam prom uz Barnaulu. Lietus pamazām pāriet sniegā un vēlāk jau visa apkārtne ir balta. Govis, aitas ganās sniegā. Uz ceļa vienā vietā kāds Kamazs nav varējis tikt augšā pa apsnigušo ceļu, aiz tā stāv mašīnu sastrēgums, mēs arī. Vēlāk sniegs jau pazūd. Mūsu busiņam problēmas ar bremzēm. Parādās bažas, ka netiksim laikā uz lidmašīnu. Tomēr tālākā ceļā šoferis vairs never vaļā kapotu un nospriežu, ka gan jau tagad viss būs labi. 21:30 esam Barnaulas lidostā. Pa nakti guļam uz lidostas sēdekļiem. 8/9/8 7:20 lidojam uz Maskavu. Lai arī sēžu pie loga, lidojums ir šausmīgi garlaicīgs - lejā redzami tikai balti mākoņi. 9:00 esam Maskavā. No Šeremetjaveas lidostas uz tuvāko metro staciju "Rečnoj vokzal" braucam 1h ar šausmīgi pārpildītu "Ikaruss" autobusu. Rezultātā stacijā Rižskaja esam 12:00. Nododam somas bagāzās glabātuvē un dodamies pastaigā pa Maskavu. Vakarā 21:00 braucam ar autobusu uz Rīgu. Bildes: http://picasaweb.google.com/Janis.Ozol/Altajs2008#