kheily va haale!

Visiem, kam apnicis staigaat gidu pavadiibaa un tuuristu burzmaa, fotograafeejot to, ko jau 600 citi ir pirms tevis fotografeejushi, iesaku redzeet Iraanas Islama republiku. Cauri visai Eiropai un Turcijai ar stopiem aizbraucu liidz shai valstij shii (2004) gada vasaraa. Uzreiz redzama pilniigi cita pasaule ar savaam tradiicijaam un saviem likumiem, turklaat bez NEVIENA McDonalda. Par spiiti pie mums valdoshajiem stereotipiem Iraanaa nemaz nav neomuliigi vai biistami. Cilveeku vairaakums ir daudz laipnaaks un sirsniigaaks kaa jebkur Eiropaa. Islama tradiicijas paredz viesmiiliibas likumu, taapeec paseezhot pilseetas parkaa, vari vienkaarshi gaidiit, kad kaads garaamgaajeejs tevi uzaicinaas ciemos vai pat iedos naktsmaajas. Tiiraa fantastika ir tirgi un vispaar cenas shajaa valstii. Piemeeram, diez vai kaads buutu iedomaajies, ka nobraukt ar eertu, komfortablu autobusu 919 km var maksaat apmeeram 2.5 latus. Tirgos neizbeegama sastaavdalja ir kauleeshanaas - ja to nedara, tad tirgotaajs tev kaa baltajam cilveekam uzstaadiis 10 reiz lielaaku cenu, jo vinjiem tur tomeer ir taads priekshstats, ka jebkursh baltais ir bagaats. Kauleeshanaas un lauzshanaas sheit ir tirdznieciibas sastaavdalja, tachu kraapt neviens nemeegjina (vismaz es nepieredzeeju). Nokauleet var arii viesniicu numurus. Man bez probleemaam sanaaca naksnjot numuraa ar dushu un TV par 1Ls!! Veel noteikti jaalauzh tas pie mums valdoshais stereotips, ka Iraana buutu nabadziiga. Algas tur ir diezgan zemas, tachu to atsver manis piemineetaas zemaas cenas, kas attiecas ne tikai uz augljiem un daarzenjiem, bet arii uz modernu tehniku, piemeeram, DVD playeriem. Ljoti juutamas shiitu islama (shariata) tradiicijas, kuras Iraanaa ir arii kaa valsts likumi. Alkohols valstii ir reta paraadiiba un to lieto tikai slepus - kaa pie mums narkotikas. Tiesa dienvidu (droshi vien arii manis neapmekleetajos austrumu) apgabalos visai izplatiita ir hashisha lietoshana, kuru policija laikam nespeej izkontroleet. Autobusaa ir viirieshu un sievieshu nodaliijumi. Sievietes staigaa tikai lakatos un lielaakoties melnos, kaut arii kraasu likums neparedz. Apgeerbu likumi attiecas arii uz viirieshiem, piemeeram, arii karstajos persijas liicha krastos nekaada staigaashana ar shortiem nav pieljaujama. Tomeer iedziivotaaju attieksme to visu lielaa meeraa padara par BAIGO CIRKU. Piemeeram, autbusos, kad tie ir paarpildiiti, viirieshu un sievieshu strikto norobezhoshanos neviens neieveero un katrs pasazhieris iespraucas, kur speej. Par Iraanu var viennoziimiigi pateikt arii, ka taa ir ljoti kraashnja un skaista zeme gan dabas, gan kultuuras zinjaa. Seviskji jebkuram iesaku redzeet pilseetu Isfahaanu, kur ir vienkopus izvietoti tik grezni islama arhitektuuras briinumi, ka acis zhilbst. Iipashi jau imaama Huseina laukums. Visu Iraanas zemi aiznjem gandriiz tikai tuksneshaini kalni. Pa tuksneshiem kliist ar muusdienu civilizaaciju nesaistiitas ciltis, kas auzh pasaulee paziistamo daargumu - persieshu paklaajus. Netaalu no Shiraazas pilseetas atrodas senas drupas - Persepole (persieshu (iraanju) valodaa "takht-e-jamsheed"), kuru apm. 350 gadus pirms muusu eeras sagraava Makjedonijas Aleksandrs. Drupas ir ljoti lielas un atrodas tuksnesha viduu. Kopaa ar nosleepumainajiem seno zoroastrieshu (seno persieshu) rakstiem un graviiraam - ljoti iespaidiigas, turklaat tuuristu tur nav daudz un tie, kas naak, naak vakaraa, jo pa dienu tur ir elliigi karsts. Tik karsts, ka gribas kaadam daarzniekam atnjemt shljuuteni un gaazt lielo uudens struuklu sev virsuu no galvas liidz kaajaam.