Berlīne - Potsdama

Priekšvārds. Gatavojoties atvaļinājumam ieplānoju 10 dienu braucienu uz Bavāriju ar mikroautobusu kopā ar draugiem un kolēģiem. Bet ... jo tuvāk bija izbraukšanas datums, jo mazāk palika braucēju. Rezultātā palikām tikai es un viena kolēģe. Jau biju gandrīz pilnīgi pārliecināts, ka šo atvaļinājumu pavadīšu Latvijā, kad pēkšņi uzzināju, ka mammai piešķir nedēļu atvaļinājumu. Nākamajā dienā pēc šīs ziņas jau sāku plānot braucienu uz Berlīni. Pirms tam Berlīnē biju tikai divas reizes un abas reizes tikai caurbraucot. Sagatavošanās: 1. Divas nedēļas pirms brauciena caur AirBaltic mājas lapu (www.airbaltic.lv) iegādājos divas biļetes līdz Berlīnei un atpakaļ. Vispieņemamākais variants bija no Rīgas izlidot rītā (plkst.7.10), bet atpakaļ lidot pa dienu (plkst.14.35) – tā var nezaudēt pirmo dienu un arī atpakaļ atgriezties ne tik vēlu ... 2. Caur Berlīnes mājas lapu (www.berlin.de) sameklēju viesnīcu. Būtībā viesnīcu rezervēšana notiek caur Hotel Reservation Service, tāpēc labāk uzreiz to meklēt adresē www.hrs.de, kur ir iespēja uzstādīt latviešu valodu un bez liekām valodas problēmām iepazīties ar viesnīcām un veikt rezervēšanu. Arī cenas tur var būt zemākas, nekā rezervējot tieši viesnīcu mājas lapās. Izvēlējos trīszvaigžņu viesnīcu BelAhr (www.belahr.de). Nevaru skaidri pamatot, kāpēc tieši šo viesnīcu, laikam ietekmēja citu apmeklētāju vērtējumi ( HRS mājas lapā), kā arī izvietojums – ar viena maršruta autobusu M41 var tikt: pēc vienas pieturas – uz Potsdamer Platz, pēc divām pieturām – pie Brandenburgas vārtiem, pēc trīs – uz Centrālo staciju (Hauptbahnhof). 3. Sākam plānot dienas (kopā sanāca trīs pilnas dienas un viens rīts). Jau uz vietas veicām dažas nenozīmīgas korekcijas, kā saka – pēc apstākļiem. 4. Atbilstoši plānam aprēķināju izmaksas un samainīju naudu. Šoreiz izdomāju nelietot bankas kartes, jo, neskatoties uz to, ka man ar tām nekad problēmu nav bijis, tomēr bankas konvertācijas kurss nav īpaši izdevīgs. Naudu labāk mainīt Latvijā, jo Vācijā kurss ļoti neizdevīgs – LVL/EUR: pārdod 0.75, pērk 0.65. 5. Sakrāmējam mantas un ... 1.diena (19.08.2008., otrdiena). Plkst. 5.15 no rīta izbraucam no mājas (pēdējo reizi lidoju tad, kad Rīgas centrā vēl stāvēja Ļeņina piemineklis, tāpēc baidījos kaut ko nokavēt un izbraucam tik agri). Plkst.5.30 jau bijām lidostā. Tālāk nodevām bagāžu un devāmies uz kontroles punktu. Uzreiz divi praktiskie padomi: 1. Lidojumam piereģistrēties caur internetu – ir iespēja izvelēties vietas lidmašīnā un nevajag stāvēt rindā uz reģistrāciju lidostā. 2. Iepriekš izņemt no kabatām visas „aizdomīgas” lietas (t.sk. naudu - monētas) un arī somā nelikt neko dzeramo (drīkst līdz 100 ml) – to es nezināju un tāpēc biju spiests izdzert 500 ml aukstas tējas, ko paņēmu līdzi un biju plānojis izdzert lidmašīnā (bija žēl to izmest :) ). Plkst. 7.45 (pēc Berlīnes laika) – lidosta Tegel. Pirmais, ko izdarīju, iegādājos divas Berlin WelcomeCard (www.berlin-welcomecard.de) – tās dod iespēju bezmaksas braukt ar sabiedrisko transportu Berlīnē (AB) vai arī Berlīnē un tās piepilsētā (ABC), plus vēl ir daudz un dažādas atlaides. Es iegādājos WelcomeCard ABC zonai uz 72 stundām (ir arī uz 48 stundām). No lidostas var braukt ar četriem dažāda maršruta autobusiem, no kuriem ar vienu (TXL) var tikt līdz AleksanderPlatz, ar 109. un X9 līdz zooloģiskajam dārzam, un ar 128. ... arī kaut kur var tikt :) Uzreiz piezīme: droši varat prasīt autobusu šoferiem, kā var kaut kur tikt – atbilde 100% garantēta (arī angliski). Bijām liecinieki, ka vienā pieturā pie šofera pienāca viens čalis (no ielas) un pajautāja par kādas vietas atrašanos, un šoferis viņam kādas 3 minūtes mierīgi skaidroja, kur tā vieta atrodas, bet pasažieri mierīgi sēdēja (ļoti gribētos redzēt šo pašu situāciju pie mums ...). Iekāpjot 109.autobusā kompostrējam savu WelcomeCard biļeti (ar šo brīdi sāk skaitīt 72 stundas), un devāmies uz Zoodārza pusi. Čemodānu atstājam stacijas (Zoologischer Garten) glabātuvē (jo viesnīcas check-in laiks bija 14.00). Apskates objekts Nr.1 – Berlīnes zoodārzs (www.zoo-berlin.de). Iesaku. Staigājam tur ap 3 stundām. Ir ko redzēt un, kas uz mani atstāja vislielāko iespaidu, gandrīz nesmird. :) Uz akvāriju gan neaizgājām. No zoodārza aizbraucām uz AleksanderPlatz. Sākumā bija ieplānots braukt CityTour pa Berlīni (2 stundas – 20 Eur), bet izdomājām iztikt bez tā. Pa Berlīni kursē divi autobusu maršruti 100. un 200., kuri brauc gandrīz pa to pašu ceļu, pa kuru brauc CityTour autobusi, bet tie mums gan bija bezmaksas (ar WelcomeCard). Tātad no zoodārza uz AleksanderPlatz braucam ar 100.autobusu (otrajā stāvā – tieši tur pamatā brauc tūristi). Apskates objekts Nr.2 – Televīzijas tornis (Fernsehturm). Viena stunda gaidot rindā, un mēs baudām Berlīni no putnu lidojuma. Piezīme: Ieejot tornī, pārbauda somas. Ko meklē – nezinu, bet dzeramo biju spiests atstāt lejā (to vēlāk saņemu atpakaļ). Tālāk ar 200.autobusu braucām pakaļ čemodānam (uz stacijas glabātuvi) un tad uz viesnīcu. Viesnīca laba, tikai viens mīnus – skats pa logu uz celtniecības objektu, kur darbi notiek no plkst.7.00 līdz 20.00) ... Vienīgais, ko vēl paspējām apmeklēt – tirdzniecības centrs Arkaden (www.potsdamer-platz-arkaden.de). Bija doma tur paēst - kolēģe ieteica ēstuvi Pomme de Terre – bet ... oblom – objekts slēgts remonta dēļ. Toties izbaudījām Āzijas virtuvi Asia paviljonā  2.diena (20.08.2008., trešdiena). Plkst. 7.10 jau sēdējam pie galda. Brokastis – zviedru galds – ēd cik gribi. :) Tad ar autobusu M41 līdz Centrālai stacijai (Hauptbahnhof) un tad ar S-bahn S7 uz Potsdamu (www.potsdam.de). Ceļā pavadījām ap 40 minūtēm. Tiem, kas brauc ar Berlīnes (varbūt arī ne tikai ar Berlīnes) sabiedrisko transportu pirmo reizi var gadīties „pārsteigums”, kad pieturā dažas durvis atveras, bet jūsu durvis – ne. Lieta tāda, ka visas durvis ir aprīkotas ar atvēršanas pogu (gan no iekšpuses, gan arī no ārpuses) un vēras vaļā tikai pēc „klienta” pieprasījuma. Mūsu autobusiem arī ir tādas pogas, bet tās ir atslēgtas. Potsdamas stacijā informācijas centrā iegādājos pilsētas karti un gājām uz 695.autobusu (mums arī bezmaksas), kurš iet līdz SanSusi parkam (Sanssouci Park). Sadzirdot pazīstamo nosaukumu „SanSusi”, bet nesaprotot visu pārējo, ātri „izlecam” no autobusa un kādas 5 minūtes mēģinājām „iebraukt”, kur vispār esam ... Izradās, ka izkāpām ārā parka priekšējā pusē, bet, ja būtu braukuši līdz maršruta galapunktam, tad būtu tikuši līdz parka otram galam. Apskates objekts Nr.3 – Sanssouci Park (www.spsg.de). Visi parka objekti sāk strādāt no plkst.10.00. Mēs atbraucām pirms laika, bet pats parks jau bija vaļā. Ļoti „veiksmīgi” aizmirsu viesnīcā izdrukāto parka plānu, tāpēc staigājot pa parku orientējos „pēc saules”. :) No visiem iespējamiem apskates objektiem no iekšpuses apskatījām tikai Jauno pili (Neues Palais). Kopsummā Potsdamā pavadījām 6 stundas. No stacijas pa taisno devāmies uz Reihstāga pusi. Apskates objekts Nr.4 – Reichstag. 40 minūtes rindā, drošības kontroles pārbaude un esam augšā. Žēl, ka pašlaik Vācijas parlamentam ir brīvlaiks, savādāk būtu iespēja no jumta caur stiklu novērot tā darbu (interesanti būtu salīdzināt ar mūsējo saeimu – nedomāju, ka viņi darba laikā guļ tāpat kā mūsējie). Pēc Reihstāga neliela pastaiga pa Fridrihstrasse, un atpakaļ uz viesnīcu. 3.diena (21.08.2008., ceturtdiena). Plkst. 7.30. Brokastis. Autobuss M41. Hauptbahnhof. S-bahn S9. Treptower Park. Plānā šī apskates objekta nebija, bet, vērojot Berlīni no Reihstāga jumta, pamanījām monumentu Padomju armijai Tīrgārtenā, tad mamma atcerējās, ka Berlīnē kaut kur ir vēl viens liels monuments. Tāpēc arī nokļuvām līdz Treptower Parkam. Tālāk ar 147.autobusu uz centru. Apskates objekts Nr. 5 – Madame Tussauds muzejs (www.madametussauds.com). Atkal 40 minūtes rindā un esam iekšā. Man patika! Vienīgais, „jāķer” moments, kad neviens netraucē, lai nofotografētos ar „slavenībām”. :) Atlikušo dienas laiku veltījam veikala C&A piedāvājuma apskatei – vajag taču pa ceļam kaut ko sev. 4. diena (22.08.2008., piektdiena). Pēdēja diena. Šodien plānā tikai veikali. :) Nekur tālu no viesnīcas negājām – aizgājām līdz Tirdzniecības centram Arkaden. Visi apģērbu veikali pamatā strādā no plkst.10.00, tāpēc ātrāk tur nebija ko darīt. Mums paveicas – varējām gūt ne tikai iepirkšanās baudu, bet arī garīgo, jo tieši tajā dienā tieši Arkaden centra sākas floristu sacensības. Ilgi to baudīt nesanāca (jo lidmašīna negaidīs). Plkst.12.03 ar visām mantām kāpām iekšā autobusā M41 (pēc Berlīnes autobusiem var pulksteņus salīdzināt), tad pārsēžamies uz TXL autobusu un ap 12.50 jau esam lidostā. Plkst.13.00 sākās reģistrācija. Piereģistrējamies. Nodevām čemodānu. Palielinājām kaloriju daudzumu organismā. Izgājām drošības kontroles pārbaudi. Un tad sākas interesantākais ... Pirmā doma, ka kaut kas nav kartība, man radās ap plkst.14.05, kad bija jāatlido lidmašīnai no Rīgas, bet kura neatlidoja. Tā mēs nosēdējām pusstundu līdz plkst.14.35, kad mums jau bija jāizlido. Ap plkst.14.40 uz tablo aizdegas uzraksts, ka šeit būs iekāpšana Parīzes reisam. Tad beidzot atnāca kāda kundzīte un „iepriecināja”, ka mūsu lidmašīna vēl atrodas ... Rīgas lidostā (nezināmu iemeslu dēļ). Vēl pēc kādām 20 minūtēm visiem izsniedza ēšanas kuponus (uz 10 EUR katram) un palūdza sekot līdzi informācijai. Ēst negribējās, bet zaudēt 10 EUR negribējās vēl vairāk :) Sameklējam kādu ēstuvi (tur, laikam, savācas puse no mūsu reisa) un „lietderīgi” iztērējam šo kuponu. Interesanti bija novērot, ka tomēr atšķiras cilvēki – vācieši par visu summu nopirka alu (pēc tam lidojuma laikā skraidīja uz WC), bet mūsējie sapirkās visādas „dārgas” sviestmaizes (lašu maizītes u.c.). Tā mēs ēdam un vērojam kaut kādas sacensības no olimpiskām spēlēm. Atkal nezinu kāpēc, bet ieslēdzu mobilo, kuru jau paspēju izslēgt, un uzreiz saņemu SMS par to, ka mūsu lidojums, iespējams, būs plkst.16.55. Pēc tam bija SMS, ka, atkal iespējams, mēs lidosim ap plkst.17.40. Un beigās „iepriecināja” vēl viena SMS par lidojumu ap plkst.17.55 – tieši tajā laikā mēs izlidojām ... beidzot. Kā pēc tam teica lidmašīnas kapteinis – AirBaltic nebija lidmašīnas, kuru sūtīt uz Berlīni ... Rīgā bijām plkst. 20.40 (nevis 17.05, kā bija jābūt). Brauciena finanšu pārskats: 1. Biļetes uz lidmašīnu Rīga-Berlīne-Rīga (2 gab.) – Ls 138.00; 2. Viesnīca BelAhr 3 naktis 2 cilvēkiem – EUR 238.50; 3. Berlin WelcomeCard ABC zonām 72 stundas – EUR 24.50 viena; 4. Zoologischer Garten – EUR 9.00 ar WelcomeCard (bez – EUR 12.00); 5. Fernsehturm – EUR 7.50 ar WCard (bez – EUR 9.50); 6. Neuer Palais Sanssouci – EUR 3.00 ar WCard (bez – EUR 6.00); 7. Madame Tussauds – EUR 12.95 ar WCard (bez – EUR 18.50). Viena biļete sabiedriskajā transportā – EUR 2.10 (ar WCard - bezmaksas). Nobeigums. Jo tālāk, jo vairāk man patīk pašorganizētie braucieni (pirms tam biju ar audzēkņiem kokapstrādes izstādēs Hannoverē un Nirnbergā) – nekur nav jāskrien, nekur nav jāsteidzas. Izmaksu ziņā arī nav dārgāk par tūrisma firmu organizētiem braucieniem. Galvenais – vēlme kaut ko redzēt, kaut ko darīt, kaut ko jaunu uzzināt. P.S. Ceru, ka kādam kaut kas arī noderēs. Pats pirms brauciena izlasīju visus aprakstus par Berlīni (daudz ko arī ņemu vērā). P.S.S. Sorry par tādu nesakarīgu izklāstu. Emociju daudz, daudz ko gribas pastāstīt, bet arī aizrauties negribas :)