Kas labs Skotijā

Rīgas lidosta, vēls vakars. Divas garas rindas pie geitiem, Dublina un Glāzgova, bērnu kustība šurpu turpu. Tumsa, mazas uguntiņas virs lidmašīnas spārna. Brēcošu zīdaiņu koris. Riteņu atsišanās pret asfaltu. Klusums.

Glāzgovas lidosta, vēls vakars. Latvieši kafejnīcā, latvieši mīkstajos ērtajos sēdekļos. Ceļveži stendos, ceļveži klēpī. Snaudai cauri ziņojumi mikrofonā. Vilciens uz Glazgovu, 5.20.

Glazgova rīta pakrēslā. Autobuss uz Fort Viljamsu. Reinzeme? Nē, Loh Laimond ezera krasta kraujas. Glencoe kalnieņu krāšņums aiz loga, nūjotāji.

Fortviljamsa, atvadas no ceļabiedriem latviešiem. Ceļš uz starta punktu Ben Nevis virsotnes šturmēšanai. Mežs, upes šalkoņa. Informācijas centrs, kartes ar taku, laipni vārdi. Taka starp aitu aplokiem. Akmeņi, strauti, purvainas dūkstis, ragainas aitas, aitu mēsli. Kāpēji priekšā, aiz muguras, pretim. Ar nūjām, bez, ar suņiem, bez. Briti, franči, nēģeri, ķīnieši.... Skati. Dzeltenas papardes, zaļas sūnas, brūnpelēks grīslis, brūnīgi virši, zaļi koki lejā, akmeņi pelēki, ezers. Kalnu plašums pāri visam zils, zaļš, brūngans, sārts, pelēks. Skaistums.Migla virs virsotnēm. Silta saule.4 stundas. Sāpoši kāju muskuļi, akmeņi lieli, akmeņi mazi, akmeņu atsišanās kāju muskuļos. Ceļš atpakaļ. Kalnu ceļš. Meža ceļš. Izsalkums. Kazenes un pīlādži ceļmalā. Rūgtens gardums, ēdiens. Fortviljamsa. Tesko, pilns maisiņš, omulīga hosteļa virtuve, nakts.

Agrs rīts, autobuss uz Mallaig. Ceļš uz salām. Skaists. Kalnu zaļums, klinšu skaistums, krāsas, formas, pasaka. Mallaig. Skay un citas mazākas salas zili pelēkas okeāna tālēs. Prāmis. Armadele. Autobuss gaidošs. Vienas dienas biļete pa visu Skay 8 poundi. Kāju muskuļiem atvaļinājums. Autobuss turp, šurp. Uz augšu no Uig – debesu dārzs vai zemes virsa? Spilgti zili līči, krastu kraujas, robaini krasti, pakaili pelēki kalni, mazas salas tālumā, baltas mājas bez dārziem vai puķu dobēm. Skaidras saules apspīdēts spožums. Formu neparastums, krāsu askētiskais mirdzums. Sajūta kā uz citas planētas, kosmiskas krāsas un formas, visuma klātbūtnes efekts. Ziemeļniecisks dzidrums.Sligahan, taka pāri ūdenskritumam kalnos.Hostelis Braedford pie paša okeāna. Smaržīgs ūdens, smaržīgas dānietes grāvmalā plūktās piparmētras, tēja hosteļa priekšā zālājā. Rīta pastaiga, saullēkts kalnos, ragainas aitas uz ceļa. Virši un paegļi, virši un priedes.

Ceļš uz Inverness. Tilts no Skay uz kontinentu. Kalni ar skaistām klintīm. Pils ceļmalā. Lohnes ezera krasts, dziļš mežs,kalnu nav, tumšs ūdens, Nesija skulptūrās. Inverness. Pils. Baznīca. Upe. Nami pelēki ar tornīšiem un bez.

Rīts, autoosta, ceļš uz Aviemore parasts. Mežs, kalnu nav. Cairgorm nacionālā parka starta punkts. Viesnīcas, veikali, viss, arī autobuss uz Cairgorm nacionālo parku. Beidzot ezeri, beidzot kalni. Funikulieris pa sliežu ceļu, augstums 1400. Kalni brūni, virši, ezeri, akmeņi, migla. Taka kaut kāda bez uzraksta, bez marķējuma. Strauts. Akmeņi. Virši. Kāpiens vidēji stāvs. Plato. Nekuriene. Draudīga migla, ass vējš. Ceļš atpakaļ. Autobuss. Vakars Aviemore. Uh, brīvas vietas jaunatnes hostelī. Silta duša, veikals, vakariņas, skotu alus, pastaiga pa tumšo Aviemore.

Rīta pastaiga pa Aviemore pirms saullēkta. Saullēkts. Ceļš. Upe. Ezers. Zemu kalnu kores. Priedes, virši. Sīks lietelis. Stacija, biļešu cenu atlaides vilcienam. Lietelis aprimis. Skati pa vilciena logu. Kalni. Virši, strauti, augstu nogāžu un virsotņu raksti. Vēlme tur būt. Meži pa vilciena logu. Lauki pa vilciena logu. Apstrādāti lauki. Pitlohri. Pilsēta no pelēku namu ornamenta. Ziemeļjūras līcis. Tū, tū – Edinburga.

Edinburgas Veiverlī stacija, Princešu iela, pils kalnā? Nē, universitāte. Tad tiešām pils. Castle rock hostal. Nav, nav hostelis uz pils klints. Rok stila hostelis. Plakātu un sludinājumu lērums. Bruņinieks uz trepēm. Veclaicīgas greznas zāles ar mīkstām un ērtām mēbelēm. Grāmatas un datori. Internets par maksu. Jaunieši ar ģitārām, jaunieši pie klavierēm. Haoss un bohēma. Stils un brīvība. Stils un brīvība ielās. Dūdinieki skotu tērpos. Laba rok mūzika ielās. Viskija bāru aicinošās fasādes. Ielu pārdevēju pievilinošie galdi. Ķeltu rotas. Skotu bruncīši. Rūtainas šalles. Siltas cepures. Pati pilsētas sirds pie hosteļa durvīm. Pils. Baznīcas. Nami. Parlaments. Karaļpils. Arī pieminekļi.Vakara pastaiga pa kalniem. Pussabrukusi kapela. Skats no virsotnes uz līci un izroboto pilsētu vakara krēslā.

Rīts. Žurnāli, grāmatas mīkstajā atpūtas istabas zvilnī. Ekskursija pa pilsētu patriotiska skotu studenta vadībā. Baznīcas, kapsēta, ievērojami vīri, dzīves stāsti. Vientuļa pastaiga. Gājiens uz jūras krastu tāls. Senākais pilsētas parks ar obelisku varoņiem. Skati pār Edinburgu. Princešu ielas dārzs. Ielas, ielas. Veikali. Senums, pelēko namu šarms, arhitektūras šedevru īpašā pievilcība. Suvenīru bodes vakara krēslā. Skotu alus. Fish and chips. Saldējums.

Rīts, ceļš uz staciju garām mākslas muzejam. Vēl ciet. Ryanair ceļotāja atlaižu biļete no Edinburgas uz Prestviku. Glāzgova. Fish and chips 2x lētāk kā Edinburgā. Upes krasts. Grīnparks. Plašs, līdzens. Katedrāle. Sena, pelēka, vienkārša, no 6. gadsimta. Ļoti iedvesmojoša un unikāla baznīca. Nekropole. Ļoti diži pieminekļi, interesanta, noskaņām bagāta vieta. Ielas, pa kādai baznīcai, pa skaistam namam,veikali smalki un ne tik smalki. Stacija, vilciens, lidosta uz klaja lauka okeāna krastā, uzgaidāmā telpa, latvieši. Rīga.