Naissāre jeb Sieviešu sala

Gribu padalīties savos iespaidos par tādu maģisku Igaunijas vietu kā Naissāre (Naissaar) jeb tulkojumā - Sieviešu sala. Tiesa, turp devos vairākus gadus atpakaļ, tāpēc daudz kas jau ir piemirsies, taču vēlme tur kādreiz atkal aizbraukt nav zudusi. Sala atrodas 10 kilometrus no Tallinas Somu līcī. Turp var nokļūt no Piritas ostas. Brauciens, šķiet, ilga kādu pusstundu. Mēs turp devāmies jūnija beigās, kad visa sala bija vienos mežrozīšu ziedos. No salas paveras jauks skats uz Tallinu. Ainava kļūst īpaši burvīga saulrieta laikā, kad sārtie saules stari atspīd Tallinas augstceltņu logos. Apmeklētājiem sala ir atvērta kopš 90-to gadu sākuma, jo iepriekš tur bija izvietota Padomju armija. Šī iemesla dēļ uz salas ir atrodamas dažādas militāras konstrukcijas, arī pazemes katakombas, cik atceros, arī militārā aprīkojuma rūpnīcas, kas diemžēl 90-to gadu sākumā tika izdemolētas. Gadu gaitā šīs militārās konstrukcijas ir tā saplūdušas ar dabu, ka šķiet kā dabiska vides sastāvdaļa, tāpēc netraucē baudīt salas gaisotni, drīzāk piešķir tai savdabību. Salas apskatīšanai ir vairāki veidi - kājām, ar velosipēdu vai gida pavadībā ar padomju laikos ražotām kravas mašīnām, kam vēl saglabājušies vecie padomju laiku reģistrācijas numuri. Mēs izmantojām pēdējo variantu, un tas bija ko vērts. Gids, kurš reizē bija arī šoferis, bija ļoti amizants, tāpēc jautrības netrūka. Viņš pats uz salas arī dzīvo, tāpēc pazīst katru tās stūrīti. Cauri visai salai stiepjas dzelzceļa sliedes, pa tām uz un no salas ostas tika piegādāts militārais aprīkojums. Šķiet, nesen dzirdēju, ka dzelzceļa satiksme tur atkal ir atjaunota, tā kā nu salu iespējams apskatīt arī, braucot ar vilcienu. Salu klāj biezi, smaržīgi meži, krastmalā ir jaukas, smilšainas pludmales. Nakšņot ir iespējams teltīs, mājiņās vai viesu namā. Ja kārtējo reizi esat nolēmuši braukt uz Tallinu, bet gribat redzēt ko jaunu, tad noteikti apmeklējiet Naissāri! Jāņem gan vērā, ka uz salas ir dabas parks, tāpēc ir noteikumi, kas jāiegaumē, turp dodoties. Nedaudz informācijas angļu valodā var iegūt šeit: http://www.naissaar.ee/?id=732. Bet šajā lapā (http://www.naissaarereisid.ee/) iespējams noskaidrot, kādā veidā salu var apmeklēt, taču tā kā tūristu sezona ir no aprīļa līdz oktobrim, tad šobrīd tur var uzzināt vienīgi info tālruni un e-meila adresi.