Vēlos padalīties ar fantastiskiem iespaidiem no ekskursijas Cricova- Moldāvijā.

Vēlos padalīties ar fantastiskiem iespaidiem no ekskursijas Cricovā.

KRIKOVĀ, kas ir viena no Moldovas galvaspilsētas Kišiņevas piepilsētām, zem zemes — apmēram 80 metru dziļumā — slēpjas 120 kilometri pazemes tuneļu. Mūsdienās šīs kādreizējās kaļķakmens raktuves ir pārtapušas par unikālu vīna glabātavu.

Nu jau 50 gadus šajos tumšajos un vēsajos pazemes labirintos tiek izturēti un glabāti ļoti kvalitatīvi, daudzās Eiropas valstīs iecienīti vīni. Pudeļu un mucu rindas vecajās raktuvēs stiepjas vairāk nekā 60 kilometru garumā. Krikovas pazemes vīna pagrabs, kur var novietot līdz 350 miljoniem litru vīna, tiek uzskatīts par lielāko vīna glabātavu dienvidaustrumu Eiropā.

Brauciens pa pazemes pilsētu

Piebraucot pie vīna darītavas, ieraugām ieejas torni, kas ir daļa no kaļķakmens klintī cirstās ēkas. Raugoties uz šo celtni, grūti iedomāties, ka tepat netālu zem zemes stiepjas iespaidīgs pazemes tuneļu labirints. Izbraukuši cauri vārtiem, drīz vien ieraugām ieeju pazemes tunelī. Šis tunelis ir tik plats, ka divas kravas automašīnas tajā bez grūtībām var pabraukt viena otrai garām.

Mēs iebraucam pazemes tuneļu labirintā un pēc dažām minūtēm apturam mašīnu, lai uzņemtu ekskursijas vadītāju. Tālāk tunelis aizvijas līkločiem, vairojot mūsu pārliecību, ka bez gides mēs droši vien būtu apmaldījušies.

”Kur tika izmantots raktuvēs iegūtais kaļķakmens?” mēs jautājam gidei.

”To izmantoja ēku celtniecībā Kišiņevā,” viņa atbild. ”Kaļķakmens ir vērtīgs būvmateriāls, kas labi izolē siltumu un skaņu.”

Kad esam nonākuši 70 metru dziļumā, tunelī ir jau pavisam tumšs. Mēs apstājamies pie krustojuma, no kura dažādos virzienos ved vairāki ceļi, kuriem gar malām stiepjas milzīgu vīna mucu rindas. Mēs ievērojam, ka ielas šajā pazemes ”pilsētā” ir nosauktas vīna marku vārdā. Mūsu iztēli rosina tādi nosaukumi kā Pinot, Feteasca, Cabernet.

Gide stāsta, ka ozolkoka mucas tiek izmantotas parastu vīnu, bet mazākas metāla mucas — dzirkstošo vīnu gatavošanai. Līdz šim pazemes ejās esam manījuši rosāmies tikai dažus strādniekus, tāpēc jautājam, cik cilvēku šeit strādā. ”Šeit ir nodarbināti aptuveni 300 cilvēki,” gide atbild. ”Tā kā pazemē ir diezgan vēsi, strādnieki cauru gadu valkā siltas drēbes. Taču par aukstumu viņi nebēdā un mīl jokot, ka vēsais gaiss nāk par labu ne tikai vīniem, bet arī cilvēkiem, ļaujot ilgāk palikt jauniem.”

Pēc tam mūs iepazīstina ar dzirkstošo vīnu izgatavošanas procesu. Mums parāda telpu, kur, apgrieztas kājām gaisā un novietotas 30 grādu leņķī, glabājas simtiem pudeļu. Mums pastāsta, ka pudelēm, kas novietotas šādā leņķī, nogulsnes sakrājas ap korķi. Pēc tam, kad nogulsnes ir nosēdušās, korķi sasaldē un kopā ar nogulsnēm izvelk laukā, bet pudeli atkal aizkorķē.

Tālāk mūsu ceļš ved uz vietu, kur glabājas augstvērtīgi vīni. Rādot uz pudelēm, gide saka: ”Šeit tiek uzglabātas vairāk nekā miljons pudeļu augstākā labuma vīna. To vidū ir labāko marku vīni no daudziem Eiropas vīna reģioniem. Pats vecākais vīns ir izgatavots no 1902. gada vīnogu ražas, tas ir ebreju Pasā svētku vīns no Jeruzalemes. Pirms dažiem gadiem kāds kolekcionārs par vienīgo šī vīna pudeli, kas glabājas Krikovā, bija gatavs maksāt 100 tūkstošus ASV dolāru. Taču viņam šo pudeli nepārdeva — tā acīmredzot tiek uzskatīta par nenovērtējamu dārgumu.”

Krikovas pagrabu oficiālā mājas lapa :http://www.cricova.md