Baltkrievijas ceļojuma piezīmes

„Kurš no jums ir Rihards?” jautā ļoti jauka un komunikabla stjuarte Rīgas autoostā. „Atveriet, lūdzu, pasē lapu, kurā iespiesta vīza!”. Sākas ceļojums uz Baltkrieviju – tepat blakus esošu, bet reizē tik tālu, šķietami vēl aiz dzelzs priekškara dzīvojošu valsti. „Pēdējā Eiropas diktatūra”, „Valsts kur joprojām ceļ komunismu”, „Krievijas satelītvalsts” – šādi un līdzīgi epiteti ir vienīgā informācija, kas pieejama Latvijas iedzīvotājiem, kuri nav painteresējušies sīkāk par nieka 350 km no Rīgas esošo, bet tai pat laikā ideoloģiski tik tālo kaimiņvalsti. Šādi stereotipi tad nu mājoja arī manā galvā pirms došanās savā pirmajā ceļojumā uz šo zemi.

Lai dotos ceļā uz Baltkrieviju, jānokārto vīza – maksā apmēram 25Ls, sirsnīgi iesaku kārtot caur tūrisma firmām. Pirmkārt, pasaudzēsiet savas nervu šūnas, aiztaupot sev komunikāciju ar izslavēti „laipnajiem” Baltkrievijas vēstniecības darbiniekiem, un otrkārt – izvairīsieties no nenormālas dokumentu kaudzes, kura jāaizpilda krievu valodā. Otra lieta, kas nepieciešama, braucot uz Baltkrieviju, ir apdrošināšana – ap 15Ls (summa mainās atkarībā no Baltkrievijā pavadāmo dienu skaita). Autobusa biļete Rīga-Minska-Rīga: 28Ls pieaugušajam (iegādājoties to caur internetu). Tātad kopējās ceļa izmaksas – ap 60Ls vienai personai.

Izbraucām no Rīgas pl.22:15 vakarā, ar līkumu caur Viļņu. Ecolines autobuss vidēji komfortabls, lieliska ekstra – elektrības rozete starp krēsliem, kas dod iespēju garajā ceļā īsināt laiku, skatoties filmas vai spēlējot spēlītes savā datorā. Autobusa vadītāji gan pagadījās ļoti nepatīkami – rupji un neatsaucīgi, katru pasažieru lūgumu uztverot kā personisku apvainojumu. Pirms iebraukšanas Baltkrievijā, Latvijas pilsoņiem jāaizpilda imigrācijas kartiņa, kuru vadītāji izsniedza uzreiz pēc izbraukšanas no Viļņas, kurā bija 20 minūšu atpūta. Tie, kuri ir mēģinājuši rakstīt braucošā autobusā, sapratīs, ka šīs kartiņas vajadzēja izsniegt aizpildīšanai pauzē, kurā autobuss stāvēja nekustīgi. Baltkrievijas robežu sasniedzam ap trijiem naktī, lietuviešu robežsargiem mēs neinteresējam vispār, baltkrievu muitnieki strādā ļoti operatīvi un profesionāli, un jau pēc 15-20 minūtēm turpinām ceļu. Ierašanās Minskā – precīzi pēc grafika – ap pl.7:30 no rīta.

Minskas centrālā dzelzceļa stacija atrodas 5 minūšu gājiena attālumā no autoostas. Tas ir Baltkrievijas loģistikas epicentrs – visos virzienos kursē „Rīgas vagonu rūpnīcas” vilcieni, kas, atrestaurēti un nedaudz uzlaboti Jūs nogādās jebkurā valsts nostūrī. RVR nepastāv jau vairāk kā 20 gadus, bet paši vilcieni vēl kalpo godam. Uzsit dusmas par 90. gadu sākuma nejēgām, kas nolikvidēja šo rūpnīcu, atstāja cilvēkus bez darba, bet tagad mums ir jāiepērk vilcieni no Spānijas un tramvaji no Čehijas...

Iebraucot Minskā, biju sagatavojies atgriezties bērnībā – gaidīju ko līdzīgu 80. gadu Rīgai: cilvēkus vienādās drēbēs, žiguļus, moskvičus un volgas uz ielām, sarūsējušus tramvajus, tukšus veikalus un tamlīdzīgus „attīstītā sociālisma” labumus. Tas viss ir informācijas vakuuma sekas – mani sagaidīja moderna metropole, ne sliktāka kā Rīgā. Automašīnas pamatā ārzemju, pārsvarā franču „Renault” un „Peugeot”, kā arī korejiešu ražojumi. Tāpat ir redzamas vācu, japāņu un amerikāņu mašīnas, tiesa tās pārsvarā ir pavecas – 90to gadu vidus un vecākas. Pa lielam viss, tas pats, kas Rīgā, ar vienu pozitīvu niansi – visas ietves un vārtu rūmes ļoti tīras, neredzēju nevienu zemē nomestu „benčiku” un nevienu „bomzi”, kas diedelētu kapeikas. Rīdzinieki zina, ka mūsu stacijas laukumā šādu „rezidentu” netrūkst... Biļete Minska-Osipoviči 7850BYR (aptuveni 40 santīmu – sabiedriskais transports te ir smieklīgi lēts, to neapliek ar nodokli), un iekārtojos mīkstā RVR vagona sēdeklī – ceļojums divu nedēļu garumā var sākties!

Osipoviči ir neliela, apmēram Saldus izmēra pilsētiņa, kur atrodas mūsu bāzes vieta turpmākajām divām nedēļām. No šejienes ar vilcienu ir 2 stundu brauciens līdz Minskai, no kurienes var nokļūt jebkur (pat Francijas kūrortpilsētā Nicā! – Latvijas dzelzceļš par šādu pakalpojumu ieviešanu pat nesapņo!!!). Šie pakalpojumi tad nu tika sekmīgi izmantoti, lai aplūkotu dažus no nozīmīgākajiem Baltkrievijas tūrisma objektiem.

1.Мирский замок

Nelielā ciematiņā, 90km no Minskas (apm. 2h ar autobusu, biļete: 44000BYR – 2,40Ls), atrodas pilnībā atrestaurēta 16. gadsimta pils ar parku. Ieejas maksa: 100 000BYR – nepilni 6Ls, bet ir tā vērts! Muzejs ar lielisku ekspozīciju, turklāt drīkst izložņāt pa visiem torņiem un pagrabiem. Diena šeit paiet nemanot, viens no spilgtākajiem iespaidiem visā ekskursijā.

2.Несвижский замок

Vēl viena pils, bijusī Radzivilu dinastijas rezidence. Šeit var ieraudzīt seno aristokrātu dzīves greznību visā pilnībā – zāle, kas izrotāta ar zeltu, nenovērtējami manuskriptu oriģināli, dārgakmeņi un kristāli, Ķīnas porcelāns un dzīvnieku izbāzeņi. Un, protams, ieroči – arsenālā glabājas viss, sākot ar šķēpiem, beidzot ar oriģinālu 19. gadsimta Winchester šauteni, kādas izmantoja kovboji Amerikā, savās cīņās ar indiāņiem. Taču kopumā, man personīgi, Miras pils patika labāk. Ja salīdzina latvietim saprotami – Mira ir kā Sigulda (ja vien Siguldas pils būtu pilnībā atjaunota, nevis tikai viens tornis!!!), savukārt Ņesviža ir kā Rundāle. Prātam neaptveramas bagātības, taču ja es gribētu zināt, cik labi dzīvo citi, es lasītu „Privāto dzīvi”.

3.Брестская крепость

Brestas cietoksnis ir Otrā pasaules kara memoriāls. Līdz turienei no Minskas jābrauc ar vilcienu 6 stundas, taču ir tā vērts. Ieeja memoriālā ir bez maksas, taču pa cietokšņa drupām pastaigāties ir aizliegts. Šo netaisnību gan kompensē papildus atrakcija – blakus memoriālam atrodas

4.Археологический музей «Берестье»

kurā ”iekonservētas” glabājas 11. gadsimta ciemats – te nu ir iespēja patiesi autentiski ielūkoties 1000 gadu senā pagātnē. Par ieeju šajā ekspozīcijā ir jāmaksā: 7000BYR - nepilni 50 santīmi, pieaugušajam. Taču nopietni – šī skata dēļ vien bija vērts kratīties 12 stundas vilcienā no Minskas un atpakaļ.

Citi apskates objekti Brestā – Dzelzceļa muzejs, Molotova līnija, Salaveča (ne Santaklausa!!!) ciemats, Izglābto mākslas priekšmetu muzejs. Ja vēlaties apskatīt visu, Brestai jārēķina vismaz 2 dienas.

5.Delfinārijs Minskā

Aizmirstiet lietuviešu delfināriju! Minskas zoodārzā ir uzcelts īsts amfiteātris, kurā delfīnu šovs ir tik aizraujošs un profesionāls, ka sasit leišus vienos vārtos. Spilgtākais ceļojuma piedzīvojums, jāredz obligāti!!! Notiek 3 reizes dienā, biļetes cenas mainās, atkarībā no priekšnesuma laika. Par atsevišķu samaksu iespējams nofotografēties vai pat izpeldēties kopā ar delfīniem. Pats Minskas zoodārzs ir neliels, un tā apskate delfinārija apmeklētājiem ir bez maksas.

6.Minska

Baltkrievijas galvaspilsētā katram cilvēkam ir iespējams atrast kaut ko sev tīkamu – karuseļi un citas atrakcijas Gorkija parkā, lielākais pazemes lielveikals Eiropā zem Neatkarības laukuma, izbrauciens ar kuģīti pa Minskas kanālu, lērums dažādu arhitektūras un kultūras pieminekļu, Nacionālā bibliotēka, kuras sienas veidotas no krāsainiem ekrāniem (iesaku apmeklēt skatu torni uz bibliotēkas jumta – bijām tur ap 21:30, skats uz naksnīgo Minsku ir fantastisks!!!), un vēl un vēl...

Cenas:

Sabiedriskais transports: 1700 līdz 2000BYR (10-11 santīmu)

Pārtika: apmēram tāpat kā Latvijā, šis tas lētāk, šis tas – dārgāk. Dārgi ir piena produkti, īpaši siers. Lēti – zivju produkti (kūpinātas laša muguriņas 2.50Ls/kg!!!).

Alkohols un cigaretes: VEČI!!! Pudele normāla šņabja – 2,50Ls, alus – 0,15Ls! Vai te vajag ko sīkāk komentēt? Ak, jā – kvalitāte izcila! Ne reizi nemocījos ar sāpošu galvu!!! Cigaretes – no 5000 līdz 12000BYR (29-70 santīmi).

Nauda: gudri ir samainīt Rīgā latus pret dolāriem, un Minskā dolārus pret vietējo valūtu. Minskas bankās valūtas kurss manas viesošanās laikā bija 1USD-8920BYR, 1LVL-12000BYR. Tātad, ja 2USD ir aptuveni 1Ls, mainot latus tur, sanāk zaudēt ap 6000BYR, jeb 35 santīmus no katra lata. Mainot 100Ls, 35 latu starpība liks pārvarēt slinkumu, un doties uz valūtas maiņas punktu Rīgā.

Muita: iesaku braukt caur Lietuvu. Pirmkārt ceļā no Rīgas būs jāpavada tikai 8, ne 13 stundas. Un otrkārt – mūsējie muitnieki ir kā izbadējušies nezvēri, izkratīs visu, pat netīro apakšveļu, lai tikai jūs neatvestu kādu cigarešu paciņu par daudz. Lietuvieši ir daudz civilizētāki, taču arī šeit ir svarīgi ievērot dažas nianses:

1)Piena un gaļas produktus no Baltkrievijas Eiropas Savienībā ievest ir aizliegts. Netaisiet siermaizītes vai desmaizītes ceļam – sanitārā inspekcija atņems!!!

2)Viena persona drīkst vest 1 litru stiprā alkohola un 2 paciņas cigarešu – ja vedat vairāk, noslēpiet kārtīgi!

3)NEPAZAUDĒJIET IMIGRĀCIJAS KARTIŅU!!! Tā būs jāatdod izbraucot no Baltkrievijas!

Kopumā, atgriezos no Baltkrievijas ar dalītām emocijām – skaista zeme, jauki cilvēki, viss tīrs un sakopts, var redzēt, ka valstī valda kārtība. Nav grūti uzminēt, kādēļ kļūst nedaudz skumīgi, kad, pārbraucot Latvijas robežu ieraugi mūsu realitāti. Bet tas vairs nav ceļojuma apraksts...