Norvēģija

5 dienu ekskursiju Norvēģijā no Troļļu ceļa līdz Oslo sākām 12.augustā.

1.diena . Braucot uz Norvēģiju augusta vidū, ņemiet līdzi biezo jaku ar kapuci un lietus zābakus, Noderēs!

Ceļojums sākas Vigras salā. Iznākuši no mazās lidostiņas, iesēžamies norvēģu autobusā, lai izbraukātu un apskatītu gan pašu Vigru, gan daudzās blakus esošās saliņas, kas savā starpā savienotas ar tiltiem vai zemūdens tuneļiem. Diemžēl pamatīgi līst lietus, tādēļ skaistos skatus vērojam caur autobusa logiem.

Fonā fjordu pilsēta Olensuna- līst lietus, līst stipri un skaisti. Kalni vīti miglas mākoņos, bet ir skaisti.

Neglīti esam tikai mēs- tūristi (ievīstījušies politeliēna plēves mēteļīšos ar salijušiem, saķepušiem matiem). Šeit uz vienu nakti arī apmetamies viesnīcā un pirms nakšņošanas izstaigājam pilsētas centru. Vietējie iedzīvotāji uz ielām tik pat kā nav manāmi, tas laikam laikapstākļu dēļ.

2.diena. Braucam uz Troļļu sienu. Vēl joprojām līst lietus. Fjordu un krītošo ūdensstrautiņu skaistumu tas nemazina. Troļļu siena ir augstākā vertikālā klinšu siena Eiropā, tās augstums ir aptuveni 1.100 metru. Klints augstākajā punktā kalnu grēda pārkarājas virs sienas gandrīz 50 metrus. Diemžēl virsotne slēpjas mākoņos un pilnībā apskatīt sienu nav iespējams.

Pie Troļļu sienas +9 C . Skaisti!

Norvēģiem ļoti patīk margrietiņas un rozes, vienīgās ziedošās puķes, ko redzējām, bet kam viņiem stādītās puķes, ja daba sniedz krāšņumu sudraba ūdens strautiņos , tumšajās klinšu grēdās , zaļajos fjordu ūdeņos un dažkārt arī zilajās debesīs.

Brauciens pa Troļļu ceļa (oriģinālvalodā saukts par Trollstigen) serpentīniem ir iespaidīgs, bet mēs vēl nenojaušam kāds būs brauciens Dalsnības klintī. Tūristu sezonas laikā šo ceļu dienas laikā izbrauc ap 2500 transportlīdzekļu, taču rudenī un ziemā ceļu slēdz.

Norvēģijā iemīļots jumta segums un nacionālais lepnums - velēna un sūna.

Geirangerfjordu apjūsmojam 2 reizes, priecējot acis par lielajiem kuģiem, kas ienākuši piestātne.

Dalsnības klīntī 1476 m augstumā esam tundrā un mākonī , krīt slapjš sniegs- kur vēl augusta vidū var piedzīvot sniegu!

Un vēl viss ceļš lejā... Mūsu auto no brauciena mazliet sāk "cepties" aizmugurējais ritenis, apstājamies atdzesēt to un arī tūristiem nepieciešams sajusts zemi zem kājām. Bet apkārt - tik Skaisti!

Mūsu prāmis, ar kuru izbraucam Geirangerfjordu arī ir ļoti glīts!

Brauciens ar prāmi pa Geirangerfjordu- ūdenskritumi, klintis, debesis, mākoņi, vējš, lietus.... Skaisti un iespaidīgi!

3.diena. Beidzot Saule! Bet silti nav. Kalnu meži, meža ganību nožogojumi un aitiņas!

Apskatām, Beijas ledāju, strautiņā salasām skaistus akmentiņus, uzēdam mellenes. Viens no iespaidīgākajiem ledāja atzariem.

Pie Norvēģijas ledāju muzeja konstatējam, ka ir vasara, varam beidzot novilkt visu, kas bija paņemts līdzi un ir mugurā.

Obligāti ir jāredz ledāju muzeja filma- mūsējie finālā pat aplaudēja- perfekti pasniedz sajūtas par fjordiem, sniegu, vēju un katra indivīda līdzsvara stabilitāti tur. Skaisti!

Braucam tālāk, saule, lauku ciemati, jau var just, ka zeme vairāk ko ļauj izaudzēt- zemenes, augļu koki, redzam par kartupeļu vagas. Zemenes norvēģiem ir ļoti dārgas, taču viņi spītīgi tās gan audzē, gan pērk paši nevis importē.

Hoperstādes stāvbaznīca (stavkirker) ir viena no 28 viduslaiku koka baznīcām, kas saglabājušās Norvēģijā. Hoperstādes baznīca saglabājusies no 12. gadsimta. Šīs baznīcas tiek uzskatītas par nozīmīgu devumu pasaules arhitektūras mantojumā. Norvēģija ir luterāņu zeme, tāpēc ar ārišķībām dievnami neizceļas.

Vīkefjella kalnu ainavu čeļš. Nekādu koku kalnos, protams, nav, ja nu vienīgi pundurbērzi, kuri izskatās pēc pavisam nelieliem krūmiņiem. Visapkārt savā nodabā ganās aitas un govis, kas, pie tūristiem pieradušas, ir diezgan komunikablas.

Tvinnes ūdenskritums. No ūdenskrituma strauta pasmeļam ūdeni pudelē, auksts un labs, bez kompliācijām.

4.diena. Slavenā komponista un pianista E.Grīga māja- muzejs.

Kārtējo reizi redzam norvēģu "dabas ainavu" saglabāšanu arī modernajā būvniecībā- savdabīgais ārējais koncertzāles veidojums. Attēlā redzama Grīga koncertzāle.

Bergena- pilsētas centrālajā laukumā uzstādītajā lielajā estrādē Filharmonijas orķestris spēlē E.Grīga skaņdarbus, patīkams turpinājums komponista muzeja apmeklējumam.

Izstaigājam vecās koka celtnes un cietokšņa rajonu.

Zivju tirgū nogaršojam vaļa gaļu.

Izstaigājam visas šķērsielas, baznīcas.

Norvēģu tautas tērpos ir kas ļoti latvisks.

Un atkal rozes

Stendāles ūdenskritums, zem kura var paiet apakšā.

Gleznainais Eidfjords.

Kārtējo reizi pārceļamies ar prāmi.

Sakarā ar negadījuma seku likvidāciju kalnu tunelī, pārceltuvē prāmji ir pārslogoti, gaidām rindā. Mūsu auto šoferītis izmanto laiku lietderīgi - makšķerē fjordā vienīgajā vietā, kur tas bez licences ir atļauts. Bijām gatavi uz ilgu gaidīšanu, bet norvēģi ļoti operatīvi strādā, tika nosūtīts papildus prāmis un mēs veikli tikām pāri ( visi pārējie arī). Pirmo reizi redzējām policiju, kas ļoti veikli strādāja, lai nodrošinātu satiksmes kārtību.

Vēringa ūnskritumu apskatām gan no apašas , gan augšas. Gājiens 2 stundu garumā vēlāk vēlreiz atmaksājas- ilgo pārbraucienu autobusā pa Hardengerviddas augstkalnu ainavu ceļu- vieglāk nosēdēt.

Gājiens pa kalnu taku uz ūdenskrituma pakāji... tikai 1.9km turp un 1.9km atpakaļ 2 stundās.

Hardangerviddas augstkalnu ainavu čeļš. Tālumā redzams ledājs.

Nedaudz sireāli.

5.diena Oslo. Atkal līst lietus. Modernās arhitektūras paraugs- Opera, pa ēkas jumtu var pastaigāties.

Oslo pilsētas nams.

Nolemjam no lietus patverties Nacionālajā mākslas muzejā , iesaku apmeklēt E.Munka darbu ekspozīciju! Bijām tieši laikā, lai izstaigātu ekspozīciju, kas veidota Munka 150 gadu jubilejas ietvaros. Muzejā aplūkojama arī slavenā glenza "Kliedziens".

Vīgalana skūlptūru parks.

Vigelāna skulptūru parka tematika ir cilvēka dzīves gājums. Skulptūras attēlo katru svarīgāko brīdi indivīda dzīvē no dzimšanas līdz nāvei.

Un atkal rozes.

Ja atrodi mazā puisīša skulptūru, vari paberzēt viņa roku.

Pēdējā dienā izbraucam no Norvēģijas, lai dotos uz Zviedrijas galvaspilsētu Stokholmu, kurā mūs gaida prāmis "Izabelle". No klāja vērojams skaists saulriets un vismaz 3 iespaidīgas varavīksnes - skaists nobeigums mūsu ceļojumam.