draudzība, laipnība un kaulēšanās Stambulā !!!!

Uz Stambulu devos maija vidū. Lidojām ar aviokompāniju Air Baltic (www.airbaltic.lv). Pirms došanās ceļojumā, norezervējām viesnīcu un transportu no lidostas un viesnīcu. Viesnīcu norezervējām samērā lētu /Star Holiday Hotel/; (http://www.hotelstarholiday.com), nekā grezna, bet viss tīrs, kārtīgs un atrodas pašā Stambulas centrā Sultanahmedā. Gultasveļa tiek mainīta x dienā, personāls ļoti draudzīgs un atsaucīgs un brokastu galds nav pārbagāts, bet ar burvīgu skatu samērīgu broksatu piedāvājumu! Rezervējot viesnīcu, uzreiz tiek piedāvāts arī transports no lidostas, sākumā nosaucot cenu 30,00 EURO par personu. Jau pirms ierašanās Turcijā izjutu šij nācijai tik ļoti piemītošo vēlmi kaulēties. Tā kā braucām 4as personas ar koferiem, tad bija skaidrs, ka no lidostas būs jādodas uz viesnīcu ar diviem taksometriem, kas droši vien tūristam izmaksātu vairāk par 30,00 EURO- tā nu piekritu viesnīcas gala cenai 30,00 EURO visām 4ām personām. Ierodoties lidostā un šķērsojot muitas kontroles punktu - mūs un citus latviešu ceļotājus sagaida pirmais pārsteigums - robežsargs mūs lūdz nopirkt vīzas. Uz maniem vairākkārtējiem apgalvojumiem, ka vīzas latviešiem nav nepieciešamas, mani sagaida tikai strupa un vienveidīga atbilde - lūdzu nopērciet vīzu. Tā nu gājām pie cita robežsarga, kurš mūs valstī ielaida bez vīzas (kura patiešām latviešiem nav nepieciešama). Pie durvīm mūs jau sagaidīja pasūtītā transporta šoferis ar zīmīti, uz kuras sarkaniem burtiem uzrakstīts mans vārds un uzvārds. Braucot uz lidostu, mūs skatienam paveras lieliskas ainavas, silta saule un nelieli komentāri par apkārt redzamo lauzītā angļu valodā. Ierodamies viesnīcā, noliekam mantas, uzvalkam līdzpaņemtās vasaras drēbes un sākam vairāku dienu pilsētas apskatīšanas tūri. Viesnīca atrodas tieši pie parka, kura vienā pusē atrodas Zilā mošeja, bet otrajā - Sofijas katedrāle (mošeja). Ieejot Zilajā mošejā obligāta ir apavu novilkšana un kāju piesegšana sievietēm, ja mugurā ir kleita vai šorti. Mošejās ieeja ir bezmaksas, paklāji mīksti un skati iespaidīgi.. plašums, gaismas, akustika.... Topokapī pils atrodas dažu minūšu gājienā no Zilās mošejas un Sofijas katedrāles. Pili ieskauj parks, kurā ieejas maksa nav jāmaksā. Parks ir plašs un mūsu izbrīnu visvairāk piesaista strādnieki, kuri stāda milzīgu daudzumu ziedu...jo Latvijai tik ļoti neierasti - tie ir vīrieši labākajos gados. Parka otrā pusē atrodas kafejnīcas ar brīnišķīgiem skatiem uz Bosfora šaurumu. Pati pils ir iespaidīga, bet vēl iespaidīgākas ir tūristu un, cik sapratu, pašu Turcijas skolēnu rindas pie ieejas pilī. Diemžēl mums nepaveicās un mūsu viesošanās laikā pilī daļēji tika veikti remontdarbi, kas neļāva pilnībā izbaudīt pils burvību. Lai no Sultanahmedas tiktu uz Taksimu (Stambulas tusiņu rajonu) ir jāšķērso ūdenstilpne. Bija reizes, kad izmantojām tramvaju, gājām kājām vai arī izmantojām prāmīti. Viena biļete maksā 1,30 liras neatkarīgi no transporta veida (tramvajs, prāmis, autobus). Braucot prāmī ir iespējams izbaudīt ne tikai skaistos skatus, bet paspēt iedzert arī turku tēju, kuru mazās glāzītēs tirgo apkārt staigājošie turki, un tā nav domāta speciāli tūristiem, jo to vairāk dzer paši turki nekā tūristi. Šķērsojot tiltu ar kājām ir iespējams izbaudīt īpašu auru - makšķernieki gar tilta malām sacenšas par lielāko lomu, tirgotāji mēģina pārdot kukurūzu, kastaņus un turpat uz vietas ceptas zivis. Zivis gan iesaku nogaršot, jo tās bija debišķīgi garšīgas- tāds savdabīgs hamburgers- baltmaize, zivs, citrona sula un sāls. Pati Taksima jāredz, vakara stundās tā neatpaliek no mūsu Vecrīgas. Pilna ar cilvēkiem, ielu muzikantiem un šeit beidzot redzamas arī daudz turku sievietes, kuras ģērbušās kā Eiropietes. Šķērsojot tiltu un nonākot uz Taksimas galvenās ielas un peejot kādus 400m pa kreisi, kreisajā pusē ir diezgan grezna viesnīca. Viesnīcas augšējā stāvā ir restorāns ar lielisku skatu. Viena no resturāna sienām ir tikai stikls un šeit var vērot pasakainus saulrietus!!! Pie vīna glāzes komplektā nāk līdzi dažāda veida turku riekstu. Cenas nav lētas, bet nav arī dārgas – glāze Turcijas vīna izmaksāja aptuveni 5,00 LVL. Netālu no viesnīcas, 200m uz zilās mošejas pusi atrodas turku pirts. Marmora pirts telpa ar caurumiem griestos un spēcīgu turku masāžu, ļāva izbaudīt braucienu pilnībā. Pati pirts gan man prasījās mazliet karstāka, bet masāžas spēcīgums pārspēja visas manas prognozes. Masāžas telpā ir divi galdi un divi cilvēki tiek masēti vienlaicīgi. Masāža nav ilga, bet tiešām spēcīga, reizēm pat gribējās iekliegties, bet, pretēji vienai no manām ceļabiedrenēm, tomēr izturēju. Pēc visa ķermeņa noberšanas ar skrubi un noskalošanas ar putām - jutos , kā pāris tonnas ar netīrumiem pazaudējusi (lai gan nevarētu teikt, ka nelietoju dušu). Patīkama bija arī matu mazgāšana, kuru veica masiere!!! Pirts un masāžas cena bija aptuveni 12,00 LVL. Lielā tirgus un garšvielu tirgus apmeklējums vien var aizņemt veselu dienu un pat tad nebūs gana. Lai gan biju dzirdējusi, ka tanī iepērkas tikai tūristi, tomēr tā apmeklējums ir NOTEIKTI nepieciešams. Visas pārtikas preces tiek dotas nogaršot, tirgotāji līp pircējiem apkārt, cienā ar tēju un kaulēšanās ir vesels teātris. Tādi vārdi, kā /Are U from paradise /U r so beautiful/ Would U like to go somewhere with me?/birst kā no pārpilnības raga. Cenas, protams, tiek nolaistas vismaz uz pusi /tikai tev/. Katrā mazā bodītē ir vairāki stāvi un telpas, lai arī nekas no ārpuses par to neliecina. Mans vismīlākais kaulēsanās stāsts bija kādā paklāju un segu bodītē, kur pēc vairāku reižu atteikšanas tomēr piekritu padzer tēju ar pārdevēju. Tad no viens pārdevējs noklāj vienu paklāju pēc otra, un otrs sauc vienu cenu zemāku pēc otras, komplektā iekļaujot papildus preces. Bet pats smieklīgākais bija, ka pie katras cenu nolaišanas pirmais pārdevējs sauca ai...oi...aaaa... ar domu, ka ir pārsteigts par tik lielām cenu atlaidēm. Tāds savdabīgs teātris, bet gan jau daļa pircēju arī notic, daļai tas vienkārši ir jautri... Vienā tirgus daļā mantas tiek pārdotas /upakofkās/ tas ir jāpērk veselas 10 maiciņas vai 20 zeķu pāri- toties cenas- ļoti lētas - 6 maiciņu komplekts maksāja aptuveni 10,00 LVL. Protams, tirgus ir pilns ar /īstām/ firmas precēm- un par milzīgi lētām cenām :-) Tā nu vairāku dienu pilsētas izbaudīšana pagāja nemanot, paspējām pat pierast pie iknakts mošeju zvaniem (ap 4-5) ar aicinājumu lūgties. Esam sakrāmējuši koferus un gatavi doties uz lidostu. Šoreiz izmantojam busiņu, kurš no pilsētas centra kursē vairākas reizes dienā- piebrauc pie vairākām viesnīcām- savāc tūristus un vizina uz lidostu. Ceļā uz lidostu piedzīvojam satrēgumu, bet tas nav šķērslis, lai mēs nokavētu lidojumu, jo šoferis palūdz garāmgājējus, lai noloca mikroautobusas spoguļus un brauc pa tik šauru ieliņu, ka vairs pat garāmgājējam nav vietas, brauc un signalizē, lai pretī nebrauktu citi un dzirdētu, ka viņš tuvojas :) Tā nu laicīgi esam lidostā un varam doties mājās ar jaukām atniņām sirdīs un pilnu koferi iepirkumiem :-) šīs pilsētas draudzīgums, cilvēku laipnība un vēlme kaut tikai nedaud prunāties rada vēlmi atgriesties!!!