Latviešu piedzīvojumi Zviedrijā

21.jūnijs. Sestdiena No rīta pamostos ar domu, ka beidzot ir pienākusi tik ilgi gaidītā diena – šodien es lidoju uz Stokholmu! Sirdi piepilda prieks un pozitīvas emocijas – biļetes tika rezervētas jau februārī, un – BEIDZOT! :)) Plkst. 13.00 jau esam lidostā; reģistrācija ir izieta, un mēs ar draugiem dodamies uz „Lidiņu” iedzert kafiju un iekost kādus salātiņus. Izlidošana pēc grafika ir 15.15, tāpēc laika ir vēl pusotra stunda – dodamies uz Security check – un tad jau varam pastaigāt arī pa Duty free veikaliem, paskatīties, ko tad labu piedāvā... Ap plkst. 14.30 tiek paziņota iekāpšana uz mūsu reisu – dodamies pie attiecīgās izejas – cilvēku pilns, pārsvarā, ārzemnieki – acīmredzot, atgriežas mājup, tomēr, manītas pāris lietuviešu ģimenes – nu jā, Ryanair pa lēto no Viļņas acīmredzot, nelido ... ;) Paceļamies gaisā – ņu, ceļojums ir sācies!!! Lidojuma laiks – 1st un 5 minūtes. Lidmašīna piezemējas 15 min. ātrāk kā bija plānots! Un kurš gan teica, ka Ryanair kavējas? :D Esam Skavstas lidostā. Tie ir 100km no Stokholmas – tomēr busi iet pietiekami biezi – līdz City terminalen ik pēc stindas, līdz Gullmarsplan – ik pēc 1.5 satundām. Mūsu viesnīca atrodas tuvāk tam Gullmarsplan, tāpēc nopērkam biļetes un dodamies uz autobusa pieturu. Buss atnāk laikā, un jau ap plkst. 17.00 esam Stokholmas centrā. Noskaidrojam, kur ir mums nepieciešamā autobusa pietura (local buss) un dodamies turp. Njā, izrādās tagad vairs nevar pirkt biļetes autobusos pie šofera, kā tas bija agrāk... jādodas meklēt Pressbyran vai 7/11 kiosku (kas līdzīgs mūsu Plus Punkts vai Narvessen) – sākam jautāt šoferim, kur tāds tuvākais atrodas... Šoferis, acīmredzot, imigrants no Indijas vai kādas citas siltās zemes (tāds melnīgnēju ādas krāsu, un tādu tur ir ļoooti daudz) – anglu valodu pārzina ne īpaši, un ar zviedru valodu arī ne īpaši draudzējas – beigās jautā, kur mums vajag nokļūt. Sakām, ka Marknadsvagen – šis rāda, ka kāpiet iekšā – aizvedīšot tāpat, bez biļetes. (whistle) (blush) Tā nu tikām līdz viesnīcai, iekārtojāmies numuriņos, gājām meklēt, kur lai paēd – jo laiks jau bija ap 6 vakarā. Viesnīcas bārs un restorāns bija slēgti, jo 21.jūnijs Zviedrijā ir svētki – Midsommarsdag – ņu kā mums Līgo, un lielākā daļa veikalu utt. ir slēgti! :o :@ Tad nu devāmies uz DUS pie viesnīcas, nopirkām desu, sieru, maizi un sulu, un paēdām numurā, vakarā paskatījāmies vēl Euro2008 spēli zviedriski un gājām atpūsties :) 22.jūnijs. Svētdiena Pamostamies ap 7 no rīta. Ārā spīd saule, un diena solās būt brīnišķīga! Nomazgājamies, paēdam brokastis viesnīcas restorānā un dodamies uz centra pusi. Tā kā viesnīcas reception meitenei biļešu pārdošanā nav, tad atkal jābrauc pa zaķi – neko, šoferim izskaidrojam situāciju, saka, ka aizvedīšot. :) (car) Šorīt dodamies ar 134.autobusu līdz Liljeholmen, tur izkāpjam ārā, un dodamies gar kanāla malu. Zviedrijātā interesanti izveidots – gar kanāliem ir izveidotas no dēļiem tādas kā plāksnes, kuras veido gatvi – pa to var pastaigāties – zviedri gan tur sauļojas, ēd sviestmaizes, utt. :D Tā nu gar krastmalu aizstaigājam līdz centram un dodamies uz Gamla Stan – vecā pilsētas daļa, kas atrodas uz saliņas tieši pie centrālās ielas. Apskatām parlamenta ēku (Riksdag), karaļa pili (Drottningholm Palace), paskatāmies sardzes maiņu pie Pils... ;) blakus krastmalai atrodam veikalu, kur nopērkam salātus un ēdam tos tieši krastmalā, uz soliņa – Zviedrijā tāir normāla parādība! :o Ja blakus birojam ir ārā parks ar soliņiem, zviedri iziet pusdienu pārtraukumā uz šiem soliņiem, un ēd līdzi paņemtās maizītes un iedzer kafiju! (d) Pēc tam, kad esam ieturējuši maltīti, cauri Riksdāga pagalmam dodamies uz centru. Nonākam Drottninggatan – veikalu iela.... kā tik te nav! :o Slavenais H&M, brendu veikali, suvenīru veikali uz katra soļa.... cenas – augstākas kā pie mums, bet uz atlaidēm var iepirkties – lielākā atšķirība no LV veikaliem – ja ir rakstīts, ka atlaides – 50%, tad tie 50% arī tiek nolaisti. (giggle) Pēc Drottninggatan izstaigāšanas dodamies uz Sodermalm – Stokholmas dienviddaļu. Te vairāk ir visādi biznesa centri, ofisu ēkas, bankas utt. Kaut kas līdzīgs Londonas City rajonam. Pastaigājam pa šo pilsētas daļu un dodamies uz Katarinas hiss – lifts, no kura vērojama pilsētas panorāma. Skats ir neaizmirstams! Top dažas bildes, tad beidzot nopērkam sabiedriskā transporta karti 3 dienām (maksā ap 20eur) un dodamies uz viesnīcu. Tā kā vienreizējā biļete maksā ap 3.5eur, tad šī karteir ļoti izdevīga, jo ar to var braukt 72 stundu laikā no iegādes brīža ar metro, autobusiem, tramvajiem un piepilsētas vilcieniem. Visādā ziņā izdevīgi.... :)) Vakarā dzeram viesnīcā alu, kas ir iegādāts tanī pašā DUS, u skatāmies futbolu... (flag:ru) (flag:hu), tad izklīstam gulēt. 23.jūnijs. Pirmdiena Pamostamies atkal ap 7 no rīta. Kājas pēc vakardienas izstaigāšanās sāp tā, ka maz neliekas. Laiks ir apmācies, tomēr mums tas nav šķērslis! Šodienas plānos – apmeklēt Vasa muzeju, Skansen parku un Grona Lund atrakciju parku. Atkal dodamies ar 134.autobusu līdz Liljeholmen, tur izkāpjam ārā, un dodamies ar metro līdz T-Centralen. Tur izkāpjam un dodamies ar 47.autobusu uz slaveno Vasamuseet – muzeju, kurā atrodas Vasa kuģis. Jā, tas ir KAUT KAS!!! Milzīgs kuģis, kas tika izbūvēts 1628.gadā, un kuru palaižot uz ūdens, notiek katastrofa – kuģis nogrimst! Kuģis tika uzcelts no ūdens 1953.gadā un tagad ap to ir ierīkots muzejs. Muzejā noskatāmies filmu „Kādēļ noslīka Vasa?”.. atbilde vienkārša – toreizējais Zviedrijas karalis sastādīja kuģa specifikāciju. Tomēr karalis nebija kuģubūves specs... rezultātā, tika uzstādīti smagāki lielgabali nekā drīkstēja, un balasta bija par maz... tas arī bija nogrimšanas cēlonis. Pēc Vasa apmeklēšanas, kas atstāj dziļu iespaidu, paejam gabaliņu kājām un atnākam uz Skansen parku. Ja salīdzina ar LV, tas ir Līgatnes dabas taku un Etnogrāfiskā muzeja apvienojums – parka teritorijā atrodas seno zviedru guļbūvju mājas, un arīdzan ziemeļu dzīvnieki – aļņi, brūnie lāči, vilki, brieži, utt... Diezgan interesanti tas viss – izstaigājamies pa kalniem un lejām tā, ka kājas nejūtam. Pēc Skansen atliek vairs tikai Grona Lund – atrakciju parks. Izdomājam braukt ar amerikānu kalniņiem – oj, tas nu gan.... kad brauciens ir cauri, šķiet, ka balss aizkritusi no spiegšanas, un viss ķermenis notirpis aiz sasprindzinājuma. Mjā... tomēr gandarījums liels.... tas bija tā vērts. No Grona Lund atgriežamies centrā, dodamies uz MAX – tas pats vien McDonald’s, bet zviedru izpildījumā – tas ir, zviedru „national fast-food chain”. Jāsaka, ka garšīgāk arī ir par Donalda ražojumiem, turklāt, Max piedāvā cepto mocarelas sieru – njamm.... dievīgi Kamēr ēdam, sāk smidzināt lietus... taisāmies uz viesnīcu. Vakarā aizejam uz saunu, jo lietū tomēr bijām izmirkuši, tad pavakariņojam viesnīcas restorānā un dodamies pakot koferus. 24.jūnijs. Otrdiena Ceļamies 6.30, jo autobuss uz Skavstu atiet 9.00 – 8.30 jau jābūt centrā. Pabrokastojam, izrakstāmies no viesnīcas un dodamies uz centru, tad – uz Skavstu. 10.30 esam lidostā, un 12.45 jau paceļamies gaisā... Dīvaina sajūta – tik daudz redzēts, tik daudz apskatīts, un tik ļoti gribās atgriezties ne reizi vien... tādēļ, Zviedrijas zemei pazūdot lejā, pie sevis nodomājam – Hej da, Sverige! Vi skall kommer tillbaka! P.S. Ryanair lidmašīna piezemējās Rīgā 20 min. pirms plānotā laika