Ekspedīcija uz Latvijas dienvidiem jeb sapnis par saules puķi - II

Galējais Latvijas dienvidu punkts ir sasniegts, izmests līkums pa Demenes pagastu arī ir, tātad sapnis par saules puķi ir kļuvis par realitāti... un 9. jūnijā dotais solījums tiek turēts - Demenes ekspedīcjas apraksts nu ir tapis! Sākumā vēlos minēt dažus faktus un vispārējas ziņas par šo dienvidu pagastu. Demenes pagasts ir viens no 19 Daugavpils novada pagastiem, starp citu ir ne tikai novada, bet visas Latvijas galējie dienvidi, Demene atroddas Daugavpils novada Zemgales daļā, precīzāk Augšzemē pie Lietuvas un Baltkrievijas robežas. Pagasta centrs atrodas Demenē. Robežojas ar Lietuvu, Baltkrieviju, kā arī trim Daugavpils novadiem - Medumu, Laucesas un Skrudalienas pagastiem. Iedzīvotāju skaits pēc oficiālajiem Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes datiem ir 1872, no tiem 43% krievi, 27% poļi, 15% latvieši, bet 13% — baltkrievi. Apdzīvotās vietas, kuras bez Demenes noteikti iesaku ievērtēt ir Behova, Briģene, Dedeliški, Gateņi, Imantas, Jāņuciems, Kumbuļi, Kurcuma stacija, Matulaņiški, Mežaņiški, Mežvidi, Paegļi, Paškeļiški, Putraimi, Rumpiški, Skirnas, Stirbļi, Trikopci un protams Zemgale. Zemgalē atrodas vienīgā pagasta skola - Zemgales koledža. Starp citu pagastā ir 5 upes - Jāņupīte, Kumbule, Kumpota, Silica, Straumene un vairākas ūdenstilpnes: Akmenka, Briģenes ezers, Dārzu ezers, Čerņava, Demenes ezers, Dervanišku ezers, Kumbuļu ezers, Riču ezers, Skirnas ezers, Škirnates ezers, Ugarinka, Vasarišku dīķis. Es pats nopeldēties uzspēju tikai trijos ezeros, jo laiks nelutināja - līņāja un gaisa temperatūra bija ap +13° C! Ūdens temperatūra bija pat augstāka! Demenes pagasta dienvidos uz Lietuvas robežas pie Demenes robežkontroles punkta atrodas Latvijas galējais dienvidu punkts (55°40' Z.p.), ko iezīmē akmens zīme "Saules puķe". Un vēlos nedaudz aprakstīt vēturiskos faktus... Pašas pirmās ziņas par Demenes novadu (agrāk to tā dēvēja) atrodamas 1493. gadā. Līdz 1830. gadam Demenes novads piederējis Freitāgu-Loringhofenu dzimtai, kas to parādu dēļ pārdeva... (Diemžēl man nav informācijas, kam viņi to pārdeva!) Novada statuss zaudēts un pagasta statuss iegūts 1885. gadā, apvienojot Briģenes, Šembergas, Behovas, Feldhovas, Demenes un Demenes mācītājmuižas pagastus. 1935. gadā pagasta platība bija 108,7 km². 1945. gadā pagastā tika izveidotas Demenes, Jāņuciema un Līdumnieku ciema padomes. 1979. gadā Demenes ciemam tika pievienots Jāņuciema ciems, bet 1998. gadā Līdumnieku pagasts. 2009. gadā pagasts kā teritoriāla vienība iekļauts Daugavpils novadā un arī raksta tapšanas brīdī tas ir tā sastāvā! Nebrīnos ka kādreiz tas atgūs savu vēsturisko godību un izcīnīs neatkarību kā patreizējie 110 Latvijas novadi. Tālāk par manu braucienu, lai runā neliels fotostāts! Daugavpils novads un pati pilsēta ir izvēles priekšā - 'laiks pieņemt E-klasi'! Apmācības ir pamatīgas un neviens nesteidzās ātrāk prom, šķiet lietavas un vējainais laiks palīdz! Arī es nesteidzīgi no Daugavpils dodos uz dienvidiem! Daugavpilī 'paiku' nenopirku un šķiet ka lauku puses veikalus, vismaz vairumu ir piemeklējis līdzīgs liktenis, kā šo Daugavpils - Demenes ceļa malā... Demenes pagasta robeža - gleznaina vieta, nu bezgala gleznaina un mīļa Demenes pagasts var lepoties ar vairākiem skaistiem ezeriem, manā topā ir Briģenes ezers ... pirmā pelde gan tiek realizēta Demenes ezerā Šo ezeru iecienījuši arī bebri Atkal līst, bet šoreiz šķiet ka lietus būs īslaicīgs... un aiz mākoņiem slēptā saule drīz pavīdēs! Demenes dabas taka - unikāli sakopta un šķiet ka esmu viens no pirmajiem, kurš to ievērtē - pēc man pieejamās inofrmācijas to oficiāli nodos tikai uz jāniem, vienkārši izdevās ātrāk pabeigt! Demenes lepnums - Demenes Jēzus Sirds Romas katoļu baznīca Līdz ar Latvijas neatkarību tiek pabeigti baznīcas celšanas un labiekārtošanas darbi un 1992. gada 30. augustā toreizējais Liepājas diecēzes bīskaps Jānis Bulis baznīcu konsekrēja Jēzus Sirds godam un aizbildniecībai Priesteru nams - jauki, ka puišiem, kuri kalpo šajā dievanmā ir normāli sadzīves apstākļi un šķiet ka šie puiši ar prieku pieņems celibāta atcelšanu (varbūt es kļūdos, bet man šķiet ka šo nejēdzību kā obligātu - ir jāatmet!) ... Demenes pagasts var lepoties ne tikai ar baznīcām, lielisku izglītību - Zemgales koledžu, bet arī ar neaprakstāmi skaistām ainavām, dabas skatiem, pat dabas liegumiem... ... Demenes mitrājos, purvos ir sastopama viena no lielākajām Latvijas bruņurupuču kolonijām... Unikāls pagasts! ... un tā baudot skaistos skatus esmu nokļuvis Latvijas pašos dienvidos! 'Šengenas līguma valstu priekšrocības - brīva pārvietošanās un to es arī izbaudu! Aidā pa 'brōļu' ceļiem un laukiem! Iebradāju Lietuvā un atgriežos dzimtenē... Lai dzīvo Latvijas dienvidi! Demenes pagasta, Daugavpils novada un visas Latvijas galējais dienvidu punkts, starp citu atrods uz 55 paralēles un to iezīmē akmens zīme "Saules puķe". ... viena no četrām tēlnieka Viļņa Titāna darinātajām skulptūrām - nolemju aplūkot arī pārejās trīs! Tās gan ir novietas paprāvā attālumā, galejos Latvijas ziemeļos, austrumos un rietumos! Tuvojas vakars, bet nolemju apciemot ne-tūristu Demeni, pirmā vieta ir Kumbuļi un tad Behovo... ... arī šeit ir bijušas pašvalību vēlēšanas! Darba vietas ir maz, tāpēc iedzīvotāju skaits arī te sarūk... Cilvēki izceļo, vecie dodās uz labākiem medību laukiem... ... un tā nemanāmi esmu nokļuvis pašā tālākajā Latvijas kapsētā (dievidu virzienā noteikti) un pārsvarā uz kapu pieminekļiem ir poļu uzvārdi, gribās vai teikt kādi 80%! ... nemanot no pierobežas zonas esmu nokļuvis pierobežas joslā ar Baltkrieviju Vējš ir pierimis, miers, klusums un patiesa harmonija - un patiess prieks - lietus ir beidzies! Pierobežā ir krietni daudz pamestu māju...., vismaz pašreiz apkārtne šķiet tāda kā pusizmirusi! Viens no mistiskajiem ceļiem uz Baltkrievijas robežu Šķiet ka esmu pie pašas Baltkrievijas robežas Riču ezerā var redzēt robežpontonu ar Baltkrieviju un es protams iepeldu Baltkrievijā. Demenes pagasta izpēte protams turpinājās arī pēc peldes Riču ezerā, bet fotostāsts beidzās šeit pie šī 4. dziļākā Latvijas ezera... Par saviem piedzīvojumiem Baltkrievijas ūdeņos un Baltkrievijā tomēr šeit iekš draugiem.lv nerakstīšu - varbūt vecumdienās būs ko uzrakstīt, un to varēšu stāstīt bērnu bērniem, jo šāds te piedzīvojums nenotiek katru dienu, man vismaz pirmo reizi atgadās kaut kas tik negaidīts un galvenais īsti to neplānoju... To robežpontonu pamanīju krietni vēlāk, kad jau biju labu gabalu iekš Baltkrievijas un pie tam šeit tā kā nebija cilvēku devos peldēt kā Ādams... Protams drīz vien tiku pamanīts un piedzīvojumi sākās! Domāju ka esmu sprukās, bet kā jau parasts - man veicās! Par to šeit tomēr nestāstu... Varbūt kāds to dzirdēs pie alus kausa vai ugunskura, jo aizmirst tos nevarēšu nekad!