Ekspedīcija uz Latvijas dienvidiem jeb sapnis par saules puķi - I

'Saules puķe' ir viena no četrām tēlnieka Viļņa Titāna veidotajām skulptūrām 'Latvija Saules zīmē'. Tēlnieks šī projekta ietvaros 1999. gadā uzstādījis četras granīta zīmes Latvijas tālākajos ģeogrāfiskajos punktos - 'Austras koks' Pasienas pagastā, 'Zaļais stars' Nīcas pagastā, 'Baltās naktis' Ipiķu pagastā un 'Saules puķe' Demenes pagastā. 'Saules puķe' iezīmē Latvijas tālāko dienvidu punktu. Skulptūrā ir iekalti burti LV, platuma un garuma grādi, kuru pamatā ir saules motīvs. Šo veidojumu tēlnieks veltījis Latvijas neatkarības pasludināšanas 80. gadadienai. Šī akmens 'Saules puķe' atrodas pie pašas Lietuvas robežas, netālu no bijušā Demenes robežkontroles punkta... Tēlaini izsakoties šī 'Saules puķe' tuvina manu laimes stundu, ir pienācis tas ilgi gaidītais mirklis, precīzāk ir iespēja būt vietā, kur es vēl nekad, nekad neesmu bijis - Latvijas galējos dienvidos... Vismaz realitātē noteikti neesmu to redzējis, iespējams, sapņos esmu sapņojis un teoriju par šo pagastu esmu lasījis pat tīri daudz. Piemēram par Demenes pagastu var daudz uzzināt 2001. gadā izdotajā Latvijas pagastu enciklopēdijas pirmajā sējumā no 209. līdz 212. lpp., starp Dekšāru un Dignājas pagastiem... Tāpat arī internetā ir interesanti fakti par šo Latvijas dienvidu pagastu... Šur tur par Demeni ir minēts tūrisma bukletos, esmu par to klausījies gan Daugavpils TICā, gan abas dienas Lielvārdē, kad mēs E-klases komanda pakojām kalendārus... Par to emocionāli stāstīja viens no izdevniecības 'Lielvārda' dūžiem, jo tas bija viņa neaizmirstamais ceļojums uz pasaules malu jeb Zemgales koledžu! Nu ir iespēja man pabūt te un tāpēc es pārlasu un pārdomāju Demenes pagasta vēsturi, ģeogrāfiju, teritorijas aprakstus, iedzīvotāju un saimniecības raksturojumu, nedaudz iepazīstos ar informāciju par kultūru, reliģiju un protams par šī pagasta raibo izglītības vēsturi un patreizējo stāvokli... Teoriju labāk iegaumēt palīdzēs prakse jeb Demenes pagasta iepazīšana! Demenes Saules puķe - tālākais Latvijas dienvidu punkts... Demenes pagasts var lepoties ar skaistu dabu, neizsakāmi smalkiem dabas skatiem, dabas pieminekļiem... Jā un vēl šajā salīdzinoši lielajā pagastā ir tīri krietns pulciņs arheoloģijas, kultūras un dabas pieminekļu, piemēram 1999. gadā dibinātais Silenes dabas parks, kurš iesniedzas arī kaimiņu jeb Salienas pagastā... Demene jeb šī pagasta centrs ir novietojies starp Briģenes un Demenes ezeriem, ārkārtīgi gleznainā un skaitā vietā Savā laikā pastāvēja Demenes novads un par to pirmā pieejamā informācija ir datējama ar 1493. gadu un arī pašreiz Demenes pagastam ir visi pagasta atribūti - karogs, himna, ģerbonis, starp citu vēl tīri daudziem Latvijas pagastiem to nav, vismaz oficiāli apstiprinātu nav..., jo šķiet ka ļaudis vienkārši nevar vienoties par gala variantu. Zemgales koledža, kopā ar veselu virkni novada skolu iespējams tuvā vai nedaudz tālākā nākotnē būs E-klasē, līdzīgi kā Krāslavas novada izglītības iestādes (izglītības pārvalde, skolas, dārziņi...), tāpēc tas nebūs tikai tāds atpūtas brauciens vien, bet nopietna darba tūre - pēc Daugavpils novada domes un Daugavpils pilsētas domes apmeklējuma... Ceļš turp ir labs un šķiet ka arī pats Demenes pagasts var lepoties ar lieliskiem ceļiem, vismaz par to liecina informācija D-fakti mājaslapā! Demenes karogs - tā vidū ir Demenes ģērbonis Demene - Latvijas kartē Demene - Daugavpils novadu kartē Demenes Vissvētākās Jēzus Sirds Romas katoļu baznīca

Vēlos nedaudz uzrakstīt par Demenes Vissvētākās Jēzus Sirds Romas Katoļu draudzes baznīcu, kuras celtniecība tika uzsākta 1932. gada 18. septembrī un kā liecina man pieejamie informācijas avoti, tad tie tika veikti prāvesta M. Voitekunas vadībā. Viņš bija iecerējis uzcelt jaunu mūra baznīcu - 26 x 17 x 12 m lielu. Pamati tika ielikti no kaltiem akmeņiem, labajā stūrī tika iekalts celšanas gads… Baznīcu cēla no cementa ķieģeļiem, un tiem, kurus atrada I Pasaules kara vācu ierakumos. Darbi gāja labi uz priekšu jo celšanas materiāls nebija visai dārgs, bet notika kas neparedzēts, daļa draudzes atšķēlās, celšanas darbus neatbalstīja un pārgāja uz Silenes baznīcu, tāpēc ka necēla baznīcu Feldhofā. Baznīcai uzcēla mūrus, bet nepaspēja uzlikt jumtu. Par dievnamu tā būtībā tā nopietni nemaz nekalpoja... tikai pirmās Latvijas neatkarības pēdējos gados, kara laikā un pirmos padomju gadus tas bija dievnams. Diemžēl Staļina laikā tas no dievnama tika pārveidots par izklaides vietu, kur Demenes un apkārtējo pagastu jaunieši devās uz zaļumballēm un citiem izklaides pasākumiem... Savu kādreizējo sakrālo nozīmi baznīca atguva 80-to gadu vidū. Tad radās doma to arī pilnībā pabeigt un pilnībā tā tika pabeigta un iesvētīta 1992. gada 30. augustā… un man pieejamā informācija liecina, ka iesvētīšanu vadīja Liepājas diecēzes bīskaps Jānis Bulis… Es domāju pietiek rakstīt teorētisko daļu, jo kas tagad tur notiek, to es redzēšu rītdien!

Demenes baznīca izskatās kā vakar celta, par to liecina gan sakoptā fasāde, gan apkārtne, vismaz tā tiek rakstīts...

Pēc brīža dodos ar sieviņu nelielā velotūrē pa saulainās Rīgas ielām un parkiem un domāju ka pat braucot ar riteni, man šad tad ienāks prātā domas par Demenes pagastu! Ar nepacietību gaidu rītdienu, jo Demenes pagasts mani ir patiesi apbūris un kārtīgi pārņēmis savā varā...