Mazais kruīzs uz Stokholmu

/publikācija reģionālajā laikrakstā/ Ja gribās uz pāris dienām izrauties no ikdienas, bet garu atvaļinājumu nav iespējams ieplānot – brauciet uz Stokholmu. Šādu iespēju mums jau otro gadu nodrošina Tallink prāmji Regina Baltica un Vana Tallinn tepat no Rīgas ostas pilsētas centrā. Brauciena laikā viss notiek kā uz „īstajiem” kruīza kuģiem, tik samazinātā izmērā, un galamērķis ir tikai viens – Zviedrijas galvaspilsēta Stokholma. Taču ne jau vienīgi Stokholmas dēļ vērts izvēlēties šo izklaidi – ja paņemsiet līdzi draugus un mīļotos, divi jautri pavadīti vakari peldošajā viesnīcā ir garantēti. Kā informē kruīza programma, šo divu vakaru laikā ir iespēja apmeklēt kuģa komandtiltiņu, katru vakaru piedalīties muzikālajās viktorīnās, pārsteigumu spēlēs, noskatīties nelielu šovu un dejot visu nakti. Iepirkšanās cienītājiem uz prāmja pieejami daži veikali. Vakariņas nodrošina gan a`la cart restorāns, gan atpūtnieku iecienītais zviedru galda jeb bufetes restorāns ar, jāsaka, slavējamu zivju ēdienu, salātu un desertu izvēli. Brokastis uz kuģa izdaiļo kuģa ceļš starp gleznainajām Zviedrijas salām, kur zviedri sabūvējuši vasaras mājas. Dažas salas ir tik mazas, ka uz tām ir tikai pa vienai mājiņai. Interesanti tikai, kā zviedri starp tiem tūkstošiem salu spēj savējo atrast, aizbraukuši pie kaimiņiem uz pirti vai alu iedzert . Lai arī ir vēl tikai 30. aprīlis, Stokholma mūs sagaida ar zilām debesīm un vasarīgu sauli. Tūlīt no kuģa dodamies pilsētas apskates ekskursijā, kuras laikā priecājamies par rimto dzīvi galvaspilsētas ielās, skaistajiem skatiem un arhitektūras jaukumiem. Vīri krastmalā krauj kaudzē malku – gatavojas Valpurģu nakts svētkiem, kas esot liela svinēšana ar vīru koru dziedāšanu, ugunskuru dedzināšanu un pamatīgu alus dzeršanu. Tā teikt, sākam iesildīties Jāņiem. Vēl šodien karalim ir dzimšanas diena, tādēļ viss pilsētas sabiedriskais transports izgreznots ar Zviedrijas karodziņiem, un pie Karaļa pils notiek īpašs pasākums. Parādīšoties arī pats karalis, bet to mēs nesagaidām, vien nolūkojamies armijas orķestra priekšnesumā. Katram, kas pirmoreiz ir Stokholmā, nu noteikti jāredz sardzes maiņa Karaļa pilī. Tā ir gadsimtu veca tradīcija, kas kļuvusi par iespaidīgu izrādi un notiek vasarā gandrīz katru darba dienu (plkst.12.00) un nedēļas nogalēs (plkst.13.00). Parāde sākas pie Armijas muzeja un virzās uz Karaļa pili. Pārējos gadalaikos sardzes maiņa notiek trešdienās un sestdienās. Arī pati pils ir apsktes vērta - celta uz 1697. gadā nodegušā viduslaiku cietokšņa - Tre Kronor (Trīs kroņi) – pamatiem. Senā cietokšņa paliekas pilī apskatāmas Tre Kronor muzejā. Jaunās pils celtniecība ilgusi 57 gadus, no 1697. līdz 1754. gadam, un tajā laikā bijis lielākais celtniecības projekts Eiropā. Karaļa apartamenti ir lieliski, veidoti gan rokoko, gan Gustava laikmeta neoklasicisma stilā. Iepretim karaļa pilij atrodas parasts nams, kur otrajā stāvā mīt īsts un neprecēts princis, 28 gadus jauns, viens no trim karaļpāra bērniem. Runā, ka esot sev noskatījis līgavu no “vienkāršās tautas”, gluži kā tēvs. Pa ceļam uz mūsu šīsdienas izvēlēto apskates vietu – Skansenu, no gides uzzinām interesantus faktus ne vien par pilsētas vēsturi, bet arī Zviedrijas pilsoņu sadzīvi, ieradumiem. Piemēram to, ka zviedri ļoti mīl statistiku un ir saskaitījuši, ka katrs zviedrs gadā vidēji patērē 11 kg kafijas un 13 kg siera! Skansens ir etnogrāfiskais brīvdabas muzejs, dibināts 1891. gadā un ir ievērojamākā apskates vieta Stokholmā. Tajā var aplūkot aptuveni 150 namus un saimniecības no visas Zviedrijas. Šeit var arī apmeklēt nelielu zoodārzu, garšīgi paēst, klausīties koncertus, vērot amatnieku darbu, iegriezties senlaicīgos veikaliņos un iegādāties dažādus suvenīrus un preces. Ir arī neliels atrakciju parks bērniem un funikulieris. Man īpaši interesants šķita 18. gadsimta pilsētas kvartāls, kur atradu maizes ceptuvi, stikla pūtēju darbnīcu, tipogrāfiju un citas mazas darbnīciņas. Zoodārzā priecājāmies vairāk par bērniem kā par dzīvniekiem – šeit ir paglaudāmas kaziņas, pa celiņiem staigā pīles un zosis, nožogojumos rāpo bruņurupucīši. Skatienu piesaistīja savādas krāsainas virtenes kādā kokā un pie akas, ap kuru pulcējās māmiņas ar ļoti maziem bērniņiem – no attāluma izskatījās pēc indiešu svētkoku rotājumiem. Tuvāk aplūkojot tās izrādījās knupīšu virtemes… Inrteresanti, ko māmiņas stāsta saviem mazuļiem, ar kādiem vārdiem pārliecina atstāt “dārgumu” knupīšu akā? Varbūt tas ir ziedojums mazajiem zvēriņiem, kas dzimst zoodārzā? Ļoti vēlos noskaidrot šo jautājumu, tāpēc – jā kāds zina atbildi – pastāstiet man arī. Turpat blakus Skansenam atrodas brīnišķā stāstu meistares Astridas Lindgrēnas pasaule - Junibacken. Viņas darbi ir tulkoti desmitos valodu – t.sk. azerbaidžāņu un zulusu valodās, un izdoti vairāk nekā 130 miljonos eksemplāru. Junibakenā Jūs varēsiet satikt Astrīdas Lindgrēnas grāmatu varoņus, ja iekāpsiet mazajā vilcieniņā, kas ceļo pa viņas grāmatu pasauli. Šeit ir arī liela grāmatnīca un kafejnīca. Dažus soļus tālāk - Vasa muzejs, kur ir apskatāms pasaulē vienīgais 17.gs. kuģis, saglabājies līdz mūsdienām, un šis ir viens no pasaulē populārākajiem tūristu apskates objektiem. Kuģis ir novietots šim mērķim īpaši uzbūvētā muzejā. Šie un vēl daži citi muzeji atrodas tūristu iecīenītajā Djurgardena salā, no kurienes līdz Tallink terminālim pastaigas solī var aiziet pārdesmit minūšu laikā, ko arī mēs, pa ceļam iepirkdamas gides ieteikto sieru un citus kārumus, izdarījām. Pavisam Stokholmā jūs gaida vairāki desmiti interesantu apskates vietu un muzeju, tai skaitā Vīna un degvīna vēstures muzejs, Nobela muzejs, Pasta, Tramvaja, Rotaļlietu, Dejas muzeji, Tauriņu un putnu māja un daudzas citas apskates vērtas vietas. Pa pilsētu ērti parvietoties gan kājām, gan sabiedrisko transportu – braukšanas biļetes var nopirkt katrā autobusa pieturā biļešu automātos, vien līdzi jābūt monētām. Ja braucat “uz savu roku”, 90 minūšu ekskursijas piedāvā speciāli “City Sightseeing“ autobusi. Par to, ko apskatīt, kur iepirkties un paēst, var uzzināt lieliski izveidotā Stokholmas mājaslapā skaidrā latviešu valodā – www.stockholm.lv. Prāmja informācijas stends nodrošina ar Stokholmas kartēm, bezmaksas tūrisma informācija pieejama arī muzejos. Varu droši apgalvot, ka šeit ir vērts uzkavēties ilgāku laiku, vai arī, izmantojot ērto prāmju satiksmi atbraukt vairākkārt. Pie tam vasaras otrā pusē prāmi Vana Tallinn nomainīs lielākais un ērtākais Tallink Festival. Jauku jums arī ceļojumu! Izmantota informācija no www.stockholm.lv