Slovēnija

Nedaudz par Slovēniju. Kad ar korifānu devāmies ar personīgo auto lūkot Slovēniju, vismaz man noteikti bija priekšstats, ka šī valsts ir tādā pat attīstības stadijā kā visas citas jaunās Eiropas valstis, tai skaitā Latvija. Taču nekā tamlīdzīga. Ne velti Slovēnija ir līdere pēc ekonomiskajiem u.c. rādītājiem jauno ES (un ne tikai) dalībvalstu vidū. Ļoti labi ceļi (par kuriem gan vietām jāmaksā), kas neko nav sliktāki par Vācijas grandiozajiem autobāņiem, sakārtota infrastruktūra. Neraugoties uz to visu, cenas vaikalos un atpūtas vietās ir pat ļoti sakarīgas, apmēram Latvijas cenu līmenī. Ko Slovēnijā vajadzētu izdarīt? Par cik Slovēnija ir ļoti neliela valsts, tad braucot ar auto, visu vajadzētu varēt apskatīt 2-3 dienās. Slvenajās alās gan nebijām, taču ir vēl ļoti daudz alternatīvu, un ne mazāk iespaidīgu. Noteikti apmeklējiet Slovēnijas ezerus, viens no skaistākajiem un populārākajiem ir klinšainos kalnos ieskautais Bledas ezers. Apkārt ne mazākslavenais sporta komplekss, bet par cik bijām vasararā, nekādus kalnu slēpošanas priekus pabaudīt nesanāca. Noteikti jāapskata galvaspilsēta Ļubļana. Klasiska Eiropas vecpilsēta ar torņiem, kanālu, tiltiņiem un pils kalnā, kurā par samērā lētu naudu uzzved sightseeing busiņš. Ja esat Ļubļanā, noteikti nogaršojiet slovēņu belaša tipa uzkožamo "burek". Ļoti labs. Nav tik traki eļļains kā pie mums sastopamais, krietni lielāks un ar dažādiem iespējamajiem pildījumiem - dažādām gaļām, arī salātiem iekšā. Labākais likās "pizza burek". Tāds pats pončika tipa veidojums, taču iekšā būtībā picas saturs. Un nopirkt to var visu diennakti. Vienīgais, ka Slovēnijā, kā piejūras zemē diemžēl praktiski nav smilšainu pludmaļu, tādēļ slovēņi parasti dodas uz kaimiņos esošo Horvātiju (to mierīgi varat izdarīt arī jūs, tik jāškērso robeža piejūrā un jāseko no)rādēm. Slovēnijas jūras krasts ir klinšains un akmeņains, taču tas mūs neapturēja apstāties vienkārši ceļa malā, un no akmeņiem ielīst zaļganajā, salīdzinoši ar Baltiju sāļajā, taču ļoti siltajā Adrijas jūras ūdenī. Nekādi īpaši padomi vai ieteikumi manuprāt vairs nav nepieciešami, ņemiet tik karti (iesaku Michelin, ko var nopikrt Statoil) un uz priekšu. Runājot par naudiņām, tad Slovēnijā ir tolārs. Paņemiet labi lielu naudas maku vai kādu maišeli līdz, jo ņemot naudu no bankomāta, minimālā summa ir 10 000, kas ekvivalenta laikam "piecītim". Un lai katru reizi neizsviestu 2 Ls komisijas naudu par katru transakciju, vajadzētu ņemt palielu summu - tātad rēkinieties ar labu žūksni. Ā, un protams, braucot ar vāģi, neluriet pārāk apkārt (ir ko redzēt - skaisti kalni utt.) lai nesanāk kāda auto ķibele, jo, atšķirībā no Itālijas brauciena, ar slovēnu varas iestādēm gan nekādi starpgadījumi nebija, tātad ieteikt neko nevaru. Brauciet uzmanīgi, un ja ir ko apskatīt, apstājaties un priecājaties par to, ko sniedz skaistās valstiņas peizāžas! Īss rezumē. Būtībā Slovēnija ir kā Šveice dabas skaistuma un atpūtas ziņā, tikai cenas ir 2x vai pat 3x zemākas, un ir jūra. Tā kā..:)